Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Hollander »

Goede vraag, @HersteldHervormd.
Ik sta, voor zover ik dat kan beoordelen, achter de inhoudelijke kant van het curatorium. Ook twijfel ik niet aan de intenties van de curatoren, docenten of zelfs indirect de synodeleden. Ik geloof vast dat zij zo goed mogelijk naar Gods wil willen luisteren en dat zij door het gebed en het Woord het goede proberen te zoeken voor de gemeenten. Ik vind het ook goed dat curatorium, docenten en synode formeel gescheiden instituten zijn.

Mijn moeite zit voornamelijk in de opzet van het systeem. Het gebrek aan frequente roulatie en een verregaande scheiding tussen de bezetting van de drie genoemde instituten.

Concreet ben ik van mening dat iedere Generale Synode een nieuwe curatoriumvoorzitter benoemd dient te worden. Deze zit er dus voor een periode van 3 jaar en treedt daarna definitief terug.
Verder ben ik van mening dat elke Particuliere Synode twee ambtsdragers (min. 1 predikant) levert die gedurende 4 jaar zitting hebben in het curatorium. Elk jaar wisselt een andere Particuliere Synode dus 'haar' mannen. Na verloop van deze termijn treden deze twee definitief terug.
Nb. Een predikant mag dan pas voor een tweede periode plaatsnemen in het curatorium wanneer alle overige predikanten uit betreffende Particuliere Synode eens zitting hebben gehad.

Op deze wijze leg je de feitelijke bezetting veel meer bij de samenwerking van de diverse classes, namelijk de Particuliere Synode (muv de voorzitter die benoemd wordt door de Generale Synode). Tegelijk behoud je door de zittingsduren een gezonde mate van ervaring en continuïteit. Door frequente roulatie én het definitief terugtreden na afloop van de termijn, voorkom je dat de beslissingsbevoegdheden bij een beperkte groep ambtsdragers komt te liggen. Terecht hebben (Nadere) Reformatoren zich altijd verzet tegen kerkbestuur door een beperkte groep mensen, zoals wel in de hiërarchische structuren van de Rooms Katholieke kerk veel voorkwam.

Tot slot, ik ben voor een verregaande scheiding tussen de bezetting van de Generale Synode, het curatorium en (zoals het gelukkig nu al is) de docentengroep. Wat mij betreft mag men simpelweg maar in één van de drie tegelijk zitting hebben.

Kortom, ik zou heel graag een verregaande terugkeer zien naar de wijsheid van de (Nadere) Reformatoren in de opzet, bezetting en taakverdeling binnen kerkelijke instituten. Hoge achting heb ik voor de wijze visies van oa. Calvijn, W. a Brakel en Th. van der Groe voor wat betreft het regelen en structureren van de ambtelijke taken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Jantje »

Daar kan ik me heel goed in vinden.

1 kanttekening: je loopt wel het risico dat, als predikanten van standplaatsen wisselen, je telkens een nieuwe curator moet benoemen. Is dat geen onoverkomelijk probleem?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Daar kan ik me heel goed in vinden.

1 kanttekening: je loopt wel het risico dat, als predikanten van standplaatsen wisselen, je telkens een nieuwe curator moet benoemen. Is dat geen onoverkomelijk probleem?
Waarom ? Dat is bij de GS toch ook zo?
Die spreiding over classis of PS is zeker goed.
Is in de CGK ook zo geregeld.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Daar kan ik me heel goed in vinden.

1 kanttekening: je loopt wel het risico dat, als predikanten van standplaatsen wisselen, je telkens een nieuwe curator moet benoemen. Is dat geen onoverkomelijk probleem?
Zoals @Bezorgd aangeeft is dat ook bij de Generale Synode zo. Ik kan niet goed beoordelen of het achterliggende gevolgen zou kunnen hebben, bijv. voor de begeleiding van studenten en hun studievoortgang. Mij lijkt het dat een overdracht van taken aan een secundus goed vormgegeven zou kunnen worden. Echter is dat een vraag op detailniveau, mijn bericht pretendeert geen volledig uitgewerkt model te geven. Zie het als een denkrichting.
Erskinees
Berichten: 2757
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Erskinees »

Hollander schreef: Mijn moeite zit voornamelijk in de opzet van het systeem. Het gebrek aan frequente roulatie en een verregaande scheiding tussen de bezetting van de drie genoemde instituten.

Concreet ben ik van mening dat iedere Generale Synode een nieuwe curatoriumvoorzitter benoemd dient te worden. Deze zit er dus voor een periode van 3 jaar en treedt daarna definitief terug.
Verder ben ik van mening dat elke Particuliere Synode twee ambtsdragers (min. 1 predikant) levert die gedurende 4 jaar zitting hebben in het curatorium. Elk jaar wisselt een andere Particuliere Synode dus 'haar' mannen. Na verloop van deze termijn treden deze twee definitief terug.
Nb. Een predikant mag dan pas voor een tweede periode plaatsnemen in het curatorium wanneer alle overige predikanten uit betreffende Particuliere Synode eens zitting hebben gehad.

Op deze wijze leg je de feitelijke bezetting veel meer bij de samenwerking van de diverse classes, namelijk de Particuliere Synode (muv de voorzitter die benoemd wordt door de Generale Synode). Tegelijk behoud je door de zittingsduren een gezonde mate van ervaring en continuïteit. Door frequente roulatie én het definitief terugtreden na afloop van de termijn, voorkom je dat de beslissingsbevoegdheden bij een beperkte groep ambtsdragers komt te liggen. Terecht hebben (Nadere) Reformatoren zich altijd verzet tegen kerkbestuur door een beperkte groep mensen, zoals wel in de hiërarchische structuren van de Rooms Katholieke kerk veel voorkwam.

Tot slot, ik ben voor een verregaande scheiding tussen de bezetting van de Generale Synode, het curatorium en (zoals het gelukkig nu al is) de docentengroep. Wat mij betreft mag men simpelweg maar in één van de drie tegelijk zitting hebben.

Kortom, ik zou heel graag een verregaande terugkeer zien naar de wijsheid van de (Nadere) Reformatoren in de opzet, bezetting en taakverdeling binnen kerkelijke instituten. Hoge achting heb ik voor de wijze visies van oa. Calvijn, W. a Brakel en Th. van der Groe voor wat betreft het regelen en structureren van de ambtelijke taken.
Mooie oplossing!
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Framboos »

Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef: Goede vraag, je zou Pollenpiet om een poll kunnen vragen. Ik sta in elk geval voor 100% achter het beleid.
Je kent enkel de mensen die predikant worden. De afgewezen personen ken je niet. Je kunt dus helemaal niet beoordelen of je het met het beleid van het curatorium eens bent. Je kunt het wel eens zijn met de wijze waarop de procedure is vormgegeven.
Met deze argumentatie zou je ook niet kunnen stellen het niet eens te zijn met het beleid van het curatorium...
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Tom »

Ik kan me vinden in je mogelijke werkwijze Hollander.

Het is voor de Ger.Gem. ontzettend belangrijk dat het gevoel van belangenverstrengeling, vriendjespolitiek en rechtsgeorenteerd wordt vermeden. En voordat er nu boze reacties komen: ik zeg niet dat hier sprake van is maar wel dat dit gevoel leeft.

Waar eerst kritiek op de werkwijze uit de midden en linkerflank kwam, zie je nu dat ook de rechterflank en dan met name de jongvolwassenen daar de leesdiensten zat zijn en zich afvragen: waarom worden er zo weinig toegelaten? Kerkleden van gemeenten met weinig bezoekende predikanten zien de gemeente leegstromen. Er is in de rechterflank nog een groepje dat vindt dat het allemaal te makkelijk en te ruim is, maar over het algemeen durf ik wel te zeggen: het gewone gg-kerklid heeft best wat moeite met de huidige procedure en ziet ruimte voor verbetering. Ik denk dat dit ook ieder jaar meer wordt.

Een kerk moet er alles aan doen om alleen al het gevoel van belangenverstrengeling tegen te gaan. Enige stabiliteit in het curatorium is wel handig, maar een deel van het curatorium zou moeten rouleren. Dat zou alleen al qua moeite over de procedure/werkwijze al kunnen schelen!
DDD
Berichten: 28804
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door DDD »

Ik betwijfel of dit gaat gebeuren. Ik denk dat de gereformeerde gemeenten daarvoor al teveel in de richting van een sekte zijn gegaan. Ik heb dat nooit zo beseft, totdat mensen in mijn omgeving dat volhielden, en ik moet zeggen, de aansturing van het kerkverband heeft inderdaad sekte-achtige kenmerken. Dat hoort bij charismatisch leiderschap.
Geytenbeekje
Berichten: 8301
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Geytenbeekje »

Wat heeft het curatorium tegen de systeem van de HHK ?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23869
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door refo »

HersteldHervormd schreef:Ik merk best wel dat veel GG'ers eigenlijk het niet eens zijn met het beleid van het curatorium.
Hoeveel mensen staan er eigenlijk wel achter het beleid? Zijn er op het forum eigenlijk wel mensen die achter het beleid staan?
We weten niet eens wat het beleid is. Dus daar kan ik moeilijk een mening over hebben.
Maar het is onmogelijk om in een gesprekje plus een invuloefening van de kerkenraad te bepalen of iemand predikant moet worden. Want dat is wel hoe het gaat. De man die aangenomen wordt, wordt predikant, geschikt of niet.
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door claus »

Informatieve vraag:
Weet iemand of de toegelaten heer J. Janse nog familie is van de oud-hoofdredacteur van het RD, dr. C.S.L. Janse of van ds. S.W. Janse?
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door astroguy »

claus schreef:Informatieve vraag:
Weet iemand of de toegelaten heer J. Janse nog familie is van de oud-hoofdredacteur van het RD, dr. C.S.L. Janse of van ds. S.W. Janse?
Of van ds. A. Janse van Barneveld of van ds. D. Janse van Middelburg of van meester A. Janse van Biggekerke.
Atze
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Piet Puk »

astroguy schreef:
claus schreef:Informatieve vraag:
Weet iemand of de toegelaten heer J. Janse nog familie is van de oud-hoofdredacteur van het RD, dr. C.S.L. Janse of van ds. S.W. Janse?
Of van ds. A. Janse van Barneveld of van ds. D. Janse van Middelburg of van meester A. Janse van Biggekerke.
Volgens mij van ds. A. Janse uit Barneveld :modo
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5432
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef: Goede vraag, je zou Pollenpiet om een poll kunnen vragen. Ik sta in elk geval voor 100% achter het beleid.
Je kent enkel de mensen die predikant worden. De afgewezen personen ken je niet. Je kunt dus helemaal niet beoordelen of je het met het beleid van het curatorium eens bent. Je kunt het wel eens zijn met de wijze waarop de procedure is vormgegeven.
Volgens mij vul je nu voor anderen een en ander in. Toevallig ken ik persoonlijk goed zowel aangenomen personen als afgewezen personen. Van diversen van hen heb ik een verslag van het hele proces gehad. Er zit geen ruis onderling in die werkwijze. Ik zou dus niet weten waarom ik niet kan beoordelen of ik het met het beleid eens ben.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Piet Puk »

pierre27 schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik merk best wel dat veel GG'ers eigenlijk het niet eens zijn met het beleid van het curatorium.
Hoeveel mensen staan er eigenlijk wel achter het beleid? Zijn er op het forum eigenlijk wel mensen die achter het beleid staan?
Goede vraag, je zou Pollenpiet om een poll kunnen vragen. Ik sta in elk geval voor 100% achter het beleid.
Nou ja zeg! :?

Mods, kan dit zomaar? Ben ik nog wel welkom op dit forum?
Gesloten