COVID-19

Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: COVID-19

Bericht door Eloesje »

Maanenschijn schreef:Ik kom ook weinig mensen tegen die veel nadeel hebben overgehouden van covid. Daarin maakt het geen verschil in gevaccineerd zijn of juist niet.

Wat mij wel opvalt: zij die nu veel last hebben van allerlei kwalen, schrijven dit veelal toe aan covid. Maar in mijn herinnering hadden ze voor covid ook al hier en daar (in wisselend tempo en ernst) last van. @Merel schrijft ook dat covid een handige kapstok lijkt om allerlei kwalen (die ik niet wil bagataliseren) aan op te hangen. En ook bij deze mensen maakt het vaak niet uit of ze zijn gevaccineerd of juist niet.
Dit dus. Ik vind het long covid verhaal echt ontzettend lastig. Hoe kun je echt vaststellen dat het door corona komt? Er lopen zoveel mensen rond die tegen een (lichamelijke) burn out aan zitten. Inderdaad, de klachten zijn er, en die moeten serieus genomen worden. Maar of het door corona komt?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Eloesje schreef:
Maanenschijn schreef:Ik kom ook weinig mensen tegen die veel nadeel hebben overgehouden van covid. Daarin maakt het geen verschil in gevaccineerd zijn of juist niet.

Wat mij wel opvalt: zij die nu veel last hebben van allerlei kwalen, schrijven dit veelal toe aan covid. Maar in mijn herinnering hadden ze voor covid ook al hier en daar (in wisselend tempo en ernst) last van. @Merel schrijft ook dat covid een handige kapstok lijkt om allerlei kwalen (die ik niet wil bagataliseren) aan op te hangen. En ook bij deze mensen maakt het vaak niet uit of ze zijn gevaccineerd of juist niet.
Dit dus. Ik vind het long covid verhaal echt ontzettend lastig. Hoe kun je echt vaststellen dat het door corona komt? Er lopen zoveel mensen rond die tegen een (lichamelijke) burn out aan zitten. Inderdaad, de klachten zijn er, en die moeten serieus genomen worden. Maar of het door corona komt?
In principe kun je wel kijken of iets relatief veel voorkomt onder mensen die Covid hebben gehad, door een groep mensen te vergelijken die het wel heeft gehad met een verder vergelijkbare groep die het niet heeft gehad. Vaak weet je niet helemaal zeker of iemand het heeft gehad, maar als je in de groep waarvan je weet dat ze Covid hebben gehad veel meer problemen ziet met reuk en smaakverlies (wat echt specifiek voor Covid is) dan heb je een goede indicatie dat de groepen een goed beeld geven. Vervolgens kun je dan kijken of er verschil is tussen de groepen wat betreft extreme vermoeidheid, concentratieproblemen etc.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: COVID-19

Bericht door Eloesje »

Vooral onder jongeren kom je extreme vermoeidheid en concentratieproblemen tegen. Ben bang dat dat vooral komt door stress, sociaal media en prestatiedrang/druk. Maar dan nog, die klachten moeten hoe dan ook serieus genomen worden. Omdat er toch geen behandeling is voor long covid in de vorm van medicijnen speciaal hiervoor, vraag ik me wel eens af of we het niet gewoon fijn vinden dat er nu een etiketje op zit. Er wordt nu veel op long covid geschoven terwijl het eigelijk gewoon onbegrepen (psycho)somatische klachten zijn. Voorheen was je dan een aansteller in de ogen van velen (in mijn ogen meestal onterecht) nu heet het long covid.
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1101
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

Eloesje schreef:
Maanenschijn schreef:Ik kom ook weinig mensen tegen die veel nadeel hebben overgehouden van covid. Daarin maakt het geen verschil in gevaccineerd zijn of juist niet.

Wat mij wel opvalt: zij die nu veel last hebben van allerlei kwalen, schrijven dit veelal toe aan covid. Maar in mijn herinnering hadden ze voor covid ook al hier en daar (in wisselend tempo en ernst) last van. @Merel schrijft ook dat covid een handige kapstok lijkt om allerlei kwalen (die ik niet wil bagataliseren) aan op te hangen. En ook bij deze mensen maakt het vaak niet uit of ze zijn gevaccineerd of juist niet.
Dit dus. Ik vind het long covid verhaal echt ontzettend lastig. Hoe kun je echt vaststellen dat het door corona komt? Er lopen zoveel mensen rond die tegen een (lichamelijke) burn out aan zitten. Inderdaad, de klachten zijn er, en die moeten serieus genomen worden. Maar of het door corona komt?
Dit is ook mijn observatie. Van sommige mensen had ik vooraf kunnen voorspellen dat zij long covid zouden krijgen. Ik wil aan de ene kant voorzichtig zijn omdat leven met een chronische aandoening al moeilijk genoeg is. Aan de andere kant ken ik mensen die voor long-covid ook al burn-out waren of waar prikkels en sociale interactie altijd al wat lastig waren. Mijn observatie is ook dat het mensen zijn die al lang tegen de rand zaten, hetzij door moeilijk grenzen aan kunnen geven, hetzij door teveel enthousiasme en altijd maar doorgaan. Dit mag je niet hardop zeggen, maar ik zie dat ik niet de enige ben die dit signaleert. Zou long covid een geaccepteerdere versie zijn dan burn-out? Veel mensen herkennen burn-out signalen niet terwijl signalen van long covid breed zijn uitgemeten. En ja, ik voel me deze maanden soms ook moe en heb weinig concentratie. Het is makkelijk om daaraan toe te geven en te denken: misschien komt het omdat ik covid heb gehad. Een maand minder werken lijkt me fantastisch. Ik kan ook denken: kijk eens naar je agenda, misschien moet je wat schrappen en een maand rustiger aan doen omdat wat je doet (en wat de hele maatschappij al jaren doet) meer is dan gezond voor je is.
Fides Quaerens Intellectum
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: COVID-19

Bericht door Mannetje »

Long covid heb ik gelukkig niet, maar sinds ik vorig najaar corona gehad heb, heb ik het wel heel veel vaker koud dan voorheen. En na die besmetting heb ik ook echt maanden last gehad van concentratiegebrek. Dat kwam ook bij de besmetting van dit jaar weer terug, gelukkig in mindere mate.
-
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: COVID-19

Bericht door Terri »

Anselmus schreef:
Eloesje schreef:
Maanenschijn schreef:Ik kom ook weinig mensen tegen die veel nadeel hebben overgehouden van covid. Daarin maakt het geen verschil in gevaccineerd zijn of juist niet.

Wat mij wel opvalt: zij die nu veel last hebben van allerlei kwalen, schrijven dit veelal toe aan covid. Maar in mijn herinnering hadden ze voor covid ook al hier en daar (in wisselend tempo en ernst) last van. @Merel schrijft ook dat covid een handige kapstok lijkt om allerlei kwalen (die ik niet wil bagataliseren) aan op te hangen. En ook bij deze mensen maakt het vaak niet uit of ze zijn gevaccineerd of juist niet.
Dit dus. Ik vind het long covid verhaal echt ontzettend lastig. Hoe kun je echt vaststellen dat het door corona komt? Er lopen zoveel mensen rond die tegen een (lichamelijke) burn out aan zitten. Inderdaad, de klachten zijn er, en die moeten serieus genomen worden. Maar of het door corona komt?
Dit is ook mijn observatie. Van sommige mensen had ik vooraf kunnen voorspellen dat zij long covid zouden krijgen. Ik wil aan de ene kant voorzichtig zijn omdat leven met een chronische aandoening al moeilijk genoeg is. Aan de andere kant ken ik mensen die voor long-covid ook al burn-out waren of waar prikkels en sociale interactie altijd al wat lastig waren. Mijn observatie is ook dat het mensen zijn die al lang tegen de rand zaten, hetzij door moeilijk grenzen aan kunnen geven, hetzij door teveel enthousiasme en altijd maar doorgaan. Dit mag je niet hardop zeggen, maar ik zie dat ik niet de enige ben die dit signaleert. Zou long covid een geaccepteerdere versie zijn dan burn-out? Veel mensen herkennen burn-out signalen niet terwijl signalen van long covid breed zijn uitgemeten. En ja, ik voel me deze maanden soms ook moe en heb weinig concentratie. Het is makkelijk om daaraan toe te geven en te denken: misschien komt het omdat ik covid heb gehad. Een maand minder werken lijkt me fantastisch. Ik kan ook denken: kijk eens naar je agenda, misschien moet je wat schrappen en een maand rustiger aan doen omdat wat je doet (en wat de hele maatschappij al jaren doet) meer is dan gezond voor je is.
Op mijn werk krijgen wij heel veel aanmeldingen van long-Covid.
Ik kan vanuit de observaties, vragenlijsten en gesprekken de voorzichtige conclusie trekken dat bovengenoemd in 95% van de gevallen klopt. Maar er zijn ook absoluut onverklaarbare andere klachten, soms zelfs vergelijkbaar met restverschijnselen na een meningitis.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

EU-landen eens over maatregelen tegen reizigers uit door corona geteisterd China https://www.nu.nl/coronavirus/6245686/e ... china.html

Ik ken echt geen serieuze wetenschapper die hier het nut van inziet. Zeg dat in de EU iets meer dan 1% van de bevolking deze maand besmet wordt door inwoners van EU, dan gaat het toch om 5 miljoen besmettingen. Zeg dat er 200 vluchten per dag van China naar EU zijn en al die vluchten hebben 100 besmette mensen aan boord. Dan heb je ongeveer zeshonderdduizend extra introducties van het virus in een maand. Dat gaat het verschil niet maken als je geen maatregelen neemt om besmettingen in de EU zelf te beperken.

Bovendien is er in China veel minder immuniteit dan in andere plaatsen in de wereld, dus ook minder kans op ontstaan van varianten die immuniteit omzeilen. Als je wilt weten of er in China toch nieuwe varianten ontstaan die interessant zijn en je de Chinese overheid niet vertrouwt wat delen van informatie betreft (daar is goede reden voor) dan is het genoeg om in de afvoer van vliegtuigtoiletten te zoeken naar varianten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: COVID-19

Bericht door Eloesje »

"Blijf thuis als je ziek bent" stond gister op nos volgens mij. Ik ken overigens ook best veel mensen die niet fit zijn, maar tot nu toe gelukkig geen ernstig zieken.
Zou de griep niet een nieuwe variant zijn? Ik maak me er geen zorgen over, maar wel de tekorten in het ziekenhuis/zorginstellingen. Blijkbaar valt het personeel met bosjes om.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef:EU-landen eens over maatregelen tegen reizigers uit door corona geteisterd China https://www.nu.nl/coronavirus/6245686/e ... china.html

Ik ken echt geen serieuze wetenschapper die hier het nut van inziet. Zeg dat in de EU iets meer dan 1% van de bevolking deze maand besmet wordt door inwoners van EU, dan gaat het toch om 5 miljoen besmettingen. Zeg dat er 200 vluchten per dag van China naar EU zijn en al die vluchten hebben 100 besmette mensen aan boord. Dan heb je ongeveer zeshonderdduizend extra introducties van het virus in een maand. Dat gaat het verschil niet maken als je geen maatregelen neemt om besmettingen in de EU zelf te beperken.

Bovendien is er in China veel minder immuniteit dan in andere plaatsen in de wereld, dus ook minder kans op ontstaan van varianten die immuniteit omzeilen. Als je wilt weten of er in China toch nieuwe varianten ontstaan die interessant zijn en je de Chinese overheid niet vertrouwt wat delen van informatie betreft (daar is goede reden voor) dan is het genoeg om in de afvoer van vliegtuigtoiletten te zoeken naar varianten.
Gedurende de hele corona periode zijn er onbegrijpelijke beslissingen gemaakt.

Wat ik grappig vind is dat de Chinezen boos zijn dat de EU een test bij binnenkomst eist. Als er één land is met draconische maatregelen, ook voor buitenlanders, is het wel China. Het is echt hilarisch.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

HersteldHervormd schreef:
parsifal schreef:EU-landen eens over maatregelen tegen reizigers uit door corona geteisterd China https://www.nu.nl/coronavirus/6245686/e ... china.html

Ik ken echt geen serieuze wetenschapper die hier het nut van inziet. Zeg dat in de EU iets meer dan 1% van de bevolking deze maand besmet wordt door inwoners van EU, dan gaat het toch om 5 miljoen besmettingen. Zeg dat er 200 vluchten per dag van China naar EU zijn en al die vluchten hebben 100 besmette mensen aan boord. Dan heb je ongeveer zeshonderdduizend extra introducties van het virus in een maand. Dat gaat het verschil niet maken als je geen maatregelen neemt om besmettingen in de EU zelf te beperken.

Bovendien is er in China veel minder immuniteit dan in andere plaatsen in de wereld, dus ook minder kans op ontstaan van varianten die immuniteit omzeilen. Als je wilt weten of er in China toch nieuwe varianten ontstaan die interessant zijn en je de Chinese overheid niet vertrouwt wat delen van informatie betreft (daar is goede reden voor) dan is het genoeg om in de afvoer van vliegtuigtoiletten te zoeken naar varianten.
Gedurende de hele corona periode zijn er onbegrijpelijke beslissingen gemaakt.

Wat ik grappig vind is dat de Chinezen boos zijn dat de EU een test bij binnenkomst eist. Als er één land is met draconische maatregelen, ook voor buitenlanders, is het wel China. Het is echt hilarisch.
China loopt door hun beleid nu anderhalf jaar achter op Europa, ze hadden een half jaar voor kunnen lopen. Uiteindelijk bleek het Zero-Covid beleid niet houdbaar, eenvoudigweg omdat je dat heel erg lang vol moet houden en zelfs in een samenleving als de Chinese krijg je dan op een gegeven moment toch opstand.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

TSD schreef: China loopt door hun beleid nu anderhalf jaar achter op Europa, ze hadden een half jaar voor kunnen lopen. Uiteindelijk bleek het Zero-Covid beleid niet houdbaar, eenvoudigweg omdat je dat heel erg lang vol moet houden en zelfs in een samenleving als de Chinese krijg je dan op een gegeven moment toch opstand.
Ik hoop echt dat het vaccin in China beter werkt dan tot nu toe aangenomen en dat de ouderen beter gevaccineerd zijn in Hong Kong. China lijkt zich echt totaal niet voorbereid te hebben op heropening van het land, duidelijk geen Nieuw-Zeeland of Noorwegen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:
parsifal schreef:EU-landen eens over maatregelen tegen reizigers uit door corona geteisterd China https://www.nu.nl/coronavirus/6245686/e ... china.html

Ik ken echt geen serieuze wetenschapper die hier het nut van inziet. Zeg dat in de EU iets meer dan 1% van de bevolking deze maand besmet wordt door inwoners van EU, dan gaat het toch om 5 miljoen besmettingen. Zeg dat er 200 vluchten per dag van China naar EU zijn en al die vluchten hebben 100 besmette mensen aan boord. Dan heb je ongeveer zeshonderdduizend extra introducties van het virus in een maand. Dat gaat het verschil niet maken als je geen maatregelen neemt om besmettingen in de EU zelf te beperken.

Bovendien is er in China veel minder immuniteit dan in andere plaatsen in de wereld, dus ook minder kans op ontstaan van varianten die immuniteit omzeilen. Als je wilt weten of er in China toch nieuwe varianten ontstaan die interessant zijn en je de Chinese overheid niet vertrouwt wat delen van informatie betreft (daar is goede reden voor) dan is het genoeg om in de afvoer van vliegtuigtoiletten te zoeken naar varianten.
Gedurende de hele corona periode zijn er onbegrijpelijke beslissingen gemaakt.

Wat ik grappig vind is dat de Chinezen boos zijn dat de EU een test bij binnenkomst eist. Als er één land is met draconische maatregelen, ook voor buitenlanders, is het wel China. Het is echt hilarisch.
De Chinese overheid is echt verwerpelijk, maar dichte grenzen is geen slecht idee als je weinig spreiding in eigen land hebt en je de grenzen goed kunt bewaken. Als het virus eenmaal aan het verspreiden is in een land, maakt grensbewaking weinig uit. Een voorbeeld dat ik las: barbecueen in een droog bos is gevaarlijk, barbecueen als er al een bosbrand aan de gang is, is gevaarlijk voor jezelf maar maakt de bosbrand echt niet erger.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

parsifal schreef:
TSD schreef: China loopt door hun beleid nu anderhalf jaar achter op Europa, ze hadden een half jaar voor kunnen lopen. Uiteindelijk bleek het Zero-Covid beleid niet houdbaar, eenvoudigweg omdat je dat heel erg lang vol moet houden en zelfs in een samenleving als de Chinese krijg je dan op een gegeven moment toch opstand.
Ik hoop echt dat het vaccin in China beter werkt dan tot nu toe aangenomen en dat de ouderen beter gevaccineerd zijn in Hong Kong. China lijkt zich echt totaal niet voorbereid te hebben op heropening van het land, duidelijk geen Nieuw-Zeeland of Noorwegen.
Ze hebben volgens mij tot het laatste toe gedacht dat zij het wel zouden redden met de Zero-COVID strategie en er lijkt geen plan B te zijn, inderdaad…
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

De Chinezen hebben de ouderen (meest kwetsbaren) slecht gevaccineerd. De rest van de bevolking trouwens ook niet.

Nu omikron zo besmettelijk is dat dit zelfs met strenge lockdowns niet tegen te houden is heeft men het maar opgegeven en het land ontdaan van beperkingen.

En ja: alles wat hier in zeg 2,5 jaar gebeurd is krijgt men daar in enkele maanden.
Dus vele slachtoffers, met beelden die doen denken aan Bergamo in 2020 of Guayaguil in 2021.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ze in China, als ze ontwikkelingen hadden gevolgd, dit al hadden kunnen weten.
Waar in eerdere plaatsen met heftige uitbraken dat uit onbekend/onwetendheid gebeurden wisten de Chinezen alles wel.

Toch hebben ze in China geen maatregelen genomen. Nu volgt de dure prijs door vele mensen die aan het virus overlijden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Goed stukje journalistiek.
https://www.groene.nl/artikel/niet-meer-tussen-de-oren
Oversterfte en arbeidsparticipatie cijfers uit landen als Noorwegen, Denemarken en Zweden laten wel zien dat de vaccinatie waarschijnlijk positief zijn voor grootste deel mensen, maar ogen sluiten voor andere kant is niet de oplossing.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie