Gelezen (geloofsopbouwend)

JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door JCM »

Ds. Paauwe maakt juist een duidelijk een onderscheid tussen de toepassing van de Wet en toepassing van het Evangelie.

Wet:
Ex. 20:18, 19: En al het volk zag de donderen, en de bliksemen, en het geluid der bazuin en den rokenden berg; toen het volk zulks zag, weken zij af en stonden van verre. En zij zeiden tot Mozes: Spreek gij met ons, en wij zullen horen; en dat God met ons niet spreke, opdat wij niet sterven.
Rom 3:19: Wij weten nu dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
Rom: 4:15 Want de wet werkt toorn; want waar geen wet is, daar is ook geen overtreding.
Rom: 14:23 Al wat niet uit geloof is, is zonde.
Gal 3:11a En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar;
Gal. 3:22a Maar de Schrift heeft het alles onder de zonde besloten.

Ds. Paauwe bedoelt dus dat bovenstaande (Wet), en wat dat uitwerkt, niet de zaligheid is.
En hij bedoelt dat onderstaande (Evangelie), en wat dat uitwerkt, wel de zaligheid is.

Evangelie:
Mark. 16:16a Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden;
Rom. 8:1a Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn.
Gal. 3:13a: Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons.
1 Petr. 1:8 Denwelken gij niet gezien hebt en nochtans liefhebt; in Denwelken gij nu, hoewel Hem niet ziende, maar gelovende, u verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Cyrillus »

DDD schreef: 08 mar 2023, 13:01 Ik weet het niet hoor. Ik ben het vaak met je eens, maar ik vind het standpunt van ds. Paauwe best bijbels.
Ik kan het best bijbels uitleggen, maar ik kijk ook naar de toehoorder en dan kun je je afvragen wat je met dergelijke woorden wil bereiken.
Maar ik ga er nu geen punt van maken, andere dingen zijn nu aan de orde hier.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Het verschil tussen een jonge en een volwassen christen is niet dat de laatste meer innerlijke kracht heeft dan de eerste, maar dat hij of zij weet waar die te vinden, namelijk in de Heere Jezus.

We zijn geneigd om een verkeerd idee te vormen van groei in genade en te verwachten dat we in toenemende mate volheid in onszelf voelen in plaats van een groeiend besef van onze leegheid en Christus' genoegzaamheid.

Ds. J. Ryland jr.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

In my judgement they are the happiest, who have the lowest thoughts of themselves, and in whose eyes Jesus is most glorious and precious.

Ds. J. Newton
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Bemoedig voor Gods kinderen in de stormen van het leven.

De God van het droge land is ook God van de zee. Hij is even dichtbij ons in een storm als in een kalmte; en we hebben zijn bescherming even hard nodig in een kalmte als in een storm. Moge de Heere aan ons zijn genade geven, zodat we, op Hem ziende, getroost worden onder alle scheidingen en veranderingen, door een verzekerde hoop op een ontmoeting, tot onuitsprekelijk voordeel, in een betere wereld. We verminderen allemaal snel de afstand naar ons eeuwige huis. Onze reis door het leven zal soms moeilijk zijn door stormen, maar de Heere Jezus is een onfeilbare, almachtige Stuurman. De winden en de zee gehoorzamen Hem. Niemand heeft ooit schipbreuk geleden onder Zijn zorg; en Hij neemt de zorg op zich van allen die zich aan Hem toevertrouwen. Heeft Hij ons niet bereidwillig gemaakt om dat te doen? Dan kunnen we er zeker van zijn dat Hij de hoop die Hij ons zelf heeft gegeven, niet zal teleurstellen. Laten we Zijn goede Woord ons kompas maken om onze harten te richten op de haven, de hemel.

Ds. J. Newton, uit 1 van zijn brieven
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Ad Anker »

Waarom staat hier: 'Vervloekt is hij, die aan een hout hangt?' (Gal. 3:13)
Aan een hout hing eens ons ganse leven, al ons geluk, onze eer, heerlijkheid, vrede, welstand! Toen heette het: Eet niet van deze boom, Ik geef u alles, alles, maar eet niet van deze boom! Bemoei u niet met hetgeen goed en kwaad is, maar geloof Mij, vrees Mij en bewaar de hof, zoals Ik u gezegd heb! Maar de duivel was vervuld met nijd en kon het niet uitstaan, dat hier een schepsel in Gods beeld wandelde. Hij dacht: Kon ik toch maar Eva en Adam aan deze boom opknopen! Hoe zouden de duivelen juichen, wanneer Gods eer alzo geschonden werd! Nu heeft hij het met Eva door allerlei sprongen zover gebracht, dat hij haar onder de boom heeft en daar betovert hij haar met allerlei vleiende woorden zo lang, tot zij eet en haar man ook geeft. En wat was daarvan het gevolg? Hun ogen werden geopend en zij zagen, dat zij naakt waren. Nu wist de duivel wel: naar Gods rechtvaardigheid moet thans Adam aan deze boom genageld, aan dit hout opgeknoopt worden! Denkt niet, dat misschien de straf aan het kruis een bij God willekeurige straf was, integendeel, het was naar het heilig recht. De mens zal zo tot een voorwerp van afschuw hangen aan die boom! Dat was eigenlijk het rechtvaardig oordeel van God. Dat wist de hel wel en zij juichte. Maar daar kwam de eeuwige Wijsheid, daar trad de Zone Gods tussenbeide en sprak: Ik zal genoegdoening brengen aan de geschonden gerechtigheid! Naakt wil Ik Mij tot een gruwel aan het hout laten nagelen. Adam, neen, hij zal niet aan het hout gehangen worden, wel heeft hij het verdiend, maar Ik, Ik heb een middel gevonden, opdat hij verzoend wordt en bij dit hout neervalt en van schaamte en schande de mond niet zal durven opendoen, wanneer Ik hem alles zal hebben vergeven.

Dr. H.F. Kohlbrugge
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door refomart »

Ad Anker schreef: 07 apr 2023, 08:34 Toen heette het: Eet niet van deze boom, Ik geef u alles, alles, maar eet niet van deze boom! Bemoei u niet met hetgeen goed en kwaad is, maar geloof Mij, vrees Mij en bewaar de hof, zoals Ik u gezegd heb! Maar de duivel was vervuld met nijd en kon het niet uitstaan, dat hier een schepsel in Gods beeld wandelde.
Opmerkelijk hoe de staat van genade lijkt op de staat der rechtheid.
Bij aanvang van de schepping heet het: werk niet, maar geloof alleen!
Dat geloofsleven leidt tot een wandelen IN Gods beeld.
Wezen en inhoud van het werkverbond.

Feitelijk gaat het in het genadeverbond niet anders toe.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

JC Philpot schreef:
Ik zal Israel zijn als de dauw. Hosea 14:6

Somtijds doet de Heere, zonder zijn Woord met grote kracht op de ziel toe te passen, zijn Waarheid met zekere mate van liefelijkheid in de ziel droppelen. Dat is als de regen of de dauw, volgens zijn eigen verklaring: „Mijn leer druppe als een regen; mijn rede vloeie als een dauw” (Deut. 32:2). Het droppelen van zijn leer, of, zoals het woord betekent, zijn onderricht, doet als de regen, en het afdruipen van zijn genadige woorden als de dauw in de ziel een liefde tot de Waarheid ontbranden, en waar deze gevoeld wordt is zaligheid, want wij lezen van hen, die ontkomen, dat „zij de liefde der Waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden” (2 Thess. 2:10). Er is een ontvangen der Waarheid, en een ontvangen van de liefde der Waarheid. Deze twee zaken verschillen zeer veel. De Waarheid ontvangen, heeft niet noodzakelijk behoudenis ten gevolge: want velen ontvangen de Waarheid, die nooit de liefde tot de Waarheid ontvangen. Duizenden geleerden ontvangen de Waarheid in hun verstand en nemen het reddingsplan aan als hun geloofsbelijdenis; maar worden er niet door gezaligd, noch geheiligd. Maar de liefde tot de Waarheid te ontvangen door de Waarheid, in Jezus liefelijk en kostelijk voor de ziel gemaakt, is de zaliging zelve ontvangen. Aldus wordt het Evangelie de kracht Gods tot zaligheid en daarom zegt de Apostel, van het kruis sprekende: „dat het voor hen, die verloren gaan, dwaasheid en voor hen, die behouden worden, de kracht Gods is.” Nu is het onmogelijk, dat deze kracht zou kunnen gevoeld worden zonder een verlokkelijke uitwer- werking op de ziel uit te oefenen, waarbij zij aan iedere boze zaak ontworstelt en zich met het hart aan de Heere hecht.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

"Hoe weinig vermoedden ze, terwijl ze het fatale hout op Zijn schouders bonden, door wiens kracht die boom was gegroeid en van wie de wezens die Hem naar de dood droegen hun bestaan hadden. Zo volledig was Jezus vastbesloten om zondaars te redden door het offer van Zichzelf, Hij schiep de boom waarop Hij moest sterven en voedde vanaf de kindertijd de mannen op die Hem aan het vervloekte hout zouden nagelen. O, de diepte van Jezus 'liefde voor zondaars!"

Ds. O. Winslow - The Foot of the Cross
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door refomart »

Op het grondvlak ademen leden van alle kerken binnen de gereformeerde gezindte geestelijk gezien een bepaalde lucht in.
Die lucht is dat God ons aanvaardt zoals we zijn. We moeten de ander geen beperkingen opleggen.
Ieder heeft de vrijheid de Schrift op zijn of haar manier te lezen. Daarbij moeten wij met elkaar in gesprek blijven zonder het verstaan van de Schrift door de ander te veroordelen.

Bij deze denkwijze blijft er van het feitelijke gezag van de Schrift weinig over en is er geen grond meer de ander en ook onszelf tot de noodzaak van terugkeer tot God en vernieuwing van het denken op te roepen.
Er is immers geen vaste norm.

Dr. P. de Vries
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Daar is een grote vraag, die ’k brandend ben te weten;
Een vraag, die mij zo vaak beangstigt en verdriet;
Mag ik met enig recht een kind des Heeren heten?
Ben ik Zijn eigendom, of ach! ben ik het niet?

Zou ooit mijn hart zo koud, zo dor, zo dodig wezen,
Zou ooit ’t gebed voor mij een taak, een moeite zijn,
Zou iedere beuzeling mij klagen doen en vrezen,
Wanneer ik zeggen kon: des Heilands liefde is mijn?

Als ik in de eenzaamheid mijn hart tracht te onderzoeken,
Dan vind ik alles vol van ijdelheid en kwaad,
Dan vind ik ongeloof en zonden in alle hoeken:
Kan ‘k Zijn verloste zijn in zulk een slechte staat?

Wanneer ik bid, of hoor, of ’s Heeren Woord wil lezen,
Word ik in al mijn doen door zonde steeds gekweld;
Gij die in waarheid weet Gods kinderen te wezen,
Spreekt, zegt mij, is het ook aldus met u gesteld?

Nochtans, de boze lust kan mij niet meer behagen;
De zonde is mij een smart, een last ondraaglijk zwaar;
Zou ik, om wat ik denk of voel, dus kunnen klagen,
Zo van de liefde niet een aanvang in mij waar?

Zou ik blijdschap voelen als ik kinderen Gods ontmoette;
Zou ’k vreugd zien in een weg, die ’k vroeger haatlijk vond;
Zou ik in ’s Heeren Woord soms proeven van het zoete,
Zo van Zijn liefde niet een vonkje in mij bestond?

Mijn Heiland! wil Gij zelf de zware vraag bepalen,
Gij, die het zonlicht zijt, waarbij Uw volkje leeft,
Wil met een liefdestraal Uw eigen werk bestralen,
Indien ’t genadewerk in mij reeds wortel heeft!

Leer mij U meer en meer met hart en ziel beminnen,
Indien Gij Uw gena reeds hebt geplant in mij,
Maar indien niet, o Heere, laat mij dan beginnen,
En help mij door Uw Geest, opdat het heden zij.

Ds. J. Newton

Bron: weblog ds. P. de Vries
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

ds. L. Vroegindeweij schreef:
In Handelingen 8 lezen we van Filippus, dat hij het evangelie van het Koninkrijk Gods en van de Naam van Jezus Christus verkondigde. Wanneer het ons veroorloofd is om bij het evengelie des Koninkrijks te denken aan de prediking van Jezus: Bekeert u, want het Koninkrijk der Hemelen is nabij gekomen", Matt. 4:17, dan gaat ook in deze woorden de bekering voorop. Meer overweging vraagt echter de geschiedenis van de Moorman. Bij hem lezen we immers niets van bekering en kennis van zonde en van dergelijke eisen? Inderdaad, doch heeft Filippus hem dat niet gepredikt? Wie is deze Moorman. Iemand die met de wet Gods in aanraking gekomen is en toen dit zo langzamerhand heeft geleerd, dat de zaligheid voor hem uitgesloten was. Hij was immers een gesnedene en wat daarvan de Schrift zegt, kan men lezen in Deut. 23 : 1. In de tempel had hij ondervonden, dat hem geen verdere toegang werd verleend, dan tot in de voorhof der heidenen. En toch hoopte hij op hope tegen hope, dat er ook voor hem nog een weg was tot God. In Jesaja 56 : 3 werd ook voor hem een deur der hope geopend in de nieuwe tijd, die God zou brengen. In zijn hart lag een betrekking op die God van Israël en dat dreef hem naar het huis Gods.

Doch hij vond daar niet wat hij zocht. Ware dit zo geweest, zo was hij onvatbaar gebleken voor de prediking van Filippus. Onvoldaan keerde hij huiswaarts. Jeruzalem is hem tegengevallen. Mismoedig zit hij nu nu hardop te lezen uit Jesaja 53, over die straf die ons de vrede aanbrengt en over de Man van smarten. Men kan moeilijk zeggen, dat de Moorman iemand was, zo maar midden uit de wereld, die op een goeden dag in de kerk verdwaalt en dan begint met in Jezus te geloven. Die man had een toeleidende weg, heeft veel en ernstig gezocht en wordt nu door Filippus onderricht. De diaken en evangelist verkondigt hem Jezus. Hand. 8 : 35 begint zo: En Filippus deed zijnen mond open". Dat is ook het begin van Matth. 5 : 2. Het is een plechtige mededeling, omdat er een groot en omstandig verhaal gaat beginnen, waarin Filippus alles heeft kunnen vertellen van de prediking van Jezus over de bekering, van Zijn kruisdood en wat die kruisdood betekende en van het geloof in Christus, waarin de behoudenis van zondaren ligt. Het is ook niet waarschijnlijk, dat de kamerling nooit eens wat er tussen door gevraagd of gezegd heeft. Hier is dus een mens, die een reis maakt om vrede voor zijn ziel te vinden en die niet vindt. Een mens die het O. T. kent en de geboden Gods en de beloften en de bedreigingen, hoewel te voren een heiden. Hij kent ze niet alleen, hij gelooft ze ook. En aan die mens wordt Jezus verkondigd. Zeg nu maar, dat hier geen omkering eerst is en dat die man nergens aan dacht en zomaar ineens, toen hij water zag, begon te geloven. Uit het feit, dat hij de Doop begeert is ook duidelijk, dat de evangelist over de Doop had gesproken, gelijk de leer van de Doop ook in Hebr. 6 : 2 tot de beginselen der prediking behoort.

We zien ook in de geschiedenis van de kamerling bevestigd, dat er aan het geloof in Christus een toeleidende weg voorafgaat: eerst heiden, dan Joodsgezind, dan een Christen, waarin ook deze mens niets overhield, dan dat hij het Woord Gods niet begreep. De toeleidende weg is geen weg van trappen, waarin men van trap tot trap vromer, bekeerder en in de weg der zaligheid geleerder wordt. Integendeel, als er trappen in zijn, dan zijn het trappen naar beneden. Al wat wij proberen mislukt. Wij kunnen niet willen, niet geloven, ons niet bekeren, niet het goede werken, niets. En tenslotte verstaan we er niets meer van ook, omdat we Jezus niet kennen. Maar God werkt het willen en het werken in de tijd des welbehagens en in de persoon des welbehagens. Als het met ons niets meer is, brengt Jezus alles. Dst is ook duidelijk in de geschiedenis van de kamerling. Maar wie zegt nu nog, dat er bij hem geen toeleidende weg, geen kennis van zonde, geen weten van de eis der bekering was?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Maar de Heere handelt wel zo, dat Hij Zijn genade nooit op straat gooit. Die is kostbaar. Daar kleeft bloed aan. Daarom is die zogenaamde algemene genade of algemene verzoening ook zo'n verschrikkelijke leer. Die is niet waar. Genade is altijd persoonlijk, hoezeer ze ook in de gemeenschap en in de gemeente wordt ingebracht. God leert ons op deze wijze Zijn genade op prijs stellen. Want Zijn tegenwoordigheid is zoeter dan het leven en Zijn afwezigheid, zeggen de Dordtse vaderen is bitterder dan de dood.

Ds. G. Boer
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

Niemand kan Jezus kennen noch zichzelf. Niemand kan van dood levend worden noch in leven blijven. Niemand kan geloven noch Christus zien. Niemand kan bidden noch belijden, dan door de H. Geest. Wee de prediker, die dit. uit zijn prediking weert.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 5c3d8a4b96
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

JC Philpot schreef:
De opening uwer woorden geeft licht, de slechten verstandig makende. Psalm 119:130

Het woord „slechte” betekent naar de letter iets, dat niet samengevouwen of samengevlochten is. Maar tengevolge van het verraderlijke en hoogst bedriegelijke hart des mensen, zijn allen, zonder onderscheid in zeker opzicht juist het tegengestelde. Al hun plannen en hun streven naar werelds voordeel of vleselijk genot zijn verward en samengesteld, en zijn steeds bezig een of meer draden van vleselijk beleid samen te vlechten. Maar wanneer God de Heilige Geest met zijn genade begint te werken op de zielen der uitverkorenen, begint Hij (als ik het zo zeggen mag) hun vlechtwerk los te maken. Hij grijpt het touw, dat Satan en hun eigen hart jaren achtereen samen heeft gevlochten, en Hij ontwart het in zijn gehele lengte, zodat de strengen niet meer als te voren ineen zijn gedraaid, maar los, gescheiden en van elkander gescheurd. Het licht, dat in de ziel straalt uit de volheid van Jezus, ontdekt aan een mens de bochten, de kromten, het ingewikkelde van het bedrog en de huichelarij, waaraan hij schuldig staat. Een mens wordt „slecht” (eenvoudig) gemaakt, wanneer de vouwen en rimpels van zijn hart zijn uitgeschud en hij er toe gebracht is, te zien en te gevoelen, dat God in hem ziet; dat zijn oog doordringt in elke schuilhoek van zijn boezem; en dat er geen gedachte in zijn hart is, „en geen woord op zijn tong, of de Heere weet het alles” (Ps. 139:4). Dit karakter wordt door Nathanaël duidelijk voorgesteld. Dat ontwarren en losmaken had in zijn ziel plaats gehad. Hij had gezeten onder de vijgeboom, en terwijl hij daar knielde en bad, zag Gods oog in zijn binnenste, en zoals een bliksemstraal een ogenblik door een rol ijzerdraad loopt, zo ook toen het oog van God in Nathanaels ziel las, ontwarde en ontblootte die plotselinge lichtstraal de schuilhoeken van zijn hart, en maakte hem tot een verstandig mens vóór Hem — „een Israëliet, in wie waarlijk geen bedrog was” (Joh. 1 : 48).[/i]
Plaats reactie