Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Augustienus »

Ds Agteresch werd ook in de Trouw aan het woord gelaten over dit onderwerp, samen met ds Mulder, en daarin lieten ze toch hun standpunt meer in het midden en wilden ze de gemeente voorlichten. Ik kon er zeker niet uithalen dat ze tegen waren.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Henk J »

Augustienus schreef:Ds Agteresch werd ook in de Trouw aan het woord gelaten over dit onderwerp, samen met ds Mulder, en daarin lieten ze toch hun standpunt meer in het midden en wilden ze de gemeente voorlichten. Ik kon er zeker niet uithalen dat ze tegen waren.
Denk dat dat ook de algemene lijn is in de GG, en ook bij ons in de HHK. De beslissing wordt vooral individueel neergelegd. Onze dominee zal zelf waarschijnlijk geen vaccin halen, maar veroordeelt het ook niet. Wel roept hij op om je vertrouwen op de Heere te stellen, zowel in de weg met vaccin als in de weg zonder vaccin.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Augustienus »

Ja, maar ik ben het met ds Zondag eens dat ik dat toch wat te weinig vind. Een dominee mag niet heersen over de gewetens van mensen, maar moet wel leiding geven. Ik ben bang dat er ook wel wat mensenvrees bij speelt om een vaccin aan te bevelen. Als predikant heb je ook een verantwoordelijkheid. Juist in bepaalde kerkelijke gemeenschappen is de vaccinatiegraad laag en kun je minder profiteren van de groepsimmuniteit van de gehele bevolking.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Charles »

Moet zeggen dat ik Zondag niet beluisterd heb (en kan inmiddels video niet meer openen - alleen als de eigenaar van deze video je teogang heeft verleend). Ik scrolde gisteren naar het midden om stukje te luisteren en hoorde dat voorbeeld van Jona wat niet klopte. Gezien de reacties onder de video verwacht ik niet dat ik van het geheel heel erg vrolijk word.

Voor mij staat die vaccinatie niet op zichzelf maar is onderdeel van een groter geheel. Dat neem ik mee in mn overwegingen. Die notie mis ik vaak (behalve in Gereformeerd Venster).
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Charles schreef:Die notie mis ik vaak (behalve in Gereformeerd Venster).
Kijkend door het gereformeerde venster zie je vooral complottheorieën.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Tiberius »

Charles schreef:Moet zeggen dat ik Zondag niet beluisterd heb (en kan inmiddels video niet meer openen - alleen als de eigenaar van deze video je teogang heeft verleend). Ik scrolde gisteren naar het midden om stukje te luisteren en hoorde dat voorbeeld van Jona wat niet klopte. Gezien de reacties onder de video verwacht ik niet dat ik van het geheel heel erg vrolijk word.
Dit staat in een nieuwsbrief van de RMU die ik vandaag ontving:

In gesprek met ds. W.A. Zondag
Onlangs gingen we in gesprek met ds. W.A. Zondag over de bezwaren voor vaccineren. We merkten dat daar veel reacties op kwamen. En dat mag, want de RMU wil het gesprek over vaccinatie faciliteren. Tegelijkertijd was er ook verwarring en dat helpt de bezinning niet. In goed overleg hebben we gekozen voor een uitgebreider gesprek zodat er meer toelichting meegegeven kan worden. Dat is zorgvuldig, maar doet ook recht aan de inhoud van de afweging om wel of niet te vaccineren. Daarom komen we samen met ds. W.A. Zondag binnenkort met een uitgebreide video om meer toelichting te geven.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Henk J »

Tiberius schreef:
Charles schreef:Moet zeggen dat ik Zondag niet beluisterd heb (en kan inmiddels video niet meer openen - alleen als de eigenaar van deze video je teogang heeft verleend). Ik scrolde gisteren naar het midden om stukje te luisteren en hoorde dat voorbeeld van Jona wat niet klopte. Gezien de reacties onder de video verwacht ik niet dat ik van het geheel heel erg vrolijk word.
Dit staat in een nieuwsbrief van de RMU die ik vandaag ontving:

In gesprek met ds. W.A. Zondag
Onlangs gingen we in gesprek met ds. W.A. Zondag over de bezwaren voor vaccineren. We merkten dat daar veel reacties op kwamen. En dat mag, want de RMU wil het gesprek over vaccinatie faciliteren. Tegelijkertijd was er ook verwarring en dat helpt de bezinning niet. In goed overleg hebben we gekozen voor een uitgebreider gesprek zodat er meer toelichting meegegeven kan worden. Dat is zorgvuldig, maar doet ook recht aan de inhoud van de afweging om wel of niet te vaccineren. Daarom komen we samen met ds. W.A. Zondag binnenkort met een uitgebreide video om meer toelichting te geven.
Dat is denk ik wel verstandig ja. Vond ds. W.A. Zondag wat kort door de bocht, en zo ken ik hem niet uit andere artikelen. Vaak zijn dat weloverwogen en doordachte stukken.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef:
Tiberius schreef:
Charles schreef:Moet zeggen dat ik Zondag niet beluisterd heb (en kan inmiddels video niet meer openen - alleen als de eigenaar van deze video je teogang heeft verleend). Ik scrolde gisteren naar het midden om stukje te luisteren en hoorde dat voorbeeld van Jona wat niet klopte. Gezien de reacties onder de video verwacht ik niet dat ik van het geheel heel erg vrolijk word.
Dit staat in een nieuwsbrief van de RMU die ik vandaag ontving:

In gesprek met ds. W.A. Zondag
Onlangs gingen we in gesprek met ds. W.A. Zondag over de bezwaren voor vaccineren. We merkten dat daar veel reacties op kwamen. En dat mag, want de RMU wil het gesprek over vaccinatie faciliteren. Tegelijkertijd was er ook verwarring en dat helpt de bezinning niet. In goed overleg hebben we gekozen voor een uitgebreider gesprek zodat er meer toelichting meegegeven kan worden. Dat is zorgvuldig, maar doet ook recht aan de inhoud van de afweging om wel of niet te vaccineren. Daarom komen we samen met ds. W.A. Zondag binnenkort met een uitgebreide video om meer toelichting te geven.
Dat is denk ik wel verstandig ja. Vond ds. W.A. Zondag wat kort door de bocht, en zo ken ik hem niet uit andere artikelen. Vaak zijn dat weloverwogen en doordachte stukken.
Hij was vrij helder. Ik vraag me af wat tot verwarring heeft geleid.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef: Hij was vrij helder. Ik vraag me af wat tot verwarring heeft geleid.
Helder was hij zeker, ds. Zondag is een voorstander van vaccinatie. Maar in de reacties daaronder ging het gelijk nogal tekeer, met de meest dwaze complottheorieën. Misschien dat de RMU daarom de video op verborgen heeft gezet. En de argumentatie voor vaccinatie rammelde ook hier en daar.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef:
Ambtenaar schreef: Hij was vrij helder. Ik vraag me af wat tot verwarring heeft geleid.
Helder was hij zeker, ds. Zondag is een voorstander van vaccinatie. Maar in de reacties daaronder ging het gelijk nogal tekeer, met de meest dwaze complottheorieën. Misschien dat de RMU daarom de video op verborgen heeft gezet. En de argumentatie voor vaccinatie rammelde ook hier en daar.
Zijn argumenten waren to the point. Mensen moeten eens ophouden met zeuren. Ze zijn het gewoon niet met hem eens. En sinds wanneer moet je je door wappies laten leiden. Zwakke beurt van de RMU.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef:
Henk J schreef:
Ambtenaar schreef: Hij was vrij helder. Ik vraag me af wat tot verwarring heeft geleid.
Helder was hij zeker, ds. Zondag is een voorstander van vaccinatie. Maar in de reacties daaronder ging het gelijk nogal tekeer, met de meest dwaze complottheorieën. Misschien dat de RMU daarom de video op verborgen heeft gezet. En de argumentatie voor vaccinatie rammelde ook hier en daar.
Zijn argumenten waren to the point. Mensen moeten eens ophouden met zeuren. Ze zijn het gewoon niet met hem eens. En sinds wanneer moet je je door wappies laten leiden. Zwakke beurt van de RMU.
Een van de argumenten was dat iedereen zich wel zou laten vaccineren als een vaccin het enige middel was om van een onbewoond eiland af te komen. Dat vind ik geen sterk argument.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Juist een heel sterk argument. Het geeft de zwakte van het principiële bezwaar van aan.

Verfrissend dat een predikant met een helder verhaal komt. De meesten verliezen zich in allerlei nuances, mutsen en maren en ontkrachten daarmee hun hele verhaal.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef:Juist een heel sterk argument. Het geeft de zwakte van het principiële bezwaar van aan.

Verfrissend dat een predikant met een helder verhaal komt. De meesten verliezen zich in allerlei nuances, mutsen en maren en ontkrachten daarmee hun hele verhaal.
Ja juist, stel dat een winkelier zijn winkel niet wil openen op zondag, hij zit op een onbewoond eiland en mag alleen eraf als hij de winkel wel opent.....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Tiberius »

Stel je nu een Goddelijk gebod (het 4e) gelijk aan een menselijke mening? Of lees ik dat verkeerd?
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Henk J schreef:
Ambtenaar schreef:
Henk J schreef:
Ambtenaar schreef: Hij was vrij helder. Ik vraag me af wat tot verwarring heeft geleid.
Helder was hij zeker, ds. Zondag is een voorstander van vaccinatie. Maar in de reacties daaronder ging het gelijk nogal tekeer, met de meest dwaze complottheorieën. Misschien dat de RMU daarom de video op verborgen heeft gezet. En de argumentatie voor vaccinatie rammelde ook hier en daar.
Zijn argumenten waren to the point. Mensen moeten eens ophouden met zeuren. Ze zijn het gewoon niet met hem eens. En sinds wanneer moet je je door wappies laten leiden. Zwakke beurt van de RMU.
Een van de argumenten was dat iedereen zich wel zou laten vaccineren als een vaccin het enige middel was om van een onbewoond eiland af te komen. Dat vind ik geen sterk argument.
Natuurlijk is dat wel een heel goed argument. Wat is er mis met dit argument?
Plaats reactie