Gelezen (geloofsopbouwend)

refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door refomart »

De Tien Geboden, het schijnt alsof zij niemand aangaan; iedereen is aanstonds met een leugen bij de hand. Niemand wil erkennen die geboden in bijzonderheden te hebben overtreden, en hier roept men: Christus is hier! En ginds roept men: Christus is hier! Of wel: ja, het is niet anders, ik ben ook nog onbekeerd! Of men verbergt zich achter zijn onmacht, achter het onvolkomen van zijn heiligmaking. Morgen, morgen! Zo luidt het overal, slechts heden niet!

De Wet is de volkomen uitdrukking van de wil van onze soevereine God, van die God, Die ons geschapen heeft, Die aan ons mensenkinderen de aarde heeft gegeven, opdat wij het daarop goed zouden hebben, en Die ook een hemel voor ons heeft gemaakt, opdat wij daarin zouden komen en eeuwig bij Hem gelukkig zijn, wanneer wij deze aarde moeten verlaten bij de dood.
Opdat wij het hier op aarde goed zouden hebben en eenmaal in de hemel zouden komen, daartoe gaf Hij ons Zijn Wet. Het innigst Wezen Gods is daarin voor ons opengelegd.

Vraagt gij: wie is God? En: wat weten wij van God?
Antwoord. Sla de Tien Geboden op, en u ziet God in al zijn heerlijkheid, in al Zijn deugden en volmaaktheden; u ziet, dat Hij onuitsprekelijk goedertieren is. Hij geeft ons in enige weinige trekken, die een kind wel in zijn geheugen bewaren kan, met Zijnen eigen vinger het gehele doen te kennen, dat Hij van ons eist. In twee woorden zegt Hij ons wat wij te doen hebben: Zijn sabbat te heiligen, en onze ouders en allen, die rechtmatig boven ons gesteld zijn, te gehoorzamen; in acht woorden, wat wij te laten hebben; en in zo weinige (tien) woorden stelt Hij daden daar, waarin wij te wandelen hebben, en zo elke ramp of onspoed zullen ontgaan, in gelukzaligheid leven hier in de tijd en hiernamaals in eeuwigheid; en elk woord verkondigt het als met luide stem: Aanschouwt Gods goedertierenheid! Op deze tien pilaren rust uw ganse levensgeluk en het geluk uwer kinderen, en dat van hun kinderen na hen, tot in het duizendste geslacht!

En het zijn vurige pilaren, zij zijn als zo vele lichtzuilen, zodat wij in ons de verderfelijke werken der duisternis, die al ons geluk en dat van onze kinderen verwoesten, kunnen ontdekken; het is een vurige Wet, vurige daden zijn het, zij worden gedaan in betoning der kracht van Boven. Is men eenmaal in deze daden in, zo komt men daarin ook voorwaarts; men wordt in beweging gebracht en voortgestuwd door almachtige kracht, en gaat recht voor zich uit, alles verbrekende en vermalende wat tegenstaat. Dat is de Wet, dat zijn de Tien Geboden. Nog eens, vurige daden zijn het; wie daarin is, die moet gelukkig zijn hierbeneden; en hemelwaarts is zijn gang, en hij komt binnen!
Dat legde God er in, dat schiep Hij in deze woorden.

Dr. H.F. Kohlbrugge
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:
Bezorgd schreef:En hier trouwens de hele preek GGL (citaat Bertiel) : https://charlesspurgeon.nl/heb-ik-te-weinig-berouw/
Voluit Evangelie. Zonder kleine lettertjes.
Het lijkt wel alsof hij de eerste alinea als reactie op de discussie op dit forum heeft uitgesproken...
Dat is misschien ook wel de oorzaak dat ik wat sceptisch ben. Ds. Visscher reageert op dr. Van den Brink en vervolgens wordt er een citaat van internet geplukt om dr. Van den Brink te steunen.

Sorry, maar dan begrijp je niets van de gevaren die ds. Visscher signaleert.
Ach, ik ken Spurgeon redelijk goed. Heb het meeste van hem wel gelezen. Voluit Bijbels. Verder werd er helemaal geen citaat van internet geplukt om ds Van den Brink te steunen. Je laatste opmerking raakt kant noch wal dus die laat ik maar voor jouw rekening.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Ad Anker »

Je kunt Spurgeon heel veel laten zeggen, omdat er echt heel veel digitaal van hem te vinden is. Dus ik snap GGlid wel, het is een heel makkelijke manier van discussiëren. Even googlen en je hebt een 'handlanger'. Maar dat zegt inhoudelijk niets over de punten die ds. Visscher maakte.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:Je kunt Spurgeon heel veel laten zeggen, omdat er echt heel veel digitaal van hem te vinden is. Dus ik snap GGlid wel, het is een heel makkelijke manier van discussiëren. Even googlen en je hebt een 'handlanger'. Maar dat zegt inhoudelijk niets over de punten die ds. Visscher maakte.
Maar hier gaat het toch helemaal niet om een discussie?
Er wordt een mooi citaat aangehaald. In een apart topic dat daarvoor bedoeld is.
GGL legt direct de meetlat er naast van een huidige discussie, en keurt het citaat af.
Daar komen reacties op. En dat begrijp ik wel.

Het gevaar is op deze manier aanwezig dat elke preek, citaat of elke post / uitspraak langs de meetlat van de actuele discussie wordt gelegd.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bertiel »

Ik lees iets moois, ik deel het, zonder enig punt te willen maken, puur omdat het mijn hart raakte en verblijde.

En nu dit... :banghead
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef:Ik lees iets moois, ik deel het, zonder enig punt te willen maken, puur omdat het mijn hart raakte en verblijde.

En nu dit... :banghead
Klopt, is verschrikkelijk.

Inderdaad, GGlid zegt (wellicht iets te negatief) dat citaten delen soms een wat eenzijdig beeld geeft van een hele preek.
Vervolgens wordt de preek gelinkt aan een actuele discussie door ditbenik en bezorgd o.a.

Ik begrijp dat wel, maar ik snap dat het voor jou vervelend is. Maar ja, het is refoforum hè.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:Ik lees iets moois, ik deel het, zonder enig punt te willen maken, puur omdat het mijn hart raakte en verblijde.

En nu dit... :banghead
Blijf maar in de blijdschap Bertiel! Je gevoel is herkenbaar, maar laat het je vreugde niet wegnemen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door helma »

Maarten Luther:

Geloven is God eren; ongeloof onteert God op het hoogst.

Met het geloof is het verder zo gesteld, dat wie een ander gelooft, gelooft hem, omdat hij hem een oprecht en eerlijk mens acht te zijn. Dat is de hoogste eer, die iemand zijn medemens kan geven. Zoals het daarentegen de ergste smaad is als men iemand voor sluw, leugenachtig of onbetrouwbaar houdt. Zo is het ook hier: als de ziel vast gelooft in het Woord van God, dan houdt ze God voor een waarachtig, betrouwbaar en rechtvaardig Man – en daarmee bewijst ze God de hoogste eer, die ze Hem kan geven. Immers ze geeft God terecht; ze geeft Hem dát, waarop Hij recht heeft, eert daarmee Zijn Naam en laat Hem met zich doen, wat Hij wil. Want ze twijfelt er niet aan dat God rechtvaardig en waarachtig is in al Zijn woorden. Daarentegen kan men God geen grotere smaad aandoen, dan Hem niet te geloven, want daarmee spreekt men uit dat men Hem voor onbekwaam, leugenachtig en onbetrouwbaar houdt en Hem niet serieus neemt. Wie zo doet, verloochent God door zijn ongeloof en richt in strijd met God in eigen hart een afgod van eigen vondsten op, alsof hij het beter wil weten dan God. Maar als God ziet dat de ziel Hem echt vertrouwt en dus eert door haar geloof, dan eert Hij haar op Zijn beurt ook en houdt ook
haar voor rechtvaardig en waarachtig. Ze ís ook rechtvaardig en waarachtig door dit geloof. Want als we God waarachtigheid en rechtvaardigheid toeschrijven, doen we wat waar en recht is en daardoor worden we rechtvaardig en waarachtig, omdat het waar en rechtmatig is dat we aan God de waarheid toeschrijven. Degenen, die niet geloven, maar zich met allerlei goede werken vermoeien en aftobben, doen dit niet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

De zonde verzaken is haar verlaten zonder er aan te denken er weer naar terug te keren. Telkens wanneer een man op zakenreis van huis gaat, zeggen wij niet dat hij zijn huis verlaten heeft, omdat hij, toen hij wegging, van plan was er weer naar terug te keren. Nee, maar wanneer wij een man zijn huis zien verlaten, al zijn spullen zien meenemen, zijn deuren zien sluiten en in een ander huis zijn intrek zien nemen, om daar nooit meer te wonen, dan is dat een man die inderdaad zijn huis heeft verlaten.

Ds. W. Gurnall


William Gurnall, The Christian in Complete Armor, 368.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Maanenschijn »

Het geloof is een gave van God (1)


En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd: Niemand kan tot Mij komen, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.
JOHANNES 6:65 (weergave DB 1545)

Wanneer jullie nu horen dat je moet geloven, dan zeg je spoedig: Ik zal mijn uiterste best doen en beginnen om gelovig te worden. Maar nee, het gaat niet gebeuren. Daar is nog wat meer voor nodig dan je eigen wil en kracht. Zó doen we ook als men predikt dat je voor de zonde moet betalen, dan beginnen we gauw met onze eigen goede werken, om zó voor de zonde te voldoen. Dat alles verbiedt Christus en Hij wil niet dat je dit zult doen. Jij begint niet, maar Hij begint! Wil je de man zijn die heer en meester is over zijn eigen hart? Leer dan eerst, dat het geloof een gave van God is, en niet alléén een gave, maar ook een Goddelijke kracht die ons bewaart tot de zaligheid (Efeze 2:8; 1 Petrus 1:5).

Je zult uit jezelf niet kunnen geloven. Wil je de duivel trotseren en hem overwinnen, waar wil je dan beginnen, dwaas die je bent?! Dat is voor jou te hoog en te moeilijk. Pas op dat je niet in de vermetelheid valt, dat je denkt, als ik de woorden hoor, dan kan ik ze gelijk geloven. Zoals nu de vele geestdrijvers en dwepers onder ons doen en valse christenen worden. Want als het er in het hoogst van de strijd op aankomt, dat ze hun geloof moeten bewijzen of valse leringen moeten weerleggen, of dat ze zich in nood moeten vertroosten, dan is het verloren en is er niemand thuis.

[Wochenpredigten über Joh. 6 - 8 (6. Mai 1531). WA 33, 278ff]
Bron:

info@maartenluther-citaten.nl of via de homepage van http://www.maartenluther.com
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb u vaak verteld dat weinigen worden gered en velen verdoemd. Ik bid u om uw arme ziel zeker te maken van redding, en het zoeken van de hemel uw dagelijkse taak. Als u nooit een zieke nacht en een gepijnigde ziel voor de zonde hebt gehad, hebt u nog niet het licht op Christus ontstoken. Kijk naar de juiste kenmerken van het verbonden zijn met Christus. Als u Hem méér liefhebt dan de wereld, en de hele wereld voor Hem zou opgeven, dan zegt dat dat het werk goed is. O, als u de schoonheid van Jezus zag, en de geur van zijn liefde rook, dan zou u door vuur en water lopen om bij hem te zijn.

Ds. S. Rutherford

Samuel Rutherford, A Garden of Spices, 102.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Heiliging en het doden van onze lusten zijn het moeilijkste onderdeel van het christendom. Het is, op een bepaalde manier, even natuurlijk voor ons om van vreugde op te springen wanneer we het nieuwe Jeruzalem zien, als om te lachen wanneer we gekieteld worden; (...) maar O, hoe velen van ons zouden Christus graag in twee helften verdeeld willen hebben, zodat we alleen de helft van Hem zouden kunnen nemen, alleen zijn ambt - Jezus en de verlossing! Maar 'Heere' is een lastig woord, en gehoorzamen en het uitwerken van onze verlossing en volmaakte heiligheid is de lastige en stormachtige noordkant van Christus, en datgene dat wij mijden en van ons afschuiven.

Samuel Rutherford, A Garden of Spices, 120.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

De Heere roept ons in Zijn Woord op tot geloof in Christus. Zonder ge­loof is het onmogelijk God te behagen. Maar als iemand er nu mee zit, dat hij niet kan geloven, mag hij dan bidden of de Heere hem wil leren te geloven. Dat is de eeuwen door een vraag geweest. De ge­broeders Andrew en Horatius Bo­nar, Schotse theologen uit de negentiende eeuw, wilden daar eigenlijk niet van weten. Alleen als een gebed uit het geloof gedaan wordt, is het een Gode aangenaam gebed, zo stelden zij. Vandaar dat zij onbe­keerden uit­sluitend de oproep tot geloof voorhielden. Zij waren van overtuiging dat het een teken van wetticisme was wanneer onbekeerden tot gebed werden opgeroe­pen.

We kunnen van deze zienswijze van de gebroeders Bonar veel leren. We zijn immers niet alleen onbekwaam om te gelo­ven, maar ook om te bidden. De uitspraak: 'Bidt er maar veel om' wekt zo snel de indruk dat God door onze gebeden tot barmhar­tigheid bewogen moet worden, terwijl de Heere vanuit Zichzelf bewogen is met het lot van zondaren. Hij heeft Zijn Zoon gezonden om het verloren nu te redden. God is trouwens nooit iets aan ons verplicht. Wij moeten elke gedachte dat de Heere Zich laat dwingen, laten varen. Wij mogen echter de Heere wel manen op Zijn Woord en dat is nu juist geloven. Wie gelooft, zo zei Luther, vat de Heere op Zijn Woord. Zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Al wat uit het geloof niet is, is zonde.

De gebroeders Bonar hebben in hun prediking en in hun ge­schriften alle nadruk gelegd op de oproep onmiddellijk in Christus te geloven. Zij wa­ren machtige vertolkers van het Evangelie van vrije genade om niet. De zondaar behoeft niets in zich te vinden, alvorens hij tot Christus mag vluchten. Integendeel, elke zondaar, wie hij ook is en hoe hij zich ook voelt, mag, ja moet tot Christus vluchten. Ongeloof is de grootste zon­de.

Toch was ook de benadering van de gebroeders Bonar niet van eenzijdig­heid vrij te pleiten. Zij trok­ken toch zaken uit elkaar die de Schrift aan elkaar verbindt. Hun benade­ringswij­ze kon immers ook tot de conclu­sie leiden dat je alleen mocht bidden, als je zeker was van je eigen geloof. Het gevaar was niet denk­beeldig dat onbedoeld de gelovige mens in het middel­punt kwam te staan of dat het belang van het gebruik van de midde­len van genade onderbelicht bleef. Hoe kun je trouwens iemand die geen weet heeft van de inhoud van de Bijbel aanspo­ren tot geloof?! Wil­len mensen dan een Bijbel aanpakken, dan zal je hen toch ertoe oproepen die Bijbel biddend te lezen?!

Meerdere tijdgenoten van de gebroeders Bonar hadden dan ook moeite met de manier waarop zij spraken over de verhouding tussen het bidden en het geloven. Zij stelden dat een mens aller­eerst tot gebed om licht moest worden aan­ge­spoord. Toen heel deze kwes­tie eens aan professor John Duncan werd voorgelegd, gaf hij het volgende antwoord: 'Ik ben ziek van al die on­derschei­dingen over gelo­ven, of het gebed om genade opdat je het geloof ontvangt. Als je kan geloven zonder zo'n gebed, doe het dan. Maar als iemand ge­voelt dat alleen God hem datgene wat hij no­dig heeft, geven kan, zullen al de Bonars in de wereld niet kunnen ver­hinderen dat hij daarom bidt.'

Ds. P. de Vries
Bron: https://drpdevries.com/2023/02/15/geloof-en-gebed
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Spreuken 21:1 - Des konings hart is in de hand des HEEREN als waterbeken. Hij neigt het tot al wat Hij wil.

Hier is een afbeelding van de leer van de voorzienigheid.

Wanneer mannen en vrouwen hun dagelijkse gang gaan, is Gods hand er altijd bij betrokken. Vraag 2 van de Nieuwe Stad Catechismus bevat een nuttige samenvatting van deze leer: "Niets gebeurt behalve door Hem en door Zijn wil." De Bijbel is duidelijk in zijn leer dat God soeverein is over elk detail van elk deel van het universum. Bij de schepping oefende God zijn goddelijke kracht uit om de wereld tot stand te brengen. In Zijn volmaakte voorzienigheid blijft Hij Zijn goddelijke kracht uitoefenen om het universum in stand te houden en alle dingen tot hun vastgestelde doel te brengen - alles in de hemel en op aarde onder Christus verenigend (Efeziërs 1:9-10).

Er is enig mysterie in hoe God de loop der gebeurtenissen leidt zonder de aard van wat of wie erbij betrokken is geweld aan te doen. Charles Bridges geeft een nuttig inzicht in de manier waarop dit gebeurt: "In levenloze zaken handelt Hij door fysieke kracht; in brute dieren door instinct en eetlust; in intelligente wezens door motieven die passen bij hun vermogens; in zijn verloste mensen door de invloed van genade."[1] In Gods ordening en doelstellingen wordt de causaliteit van natuurlijke gebeurtenissen, omstandigheden en vrije beslissingen door Hem gebruikt om zijn glorieuze doelen te bereiken. In de hele Schrift wordt dit patroon herhaald, of het nu gaat om Nebukadnezar, Farao, Herodes, Pilatus of andere figuren. Hoewel aardse heersers zich tegen de Heere keerden toen zij hun opstandige wil uitoefenden, maakten zij tegelijkertijd deel uit van Gods voorbestemde heilsplan (Psalm 2:1-2; Handelingen 4:25-26). Hij keert alle plannen, zelfs de verlangens van het hart van de machtigste mannen en vrouwen, "waarheen Hij wil".

Voor hen die het eigendom van Jezus zijn, brengt Gods voorzienigheid zekerheid. Wanneer wij ontmoedigd raken omdat het duidelijk is dat de goddelozen voorspoed hebben, en het slechte goed wordt genoemd, herinnert de Bijbel ons eraan dat God soeverein is over alle zaken. Deze dingen verrassen noch verslaan Hem; sterker nog, Hij heeft vaak gebruik gemaakt van de goddelozen, soms om Zijn volk te beschermen en af te verdedigen en soms om het te zuiveren en te louteren. Na de gebeurtenis kunnen we soms Zijn doel onderscheiden; tijdens de gebeurtenis moeten we eenvoudigweg vertrouwen op Zijn voorzienigheid.

God is de hemelse Vader die je tot zich wil trekken en tot de Zijne wil maken. Waarschijnlijk denk je zelfs nu aan omstandigheden die in strijd lijken met Gods wil en die je in verwarring brengen. Denk aan Zijn soevereiniteit, onthoud Zijn doel en zing:

I trust in God, I know He cares for me,
On mountain bleak or on the stormy sea;
Though billows roll, He keeps my soul,
My heav’nly Father watches over me.

Ds. A. Begg
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Hoe kunnen wij de beloften betreffende de hemel, onsterfelijkheid en heerlijkheid geloven, als wij de beloften betreffende ons huidige leven niet geloven? En hoe kunnen wij worden vertrouwd als wij zeggen dat wij deze beloften geloven, maar ons niet inspannen om ze zelf te ervaren? Juist hier bedriegen de mensen zichzelf. Het is niet zo dat zij de voorrechten van het Evangelie van vreugde, vrede en zekerheid niet willen, maar zij zijn niet bereid zich te bekeren van hun slechte houding en zorgeloze levensstijl. Sommigen hebben zelfs geprobeerd deze dingen te verzoenen en hebben hun ziel te gronde gericht. Maar zonder de ijverige uitoefening van de genade van gehoorzaamheid zullen wij nooit de genaden van vreugde, vrede en zekerheid genieten.

Ds. J. Owen
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie