Ik ken de aflevering niet. Maar ik weet genoeg over Salman Rushdie, maar zal hem niet herkennen in filmpje, als er niet genoeg bijkomende informatie is. Toppunt voor mij was een keer in 2voor12 waar ze een Bijbelse vraag gingen opzoeken en in de vraag was de tekst genoemd ergens in Genesis. Je zag de "zoeker" eerst naar het register van de Bijbel gaan om Genesis op te zoeken. Voor de rest wisten ze dacht ik wel redelijk wat .Dodo schreef:Ruim twee jaar later, en nog steeds verbaas ik me over het gebrek aan algemene ontwikkeling bij "slimste mensen". Die maar niet kunnen bedenken of Franeker nou een acteur of een politicus is. Die een filmpje zien van Salman Rushdie, en geen idee hebben wie of wat de man is. Ik moest de correcte spelling spelling even opzoeken maar ik wist wel een en ander van de man af.
Gelukkig begint het bij meer mensen op te vallen, en wordt er meer en meer gevraagd om beter onderwijs.
Algemene ontwikkeling
Re: Algemene ontwikkeling
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Algemene ontwikkeling
Dat vind ik op zich niet zo raar. Als ik iets in de Koran zou moeten zoeken en vinden, zou ik ook in het register kijken.
Re: Algemene ontwikkeling
Maar ook buiten de Bijbel heeft Genesis een betekenis als woord. En de Nederlandse geschiedenis is natuurlijk wel heel erg verweven met de Bijbel en veel minder met de Koran.merel schreef:Dat vind ik op zich niet zo raar. Als ik iets in de Koran zou moeten zoeken en vinden, zou ik ook in het register kijken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Algemene ontwikkeling
In de toets van de basisschool wordt aardrijkskunde, geschiedenis en biologie eruit gehaald. Het gaat alleen nog om lezen en rekenen. https://nos.nl/artikel/2490636-geen-aar ... sisscholen
Dit vind ik een gemis. Lezen en rekenen zijn nodig, maar lezen gaat makkelijker als je kennis hebt van ontwikkelingen en verhoudingen in de wereld, de natuur en de geschiedenis. Hiermee wordt de algemene ontwikkeling niet gestimuleerd en wordt het nog meer basis. Zeker later in het leven kan samenbrengen ontwikkeling helpen om dingen te begrijpen en te duiden.
Hoe kijken docenten in ons midden hiernaar?
Dit vind ik een gemis. Lezen en rekenen zijn nodig, maar lezen gaat makkelijker als je kennis hebt van ontwikkelingen en verhoudingen in de wereld, de natuur en de geschiedenis. Hiermee wordt de algemene ontwikkeling niet gestimuleerd en wordt het nog meer basis. Zeker later in het leven kan samenbrengen ontwikkeling helpen om dingen te begrijpen en te duiden.
Hoe kijken docenten in ons midden hiernaar?
Fides Quaerens Intellectum
Re: Algemene ontwikkeling
Wereldorientatie zat in de oude toets, maar was al facultatief. Wij deden die onderdelen al nooit. Je mist er niet zoveel aan. Het is echt niet zo dat de wo-toetsen invloed hadden op je eindtoets-score, die was al alleen gebaseerd op rekenen, lezen, spelling, taalverzorging.Anselmus schreef:In de toets van de basisschool wordt aardrijkskunde, geschiedenis en biologie eruit gehaald. Het gaat alleen nog om lezen en rekenen. https://nos.nl/artikel/2490636-geen-aar ... sisscholen
Dit vind ik een gemis. Lezen en rekenen zijn nodig, maar lezen gaat makkelijker als je kennis hebt van ontwikkelingen en verhoudingen in de wereld, de natuur en de geschiedenis. Hiermee wordt de algemene ontwikkeling niet gestimuleerd en wordt het nog meer basis. Zeker later in het leven kan samenbrengen ontwikkeling helpen om dingen te begrijpen en te duiden.
Hoe kijken docenten in ons midden hiernaar?
Onder de streep verandert er dus niets.
Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
Re: Algemene ontwikkeling
Ik ben geen docent, maar heb al meerdere malen net die eindtoets te maken gehad. Mijn ervaring is al vrij vroeg op school wordt verteld dat het schooladvies afhangt van begrijpend lezen en rekenen. Mijn ergernis zit hem vooral in het feit dat leerlingen op de lagere school flarden krijgen van allerlei dingen ( vooral in de breedte), maar weinig specifiek. Bijvoorbeeld ze krijgen een topi toets Europa, zo der enige achtergrond informatie of herhaling van de plaatsen/ landen. Sec leren en daarna zo snel mogelijk vergeten.Anselmus schreef: ↑16 sep 2023, 12:41 In de toets van de basisschool wordt aardrijkskunde, geschiedenis en biologie eruit gehaald. Het gaat alleen nog om lezen en rekenen. https://nos.nl/artikel/2490636-geen-aar ... sisscholen
Dit vind ik een gemis. Lezen en rekenen zijn nodig, maar lezen gaat makkelijker als je kennis hebt van ontwikkelingen en verhoudingen in de wereld, de natuur en de geschiedenis. Hiermee wordt de algemene ontwikkeling niet gestimuleerd en wordt het nog meer basis. Zeker later in het leven kan samenbrengen ontwikkeling helpen om dingen te begrijpen en te duiden.
Hoe kijken docenten in ons midden hiernaar?
Een paar van onze kinderen zoeken veel achtergrondinformatie. Een ander kind veel minder . Daarom was ik erg blij dat de Frans docent afgelopen week aan de klas de historische context duidde van het weigeren van hulp van Marokko. Dan wordt in ieder geval de interesse gewekt..
Re: Algemene ontwikkeling
Ik heb juist verleden week iets gehoord over het tv programma 'de slimste mens'.
Ik wist het al langer, want mijn broer lijkt hier vaak naar te kijken.
Dan is het ook nog zo dat ik wel eens wat nieuwsgierig ben, en heb ik ook een aflevering bekeken.
Wat ik ervan vindt? Eerst wat ik al wist.
Mensen die in de programma meedoen hebben (dat constateert mijn broer omtrent dit programma, en ik in het algemeen):
1. Er is bar weinig kennis van Topografie. Hoe vaak worden bv. De Achterhoek en Twente verwisselt? Slechts één voorbeeld.
2. Er is heel weinig gegronde kennis omtrent Bijbelse vragen.
Wat ik tegen zo'n programma heb:
Hier wordt de mens in het middelpunt gezet, en geprezen om zijn algemene kennis, die hij ook (maar dat wordt niet gezegd) maar gekregen heeft, en waarvoor hij Hem moet danken van Wie hij zoveel kennis heeft gekregen, en om dit kennis te bewaren en daar iets goeds mee te doen.
Nu is dit een waarneming gegrond op een aflevering, maar ik vermoedt dat dit wel een beetje de algemene teneur is.
Ik wist het al langer, want mijn broer lijkt hier vaak naar te kijken.
Dan is het ook nog zo dat ik wel eens wat nieuwsgierig ben, en heb ik ook een aflevering bekeken.
Wat ik ervan vindt? Eerst wat ik al wist.
Mensen die in de programma meedoen hebben (dat constateert mijn broer omtrent dit programma, en ik in het algemeen):
1. Er is bar weinig kennis van Topografie. Hoe vaak worden bv. De Achterhoek en Twente verwisselt? Slechts één voorbeeld.
2. Er is heel weinig gegronde kennis omtrent Bijbelse vragen.
Wat ik tegen zo'n programma heb:
Hier wordt de mens in het middelpunt gezet, en geprezen om zijn algemene kennis, die hij ook (maar dat wordt niet gezegd) maar gekregen heeft, en waarvoor hij Hem moet danken van Wie hij zoveel kennis heeft gekregen, en om dit kennis te bewaren en daar iets goeds mee te doen.
Nu is dit een waarneming gegrond op een aflevering, maar ik vermoedt dat dit wel een beetje de algemene teneur is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Algemene ontwikkeling
Ik vermoed (met een d) dat de deelnemers aan De slimste mens doorgaans wel wat beter Nederlands schrijven.-DIA- schreef: ↑16 sep 2023, 16:05 Ik heb juist verleden week iets gehoord over het tv programma 'de slimste mens'.
Ik wist het al langer, want mijn broer lijkt hier vaak naar te kijken.
Dan is het ook nog zo dat ik wel eens wat nieuwsgierig ben, en heb ik ook een aflevering bekeken.
Wat ik ervan vindt? Eerst wat ik al wist.
Mensen die in de programma meedoen hebben (dat constateert mijn broer omtrent dit programma, en ik in het algemeen):
1. Er is bar weinig kennis van Topografie. Hoe vaak worden bv. De Achterhoek en Twente verwisselt? Slechts één voorbeeld.
2. Er is heel weinig gegronde kennis omtrent Bijbelse vragen.
Wat ik tegen zo'n programma heb:
Hier wordt de mens in het middelpunt gezet, en geprezen om zijn algemene kennis, die hij ook (maar dat wordt niet gezegd) maar gekregen heeft, en waarvoor hij Hem moet danken van Wie hij zoveel kennis heeft gekregen, en om dit kennis te bewaren en daar iets goeds mee te doen.
Nu is dit een waarneming gegrond op een aflevering, maar ik vermoedt dat dit wel een beetje de algemene teneur is.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Algemene ontwikkeling
Dank u vriendelijk! Het is de snelheid die 't hem doet!Hendrikus schreef: ↑16 sep 2023, 16:55Ik vermoed (met een d) dat de deelnemers aan De slimste mens doorgaans wel wat beter Nederlands schrijven.-DIA- schreef: ↑16 sep 2023, 16:05 Ik heb juist verleden week iets gehoord over het tv programma 'de slimste mens'.
Ik wist het al langer, want mijn broer lijkt hier vaak naar te kijken.
Dan is het ook nog zo dat ik wel eens wat nieuwsgierig ben, en heb ik ook een aflevering bekeken.
Wat ik ervan vindt? Eerst wat ik al wist.
Mensen die in de programma meedoen hebben (dat constateert mijn broer omtrent dit programma, en ik in het algemeen):
1. Er is bar weinig kennis van Topografie. Hoe vaak worden bv. De Achterhoek en Twente verwisselt? Slechts één voorbeeld.
2. Er is heel weinig gegronde kennis omtrent Bijbelse vragen.
Wat ik tegen zo'n programma heb:
Hier wordt de mens in het middelpunt gezet, en geprezen om zijn algemene kennis, die hij ook (maar dat wordt niet gezegd) maar gekregen heeft, en waarvoor hij Hem moet danken van Wie hij zoveel kennis heeft gekregen, en om dit kennis te bewaren en daar iets goeds mee te doen.
Nu is dit een waarneming gegrond op een aflevering, maar ik vermoedt dat dit wel een beetje de algemene teneur is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Algemene ontwikkeling
Hendrikus schreef: ↑16 sep 2023, 16:55Ik vermoed (met een d) dat de deelnemers aan De slimste mens doorgaans wel wat beter Nederlands schrijven.-DIA- schreef: ↑16 sep 2023, 16:05 Ik heb juist verleden week iets gehoord over het tv programma 'de slimste mens'.
Ik wist het al langer, want mijn broer lijkt hier vaak naar te kijken.
Dan is het ook nog zo dat ik wel eens wat nieuwsgierig ben, en heb ik ook een aflevering bekeken.
Wat ik ervan vindt? Eerst wat ik al wist.
Mensen die in de programma meedoen hebben (dat constateert mijn broer omtrent dit programma, en ik in het algemeen):
1. Er is bar weinig kennis van Topografie. Hoe vaak worden bv. De Achterhoek en Twente verwisselt? Slechts één voorbeeld.
2. Er is heel weinig gegronde kennis omtrent Bijbelse vragen.
Wat ik tegen zo'n programma heb:
Hier wordt de mens in het middelpunt gezet, en geprezen om zijn algemene kennis, die hij ook (maar dat wordt niet gezegd) maar gekregen heeft, en waarvoor hij Hem moet danken van Wie hij zoveel kennis heeft gekregen, en om dit kennis te bewaren en daar iets goeds mee te doen.
Nu is dit een waarneming gegrond op een aflevering, maar ik vermoedt dat dit wel een beetje de algemene teneur is.
wat is precies de meerwaarde van zo'n bijdrage??
Re: Algemene ontwikkeling
Als men niets te zeggen heeft en men wil wat zeggen dan kun je dat zo doen, denk ik dan.Inwoner schreef: ↑16 sep 2023, 17:11Hendrikus schreef: ↑16 sep 2023, 16:55Ik vermoed (met een d) dat de deelnemers aan De slimste mens doorgaans wel wat beter Nederlands schrijven.-DIA- schreef: ↑16 sep 2023, 16:05 Ik heb juist verleden week iets gehoord over het tv programma 'de slimste mens'.
Ik wist het al langer, want mijn broer lijkt hier vaak naar te kijken.
Dan is het ook nog zo dat ik wel eens wat nieuwsgierig ben, en heb ik ook een aflevering bekeken.
Wat ik ervan vindt? Eerst wat ik al wist.
Mensen die in de programma meedoen hebben (dat constateert mijn broer omtrent dit programma, en ik in het algemeen):
1. Er is bar weinig kennis van Topografie. Hoe vaak worden bv. De Achterhoek en Twente verwisselt? Slechts één voorbeeld.
2. Er is heel weinig gegronde kennis omtrent Bijbelse vragen.
Wat ik tegen zo'n programma heb:
Hier wordt de mens in het middelpunt gezet, en geprezen om zijn algemene kennis, die hij ook (maar dat wordt niet gezegd) maar gekregen heeft, en waarvoor hij Hem moet danken van Wie hij zoveel kennis heeft gekregen, en om dit kennis te bewaren en daar iets goeds mee te doen.
Nu is dit een waarneming gegrond op een aflevering, maar ik vermoedt dat dit wel een beetje de algemene teneur is.
wat is precies de meerwaarde van zo'n bijdrage??
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Algemene ontwikkeling
Deel het gerust. Maar vergeet niet dat betreffende forummers elkaar al wat langer dan vandaag kennen.
-