Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Middelmatige zaken zijn zaken in de Schrift die niet direct daaruit zijn af te leiden. Je dient dus gewetensvrijheid toe te staan, omdat je dus ook een andere conclusie kunt trekken dan datgene wat jouw geweten voorschrijft. Voorlichting dient dus uit het geheel van argumenten te gebeuren en niet vanuit een vooronderstelling dat er maar één juiste gewetenskeuze is. En precies op dat punt begint de gewetensdwang. Het is misleidend om daar de term gewetensvorming voor te gebruiken in deze zin. Als we onze kinderen opvoeden bij Gods Woord en Zijn geboden dwingend voorhouden, dan is dát een juiste manier van gewetensvorming.

In de eerste twee alinea's staan overigens ook drogredenen:
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Staat er toch?

“ De keuze voor of tegen inenting heeft ontegenzeggelijk een persoonlijk gewetenskarakter. In de Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) is vaccinatie in navolging van het synodebesluit van 1919 daarom nooit censurabel geweest.”

Om daarnaast zelf het standpunt uit te dragen tegen vaccinatie lijkt mij geen probleem. Je dwingt niemand en laat een ieder vrij in zijn keus. Wat is het probleem nou eigenlijk?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Simon0612 schreef:Staat er toch?

“ De keuze voor of tegen inenting heeft ontegenzeggelijk een persoonlijk gewetenskarakter. In de Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) is vaccinatie in navolging van het synodebesluit van 1919 daarom nooit censurabel geweest.”

Om daarnaast zelf het standpunt uit te dragen tegen vaccinatie lijkt mij geen probleem. Je dwingt niemand en laat een ieder vrij in zijn keus. Wat is het probleem nou eigenlijk?
Een rare positie. Men zegt mensen vrij te laten, maar doet tegelijkertijd een dringend beroep om af te zien van vaccinaties.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Ambtenaar schreef:
Simon0612 schreef:Staat er toch?

“ De keuze voor of tegen inenting heeft ontegenzeggelijk een persoonlijk gewetenskarakter. In de Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) is vaccinatie in navolging van het synodebesluit van 1919 daarom nooit censurabel geweest.”

Om daarnaast zelf het standpunt uit te dragen tegen vaccinatie lijkt mij geen probleem. Je dwingt niemand en laat een ieder vrij in zijn keus. Wat is het probleem nou eigenlijk?
Een rare positie. Men zegt mensen vrij te laten, maar doet tegelijkertijd een dringend beroep om af te zien van vaccinaties.
Wel consequent. Kerken worden momenteel ook opgeroepen af te schalen tot 30 personen, maar wel vrij gelaten daarin. Dus zo raar is het nog niet.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Simon0612 schreef: Wel consequent. Kerken worden momenteel ook opgeroepen af te schalen tot 30 personen, maar wel vrij gelaten daarin. Dus zo raar is het nog niet.
Ze worden vrij gelaten omdat er geen wettelijke grond is kerken te sluiten. Anders was dat wel gebeurd.

De facto is het natuurlijk een verbod als leiders in de GGiN oproepen om je niet te laten vaccineren.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Nee. Dat kun je zo niet zeggen. Men onderwijst dat het naar de Schrift is om zich niet te vaccineren, maar men erkent ook dat er een zekere persoonlijke vrijheid is, waar men niet in wil treden. Dat lijkt mij heel zorgvuldig, zeker in dit geval, waar het kerkelijke standpunt onjuist is.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Ambtenaar schreef:
Simon0612 schreef: Wel consequent. Kerken worden momenteel ook opgeroepen af te schalen tot 30 personen, maar wel vrij gelaten daarin. Dus zo raar is het nog niet.
Ze worden vrij gelaten omdat er geen wettelijke grond is kerken te sluiten. Anders was dat wel gebeurd.

De facto is het natuurlijk een verbod als leiders in de GGiN oproepen om je niet te laten vaccineren.
Misschien het stukje nog een aantal keren rustig lezen en op je in laten werken. Onder een verbod versta ik toch echt andere zaken.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Nee. Dat kun je zo niet zeggen. Men onderwijst dat het naar de Schrift is om zich niet te vaccineren, maar men erkent ook dat er een zekere persoonlijke vrijheid is, waar men niet in wil treden. Dat lijkt mij heel zorgvuldig, zeker in dit geval, waar het kerkelijke standpunt onjuist is.
In de GGiN zijn predikanten hebben predikanten haast een pauselijke status is mijn indruk. Dus er ligt net wat meer gewicht in de schaal in vergelijking met een predikant uit de PKN.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Nee. Dat kun je zo niet zeggen. Men onderwijst dat het naar de Schrift is om zich niet te vaccineren, maar men erkent ook dat er een zekere persoonlijke vrijheid is, waar men niet in wil treden. Dat lijkt mij heel zorgvuldig, zeker in dit geval, waar het kerkelijke standpunt onjuist is.
In de GGiN zijn predikanten hebben predikanten haast een pauselijke status is mijn indruk. Dus er ligt net wat meer gewicht in de schaal in vergelijking met een predikant uit de PKN.
Gelukkig kan je er met indrukken goed naast zitten. Dit is namelijk een van de domste dingen die ik ooit gehoord heb.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Er is charismatisch leiderschap en enige sektarische trekjes zijn er ook. Maar onfeilbaarheid is niet aan de orde hoor. En de bewegingsruimte is ook maar heel beperkt, want bij de minste of geringste beweging ligt de dominee van zijn voetstuk.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Simon0612 schreef: Gelukkig kan je er met indrukken goed naast zitten. Dit is namelijk een van de domste dingen die ik ooit gehoord heb.
Die indrukken zijn gebaseerd op de wijze waarop GGiN-ers die ik ken omgingen met predikanten. Je kunt dus helemaal niet beoordelen of ik er naast zit, het zijn namelijk persoonlijke ervaringen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Het kan ook iets zeggen over de plaats waarop je opgroeide, natuurlijk.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Het kan ook iets zeggen over de plaats waarop je opgroeide, natuurlijk.
Dat zou kunnen, het zou ook aan de specifieke mensen kunnen liggen, aan de betreffende predikanten en ouderlingen, aan de gemeentelijke cultuur, etc.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Simon0612 schreef: Gelukkig kan je er met indrukken goed naast zitten. Dit is namelijk een van de domste dingen die ik ooit gehoord heb.
Die indrukken zijn gebaseerd op de wijze waarop GGiN-ers die ik ken omgingen met predikanten. Je kunt dus helemaal niet beoordelen of ik er naast zit, het zijn namelijk persoonlijke ervaringen.
Blijkbaar heb jij de laatste jaren de GGiN niet gevolgd...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Ambtenaar schreef:
Simon0612 schreef: Gelukkig kan je er met indrukken goed naast zitten. Dit is namelijk een van de domste dingen die ik ooit gehoord heb.
Die indrukken zijn gebaseerd op de wijze waarop GGiN-ers die ik ken omgingen met predikanten. Je kunt dus helemaal niet beoordelen of ik er naast zit, het zijn namelijk persoonlijke ervaringen.
Ook met persoonlijke ervaringen kun je er goed naast zitten en verkeerde conclusies trekken. Blijkt.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie