Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:Je kunt er heel veel van maken, maar ik zie alleen wat ik lees.
Dat laatste betwijfel ik.

Ik pakte zojuist de verklaring van Kohlbrugge. Misschien goed om die er ook nog eens ernaast te leggen. Daar voel ik mij meer bij thuis dan bij jouw uitleg (met alle respect, overigens).

Overigens: Naomi erkende de leidingen Gods in haar leven. Er mag dan een klacht over haar lippen gekomen zijn na de grote tegenslagen, toch was zij oprecht en zij volhardde in de vreze Gods.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
samanthi schreef:Je kunt er heel veel van maken, maar ik zie alleen wat ik lees.
Dat laatste betwijfel ik.

Ik pakte zojuist de verklaring van Kohlbrugge. Misschien goed om die er ook nog eens ernaast te leggen. Daar voel ik mij meer bij thuis dan bij jouw uitleg (met alle respect, overigens).

Overigens: Naomi erkende de leidingen Gods in haar leven. Er mag dan een klacht over haar lippen gekomen zijn na de grote tegenslagen, toch was zij oprecht en zij volhardde in de vreze Gods.
Daarbij was zij niet volmaakt, maakte fouten, zoals al Gods kinderen.
Mij is altijd geleerd dat Naomi een volmaakte vrouw was die precies wist wat ze deed, maar ze een mens met fouten, ik heb evenzo respect voor een andere exegese, daar niet van.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
Mannetje schreef:In de typologische uitleg van Ruth moet je de zaken wel goed voorstellen. Zoals Ruth Boaz niet kende toen ze in Bethlehem kwam, zo kent een wedergeborene Christus nog niet meteen. (Het gaat mij nu niet om de discussie of dit laatste zo is, maar om de juiste vergelijking.)

Je kunt dus niet zeggen dat Ruth Christus nog niet kende, want dan verwar je beeld en tegenbeeld.
Boaz kun je heel goed zien als een type van Christus zonder tot deze uitleg ten aanzien van Ruth te komen.

Ook Jozua en het beloofde land Kanaän mogen we zien als typen van Christus en de zaligheid, maar dat betekent niet dat de Israëlieten die in Kanaän kwamen zalig werden; evenmin dat degenen die in de woestijn stierven, allen verloren gingen.
Hoe leg je dan de tekst daarover in Hebreeën 3 uit?
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:
Valcke schreef:
samanthi schreef:Je kunt er heel veel van maken, maar ik zie alleen wat ik lees.
Dat laatste betwijfel ik.

Ik pakte zojuist de verklaring van Kohlbrugge. Misschien goed om die er ook nog eens ernaast te leggen. Daar voel ik mij meer bij thuis dan bij jouw uitleg (met alle respect, overigens).

Overigens: Naomi erkende de leidingen Gods in haar leven. Er mag dan een klacht over haar lippen gekomen zijn na de grote tegenslagen, toch was zij oprecht en zij volhardde in de vreze Gods.
Daarbij was zij niet volmaakt, maakte fouten, zoals al Gods kinderen.
Mij is altijd geleerd dat Naomi een volmaakte vrouw was die precies wist wat ze deed, maar ze een mens met fouten, ik heb evenzo respect voor een andere exegese, daar niet van.
Ja, maar je moet wel oppassen om net zo te oordelen over een ander als de vrienden van Job.
M.i. ga je toch wel een heel eind die kant op in de manier hoe jij spreekt over Naomi.
Overigens, nog iets: Naomi spreekt over 'haar (!) goden', de goden van Orpa dus. Zij had nooit de rechte keuze gemaakt.
Wanneer dat zo ligt, dan mag een valse zuster (of broeder) wel degelijk beproefd worden, ook door een mens.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door DDD »

windorgel schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Predikanten die ook de grondtalen geleerd hebben? Dat zou heel vreemd zijn.
De vraag is of ze kennis hebben van de grondtalen en de tweede vraag is of ze wel uitgebreid zelf studeren op een tekst, of gewoon een bekende uitleg van een collega overnemen.
Het betrof inderdaad predikanten die de grondtaal niet beheersen en te goeder trouw een bekende uitleg overnemen.
Wanneer ben je te goeder trouw? Ik noem dit niet te goeder trouw, maar oerdom. Niemand moet aan mij vragen hoe het staat met de slijtage van zijn automotor, maar als iemand mijn denkbare welgemeende adviezen daarover zou overnemen, zou ik dat niet echt te goeder trouw noemen. Eerder onnozel.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Valcke schreef:
Mannetje schreef:In de typologische uitleg van Ruth moet je de zaken wel goed voorstellen. Zoals Ruth Boaz niet kende toen ze in Bethlehem kwam, zo kent een wedergeborene Christus nog niet meteen. (Het gaat mij nu niet om de discussie of dit laatste zo is, maar om de juiste vergelijking.)

Je kunt dus niet zeggen dat Ruth Christus nog niet kende, want dan verwar je beeld en tegenbeeld.
Boaz kun je heel goed zien als een type van Christus zonder tot deze uitleg ten aanzien van Ruth te komen.

Ook Jozua en het beloofde land Kanaän mogen we zien als typen van Christus en de zaligheid, maar dat betekent niet dat de Israëlieten die in Kanaän kwamen zalig werden; evenmin dat degenen die in de woestijn stierven, allen verloren gingen.
Hoe leg je dan de tekst daarover in Hebreeën 3 uit?
Als volgt: 'Maar in het meerderdeel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ternedergeslagen.'
Een groot deel is ongelovig geweest. Maar Mozes zelf en Aäron mochten ook Kanaän niet ingaan, toch kunnen we hen niet tot de ongelovigen rekenen. En zo zullen er zonder twijfel meer geweest zijn.

Ik noemde dit echter als voorbeeld van Jozua als type van Christus. We mogen de typologie niet verwarren met de historie: de Israëlieten die met Jozua het beloofde land binnentrokken, waren niet per se gelovigen.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: RE: Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door windorgel »

DDD schreef:
windorgel schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Predikanten die ook de grondtalen geleerd hebben? Dat zou heel vreemd zijn.
De vraag is of ze kennis hebben van de grondtalen en de tweede vraag is of ze wel uitgebreid zelf studeren op een tekst, of gewoon een bekende uitleg van een collega overnemen.
Het betrof inderdaad predikanten die de grondtaal niet beheersen en te goeder trouw een bekende uitleg overnemen.
Wanneer ben je te goeder trouw? Ik noem dit niet te goeder trouw, maar oerdom. Niemand moet aan mij vragen hoe het staat met de slijtage van zijn automotor, maar als iemand mijn denkbare welgemeende adviezen daarover zou overnemen, zou ik dat niet echt te goeder trouw noemen. Eerder onnozel.
Omdat ik weet van welke (inmiddels overleden) predikanten ik dit gehoord heb. Dat waren eenvoudige, oprechte mannen die er werkelijk van overtuigd waren dat ze de waarheid spraken. En ondanks deze fout brachten ze een ruim evangelie.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door DDD »

O, maar dat is ook helemaal het probleem niet. Het evangelie is heel eenvoudig. Dat kunnen oerdomme mensen begrijpen. De Schrift zegt zelfs dat het voor wijzen en verstandigen verborgen is, maar geopenbaard aan de kindertjes.

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat niet voor elke vergissing de uitdrukking 'te goeder trouw' geschikt is.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:
Valcke schreef:
Mannetje schreef:In de typologische uitleg van Ruth moet je de zaken wel goed voorstellen. Zoals Ruth Boaz niet kende toen ze in Bethlehem kwam, zo kent een wedergeborene Christus nog niet meteen. (Het gaat mij nu niet om de discussie of dit laatste zo is, maar om de juiste vergelijking.)

Je kunt dus niet zeggen dat Ruth Christus nog niet kende, want dan verwar je beeld en tegenbeeld.
Boaz kun je heel goed zien als een type van Christus zonder tot deze uitleg ten aanzien van Ruth te komen.

Ook Jozua en het beloofde land Kanaän mogen we zien als typen van Christus en de zaligheid, maar dat betekent niet dat de Israëlieten die in Kanaän kwamen zalig werden; evenmin dat degenen die in de woestijn stierven, allen verloren gingen.
Hoe leg je dan de tekst daarover in Hebreeën 3 uit?
Als volgt: 'Maar in het meerderdeel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ternedergeslagen.'
Een groot deel is ongelovig geweest. Maar Mozes zelf en Aäron mochten ook Kanaän niet ingaan, toch kunnen we hen niet tot de ongelovigen rekenen. En zo zullen er zonder twijfel meer geweest zijn.

Ik noemde dit echter als voorbeeld van Jozua als type van Christus. We mogen de typologie niet verwarren met de historie: de Israëlieten die met Jozua het beloofde land binnentrokken, waren niet per se gelovigen.
De bijbel is er niet onduidelijk over dat Mozes niet mocht ingaan vanwege zijn ongeloof, en dat zegt ook de Hebreeënschrijver duidelijk. Daarmee zeg ik niet dat Mozes geen kind van God was, maar ook kinderen van God kunnen ongelovig zijn, en daarvoor een oordeel krijgen.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Valcke »

Zeker. Maar het ging nu om de typologie Jozua - Christus.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Forummer »

Valcke schreef:
Forummer schreef:Beschuldig je mij of refo nu van trollen gedrag?
Refo. Hij post graag controversiële uitspraken. In het antwoord blijkt hij in 9 van de 10 gevallen niet geïnteresseerd. Ook een vraag om zijn post te verduidelijken wordt doorgaans niet beantwoord. Ik denk dat dit herkenbaar is voor velen die al wat langer op het forum zijn.
Ok dank voor de uitleg. Ik draai nog niet zo lang mee dus dat weet ik niet.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door refo »

Valcke schreef:
refo schreef:En over Orpa wordt altijd zo lelijk gedaan, terwijl het Naomi's schuld was dat ze terug ging.
Trollengedrag:
Een trol zaait onrust door op het internet mensen tegen de haren in te strijken met schokkende meningen. De trol is een intrigant die vooral reactie wil uitlokken. Het is van geen belang of de inbreng overeenkomt met het werkelijke gedachtegoed van de poster.
Valcke heeft altijd gelijk, dus wat zal ik zeggen?
Duidelijk is dat het gedrag van Orpa bijzonder laakbaar was. 'Ga mee, dochters, want in Israël woont God bij zijn volk. In Moab wacht je de dood.'
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Valcke »

refo schreef:
Valcke schreef:
refo schreef:En over Orpa wordt altijd zo lelijk gedaan, terwijl het Naomi's schuld was dat ze terug ging.
Trollengedrag:
Een trol zaait onrust door op het internet mensen tegen de haren in te strijken met schokkende meningen. De trol is een intrigant die vooral reactie wil uitlokken. Het is van geen belang of de inbreng overeenkomt met het werkelijke gedachtegoed van de poster.
Valcke heeft altijd gelijk, dus wat zal ik zeggen?
Duidelijk is dat het gedrag van Orpa bijzonder laakbaar was. 'Ga mee, dochters, want in Israël woont God bij zijn volk. In Moab wacht je de dood.'
Kennelijk was je deze keer serieus, dat zou wellicht kunnen, dan heb ik niets gezegd (en excuus hiervoor). Maar waarom spreek je nu over Orpa, terwijl je Naomi lijkt te bedoelen? Is dat een vergissing?
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door alepha »

Valcke schreef:
alepha schreef:In de SV staat het woordje 'is' er niet bij. 1:16: "Maar Ruth zeide: Val mij niet tegen, dat ik u zou verlaten, om van achter u weder te keren; want waar gij zult heengaan, zal ik ook heengaan, en waar gij zult vernachten, zal ik vernachten; uw volk is mijn volk, en uw God mijn God"

Ik heb het ooit zo horen uitleggen dat Ruth hier nog niet durfde te zeggen Uw God is mijn God. Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe dat in de grondtaal staat en of deze uitleg grond heeft.
Zoals Samanthi terecht zegt staat het woordje ‘is’ niet in de grondtekst, op geen van beide plaatsen. Dat is heel normaal in het Hebreeuws. Het werkwoord mag in het Nederlands zonder meer worden toegevoegd, en dat geldt voor beide plaatsen. De Statenvertalers voegden het één keer toe, maar dit woordje ‘is’ in de SV heeft betrekking op beide plaatsen volgens het taaleigen van het Nederlands.

Ik heb zo’n dwaze uitleg nooit gehoord en degene die dit als serieus zo uitlegt, zou zich diep moeten schamen.

Ruth doet belijdenis van haar geloof op de grens van Moab en Israël. Laten we niet menen dat we daar iets aan moeten afdoen. Het boek Ruth is geen bekeringsgeschiedenis.

Wel mogen we Boaz als losser zien als een type van Christus, maar dat staat los van de geestelijke leidingen met Ruth. Er was ook nog een andere losser die naderbij was; dat is een type van de wet. Maar we zien ook dat Ruth die losser die naderbij was, niet eens kende; er wordt niets van beschreven. Dat alleen toont al aan dat de vermenging van typologie met de geestelijke leiding van Ruth nergens op gegrond is.

Ik noemde eerder al dat Jozua ook een type is van Christus als opvolger van Mozes. Maar dat heeft niets te maken met de geestelijke staat van de Israëlieten die het land wel of niet samen met Jozua binnengingen. Zo moeten we ook Boaz niet koppelen aan de geestelijke leiding van Ruth. Hij was haar aardse bruidegom, niet haar hemelse.

Bedankt voor de uitleg! Het is overigens jaren geleden dat ik de uitleg over het woordje is hoorde en gebruikt hebt toen ik als jongetje voor de knapenvereniging een inleiding over Ruth moest maken. Als het over Ruth gaat komt mij dit altijd weer in gedachten! Ik vind het verhelderend om te weten hoe het in het Hebreeuws staat .
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Ambtenaar »

windorgel schreef:Omdat ik weet van welke (inmiddels overleden) predikanten ik dit gehoord heb. Dat waren eenvoudige, oprechte mannen die er werkelijk van overtuigd waren dat ze de waarheid spraken. En ondanks deze fout brachten ze een ruim evangelie.
Dat is nogal magertjes, de overtuiging hebben dat je de waarheid spreekt.
Plaats reactie