Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Omdat er in de krant van de gereformeerde gezindte (RD) een aantal portretten van ex-refo’s die overgegaan zijn naar de RKK is de conclusie dat deze gezindte vijandig is richting de RK-kerk.
Dat lijkt mij een vrij paradoxale redenering met in mijn ogen ook te weinig bewijsvoering.
In blaadjes zoals De Saambinder, Bewaar het Pand, Wachter Sions, etc. wordt niet in positieve zin gesproken over de RK-kerk. Predikanten behorend bij betreffende kerken gebruiken de RK-kerk vaak als antithese.

Ook op dit forum is de toonzetting overwegend negatief gebleken. Dat @HersteldHervormd spreekt over Papen, is ook niet bijzonder complimenteus. @DIA en anderen menen dat de paus de antichrist is.

Dat er individuen zijn die zich wel aangetrokken voelen tot de RK-kerk, zegt misschien ook iets over de gereformeerde kerken.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Ora et labora »

Het is vrij gevaarlijk om mensen of kerkverbanden te koppelen aan de Rooms-Katholieke Kerk.
Daarmee scheren we al gouw iedereen over 1 kamp. Er zijn helaas voorbeelden.
Maar laten we bij ons zelf beginnen. Die werkijver en die roomse gedachten zitten van nature bij een ieder.
Laten we bidden voor ons behoud en de naaste. 1 vinger naar een ander en er wijzen er velen naar ons eigen hart.
Er zijn predikanten die zien de Kerk als een zieke moeder en die kunnen ondanks de (roomse) dwalingen in de Kerk
die niet verlaten en ze vertrouwen op de almacht van God!
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Van Ewijk »

Als mensen liever willen buigen voor handgemaakte heiligenbeelden en deelnemen aan rituelen die door mensen zelf zijn ingesteld dan hun heil te zoeken in de schrift laat ze dan vooral hun gang maar gaan.
Leg ze niets in de weg en hou ze vooral niet tegen.

Maar wees liever niet verbitterd en leg de zaak met gebogen knieën voor Gods troon.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 15 feb 2021, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Herman »

Ik vind papen een mooie en zakelijk juist kwalificatie.

Misschien wordt ik ooit nog wel eens rooms katholiek op termijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:
Omdat er in de krant van de gereformeerde gezindte (RD) een aantal portretten van ex-refo’s die overgegaan zijn naar de RKK is de conclusie dat deze gezindte vijandig is richting de RK-kerk.
Dat lijkt mij een vrij paradoxale redenering met in mijn ogen ook te weinig bewijsvoering.
In blaadjes zoals De Saambinder, Bewaar het Pand, Wachter Sions, etc. wordt niet in positieve zin gesproken over de RK-kerk. Predikanten behorend bij betreffende kerken gebruiken de RK-kerk vaak als antithese.

Ook op dit forum is de toonzetting overwegend negatief gebleken. Dat @HersteldHervormdk spreekt over Papen, is ook niet bijzonder complimenteus. @DIA en anderen menen dat de paus de antichrist is.

Dat er individuen zijn die zich wel aangetrokken voelen tot de RK-kerk, zegt misschien ook iets over de gereformeerde kerken.
Vrij onherkenbaar. Verschillende predikanten uit onze gezindte hebben positief geschreven over de boeken over Jezus van de vorige paus.
De dwalingen van bv de Maria verering en het instituut van de paus en andere fratsen moeten we natuurlijk blijven verwerpen.
De huidige paus is op ethisch gebied helaas ook onbetrouwbaar gebleken.

Toch voel ik mij meer verwant met bv Antoine Bodar dan met het gearriveerde christendom in veel reformatorische kerken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:
Ambtenaar schreef:
Hendrikus schreef: Tot mijn verwondering is er hier nog niet gereageerd op de portretten die het RD zaterdag publiceerde van drie mensen die vanuit de reformatorische kring de overstap naar de RK kerk hebben gemaakt.
Kanttekeningen kwamen in de kaders, maar de geïnterviewden kregen alle ruimte om hun verhaal te vertellen. Positief!
Dat verbaast me niets. Men is in de gereformeerde gezindte overwegend vijandig richting de RK-kerk.
Omdat er in de krant van de gereformeerde gezindte (RD) een aantal portretten van ex-refo’s die overgegaan zijn naar de RKK is de conclusie dat deze gezindte vijandig is richting de RK-kerk.
Dat lijkt mij een vrij paradoxale redenering met in mijn ogen ook te weinig bewijsvoering.
Volgens mij snap je 'm niet helemaal. Ambtenaar zegt "Dat verbaast me niets" in reactie op mijn "Tot mijn verwondering is hier nog niet gereageerd op... enz." En de reden waarom er niet gereageerd is, is dan gelegen in die overwegend vijandige houding. Zo lees ik de reactie van Ambtenaar tenminste. Als het anders is, corrigeert hij dat ongetwijfeld.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door DDD »

@huisman:
Met alle respect, ik mag de man voor zover ik hem uit de media en boeken ken, graag, maar bescheidenheid is niet zijn meest ontwikkelde deugd. Dus ik vind de vergelijking met 'gearriveerd christendom' wel wat wonderlijk in dit verband.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
huisman schreef:
Ambtenaar schreef: Dat verbaast me niets. Men is in de gereformeerde gezindte overwegend vijandig richting de RK-kerk.
Omdat er in de krant van de gereformeerde gezindte (RD) een aantal portretten van ex-refo’s die overgegaan zijn naar de RKK is de conclusie dat deze gezindte vijandig is richting de RK-kerk.
Dat lijkt mij een vrij paradoxale redenering met in mijn ogen ook te weinig bewijsvoering.
Volgens mij snap je 'm niet helemaal. Ambtenaar zegt "Dat verbaast me niets" in reactie op mijn "Tot mijn verwondering is hier nog niet gereageerd op... enz." En de reden waarom er niet gereageerd is, is dan gelegen in die overwegend vijandige houding. Zo lees ik de reactie van Ambtenaar tenminste. Als het anders is, corrigeert hij dat ongetwijfeld.
Dan zou de bewijsvoering nog zwakker zijn. Er wordt op dit forum op zoveel niet gereageerd. Om daar dan de conclusie te trekken dat ‘men’ overwegend vijandig is op zijn minst prematuur.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:Ik vind papen een mooie en zakelijk juist kwalificatie.

Misschien wordt ik ooit nog wel eens rooms katholiek op termijn.
Je kunt beter lid zijn van de Algehele Katholieke Kerk :tilt
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door huisman »

DDD schreef:@huisman:
Met alle respect, ik mag de man voor zover ik hem uit de media en boeken ken, graag, maar bescheidenheid is niet zijn meest ontwikkelde deugd. Dus ik vind de vergelijking met 'gearriveerd christendom' wel wat wonderlijk in dit verband.
Ik zal het proberen uit te leggen. In de meeste boeken van priester Bodar kun je lezen van de intense worstelingen die hij heeft gehad met Gods leiding in zijn leven. Deze geloofsworstelingen geven bij mij meer verwantschap dan het christendom die daar niet meer van weet en wat oppervlakkig spreekt over Jezus.

Duidelijk komt dit bv openbaar in het boekje van prof. dr. A van der Beek, Altijd dat kruis. Deze professor is ook niet echt van mijn richting maar door zijn schrijven tegen het opstandingschristendom en een pleidooi voor de rauwe kanten van het kruisevangelie voel ik ook bij hem meer verwantschap als met de midden orthodoxie.

Hopelijk begrijp je mij enigszins.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Ora et labora »

Herman schreef:Ik vind papen een mooie en zakelijk juist kwalificatie.

Misschien wordt ik ooit nog wel eens rooms katholiek op termijn.
Voor de Reformatie werden mensen ook door God tot God bekeerd :love
Mij opa was tot zijn 18e rooms. Maar die trekjes van het roomse krijg je er niet geheel uit.
Het gaat om het hart! De mens ziet aan wat voor ogen is ..God ziet het hart aan!
Niet uits ons het is alles Gods gave!
Laatst gewijzigd door Ora et labora op 15 feb 2021, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:@huisman:
Met alle respect, ik mag de man voor zover ik hem uit de media en boeken ken, graag, maar bescheidenheid is niet zijn meest ontwikkelde deugd. Dus ik vind de vergelijking met 'gearriveerd christendom' wel wat wonderlijk in dit verband.
Ik zal het proberen uit te leggen. In de meeste boeken van priester Bodar kun je lezen van de intense worstelingen die hij heeft gehad met Gods leiding in zijn leven. Deze geloofsworstelingen geven bij mij meer verwantschap dan het christendom die daar niet meer van weet en wat oppervlakkig spreekt over Jezus.

Duidelijk komt dit bv openbaar in het boekje van prof. dr. A van der Beek, Altijd dat kruis. Deze professor is ook niet echt van mijn richting maar door zijn schrijven tegen het opstandingschristendom en een pleidooi voor de rauwe kanten van het kruisevangelie voel ik ook bij hem meer verwantschap als met de midden orthodoxie.

Hopelijk begrijp je mij enigszins.
Duidelijk.

Dat is inderdaad waar, en een heel ander aspect.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:
Omdat er in de krant van de gereformeerde gezindte (RD) een aantal portretten van ex-refo’s die overgegaan zijn naar de RKK is de conclusie dat deze gezindte vijandig is richting de RK-kerk.
Dat lijkt mij een vrij paradoxale redenering met in mijn ogen ook te weinig bewijsvoering.
In blaadjes zoals De Saambinder, Bewaar het Pand, Wachter Sions, etc. wordt niet in positieve zin gesproken over de RK-kerk. Predikanten behorend bij betreffende kerken gebruiken de RK-kerk vaak als antithese.

Ook op dit forum is de toonzetting overwegend negatief gebleken. Dat @HersteldHervormd spreekt over Papen, is ook niet bijzonder complimenteus. @DIA en anderen menen dat de paus de antichrist is.

Dat er individuen zijn die zich wel aangetrokken voelen tot de RK-kerk, zegt misschien ook iets over de gereformeerde kerken.
Je hoeft ook niet complimenteus te zijn voor een Roomse. En als DIA denkt dat de Paus de antichrist is, dan kan dat. Daar kan je ook aanwijzingen voor vinden, maar dat terzake. Het gaat erom dat de RK heel veel kapot heeft gemaakt, dat moet niet vergeten worden. Het hoeft niet altijd voor-de-lieve-vrede-wil te zijn. Wij mogen ook wel stevige standpunten innemen. Dat deed Luther ook. Maar we mogen ze nooit veroordelen, of boven ze staan, dat is niet goed.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef: Misschien wordt ik ooit nog wel eens rooms katholiek op termijn.
Hoe bedoel je dat Herman?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Vrij onherkenbaar. Verschillende predikanten uit onze gezindte hebben positief geschreven over de boeken over Jezus van de vorige paus.
Dat een boek van een positief wordt gerecenseerd betekent natuurlijk niet dat het instituut als geheel positief wordt beoordeeld. Je geeft dus een non-voorbeeld.
Plaats reactie