COVID-19

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Het enge zit niet zozeer in het registreren van de gegevens, maar in wat er met de verzamelde data wordt gedaan.
Ja en? Het zal mij helemaal niets uitmaken wat ze daar mee doen. Zoveel toegevoegde waarde heeft dat toch niet? En wat zouden hackers met die informatie kunnen?
Misschien je identiteit aan mij doorgeven? :OO3
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: COVID-19

Bericht door Germanicus »

Jantje schreef:Ja en? Het zal mij helemaal niets uitmaken wat ze daar mee doen. Zoveel toegevoegde waarde heeft dat toch niet? En wat zouden hackers met die informatie kunnen?
Zo’n houding heeft altijd iets naïefs, vind ik. Ook als je niks te verbergen denkt te hebben, blijft de vraag overeind In hoeverre anderen RECHT hebben hun neus in jouw zaken te steken, laat staan jouw digitale identiteit in kaart te brengen. Lees anders eerst het boek Onlife van Kathleen Gabriels eens en beantwoord dan je eigen vraag nog een keer. (Waarbij ik overigens nog geen uitgesproken mening heb over die Corona-app, ik weet er te weinig van. Maar ben wel huiverig.)
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Of het boek Je hebt wel iets te verbergen, van Maurits Martijn. Dan lees je dat zelfs gezagsgetrouwe burgers wel degelijk iets te verbergen hebben.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Het enge zit niet zozeer in het registreren van de gegevens, maar in wat er met de verzamelde data wordt gedaan.
Ja en? Het zal mij helemaal niets uitmaken wat ze daar mee doen. Zoveel toegevoegde waarde heeft dat toch niet? En wat zouden hackers met die informatie kunnen?
Misschien je identiteit aan mij doorgeven? :OO3
Als de tijd rijp is... :hum
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Het enge zit niet zozeer in het registreren van de gegevens, maar in wat er met de verzamelde data wordt gedaan.
Precies en dan heb ik meer vertrouwen in de overheid dan in alle commerciële apps. De verdienmodellen van bv Twitter en Whatsapp zijn niet transparant.
Als er Covids apps komen dan zijn ze door het parlement goedgekeurd en van de juiste waarborgen voorzien.
Dat hoop ik.
Zoals ik boven al typte is de combinatie overheid en ICT nooit zo'n gelukkige, denk aan de belastingdienst, studie financiering, chipknip, c2000, enz.
De overheid zal nu een kant en klare app moeten gebruiken m.i.
Geen extra wensen van de overheid, want dat wordt niets en vertraagt enorm.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Mensen die Facebook producten gebruiken en dan van privacy een punt maken? Lijkt me een beetje dubbel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Corona levert ook wel weer nieuwe politieke standpunten op.
Rita Verdonk wil geen hand krijgen.
Geert Wilders wil gezichtsbedekkende kleding verplichten.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Het allerengste vind ik nog dat er mensen zijn die zo'n app niet eng vinden. Mensen die hun ziel al aan de commercie (Facebook bv) hebben verkocht, en dan nu zonder reflectie in zo'n overheids-controle app stappen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Tja.

Persoonlijke vrijheid doet momenteel toch niet ter zake, dat fundamentele recht is toch al opgeschort.

Wat kan een app meer of minder mij dan deren?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Habitat schreef:Het allerengste vind ik nog dat er mensen zijn die zo'n app niet eng vinden. Mensen die hun ziel al aan de commercie (Facebook bv) hebben verkocht, en dan nu zonder reflectie in zo'n overheids-controle app stappen.
Overdrijven is ook liegen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Ik vind eerlijk gezegd de nadruk op de persoonlijke vrijheid wel een beetje naar overkomen. Sinds wanneer zouden burgers voor hun eigen plezier bewust anderen in gevaar mogen brengen? Ik begrijp wel dat er aan verschillende maatschappelijke belangen ook risico's zitten, zoals bijvoorbeeld aan het verkeer. Maar beperkingen van de vrijheid van mensen zijn gelukkig van alle tijden.

Wat mij betreft, wordt dit zo snel mogelijk ingevoerd.

Al denk ik eerlijk gezegd dat de adviesgroep eerder denkt aan een app om de symptoom-signalen te kunnen invoeren zodat je dat gecentraliseerd kunt begeleiden.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef:Corona levert ook wel weer nieuwe politieke standpunten op.
Rita Verdonk wil geen hand krijgen.
Geert Wilders wil gezichtsbedekkende kleding verplichten.
Scherp!
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Habitat schreef:Het allerengste vind ik nog dat er mensen zijn die zo'n app niet eng vinden. Mensen die hun ziel al aan de commercie (Facebook bv) hebben verkocht, en dan nu zonder reflectie in zo'n overheids-controle app stappen.
De vraag is of de overheid nieuwe informatie over je krijgt. Dat lijkt me wel meevallen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Habitat schreef:Het allerengste vind ik nog dat er mensen zijn die zo'n app niet eng vinden. Mensen die hun ziel al aan de commercie (Facebook bv) hebben verkocht, en dan nu zonder reflectie in zo'n overheids-controle app stappen.
Voor beide gevallen geldt (of: zou moeten gelden) dat je een bepaalde afweging maakt welke informatie je wilt delen, bewust of onbewust.
Je kan Facebook gebruiken zonder veel informatie vrij te geven, maar je kan Facebook ook gebruiken en er van alles op berichten.

Net zoals overigens hier op Refoforum.
Er zijn mensen die hun eigen naam gebruiken, anderen hebben een nickname
Er zijn mensen die vertellen alles wat ze doen (wat ze lezen, welke boeken ze hebben, wat ze eten, welke preken ze horen, door welke teksten ze geraakt zijn, enz.), en anderen zijn daar veel terughoudender in.

De basis van de privacywetgeving is dat mensen zelf vrijwillig kunnen bepalen welke informatie ze vrijgeven en welke niet.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

refo schreef:Corona levert ook wel weer nieuwe politieke standpunten op.
Rita Verdonk wil geen hand krijgen.
Geert Wilders wil gezichtsbedekkende kleding verplichten.
:haha
Plaats reactie