Dat zijn inderdaad gesprekken die je bijblijven en verrijken. Bevindelijke kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid gewerkt door de Heilige Geest geeft herkenning over kerkmuren heen maar ook over landsgrenzen en culturen.pierre27 schreef:Mooi die gesprekken he, ik ben ook veel in Afrika geweest en de gesprekken die ik daar heb gehad gingen juist veel over het Woord en weinig over de muziek. Daar kwamen de door jouw benoemde elementen van wedergeboorte, zonde, bekering, berouw, hemel en hel in terug. Onvergetelijke tijden gehad met een Nigeriaanse predikant Paulus genaamd, een stem als een klok, handen als kolenschoppen maar vooral een ernstige man.huisman schreef:Toch is zo af en toe in de spiegel kijken niet verkeerd. Waarom kwalificeer jij mijn post als roeptoeteren?Terri schreef:Och dat roeptoeteren moet je gewoon negeren.
Ik ben misschien wat te duidelijk geweest maar lees de postings maar eens terug. Wij (blanken) zijn van het Woord en zij (Afrikanen) zijn van muziek en dans. Dan doe je m.i. de Afrikaanse christenen tekort. De Nigeriaan waar ik over sprak was net als ik luchtverkeersleider en ik ontmoette hem op een cursus in Luxemburg. Imposante man in alle opzichten. Sprak met een ieder over de hoop die in hem was. Toen hij bevraagd en bespot werd door moslim cursisten sprak hij kalm en duidelijk Bijbelse taal over wedergeboorte, zonde en vooral over hemel en hel en over zijn dierbare Zaligmaker.
Zijn Schriftkennis was groot. Hij was de Filippus en ik de moorman.
Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Lilian1975
- Berichten: 3082
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Nogmaals een poging. Ik probeer je post te begrijpen.Herman schreef: Ik ben zelf racist, maar je bent volgens dit topic dan blijkbaar een grote zondaar. Je mag wat mij betreft geen gelijkstelling maken tussen culturele gewoonten en de menswaardigheid van de ander. Maar die dingen zijn erg lastig te scheiden. Verder vind ik het tamelijk belachelijk dat Afrikanen blijkbaar op hun eigen manier hun christelijke godsdienst in Nederland moeten beleven, zonder dat ze ook maar iets van christelijke nederigheid betrachten door zich aan te sluiten bij de Nederlandse gewoonten in plaats van hun eigen culturele vlees te koesteren. Maar dergelijke zaken mogen allemaal niet gezegd worden, want de racisme kaart wordt nagenoeg altijd gelijk getrokken. Dat hele pantyverhaal is natuurlijk ook gewoon flauwekul. Het gaat helemaal nergens over, omdat iemand de verkeerde kleur besteld heeft. In plaats van eigen domheid toe te geven, wordt de racismekaart getrokken. Dan zie je de dingen niet meer helder. Of is mij ook racisme overkomen toen ik een witte telefoon geleverd kreeg in plaats van een zwarte? Natuurlijk niet. Ik had het verkeerde vinkje aangeklikt.
Wat bedoel je met ik ben zelf rascist?
Rascisme is een zonde. Dat is m.i. wat anders dat een rascist een grotere zondaar is.
Tja en wat betreft aansluiten Nederlandse gewoonten. Ik begrijp je. Maar erg consequent is het niet met alle Nederlandstalige kerkdiensten in het buitenland en dan zijn we maar een paar weken in een ander land.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 15 jul 2022, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 8312
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Was die man wel erg van de Afrikaanse manier van zondagsdienst, of meer de onze? (daar lijkt het dan meer op)huisman schreef:
Dat zijn inderdaad gesprekken die je bijblijven en verrijken. Bevindelijke kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid gewerkt door de Heilige Geest geeft herkenning over kerkmuren heen maar ook over landsgrenzen en culturen.
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Misschien moet je nog eens nadenken over de betekenis van institutioneel racisme. Dat een zwarte vrouw geen panty kan kopen die past bij haar huidskleur is een goed voorbeeld. Het gaat er hier namelijk om dat de witte mens als norm geldt.Herman schreef:
2. Natuurlijk is dat geen goed voorbeeld. Het gaat om een vrije markt van vraag en aanbod. Dan moet je gewoon opletten waar en wat je koopt. Het lijkt me tamelijk dom om bij een Grieks restaurant binnen te lopen en dan een bestelling uit de Indische keuken te plaatsen.
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Dat doet niets af het punt van aanpassen.Herman schreef: 1. Een groot deel zingt op engelse wijzen en heeft de geneefse meoldiën overboord gezet. Verder gaat de vergelijking mank, omdat nederlandse en engels/amerikaanse gebruiken veel dichter bij elkaar liggen dan tussen hier en Afrika.
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Geen idee. Hij was duidelijk een born again Christian. Een vriend en metgezel.Geytenbeekje schreef:Was die man wel erg van de Afrikaanse manier van zondagsdienst, of meer de onze? (daar lijkt het dan meer op)huisman schreef:
Dat zijn inderdaad gesprekken die je bijblijven en verrijken. Bevindelijke kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid gewerkt door de Heilige Geest geeft herkenning over kerkmuren heen maar ook over landsgrenzen en culturen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- FlyingEagle
- Berichten: 2893
- Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
- Locatie: air
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Dus omdat we een land zijn wat al eeuwen door mensen met een blanke huidskleur wonen en de laatste 100 jaar weer veel meer mensen met een donkere huidskleur zijn bij gekomen doen we aan institutioneel racisme? Dat haar er bij mij gewoon niet in. Wel dat er mensen racistisch benaderd worden en dat moet bestreden worden maar we zijn nog steeds een land waar de meeste mensen blank zijn dus dan is het niet onlogisch dat zo’n beetje alles daarop ingericht is.Ambtenaar schreef:Misschien moet je nog eens nadenken over de betekenis van institutioneel racisme. Dat een zwarte vrouw geen panty kan kopen die past bij haar huidskleur is een goed voorbeeld. Het gaat er hier namelijk om dat de witte mens als norm geldt.Herman schreef:
2. Natuurlijk is dat geen goed voorbeeld. Het gaat om een vrije markt van vraag en aanbod. Dan moet je gewoon opletten waar en wat je koopt. Het lijkt me tamelijk dom om bij een Grieks restaurant binnen te lopen en dan een bestelling uit de Indische keuken te plaatsen.
Zijn Afrikaanse landen institutioneel racistisch omdat hun samenleving niet is ingericht op blanke mensen?
- Lilian1975
- Berichten: 3082
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Ambtenaar overdrijft m.i een beetje . Effect van Black live matter of Woke etc?FlyingEagle schreef:Dus omdat we een land zijn wat al eeuwen door mensen met een blanke huidskleur wonen en de laatste 100 jaar weer veel meer mensen met een donkere huidskleur zijn bij gekomen doen we aan institutioneel racisme? Dat haar er bij mij gewoon niet in. Wel dat er mensen racistisch benaderd worden en dat moet bestreden worden maar we zijn nog steeds een land waar de meeste mensen blank zijn dus dan is het niet onlogisch dat zo’n beetje alles daarop ingericht is.Ambtenaar schreef:Misschien moet je nog eens nadenken over de betekenis van institutioneel racisme. Dat een zwarte vrouw geen panty kan kopen die past bij haar huidskleur is een goed voorbeeld. Het gaat er hier namelijk om dat de witte mens als norm geldt.Herman schreef:
2. Natuurlijk is dat geen goed voorbeeld. Het gaat om een vrije markt van vraag en aanbod. Dan moet je gewoon opletten waar en wat je koopt. Het lijkt me tamelijk dom om bij een Grieks restaurant binnen te lopen en dan een bestelling uit de Indische keuken te plaatsen.
Zijn Afrikaanse landen institutioneel racistisch omdat hun samenleving niet is ingericht op blanke mensen?
Als de vrouw van @Ambtenaar in Addis Abeba een huidskleur panty passend bij haar huidskleur wil kopen, zal zij waarschijnlijk bij de kruidenier ter plaatse niet slagen. Wanneer zij een blanke vrouw is.
Trouwens je kan tegenwoordig Nederland ook donkere huidskleur pleisters kopen. Dan valt de pleister minder op. Was dochter heel blij mee. Ook de Trekpleister in het dorp hier had ze. Nu niet meer. Werd gewoon niet verkocht dus bleven met voorraad zitten. Rassisme? Nee tuurlijk niet. Ze hebben ze proberen te verkopen. Zal dus in vervolg naar groter filiaal moeten
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Ja. En niet altijd bewust.FlyingEagle schreef: Dus omdat we een land zijn wat al eeuwen door mensen met een blanke huidskleur wonen en de laatste 100 jaar weer veel meer mensen met een donkere huidskleur zijn bij gekomen doen we aan institutioneel racisme?
Vervang het woord 'blank' in bovenstaande bijdrage eens door 'onchristelijk' of 'stadsbewoner'. Wat doet dat met je?Dat haar er bij mij gewoon niet in. Wel dat er mensen racistisch benaderd worden en dat moet bestreden worden maar we zijn nog steeds een land waar de meeste mensen blank zijn dus dan is het niet onlogisch dat zo’n beetje alles daarop ingericht is.
Ja, maar wellicht in mindere mate vanwege de mate van ontwikkeling.Zijn Afrikaanse landen institutioneel racistisch omdat hun samenleving niet is ingericht op blanke mensen?
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Je kunt het probleem natuurlijk altijd ridiculiseren om niet te hoeven nadenken en het simpelweg te negeren. En wat ze in andere minder welvarende en ontwikkelde landen doen is niet relevant. Het gaat erom hoe wij onze maatschappij en instituties inrichten.Lilian1975 schreef: Ambtenaar overdrijft m.i een beetje . Effect van Black live matter of Woke etc?
Als de vrouw van @Ambtenaar in Addis Abeba een huidskleur panty passend bij haar huidskleur wil kopen, zal zij waarschijnlijk bij de kruidenier ter plaatse niet slagen. Wanneer zij een blanke vrouw is.
- Lilian1975
- Berichten: 3082
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Ik heb daar best over nagedacht. Ik zie dat onze westerse landen zo welvarend en ontwikkeld zijn dat zij de christelijke waarden en normen graag opzij zetten. En alle verschil tussen man en vrouw opgeheven moet worden. Ondertussen dat gelijk op laat gaan met alsof als je niet in dit ontwikkelde denken meegaat je geen oog heb voor rascisme. Je dom en niet ontwikkeld bent.Ambtenaar schreef:Je kunt het probleem natuurlijk altijd ridiculiseren om niet te hoeven nadenken en het simpelweg te negeren. En wat ze in andere minder welvarende en ontwikkelde landen doen is niet relevant. Het gaat erom hoe wij onze maatschappij en instituties inrichten.Lilian1975 schreef: Ambtenaar overdrijft m.i een beetje . Effect van Black live matter of Woke etc?
Als de vrouw van @Ambtenaar in Addis Abeba een huidskleur panty passend bij haar huidskleur wil kopen, zal zij waarschijnlijk bij de kruidenier ter plaatse niet slagen. Wanneer zij een blanke vrouw is.
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Je bijdrage is nogal warrig doordat je allerlei problemen op één hoop gooit.Lilian1975 schreef: Ik heb daar best over nagedacht. Ik zie dat onze westerse landen zo welvarend en ontwikkeld zijn dat zij de christelijke waarden en normen graag opzij zetten. En alle verschil tussen man en vrouw opgeheven moet worden. Ondertussen dat gelijk op laat gaan met alsof als je niet in dit ontwikkelde denken meegaat je geen oog heb voor rascisme. Je dom en niet ontwikkeld bent.
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Daar hoef ik niet over na te denken. Ik vind het logisch om van institutioneel racisme te spreken als publieke voorzieningen niet toegankelijk zijn voor iedereen. Maar het kopen van panty's valt gewoon onder vrije handel. Je kunt dat benaderen als een gat in de markt, of de producent tippen dat jouw kleur er niet bijzit. Maar de huidskleur van ieder mens is uniek, je kunt dus gerust stellen dat daar dus 7 miljard verschillende varianten van zijn.Ambtenaar schreef:Misschien moet je nog eens nadenken over de betekenis van institutioneel racisme. Dat een zwarte vrouw geen panty kan kopen die past bij haar huidskleur is een goed voorbeeld. Het gaat er hier namelijk om dat de witte mens als norm geldt.
Daarbij komt dat mensen bepaalde zaken niet beschouwen zoals ze zijn, maar willen verklaren met behulp van een theoretisch model. Ik vind dat een omgekeerde manier van redeneren. Een marxist zal hier namelijk ook zijn eigen visie op los kunnen laten en een vermeend onderscheid tussen rijk en arm opvoeren als doorslaggevend argument waarom de één wel en de ander geen toegang heeft tot het kopen van panty's in de eigen huidskleur.
Kortom. Een dergelijke voorbeeld aandragen als ultiem bewijs van hoe diep racisme zit, gaat een grote stap te ver. Er lijkt geen sprake meer te zijn van een vanzelfsprekend verschil dat een zwarte huidskleur nu eenmaal een andere kleur is dan een blanke huid zonder daar direct een normering aan op te hangen.
- Lilian1975
- Berichten: 3082
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Nee hoor. De hele Black lives matter beweging doet geloven dat wij racistisch zijn. Er zijn inderdaad rascisstisce mensen in ons land. Maar de hele beweging vind haar oorsprong (Amerika) in marxistische denken. En in totale vrijheid van alles op gebied van sex, abortus en gender. En dit ( gemeend soms terecht rascisme) wordt aangegrepen om alles bij iedereen door de strot te duwen. Desnoods met geweld. Want dat rechtvaardigt alles. En is zeer dwingend in het laten geloven in dat zij zo geweldig ontwikkeld zijn dat zij alle gemeende rascisme doorzien. Tot het absurde toe. Dat bespeur ik een klein beetje in jouw post.Ambtenaar schreef:Je bijdrage is nogal warrig doordat je allerlei problemen op één hoop gooit.Lilian1975 schreef: Ik heb daar best over nagedacht. Ik zie dat onze westerse landen zo welvarend en ontwikkeld zijn dat zij de christelijke waarden en normen graag opzij zetten. En alle verschil tussen man en vrouw opgeheven moet worden. Ondertussen dat gelijk op laat gaan met alsof als je niet in dit ontwikkelde denken meegaat je geen oog heb voor rascisme. Je dom en niet ontwikkeld bent.
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Dat is gewoon onderscheid maakt tussen mensen als ik verschillen constateer. En dat ik daar ook een bepaald moreel oordeel over heb. Dat heeft iedereen en dat maakt onderdeel uit van hoe je met elkaar omga. Als je kennis maakt met een nieuw persoon en zijn gedrag bevalt mij niet, dan sluit ik geen vriendschap. Dat doe ik op basis van subjectieve elementen. Dat geldt des te sterker voor personen uit andere culturen, waar ik wantrouwig tegenover sta.Lilian1975 schreef:Nogmaals een poging. Ik probeer je post te begrijpen.
Wat bedoel je met ik ben zelf racist?
Racisme is een zonde. Dat is m.i. wat anders dat een racist een grotere zondaar is.
Tja en wat betreft aansluiten Nederlandse gewoonten. Ik begrijp je. Maar erg consequent is het niet met alle Nederlandstalige kerkdiensten in het buitenland en dan zijn we maar een paar weken in een ander land.
Door @huisman wordt racisme gezien als een grote zonde. Wat mij betreft kan je daar over discussiëren. Het gegeven dat alle mensen ongeacht geslacht en dergelijke gelijk zijn, is een vrucht van de verlichting en Franse Revolutie en minder van een christelijke visie op de werkelijkheid, waarin verschillen gewoon naast elkaar mogen blijven bestaan.
Nederlandse kerkdiensten in het buitenland is een bijzonder fenomeen. Wat mij betreft ben je vrij om daarheen te gaan. Je bent net zo vrij om een lokale gemeente te bezoeken.