Gelezen (geloofsopbouwend)

Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Gezang »

newton schreef: 16 feb 2024, 23:05 Kostelijke preken van Calvijn over Jesaja 53!
Geen hypercalvinist inderdaad! :)
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef: 16 feb 2024, 21:19 Hoewel de lichamen van Gods kinderen sterven, vergaan zij niet, want zij zijn in de ogen van de Heere zeer kostbaar! De Heere sluit het stof van Zijn kinderen op in het graf als juwelen in een kabinet. Hun lichamen liggen stil te rijpen in het graf tot de dag van de zalige opstanding. Het stof van de gelovigen is niet kostbaar in het oog van de wereld, maar wel in Gods oog.

Ds. T. Watson
Het spijt me, maar hoe stichtelijk bedoeld, dat is natuurlijk niet waar. Ik denk toch dat deze dominee zich in zijn beeldsprakigheid vergaloppeerde. Van deze juwelen blijft uit de mens niets over. Ze liggen niet als in een kabinet, maar als niets dan stof en as.

Dat het stof van de gelovigen kostbaar is in Gods oog, zal waar zijn. Maar dat rechtvaardigt de eerste opvatting niet. Ook Gods kinderen vergaan. Zij keren weder tot stof, om het bijbels uit te drukken. En zeker niet als juwelen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Arja »

DDD schreef: 17 feb 2024, 09:49
J.C. Philpot schreef: 16 feb 2024, 21:19 Hoewel de lichamen van Gods kinderen sterven, vergaan zij niet, want zij zijn in de ogen van de Heere zeer kostbaar! De Heere sluit het stof van Zijn kinderen op in het graf als juwelen in een kabinet. Hun lichamen liggen stil te rijpen in het graf tot de dag van de zalige opstanding. Het stof van de gelovigen is niet kostbaar in het oog van de wereld, maar wel in Gods oog.

Ds. T. Watson
Het spijt me, maar hoe stichtelijk bedoeld, dat is natuurlijk niet waar. Ik denk toch dat deze dominee zich in zijn beeldsprakigheid vergaloppeerde. Van deze juwelen blijft uit de mens niets over. Ze liggen niet als in een kabinet, maar als niets dan stof en as.

Dat het stof van de gelovigen kostbaar is in Gods oog, zal waar zijn. Maar dat rechtvaardigt de eerste opvatting niet. Ook Gods kinderen vergaan. Zij keren weder tot stof, om het bijbels uit te drukken. En zeker niet als juwelen.
Het is meer een poëtische dan een theologische interpretatie maar ik begrijp wel wat hij zegt. Wat wel in de lijn met de Bijbel hierin is de waarde van gelovigen in Gods ogen en de hoop op de opstanding.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

Het is alleen geen bijbelse beeldspraak.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Zoeken en gezocht worden. Wij zijn geen stokken en blokken. God maakt geen lijdelijke mensen. Dat doet de duivel. Veel orthodox godsdienstige mensen luisteren naar de duivel. Ze zijn in hun hart dankbaar, dat zij weten dat een mens zichzelf niet kan bekeren. Zij leven rustig, worden geen schuldenaar en geven God heimelijk de schuld. Ook zijn er mensen die hun zoeken in rekening brengen bij God. ‘Ik zoek u nu al zoveel jaren’. Ze eisen loon op hun zoekarbeid. Gods volk ziet in alles hun tekort en zonde. Zij stemmen hartelijk in met Gods Woord: ‘Ik ben gevonden van degenen, die naar Mij niet zochten’. Het ware zoeken is een gevolg van Gods zoeken!

Ds. J.P. Verkade
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Hoopvol »

O geliefden, was dit geen geweldige vernedering, dat Hij, Die met het licht bekleed was als met een kleed, en dat Hij, Die bekleed was met de klederen van onsterfelijke heerlijkheid, Zich wilde kleden met de kleding van de menselijke natuur? Dat Hij, Die een ontoegankelijk licht bewoonde, zou wonen in de tenten van sterfelijkheid? En dat Hij wilde nederdalen ter helle opdat wij mochten opvaren ten hemel, is dat geen diepe verbor- genheid? En wie kan het begrijpen dat Hij drie dagen in het graf lag, opdat wij met Hem mochten leven in de hemel door alle eeuwen der eeuwigheid? Is dit niet een verborgenheid, dat de Oude van dagen, de Vader der eeuwigheid, een Kind wilde worden en een beginsel der dagen en een einde des levens wilde aanvaarden? O Christenen baadt uzelf in de vertederende overdenkingen van de vleeswording Gods. Indien iemand van u deze diepte kan peilen zo zult gij zijn als de scheepslieden in de Adriatische Zee. Hoe dieper gij het dieplood laat zinken, hoe meer wonderen gij daar zult zien.

Ds. A. Gray
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Weest u voorzichting, bid ik u, om niet als vanzelfsprekend te veronderstellen dat gij gered zijt. Indien uw hart vernieuwd is, indien gij de dingen haat die gij eens liefhad, en de dingen liefhebt die gij eens haatte; indien gij werkelijk berouw hebt gehad; indien er een grondige verandering van denken in u heeft plaatsgevonden; indien gij opnieuw geboren zijt, dan hebt gij reden om te juichen: maar indien er geen werkelijke verandering is, geen innerlijke godzaligheid; indien er geen liefde tot God is, geen gebed, geen werk van de Heilige Geest, dan is uw zeggen "Ik ben gered" niets meer dan uw eigen bewering, en het kan bedriegen, maar het zal u niet verlossen.

Ds. C.H. Spurgeon
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Arja »

J.C. Philpot schreef: 29 feb 2024, 08:46 Weest u voorzichting, bid ik u, om niet als vanzelfsprekend te veronderstellen dat gij gered zijt. Indien uw hart vernieuwd is, indien gij de dingen haat die gij eens liefhad, en de dingen liefhebt die gij eens haatte; indien gij werkelijk berouw hebt gehad; indien er een grondige verandering van denken in u heeft plaatsgevonden; indien gij opnieuw geboren zijt, dan hebt gij reden om te juichen: maar indien er geen werkelijke verandering is, geen innerlijke godzaligheid; indien er geen liefde tot God is, geen gebed, geen werk van de Heilige Geest, dan is uw zeggen "Ik ben gered" niets meer dan uw eigen bewering, en het kan bedriegen, maar het zal u niet verlossen.

Ds. C.H. Spurgeon
Ik vnd het wel mooi maar ik mis hier wel iets in en dat is: de Heere Jezus Christus. Maar dat zal wel in de rest van de preek gestaan hebben?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Arja schreef: 29 feb 2024, 12:00
J.C. Philpot schreef: 29 feb 2024, 08:46 Weest u voorzichting, bid ik u, om niet als vanzelfsprekend te veronderstellen dat gij gered zijt. Indien uw hart vernieuwd is, indien gij de dingen haat die gij eens liefhad, en de dingen liefhebt die gij eens haatte; indien gij werkelijk berouw hebt gehad; indien er een grondige verandering van denken in u heeft plaatsgevonden; indien gij opnieuw geboren zijt, dan hebt gij reden om te juichen: maar indien er geen werkelijke verandering is, geen innerlijke godzaligheid; indien er geen liefde tot God is, geen gebed, geen werk van de Heilige Geest, dan is uw zeggen "Ik ben gered" niets meer dan uw eigen bewering, en het kan bedriegen, maar het zal u niet verlossen.

Ds. C.H. Spurgeon
Ik vnd het wel mooi maar ik mis hier wel iets in en dat is: de Heere Jezus Christus. Maar dat zal wel in de rest van de preek gestaan hebben?
Spurgeon kennende twijfel ik daar geen seconde aan :)

Wat mij betreft is er echter ook een plaats voor zelfbeproeving door te onderzoeken of we de Geest van God hebben ontvangen. Romeinen 8:9 zegt immers: Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Het bloed [van Christus] is een liefdesteken.

Het bloed is een teken van een oude liefde, omdat het nu al meer dan achttien eeuwen terug is vergoten. Ach mijn ziel, de Heere heeft u van oudsher een teken gegeven dat u Zijn grote liefde voorzet waarmee Hij u heeft liefgehad, zelfs toen nog dood in overtredingen en zonden was. Voordat u geboren was, is het bloed vergoten. Dat is vandaag het teken en zegel van een eeuwigdurende liefde.

Het is een teken van een intense liefde. Het is een zegel dat genomen is van het hart van Christus en het vertegenwoordigt geen liefde van de lip, maar een liefde die opwelt uit de ingewanden van de Verlosser. Het was een liefde uit het binnenste van Zijn hart, dat geraakt werd door de wrede speer. Wat een teken is dit toch, een teken dat niet genomen wordt van de lelies uit de tuin van mijn Heere, niet de juwelen van Zijn kroon, zelfs geen haar van Zijn hoofd, maar genomen van het binnenste van Zijn ziel. Genomen uit het Heilige der Heilige, het hart van Immanuël, God met ons. Ach gelovige, omdat u zulk een teken heeft, zou u eerder bereid moeten zijn te sterven dan te twijfelen aan de liefde van de Heere.

Het is een teken van almachtige liefde, omdat het bewijst dat Hij Die het gaf een overwinnende vlam van liefde bezat, die zelfs vele wateren niet konden uitblussen, zelfs de dood niet. Kijk, Hij geeft u het bloed dat het teken is van Zijn dood, Zijn dood voor u, en dus het teken dat Hij ten grave ging voor u. Draag het teken dicht bij uw hart, bid ik u, want het is het duurste wat er ooit gegeven is door de hand van de liefde. O, U die de meestgeliefde zijt, U heeft ons tot het einde liefgehad, omdat U van ons heeft gehouden tot de dood.

Ds. C.H. Spurgeon
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

God biedt leven, maar geen verbeterd oud leven. Het leven dat Hij biedt is leven uit de dood. Het staat altijd aan de andere kant van het kruis. Wie het wil bezitten, moet onder de roede doorgaan. Hij moet zichzelf verloochenen en instemmen met Gods rechtvaardige vonnis tegen hem. (...) Hij moet niets verbergen, niets verdedigen, niets excuseren. Hij moet niet proberen voorwaarden te stellen aan God, maar hij moet zijn hoofd buigen voor de slag van Gods strenge misnoegen en erkennen dat hij het waardig is om te sterven.

Ds. A.W. Tozer
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Hoopvol »

Als dan de bruid hier ook wenst, Hij kusse mij, enz, zo drukt zij daar mee uit, dat zij wenste, dat de Heere Jezus de allertederste van Zijn liefde aan haar wilde tonen, al Zijn genegenheden, al Zijn genade aan haar te kost leggen. En dat zij zo het grootste voorwerp wezen mag van al Zijn liefde. Zij had in opzicht van Hem al de betrekkingen, daar de kus van liefde op past: Hij was haar Bruidegom, haar Man, haar Broeder, haar Bloedverwant en haar Goël. En daarom wenst zij al de tekenen van liefde, die daar op voegen: dat Hij haar de allerblijkbaarste geven wilde:
- van Zijn hoge achting voor haar.
- van Zijn allernauwste vereniging met haar.
- van Zijn uiterste vergenoeging in haar.
- van Zijn allerhartelijkste welwillendheid tot haar.
- van Zijn allertederste zorg over haar.
Als zo vele kussen Zijns monds omtrent haar.

Ds. A. Hellenbroek
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Delftenaar »

Voor ongetrouwde christenen blijven dit soort thema's moeilijk.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Het is niet het aanraken van de bloem door de bij die honing verzamelt, maar het feit dat de bij een tijdje op de bloem blijft zitten, waardoor het zoete naar buiten komt. Het is niet hij die het meest leest, maar hij die het meest mediteert – die de uitgelezenste, liefelijkste, wijste en sterkste christen zal blijken te zijn.

Ds. T. Brooks
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Augustinus heeft eens gezegd: 'Het kruis is een preekstoel, en de les die Christus daar preekte is liefde'. Hoe wonderlijk is de levende liefde van de stervende Zaligmaker. In gedachten zie ik Christus aan het kruis hangen, bloedend over Zijn hele lichaam. Ik hoor Zijn stem die tot ons zegt: 'Steek uw handen uit naar Mij: Leg Uw handen in Mijn zijde. Voel Mijn bloedende hart. Zou Ik u niet liefhebben? Wilt u Mij uw liefde niet geven? Zult u de wereld méér liefhebben dan Mij? Heeft de wereld de toorn van God voor U gestild? Nee toch! Ik heb dit alles gedaan. Zou U dan Mij niet liefhebben?' Christus heeft ons het voorbeeld van Zijn liefde gegeven en het met Zijn bloed ondertekend.

Ds. T. Watson
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie