Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Bertiel »

herkenbaar John Galt!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door -DIA- »

Ik weet niet.....
of wij het nog weten....

En het is met vreze dat ik het opmerk, want waar gaat dit heen?

Als een mens bekend gemaakt aan zijn staat voor God. Als hem de schuld schuld wordt en als God als de Rechtvaardige God wordt ontdekt... Als een mens dan denkt dat elke moment de slag kan vallen.

Zou zo'n mens dan rustig slapen? Van velen weten we dat ze niet durfden te slapen, (en nu lachen we erom!) omdat ze vreesden in de eeuwigheid te ontwaken. Als het recht Gods voldoening eist, en er niets meer overschiet dan schuld en een schuld die dagelijks meer wordt. En de mens aan Gods kant komt en Gods recht billijkt? Hij moet verloren gaan. En dat rechtvaardig. Wat dan?

En spot nu niet, want Deze Rechtvaardige God, die buiten Christus een verterend vuur is bij Wien niemand wonen kan, Deze God zie wat u hier schrijft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door -DIA- »

Misschien moet ik er toch iets bij zeggen: Gods recht billijken is een stap verder, dan kan God geen kwaad doen. Denk aan het gedicht "Als onder 't heilig recht". En dan komt het: De ziele niet meer vecht.
Maar wat gaat eraan vooraf: Als de ziel vecht om onder het recht Gods uit te komen, en hij ten slotte nergens meer heen kan?

'k Riep tot den HEER' met luider stem;
Ik smeekt' en riep vol angst tot Hem;
'k Heb, voor Zijn aangezicht, mijn klacht
In mijn benauwdheid voortgebracht.

Als mij geen hulp of uitkomst bleek,
Wanneer mijn geest in mij bezweek,
En overstelpt was door ellend',
Hebt Gij, o HEER', mijn pad gekend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zoals bekend, gingen Ds. Koelman en meerdere puriteinen al in tegen deze uitwas in de leer.
Maar jah sommige lijken dwaalwegen te koesteren boven de hoofdweg...
mogelijk ook omdat de hoofdweg te radicaal is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Zoals bekend, gingen Ds. Koelman en meerdere puriteinen al in tegen deze uitwas in de leer.
Maar jah sommige lijken dwaalwegen te koesteren boven de hoofdweg...
mogelijk ook omdat de hoofdweg te radicaal is.
Durft u dit als uitwas te bestempelen, en dat voor een alwetend, zieldoorgrondend God?
Als we ook denken aan de verschrikkelijke dingen die gezegd worden over Psalm 116.
Wat is het dan, even voor de duidelijkheid nu berijmd, gekneld te liggen in de banden van de dood enz?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Ik weet niet.....
of wij het nog weten....

En het is met vreze dat ik het opmerk, want waar gaat dit heen?

Als een mens bekend gemaakt aan zijn staat voor God. Als hem de schuld schuld wordt en als God als de Rechtvaardige God wordt ontdekt... Als een mens dan denkt dat elke moment de slag kan vallen.

Zou zo'n mens dan rustig slapen? Van velen weten we dat ze niet durfden te slapen, (en nu lachen we erom!) omdat ze vreesden in de eeuwigheid te ontwaken. Als het recht Gods voldoening eist, en er niets meer overschiet dan schuld en een schuld die dagelijks meer wordt. En de mens aan Gods kant komt en Gods recht billijkt? Hij moet verloren gaan. En dat rechtvaardig. Wat dan?

En spot nu niet, want Deze Rechtvaardige God, die buiten Christus een verterend vuur is bij Wien niemand wonen kan, Deze God zie wat u hier schrijft.
Hebreeën 12

25 Ziet toe, dat gij Dien, Die spreekt, niet verwerpt; want indien dezen niet zijn ontvloden, die dengene verwierpen, welke op aarde Goddelijke antwoorden gaf, veelmeer zullen wij niet ontvlieden, zo wij ons van Dien afkeren, Die van de hemelen is;
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door -DIA- »

Hier kan ik niet tegenop, en vrees ook de moderators niet. Daarom zal ik stil zijn. Maar dit tekent hele godsdienst van nu.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Hier kan ik niet tegenop, en vrees ook de moderators niet. Daarom zal ik stil zijn. Maar dit tekent hele godsdienst van nu.
Nee DIA dit is een van de teksten voor "Want onze God is een verterend vuur" ik wilde hem in de context zetten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:Hier kan ik niet tegenop, en vrees ook de moderators niet. Daarom zal ik stil zijn. Maar dit tekent hele godsdienst van nu.
Nee DIA dit is een van de teksten voor "Want onze God is een verterend vuur" ik wilde hem in de context zetten.
Maar wat denkt u dan over het voorgaande? Hoe verklaard u met uw verstand dat een mens aan Gods kant valt? Instemt met Gods rechtvaardig oordeel? Dat die mens zich verenigt met Gods oordeel? En dan vanzelf niet dat zo'n mens vraagt om de hel, maar als hij ten einde van alles komt met vraag van de Catechismus: God wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg wordt gedaan. En als de ontdekte mens dan geen penning meer heeft en God toevalt: Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Hier kan ik niet tegenop, en vrees ook de moderators niet. Daarom zal ik stil zijn. Maar dit tekent hele godsdienst van nu.
Nee DIA dit is een van de teksten voor "Want onze God is een verterend vuur" ik wilde hem in de context zetten.
Maar wat denkt u dan over het voorgaande? Hoe verklaard u met uw verstand dat een mens aan Gods kant valt? Instemt met Gods rechtvaardig oordeel? Dat die mens zich verenigt met Gods oordeel? En dan vanzelf niet dat zo'n mens vraagt om de hel, maar als hij ten einde van alles komt met vraag van de Catechismus: God wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg wordt gedaan. En als de ontdekte mens dan geen penning meer heeft en God toevalt: Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig?
Dat klopt allemaal, zonder de Heere Jezus, je laatste zin is ongerijmd als volgt:
Psalmen 51
6 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan, dat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, en rein zijt in Uw richten.
dit gaat niet over een mens voor zijn bekering, ook niet van een mens die God kwijt is, maar na grote zonden, mood en overspel. Hij vraagt niet of hij Zijn heil weer (terug) krijgt, maar of hij de vreugde van Zijn heil terug krijgt. Ondanks dat hij alles verzondigd heeft.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Thea »

@JGW, kom op zeg! Als je dat al een uitwas vindt.....Lees christenreis van Bunyan: Hij riep "Verloren, verloren' terwijl hij de stad Verderf uitvluchtte....
Je zult geen lezer zijn van 'bekeringsgeschiedenissen', maar daar lees je ook al deze 'bevindingen'. En om dan te zeggen: "Waar staat dat in de Bijbel", dan plaats je je wel buiten de werkelijkheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door samanthi »

Thea schreef:@JGW, kom op zeg! Als je dat al een uitwas vindt.....Lees christenreis van Bunyan: Hij riep "Verloren, verloren' terwijl hij de stad Verderf uitvluchtte....
Je zult geen lezer zijn van 'bekeringsgeschiedenissen', maar daar lees je ook al deze 'bevindingen'. En om dan te zeggen: "Waar staat dat in de Bijbel", dan plaats je je wel buiten de werkelijkheid.
Bevindingen die niet op de Bijbel gebaseerd zijn, kloppen niet.
De Christenreis is een allegori.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Zoals bekend, gingen Ds. Koelman en meerdere puriteinen al in tegen deze uitwas in de leer.
Maar jah sommige lijken dwaalwegen te koesteren boven de hoofdweg...
mogelijk ook omdat de hoofdweg te radicaal is.
Durft u dit als uitwas te bestempelen, en dat voor een alwetend, zieldoorgrondend God?
Als we ook denken aan de verschrikkelijke dingen die gezegd worden over Psalm 116.
Wat is het dan, even voor de duidelijkheid nu berijmd, gekneld te liggen in de banden van de dood enz?
Ik begrijp eigenlijk niet JGW waar je hier naar toe wilt. Ik kan DIA in deze goed begrijpen. Als we (nog) niet weten dat de Heere Jezus onze Redder is, dan kan deze angst ons (mij in ieder geval in het verleden zeer veel) ontzettend aangrijpen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12061
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:Zoals bekend, gingen Ds. Koelman en meerdere puriteinen al in tegen deze uitwas in de leer.
Maar jah sommige lijken dwaalwegen te koesteren boven de hoofdweg...
mogelijk ook omdat de hoofdweg te radicaal is.
Lees Koelman er even op na, wil je? De veroordeling geldt slechts een specifiek element. De algemene notie van schulderkenning schreven zij niet weg en ook de overgave van een ziel die niet meer vecht valt niet onder de veroordeling. Ik vrees dat je het onderwerp niet helder hebt.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Bertiel »

maar het toestemmen dat God je met recht zou verdoemen is wat anders @Zeeuw
Daarnast wordt dit in veel preken wel als standaard bepaald en erbij gezegd, och mocht het nog eeens gebeuren...
Een heilige onrust is ook niet voor iedereen weggelegd, Levi zat in het tolhuis en werd geroepn, that's it. Christinne van Bunyan had ook een andere weg.
Maar dit is een rotonde die we al vele keren hebben gehad op dit forum.
Ik zou zeggen, lees A Brakel en lees Guthrie hierover.
En lees ook Hellenbroek in z'n vragenboekje over de uitgaande daad van het geloof (het wezen)!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie