„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Tiberius »

Thea schreef:De één heeft het over afglijden, de ander over het centraal stellen van het werk van de Heere Jezus. Maar als je kijkt naar bv. de Gereformeerde Kerken zie je vooral het laatste. Daar gaat het alleen nog maar over Jezus en iedereen hoort erbij. Dat zou dan toch juist een goede ontwikkeling moeten zijn?
Ik vat niet precies wat je bedoelt, maar het kan toch niet zo zijn dat we als reactie daarop dan maar nooit meer over Jezus, over de Bron, moeten praten en ons alleen maar druk moeten maken over uiterlijke dingen, zoals rokken/broeken, enz.? Of toch wel?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Thea schreef:De één heeft het over afglijden, de ander over het centraal stellen van het werk van de Heere Jezus. Maar als je kijkt naar bv. de Gereformeerde Kerken zie je vooral het laatste. Daar gaat het alleen nog maar over Jezus en iedereen hoort erbij. Dat zou dan toch juist een goede ontwikkeling moeten zijn?
Ik vat niet precies wat je bedoelt, maar het kan toch niet zo zijn dat we als reactie daarop dan maar nooit meer over Jezus, over de Bron, moeten praten en ons alleen maar druk moeten maken over uiterlijke dingen, zoals rokken/broeken, enz.? Of toch wel?
Over Jezus praten kan goed zijn maar beter nog is naar Hem luisteren, Hem gehoorzamen en Hem volgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Thea »

@Tiberius, het is meer een prikkelende vraag of het spreken over de Heere Jezus alleen kan 'redden'. Ik denk dat we het hele Woord van God moeten doorgeven, evenwichtig. Vloek en zegen, wet en evangelie.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Thea schreef:@Tiberius, het is meer een prikkelende vraag of het spreken over de Heere Jezus alleen kan 'redden'. Ik denk dat we het hele Woord van God moeten doorgeven, evenwichtig. Vloek en zegen, wet en evangelie.

Ik heb voor de evangelisatie wel eens boekenleggers gemaakt met de tekst, God is liefde, achterop stond: 1 Johannes 4

9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.
Of 1 Johannes 4

10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Kijk dan ben je volledig, maar dat is voor mensen buiten de gemeente, binnen de gemeente heb je onderwijs door Bijbelstudies, catechisatie, catechismuspreken, toch moet de Heere Jezus altijd centraal staan, dat zie je bij Paulus, de prediking gaat over Jezus en Dien gekruisigd, het onderwijs in de brieven over het leven als Christen, het gehoorzaam zijn aan Zijn Woord. Zonden, genade, de liefde van Christus.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ad Anker »

Thea schreef:@Tiberius, het is meer een prikkelende vraag of het spreken over de Heere Jezus alleen kan 'redden'. Ik denk dat we het hele Woord van God moeten doorgeven, evenwichtig. Vloek en zegen, wet en evangelie.
Zeker. Ik vertelde in de klas deze week over de kwade en goede boom, de dwaze en de wijze bouwer. Daar komen beide zijden aan bod. De Heere Jezus heeft het over horen en doen. Dat valt op. En toch, uiteindelijk is één ding belangrijk: het Fundament, de Rotssteen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Thea »

Zeker, ik ben het eens met het aanprijzen van de Enige Rots. Maar Hij blinkt tegenover onze zwartheid.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door merel »

Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:'Wat daar in Gorinchem gebeurde, was erg inzichtgevend – en legt de diepe crisis bloot die de reformatorische zuil teistert.'
'Als de reformatorische zuil zichzelf en haar afkomst serieus neemt, zou ze het wat vaker mogen laten gaan over God en het hart - en wat minder over de buitenkant en de boze buitenwereld. Misschien komt de rest dan ook vanzelf wel.'
'De refozuil zoekt haar vastigheid meer dan ooit in uiterlijkheden.'

Zomaar wat quotes uit het artikel https://www.nd.nl/geloof/geloof/994070/ ... -hart-en-w
Ja alleen over het hart praten. Dan komt de rest vanzelf. Net zoals de Gereformeerde Kerken dat hebben gedaan? Of de Gereformeerd Vrijgemaakten?

Het komt vanzelf wel. Vanzelf. Daar kunnen we dan in ieder geval nog op hopen.

Ging het bij de Gereformeerde Kerken of de Gereformeerd Vrijgemaakte om uiterlijkheden? Of was er meer aan de hand?
Juist! Daar hebben we de kern. Dat is nu precies de zorg die uitgesproken is op de VGS-vergadering, als ik het goed lees. Opwekkingsliederen, kleding, enz., enz., is een teken van... een andere godsdienst. Nee, niet gelijk helemaal anders. Het begint met... een andere visie op het verbond, want er is ook een oudvader die dat vindt. Dan een andere visie op wedergeboorte. Uiterlijke dingen... daar zit het allemaal niet in. Hoed in de kerk? Exegetisch komen we er niet uit. Ieder is er daaromvrij in (dus doet niemand het meer). En het blijft glijden. Want de eerste generatie zet nog een streep bij de vrouw in het ambt, de visie op lhbti en de schepping in zeven dagen. Maar de volgende generatie (hun kinderen) al niet meer. Op het laatst gaan dan soms zelfs de ouderen mee. “Ze denken wel anders over de vrouw in het ambt dan ik, maar ze hebben echt Christus lief. Wie ben ik dan om er wat van te zeggen?” En ten slotte kom je bij een generatie waar de kerk helemaal niets meer te zeggen heeft. Want schuld en zonde wordt zo’n vaag begrip dat verlossing en genade ook geen inhoud meer heeft.

Bovenstaande processen zie je nu al overal om je heen gebeuren. Er zullen vast uitzonderingen zijn. Ik hoop heel veel. Maar ik ben zo bang van niet. Als je gaat glijden, blijf je glijden. Laten we toch leren van het verleden.
Jouw reactie is voor mij een reden om niet te kiezen voor een refo school. Met name de opmerkingen 'leren van het verleden' en de 'glijdende schaal' kan ik niets mee. Terwijl ik zo lezende heel graag @ ad Anker als een docent zou willen hebben voor mijn kinderen.
Het gaat er toch om dat een kind van een docent 'de liefde voor God en zijn dienst' opmerkt en of deze docent nu lid is van de Ger Gem, HHK, GKV en of een evangelische stroming maakt m.i. niet uit. Dan leren de kinderen gelijk dat mensen anders over het geloof kunnen, maar vooral ook mogen denken, zonder dat zij elkaar verguizen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door DDD »

Een mijns inziens verstandig artikel:
https://www.rd.nl/opinie/reformatorisch ... -1.1698890
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door alepha »

Helemaal mee eens.. we hebben een boodschap van Hoop!
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door alepha »

Vandaag opnieuw een lezenswaardig artikel in het RD van de hand van dhr. Johan Schouls :https://www.rd.nl/opinie/bijbelse-koers ... -1.1699341
Opmerkelijk is dat ze (de apostelen) niet allereerst waarschuwden voor de gevaren van buitenaf, zoals het theater, de arena en het bordeel. Ze spraken de christenen aan op hun band met Christus.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Adagio »

Jes. 28:
"Wien zou Hij dan de kennis leren? En wien zou Hij het gehoorde te verstaan geven? Den gespeenden van de melk? Den afgetrokkenen van de borsten? Want het is gebod op gebod, gebod op gebod, regel op regel, regel op regel, hier een weinig, daar een weinig. Daarom zal Hij door belachelijke lippen en door een andere tong tot dit volk spreken, Tot dewelke Hij gezegd heeft: Dit is de rust, geeft den moede rust, en dit is de verkwikking. Doch zij hebben niet willen horen; Zo zal hun het woord des HEEREN zijn: gebod op gebod, gebod op gebod, regel op regel, regel op regel, hier een weinig, daar een weinig; opdat zij heengaan en achterwaarts vallen en verbroken en verstrikt en gevangen worden."
Waarom zal het Woord des Heeren bij het volk worden geacht als gebod op gebod, regel op regel, zoals Jesaja schreef? Kanttek.:
"Het betreft de noodwendige of kenwaardige zaken. 'Gebod op gebod' zijn Gods woorden door den mond van den profeet, en dit is de zin: Men geeft hun het ene gebod na het andere, en evenwel helpt het niet; want zij zijn kinderen in het verstand, zowel de ouden als de jongen. Dewijl zich dit volk niet heeft willen laten onderwijzen door het klare woord Gods, zo zal Hij op een andere wijze met hen handelen; Hij zal met een onbekende spraak hen laten aanspreken, tot een straf hunner ondankbaarheid en hardnekkigheid. Dewijl zij dus des Heeren woord veracht hebben, zo zullen zij in hun onverstand gelaten worden en den kleinen kinderen gelijk zijn, denwelken men het ene gebod na het andere, den enen regel op den anderen, enz., leren moet. Opdat zij tot verderf en allerlei ellende vervallen zouden; want dat volgt er gemeenlijk op, als men Gods woord niet wil aannemen."
De profeet Jesaja vervolgt verder, dat het volk Israël kennelijk een verbond met de dood gemaakt heeft, en met de hel een voorzichtig verdrag gesloten heeft. Het doopformulier begint daar ook mee:
"Eerstelijk, dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het Rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden. Dit leert ons de ondergang en besprenging met het water, waardoor ons de onreinheid onzer zielen wordt aangewezen; opdat wij vermaand worden een mishagen aan onszelven te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reinigmaking en zaligheid buiten onszelven te zoeken."
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

alepha schreef:Vandaag opnieuw een lezenswaardig artikel in het RD van de hand van dhr. Johan Schouls :https://www.rd.nl/opinie/bijbelse-koers ... -1.1699341
Opmerkelijk is dat ze (de apostelen) niet allereerst waarschuwden voor de gevaren van buitenaf, zoals het theater, de arena en het bordeel. Ze spraken de christenen aan op hun band met Christus.
Dat is helemaal niet opmerkelijk, de gemeente bestond uit kinderen van God of mensen die zeiden dat ze kinderen van God waren, in onze refo cultuur bestaan de gemeenten veelal uit onbekeerde, mensen die zeggen de Heere niet te kennen, dáárom worden ze aangesproken vanaf de kansel als onbekeerde en preken veel dominees tegen de bokken en af en toe tegen de enkele schapen., dan komt de band met Christus weinig aan bod en preekt de dominee tegen de gevaren van de wereld.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door DDD »

Dat laatste ligt niet noodzakelijkerwijs voor de hand, mijns inziens. Je zou in zo'n geval ook kunnen oproepen tot bekering.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Dat laatste ligt niet noodzakelijkerwijs voor de hand, mijns inziens. Je zou in zo'n geval ook kunnen oproepen tot bekering.
Dat ook.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door merel »

Ik hoop toch vooral dat meesters en juffen op een lagere school de liefde van God voor Zijn kinderen zal overbrengen in plaats van de angst of ze er wel bij horen. Natuurlijk mag je benoemen dat het niet automatisch gaat, maar dat is niet de hoofdmoot.
Ad Anker schreef:
Thea schreef:@Tiberius, het is meer een prikkelende vraag of het spreken over de Heere Jezus alleen kan 'redden'. Ik denk dat we het hele Woord van God moeten doorgeven, evenwichtig. Vloek en zegen, wet en evangelie.
Zeker. Ik vertelde in de klas deze week over de kwade en goede boom, de dwaze en de wijze bouwer. Daar komen beide zijden aan bod. De Heere Jezus heeft het over horen en doen. Dat valt op. En toch, uiteindelijk is één ding belangrijk: het Fundament, de Rotssteen.
Precies, daar gaat het om!

Elke morgen leest een van onze kinderen een stukje uit de bijbel. Zij mogen een ( kinder)bijbel naar keuze pakken en regelmatig spreken wij er nog wat over door. Vanmorgen dus ook dat deze verhalen ( gelijkenissen) niet over een ander gaan, maar wat heeft het ons vandaag te zeggen. Welke keuzes maken wij en zouden we eigenlijk moeten maken. En ik zou graag willen dat daar meer over gesproken zou worden door onderwijzers.
Plaats reactie