Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Job »

Hendrikus schreef:
J.C. Philpot schreef:Weet iemand uit hoeveel woorden idealiter (gemiddeld) een leespreek moet hebben, om in een dienst die 1,5 uur duurt gelezen te worden?
Wat is het doel van deze vraag? Hoeveel woorden moet een leespreek minimaal hebben, anders staan we te vroeg weer buiten?
Of: de dienst mag absoluut niet langer dan anderhalf uur duren, er moet ook nog gezongen en gebeden worden. Hoeveel woorden blijven er dan over voor de leespreek?
Het maakt nogal een verschil hoe je insteekt.
Wat de reden van de vraag ook zijn mag: in onze gemeente worden ouderlingen wel 'gecoacht' op oa dit onderdeel van het preeklezen. Terecht ook wel, het is nogal een taak.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door refo »

Toen ik klein was, hield ik het meest van ouderlingen die preken lazen met weinig woorden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:Toen ik klein was, hield ik het meest van ouderlingen die preken lazen met weinig woorden.
Maar nu ik groot geworden ben, duren de preken me nooit te lang.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door J.C. Philpot »

@Hendrikus: Het doel was om in te kunnen schatten of een preek lang of kort is, aangezien de lengte van leespreken nogal verschilt.

Allen hartelijk dank voor de inbreng.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Toen ik klein was, hield ik het meest van ouderlingen die preken lazen met weinig woorden.
In mijn jeugd was de ouderling populair die de voorrede of voorafspraak oversloeg. Dat scheelde toch altijd weer een minuut of wat.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel

Bericht door Tiberius »

Job schreef:
Hendrikus schreef:
J.C. Philpot schreef:Weet iemand uit hoeveel woorden idealiter (gemiddeld) een leespreek moet hebben, om in een dienst die 1,5 uur duurt gelezen te worden?
Wat is het doel van deze vraag? Hoeveel woorden moet een leespreek minimaal hebben, anders staan we te vroeg weer buiten?
Of: de dienst mag absoluut niet langer dan anderhalf uur duren, er moet ook nog gezongen en gebeden worden. Hoeveel woorden blijven er dan over voor de leespreek?
Het maakt nogal een verschil hoe je insteekt.
Wat de reden van de vraag ook zijn mag: in onze gemeente worden ouderlingen wel 'gecoacht' op oa dit onderdeel van het preeklezen. Terecht ook wel, het is nogal een taak.
Een goede tip voor coaching van preeklezers is mevr. Nynke Duijzer uit Delft, zie haar website https://www.dixit.info/ en https://www.tua.nl/nl/mw-n-duijzer-algra
Ze coacht niet alleen (aanstaande) predikers, maar ook preeklezers.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Nasrani »

J.C. Philpot schreef:@Hendrikus: Het doel was om in te kunnen schatten of een preek lang of kort is, aangezien de lengte van leespreken nogal verschilt.

Allen hartelijk dank voor de inbreng.
Een bladzijde hardop lezen met stopwatch erbij geeft ook wel een redelijke indicatie.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Tiberius »

Of deze website https://www.debatrix.com/nl/tools/calcu ... uw-speech/ gebruiken om de duur van je speech/lezing te berekenen.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef:Of deze website https://www.debatrix.com/nl/tools/calcu ... uw-speech/ gebruiken om de duur van je speech/lezing te berekenen.
Dit is wel een handige site ja. Heb er even de laatst geuploade preek op Prekenweb (van Ds. Kattenberg) ingezet, en dan kom je toch al op bijna 50 minuten met een gemiddeld leestempo.
En er zijn nog veel langere preken beschikbaar; die zijn dus qua tijdsduur niet zo geschikt.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door huisman »

Nasrani schreef:
J.C. Philpot schreef:@Hendrikus: Het doel was om in te kunnen schatten of een preek lang of kort is, aangezien de lengte van leespreken nogal verschilt.

Allen hartelijk dank voor de inbreng.
Een bladzijde hardop lezen met stopwatch erbij geeft ook wel een redelijke indicatie.
Inderdaad maar zelf lees ik de hele preek een keer hardop. Dit om ook te kijken welke woorden wat meer nadruk moeten hebben. Zet ik een streepje onder. Soms een zin een beetje verbouwen zodat die beter loopt of vinden jullie dat te ver gaan?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:
Nasrani schreef:
J.C. Philpot schreef:@Hendrikus: Het doel was om in te kunnen schatten of een preek lang of kort is, aangezien de lengte van leespreken nogal verschilt.

Allen hartelijk dank voor de inbreng.
Een bladzijde hardop lezen met stopwatch erbij geeft ook wel een redelijke indicatie.
Inderdaad maar zelf lees ik de hele preek een keer hardop. Dit om ook te kijken welke woorden wat meer nadruk moeten hebben. Zet ik een streepje onder. Soms een zin een beetje verbouwen zodat die beter loopt of vinden jullie dat te ver gaan?
Nee, natuurlijk gaat dat niet te ver. Een preek is gehouden in een bepaalde tijd. Ik kan me voorstellen dat je als voorganger een jaar later je preek nog eens doorleest en tot de conclusie komt dat je die nu niet meer zo zou houden. Ik kan me zelfs voorstellen dat je als voorganger denkt "lees mijn preken maar niet". Een preek die gehouden is in gemeente X kan totaal ongeschikt zijn voor gemeente Y. Verder kunnen zinnen op papier vaak beter dan ze waren uitgesproken. Dus wat mij betreft kunnen er prima taalkundige aanpassingen zijn of zelfs gedeelten worden weggelaten omdat die niet meer passen in de context van vandaag.
-DIA-
Berichten: 32752
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
refo schreef:Toen ik klein was, hield ik het meest van ouderlingen die preken lazen met weinig woorden.
In mijn jeugd was de ouderling populair die de voorrede of voorafspraak oversloeg. Dat scheelde toch altijd weer een minuut of wat.
Die zijn er nog, althans tot voor enige jaren waren die er nog. Toen in de middagdiensten de preken van ds. Mouw over het leven van Abraham werden gelezen waren er die de voorrede oversloegen. Ik had destijds het voordeel dat ik dit boek in huis had, en zodoende mee kon lezen. Elke preek begint met een voorrede. Dat was ook gebruikelijk bij ds. Mouw. Toch was er een enkele ouderling die deze leerrijke vooorredes oversloeg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Nasrani schreef:
J.C. Philpot schreef:@Hendrikus: Het doel was om in te kunnen schatten of een preek lang of kort is, aangezien de lengte van leespreken nogal verschilt.

Allen hartelijk dank voor de inbreng.
Een bladzijde hardop lezen met stopwatch erbij geeft ook wel een redelijke indicatie.
Inderdaad maar zelf lees ik de hele preek een keer hardop. Dit om ook te kijken welke woorden wat meer nadruk moeten hebben. Zet ik een streepje onder. Soms een zin een beetje verbouwen zodat die beter loopt of vinden jullie dat te ver gaan?
Veel te ver.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Ambtenaar »

Ik vraag me meer af waarom ouderlingen niet zelf een korte preek voorbereiden in plaats van een preek te lezen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:Toen ik klein was, hield ik het meest van ouderlingen die preken lazen met weinig woorden.
Maar nu ik groot geworden ben, duren de preken me nooit te lang.
Nou nee. Preken zijn meestal veel te lang. Althans in Gouda.
Een uur praten kunnen de meeste predikanten niet. Daarvoor hebben ze dan vullingen.
Plaats reactie