Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bourdon16 »

DDD schreef:
Bourdon16 schreef:In onze kerk is afgelopen week een nieuw luchtafzuigsysteem geïnstalleerd. We mogen gelukkig ook zingen. Ik denk dat ze zo de risico's zoveel mogelijk willen beperken. Het is mooi weggewerkt in het plafond dus we zien er verder niets van.
Wel moet ik zeggen dat het zingen wel moeizamer gaat met een slecht gevulde kerk. De organist doet zijn uiterste best maar het gaat toch wat ongelijk.
Wat vreemd. Het valt mij juist in veel kerken op dat de gemeentezang er een stuk op is vooruitgegaan.
Waarom is de gemeentezang er dan op vooruitgegaan denk jij? Ik denk dat het bij ons wat minder gaat omdat er een stuk minder kerkgangers zijn en deze ook ver van elkaar zitten. Wellicht wat minder steun aan elkaar met het zingen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Wat betekent: de organist doet zijn uiterste best?

Bij ons merk je dat de organisten voorheen erg steunden op de gemeente. Ze hebben nu ze minder horen de neiging een ietsie 'ritmisch' te spelen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Anselmus »

Bourdon16 schreef:
DDD schreef:
Bourdon16 schreef:In onze kerk is afgelopen week een nieuw luchtafzuigsysteem geïnstalleerd. We mogen gelukkig ook zingen. Ik denk dat ze zo de risico's zoveel mogelijk willen beperken. Het is mooi weggewerkt in het plafond dus we zien er verder niets van.
Wel moet ik zeggen dat het zingen wel moeizamer gaat met een slecht gevulde kerk. De organist doet zijn uiterste best maar het gaat toch wat ongelijk.
Wat vreemd. Het valt mij juist in veel kerken op dat de gemeentezang er een stuk op is vooruitgegaan.
Waarom is de gemeentezang er dan op vooruitgegaan denk jij? Ik denk dat het bij ons wat minder gaat omdat er een stuk minder kerkgangers zijn en deze ook ver van elkaar zitten. Wellicht wat minder steun aan elkaar met het zingen.
Bij ons in de kerk zijn ze wat sneller gaan zingen. Zo is het thuis voor gezinnen makkelijker mee te zingen bij de kerktelefoon/uitzending, want om de één of andere manier lijkt het zingen thuis veel langzamer te gaan dan in de kerk. Stiekem hoop ik dat het blijft. Strak op het orgel zingen en dan iets sneller. Dat gesleep van hiervoor vond ik altijd wat ergerlijk.
Fides Quaerens Intellectum
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Bourdon16 schreef:
DDD schreef:
Bourdon16 schreef:In onze kerk is afgelopen week een nieuw luchtafzuigsysteem geïnstalleerd. We mogen gelukkig ook zingen. Ik denk dat ze zo de risico's zoveel mogelijk willen beperken. Het is mooi weggewerkt in het plafond dus we zien er verder niets van.
Wel moet ik zeggen dat het zingen wel moeizamer gaat met een slecht gevulde kerk. De organist doet zijn uiterste best maar het gaat toch wat ongelijk.
Wat vreemd. Het valt mij juist in veel kerken op dat de gemeentezang er een stuk op is vooruitgegaan.
Waarom is de gemeentezang er dan op vooruitgegaan denk jij? Ik denk dat het bij ons wat minder gaat omdat er een stuk minder kerkgangers zijn en deze ook ver van elkaar zitten. Wellicht wat minder steun aan elkaar met het zingen.
Die steun is in veel gemeenten waar niet-ritmisch gezongen wordt, juist een probleem. Het valt mij op dat bijvoorbeeld in Capelle aan den IJssel men nu veel beter met de de organist meezingt. Bij mij in de kerk verschilt dat erg per organist.

Ik denk dat refo ook gelijk heeft dat organisten meer zelf tellen. Er zijn best veel organisten die anders wachten tot ze wat horen. Dat is dan een vorm van begeleiden in de meest letterlijke zin. Terwijl het orgel gewoon in de maat bespeeld moet worden, mijns inziens.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

DDD schreef:
Bourdon16 schreef:
DDD schreef:
Bourdon16 schreef:In onze kerk is afgelopen week een nieuw luchtafzuigsysteem geïnstalleerd. We mogen gelukkig ook zingen. Ik denk dat ze zo de risico's zoveel mogelijk willen beperken. Het is mooi weggewerkt in het plafond dus we zien er verder niets van.
Wel moet ik zeggen dat het zingen wel moeizamer gaat met een slecht gevulde kerk. De organist doet zijn uiterste best maar het gaat toch wat ongelijk.
Wat vreemd. Het valt mij juist in veel kerken op dat de gemeentezang er een stuk op is vooruitgegaan.
Waarom is de gemeentezang er dan op vooruitgegaan denk jij? Ik denk dat het bij ons wat minder gaat omdat er een stuk minder kerkgangers zijn en deze ook ver van elkaar zitten. Wellicht wat minder steun aan elkaar met het zingen.
Die steun is in veel gemeenten waar niet-ritmisch gezongen wordt, juist een probleem. Het valt mij op dat bijvoorbeeld in Capelle aan den IJssel men nu veel beter met de de organist meezingt. Bij mij in de kerk verschilt dat erg per organist.

Ik denk dat refo ook gelijk heeft dat organisten meer zelf tellen. Er zijn best veel organisten die anders wachten tot ze wat horen. Dat is dan een vorm van begeleiden in de meest letterlijke zin. Terwijl het orgel gewoon in de maat bespeeld moet worden, mijns inziens.
Dat klopt zeker. Er zijn wel verschillende oproepen gedaan door de organisten om in cadans mee te zingen. En het is de bedoeling dat de gemeente zo blijft zingen. Ook als er straks weer een volle kerk is.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Aha. Dat wist ik niet. Dat staat dan dus weer los van de hoeveelheid mensen en is het geen goed voorbeeld en kan het zijn dat mijn theorie niet klopt. Ik vind overigens dat er altijd wel goed werd meegezongen, maar de gemeente begon altijd wat later en haalde in. Dat had als voordeel dat je als organist niet heel traag kon spelen, want dan ging je steeds verder achter lopen. Maar voor het mooi is het toch beter als het ongeveer gelijk gaat.

Overigens moeten de organisten dan zelf wel goed in de maat spelen, en dat was zondagmorgen niet helemaal het geval, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

In cadans zingen is bij ons prima gegaan. Het vergt enig doorzettingsvermogen, maar de zangers leerden snel.

Echter niet alle organisten blijven dit doen nu de kerk voller zit.
Ik zie nu dat als ik wel in de maat speel, maar andere organisten niet, de gemeentezang een warboel wordt.

Ik heb me bij de situatie neergelegd en speel weer zoals het was, met de matige inzet zoals voorheen, helaas.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef:In cadans zingen is bij ons prima gegaan. Het vergt enig doorzettingsvermogen, maar de zangers leerden snel.

Echter niet alle organisten blijven dit doen nu de kerk voller zit.
Ik zie nu dat als ik wel in de maat speel, maar andere organisten niet, de gemeentezang een warboel wordt.

Ik heb me bij de situatie neergelegd en speel weer zoals het was, met de matige inzet zoals voorheen, helaas.
Jammer. Maar inderdaad, als de organistenneuzen niet dezelfde kant op staan én als er niet gecommuniceerd wordt met de gemeente, kun je 't wel schudden en blijft de gemeentezang een onritmisch gebeuren.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Eén slechte organist kan veel verstoren, inderdaad. Dat is een zeker feit, vooral als de contactpersoon in de kerkenraad er niet zo'n neus voor heeft.

Maar mijn idee is ook wel dat een gemeente snel de organisten herkent hoor. Dus misschien lukt het toch wel.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Eén slechte organist kan veel verstoren, inderdaad. Dat is een zeker feit, vooral als de contactpersoon in de kerkenraad er niet zo'n neus voor heeft.

Maar mijn idee is ook wel dat een gemeente snel de organisten herkent hoor. Dus misschien lukt het toch wel.
Voor de helderheid, ik wil mijn collega organisten niet graag als slechte organisten typeren. Dat zijn ze zeker niet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Aha. Dat wist ik niet. Dat staat dan dus weer los van de hoeveelheid mensen en is het geen goed voorbeeld en kan het zijn dat mijn theorie niet klopt. Ik vind overigens dat er altijd wel goed werd meegezongen, maar de gemeente begon altijd wat later en haalde in. Dat had als voordeel dat je als organist niet heel traag kon spelen, want dan ging je steeds verder achter lopen. Maar voor het mooi is het toch beter als het ongeveer gelijk gaat.

Overigens moeten de organisten dan zelf wel goed in de maat spelen, en dat was zondagmorgen niet helemaal het geval, maar dat terzijde.
Toch denk ik dat je theorie wel klopt. Want het is ontstaan, naar aanleiding van het zingen zonder gemeente. Opeens duurde die eerste noot maar 1 tel. En er wordt nu geprobeerd dat te handhaven.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

Hendrikus schreef:
Maanenschijn schreef:In cadans zingen is bij ons prima gegaan. Het vergt enig doorzettingsvermogen, maar de zangers leerden snel.

Echter niet alle organisten blijven dit doen nu de kerk voller zit.
Ik zie nu dat als ik wel in de maat speel, maar andere organisten niet, de gemeentezang een warboel wordt.

Ik heb me bij de situatie neergelegd en speel weer zoals het was, met de matige inzet zoals voorheen, helaas.
Jammer. Maar inderdaad, als de organistenneuzen niet dezelfde kant op staan én als er niet gecommuniceerd wordt met de gemeente, kun je 't wel schudden en blijft de gemeentezang een onritmisch gebeuren.
Het gaat nu bij ons prima, er zingen enkele mensen en de organist zingt zelf mee. Ik denk dan, zet dit door als straks de gemeente weer volop meezingt. Het zingt zoveel beter als er gelijk ingezet wordt en mooi op ritme.
Ik kan er niet aan wennen dat later invallen van de gemeente nadat het orgel al ingezet heeft, vind het storend :sweat
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Eén slechte organist kan veel verstoren, inderdaad. Dat is een zeker feit, vooral als de contactpersoon in de kerkenraad er niet zo'n neus voor heeft.

Maar mijn idee is ook wel dat een gemeente snel de organisten herkent hoor. Dus misschien lukt het toch wel.
Heel erg eens. Zowel de eerste als de laatste alinea.

Opmerkelijk genoeg zingt onze gemeente nu trouwens een stuk langzamer dan eerst het geval was.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:
DDD schreef:Eén slechte organist kan veel verstoren, inderdaad. Dat is een zeker feit, vooral als de contactpersoon in de kerkenraad er niet zo'n neus voor heeft.

Maar mijn idee is ook wel dat een gemeente snel de organisten herkent hoor. Dus misschien lukt het toch wel.
Voor de helderheid, ik wil mijn collega organisten niet graag als slechte organisten typeren. Dat zijn ze zeker niet.
O excuses. Ik wilde je niets in de mond leggen.

Ik vind zelf een organist die niet in de maat speelt per definitie niet goed spelen. Waarmee een twee maal zo lange rust niet perse een probleem is, als die maar steeds hetzelfde is.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Eén slechte organist kan veel verstoren, inderdaad. Dat is een zeker feit, vooral als de contactpersoon in de kerkenraad er niet zo'n neus voor heeft.

Maar mijn idee is ook wel dat een gemeente snel de organisten herkent hoor. Dus misschien lukt het toch wel.
Heel erg eens. Zowel de eerste als de laatste alinea.

Opmerkelijk genoeg zingt onze gemeente nu trouwens een stuk langzamer dan eerst het geval was.
Dan klopt mijn theorie dus niet. Helaas. Toch is het wel zo dat in theorie een orgel dat voor 500 mensen bestemd is 70 mensen eenvoudiger moet kunnen dirigeren dan 500. De draagkracht is relatief gezien, per persoon althans, groter.
Plaats reactie