Nee, dat mogen we niet zeggen. Als je bevinding als oudvader ziet? Beslist niet, ds. Bakker preekte voluit bevindelijk. En is de bevinding van nu anders dan in 1985? Nee toch?Herman schreef:Het is 2022. Ds. F. Bakker valt inmiddels onder de "oudvaders'. In 1985 nog niet, dus toen durfde men dat nog niet te zeggen.
Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".
Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel
Nee (al veranderde de aarde haar plaats), Psalm 46. En de beekjes der rivier zullen verblijden de stad Gods.-DIA- schreef:Nee, dat mogen we niet zeggen. Als je bevinding als oudvader ziet? Beslist niet, ds. Bakker preekte voluit bevindelijk. En is de bevinding van nu anders dan in 1985? Nee toch?Herman schreef:Het is 2022. Ds. F. Bakker valt inmiddels onder de "oudvaders'. In 1985 nog niet, dus toen durfde men dat nog niet te zeggen.
Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel
Dat verschilt echt wel een paar tandjes. Ds. F. Bakker was van de gemoedelijke bevindelijkheid. Dat is een heel andere type prediking dan wat tegenwoordig bevindelijk heet, waarin je weet ik niet wat moet beleven, maar waar het begrip genade ver weg gestopt is. Bovendien was hij een drieverbonder. Er zijn tijden geweest dat je op grond daarvan met een pennenstreek naar het land der ketters werd verwezen.-DIA- schreef:Nee, dat mogen we niet zeggen. Als je bevinding als oudvader ziet? Beslist niet, ds. Bakker preekte voluit bevindelijk. En is de bevinding van nu anders dan in 1985? Nee toch?Herman schreef:Het is 2022. Ds. F. Bakker valt inmiddels onder de "oudvaders'. In 1985 nog niet, dus toen durfde men dat nog niet te zeggen.
Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel
Kun je eens wat voorbeelden geven misschien? Tussen het vroegere bevindelijke en hedendaagse?Herman schreef:Dat verschilt echt wel een paar tandjes. Ds. F. Bakker was van de gemoedelijke bevindelijkheid. Dat is een heel andere type prediking dan wat tegenwoordig bevindelijk heet, waarin je weet ik niet wat moet beleven, maar waar het begrip genade ver weg gestopt is. Bovendien was hij een drieverbonder. Er zijn tijden geweest dat je op grond daarvan met een pennenstreek naar het land der ketters werd verwezen.-DIA- schreef:Nee, dat mogen we niet zeggen. Als je bevinding als oudvader ziet? Beslist niet, ds. Bakker preekte voluit bevindelijk. En is de bevinding van nu anders dan in 1985? Nee toch?Herman schreef:Het is 2022. Ds. F. Bakker valt inmiddels onder de "oudvaders'. In 1985 nog niet, dus toen durfde men dat nog niet te zeggen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar... Immers, ik dacht, en geloof nog altijd, dat er bij God geen geen verandering is of schaduw van omkering. (Jakobus 1:17)Simon0612 schreef:Herman schreef: Kun je eens wat voorbeelden geven misschien? Tussen het vroegere bevindelijke en hedendaagse?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel
!Simon0612 schreef:Kun je eens wat voorbeelden geven misschien? Tussen het vroegere bevindelijke en hedendaagse?Herman schreef:Dat verschilt echt wel een paar tandjes. Ds. F. Bakker was van de gemoedelijke bevindelijkheid. Dat is een heel andere type prediking dan wat tegenwoordig bevindelijk heet, waarin je weet ik niet wat moet beleven, maar waar het begrip genade ver weg gestopt is. Bovendien was hij een drieverbonder. Er zijn tijden geweest dat je op grond daarvan met een pennenstreek naar het land der ketters werd verwezen.-DIA- schreef:Nee, dat mogen we niet zeggen. Als je bevinding als oudvader ziet? Beslist niet, ds. Bakker preekte voluit bevindelijk. En is de bevinding van nu anders dan in 1985? Nee toch?Herman schreef:Het is 2022. Ds. F. Bakker valt inmiddels onder de "oudvaders'. In 1985 nog niet, dus toen durfde men dat nog niet te zeggen.
Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".
Dit citaat maakt duidelijk wat ik in de loop van de jaren hier meermalen (zij het niet zo uitgesproken als hier), gemerkt heb: Citaat: "dat is een heel andere type prediking dan wat tegenwoordig bevindelijk heet, waarin je weet ik niet wat moet beleven, maar waar het begrip genade ver weg gestopt is."
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel
Eenvoudig meen ik. Het verschil tussen een bevinding met en zonder Christus. Wanneer genade schittert, wat beduidt dat alles van de mens er tussenuit gaat, wordt bevinding een beleefd geschenk. Anders is het een prediking van een nieuwe wet, met het gevolg dat het werk der genade dof wordt.-DIA- schreef:Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar... Immers, ik dacht, en geloof nog altijd, dat er bij God geen geen verandering is of schaduw van omkering. (Jakobus 1:17)Simon0612 schreef: Kun je eens wat voorbeelden geven misschien? Tussen het vroegere bevindelijke en hedendaagse?
Toch is de ware bevinding een nieuw gebod, naar 1 Joh. 2 vers 8.
Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel
Ik vindt dit een erg ingewikkelde opmerking.. Veel woorden en door de woorden lees je niet meer wat er eigenlijk staat. Nee, niet eenvoudig dus.Ad Anker schreef:Eenvoudig meen ik. Het verschil tussen een bevinding met en zonder Christus. Wanneer genade schittert, wat beduidt dat alles van de mens er tussenuit gaat, wordt bevinding een beleefd geschenk. Anders is het een prediking van een nieuwe wet, met het gevolg dat het werk der genade dof wordt.-DIA- schreef:Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar... Immers, ik dacht, en geloof nog altijd, dat er bij God geen geen verandering is of schaduw van omkering. (Jakobus 1:17)Simon0612 schreef: Kun je eens wat voorbeelden geven misschien? Tussen het vroegere bevindelijke en hedendaagse?
Toch is de ware bevinding een nieuw gebod, naar 1 Joh. 2 vers 8.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel
Het gaat om op welke manier dit aan de gemeente voorgesteld wordt. Niet of God anders werkt. Zijn werk is soeverein. Hij werkt door lichte en door zware preken. Hij werkt door een bevindelijke prediking, maar ook door een evangelische prediking. Zolang de gereformeerde noties naar voren komen en Gods Woord nog Gods Woord blijft.-DIA- schreef:Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar... Immers, ik dacht, en geloof nog altijd, dat er bij God geen geen verandering is of schaduw van omkering. (Jakobus 1:17)Simon0612 schreef:Herman schreef: Kun je eens wat voorbeelden geven misschien? Tussen het vroegere bevindelijke en hedendaagse?
Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel
Dat wil ik best doen, maar die voorbeelden schud ik niet zomaar uit mijn mouw.Simon0612 schreef:Kun je eens wat voorbeelden geven misschien? Tussen het vroegere bevindelijke en hedendaagse?
Je zou wat kunnen grasduinen in het befaamde handboek op dit punt 'Afwachten of verwachten', maar dat is vooral theologisch ingestoken.
Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel
Ik vind het een uitermate heldere opmerking. Bevinding zonder Christus is geen bevinding. Zo duidelijk als dat.-DIA- schreef:Ik vindt dit een erg ingewikkelde opmerking.. Veel woorden en door de woorden lees je niet meer wat er eigenlijk staat. Nee, niet eenvoudig dus.Ad Anker schreef:Eenvoudig meen ik. Het verschil tussen een bevinding met en zonder Christus. Wanneer genade schittert, wat beduidt dat alles van de mens er tussenuit gaat, wordt bevinding een beleefd geschenk. Anders is het een prediking van een nieuwe wet, met het gevolg dat het werk der genade dof wordt.-DIA- schreef:Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar... Immers, ik dacht, en geloof nog altijd, dat er bij God geen geen verandering is of schaduw van omkering. (Jakobus 1:17)Simon0612 schreef: Kun je eens wat voorbeelden geven misschien? Tussen het vroegere bevindelijke en hedendaagse?
Toch is de ware bevinding een nieuw gebod, naar 1 Joh. 2 vers 8.
Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".
Wat meer bevindelijke preken lenen zich meer voor leesdiensten dat de wat meer dogmatische preken, is mijn indruk. Preken van ds G van Reenen worden bijvoorbeeld gemiddeld vaker gelezen dan preken van ds GH Kersten.
Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".
Ligt dat niet aan het taalgebruik?
Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel
Dat lijkt me evident, maar het is te makkelijk om met zo'n oneliner bevindelijke preken/predikers, bewust of onbewust in een zwart daglicht te stellen. En ja, ik erken de gevaren van een superbevindelijke prediking, zoals die soms gehoord wordt, maar daar had ds Kersten de GG al voor gewaarschuwd.Zeeuw schreef:Ik vind het een uitermate heldere opmerking. Bevinding zonder Christus is geen bevinding. Zo duidelijk als dat.-DIA- schreef:Ik vindt dit een erg ingewikkelde opmerking.. Veel woorden en door de woorden lees je niet meer wat er eigenlijk staat. Nee, niet eenvoudig dus.Ad Anker schreef:Eenvoudig meen ik. Het verschil tussen een bevinding met en zonder Christus. Wanneer genade schittert, wat beduidt dat alles van de mens er tussenuit gaat, wordt bevinding een beleefd geschenk. Anders is het een prediking van een nieuwe wet, met het gevolg dat het werk der genade dof wordt.-DIA- schreef: Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar... Immers, ik dacht, en geloof nog altijd, dat er bij God geen geen verandering is of schaduw van omkering. (Jakobus 1:17)
Toch is de ware bevinding een nieuw gebod, naar 1 Joh. 2 vers 8.