Persoonlijke terugblik op prediking 2019

Terugblik Prediking 2019

1. Meermalen mocht ik tijdens de prediking tot de Heere Jezus komen
22
22%
2. God is mij dit jaar te sterk geworden
0
Geen stemmen
3. Er was in 2019 een paar kerkdiensten die ik nooit meer vergeten zal, namelijk ...
16
16%
4. Ik zit niet onder een Bijbelse prediking. Moeilijk.
6
6%
5. God sprak tot me door andere diensten dan in mijn gemeente.
10
10%
6. Dit jaar voor belijdenis mogen doen
2
2%
7. Ik nam deel aan het Heilig Avondmaal
17
17%
8. Ernstige preken gehoord die me geregeld aanspraken. Echter geen doorbraak.
13
13%
9. Ik vergeet de preken zo gauw.
6
6%
10. Ik ging het jaar onbekeerd in en ik ga het jaar onbekeerd weer uit
7
7%
 
Totaal aantal stemmen: 99

Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Prediking 2019

Bericht door Stof »

Susan schreef:Het spijt me dat deze poll opgevat wordt als niet reformatorisch.
Ik heb het verkeerd aangevoeld. Ik verwachtte een mooie inhoudelijke woordenwisseling. En misschien ook wel een stukje bewogenheid en verwondering.

Het spijt me. Misschien kan een moderater deze topic verwijderen.
Ik heb jullie verkeerd ingeschat.
Ha Susan,

Ondanks het feit dat het persoonlijke gesprek niet lijkt te werken op Refoforum (zie post Jongere) wil ik je toch bedanken voor dit initiatief. Ik heb de poll niet ingevuld maar de antwoorden hebben me wel zeer aan het denken gezet. Het is mijns inziens juist echt goed om je eens heel concreet af te vragen hoe het er met je voor staat, net als bij huisbezoek. Alle gemits en gemaar, alle franje er even af: hoe staat het er in de kern van de zaak met me voor? Wat heeft de Heere onder de prediking willen doen? Wat heb ik ermee gedaan?
Diep confronterend.

Jammer dat gesprek erover niet kan op een forum als dit. Wellicht zitten we als we inloggen allemaal bij voorbaat al tezeer in de discussiemodus. Hopelijk vinden deze gesprekken wel in de huiskamers plaats, en het zelfonderzoek in de binnenkamers.

Ik snap de bezwaren tegen een poll wel. Het lijkt wat zakelijk, zeker als je ziet hoe de poll hier over het algemeen functioneert. Maar uit Susan's post blijkt dat het zo zeker niet was bedoeld. Laten we het dan vanuit haar intenties bekijken en met onze antwoorden die we geven tot onszelf inkeren en tot de Heere wederkeren.

En alsjeblieft eens niet overal een discussie van maken. Niet hier en ook niet in het echte kerkelijke leven.
Geytenbeekje
Berichten: 8301
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Prediking 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb de poll ingevuld en wat ik dan zo erg vind is dat er alsnog dan 5 mensen (op 9:38) zeggen dat ze nog onbekeerd zijn maar dat ze dit ook blijven
Daarom voor iedereen een oproep als dit iemand betreft die dit leest : VLUCHT TOT HEM !!
-DIA-
Berichten: 32763
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prediking 2019

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Ik heb de poll ingevuld en wat ik dan zo erg vind is dat er alsnog dan 5 mensen (op 9:38) zeggen dat ze nog onbekeerd zijn maar dat ze dit ook blijven
Daarom voor iedereen een oproep als dit iemand betreft die dit leest : VLUCHT TOT HEM !!
Ik geloof dat als dit gebeurt, het forum stil zou vallen. Het geeft wel te denken: Willen we dat? Kunnen we dat? Wat anders is onze plicht hierin. Het niet kunnen moest wel ontdekken dat we niet willen. Want het niet kunnen lijkt me eerst een niet willen. Of anders: We willen soms ook nog wel, maar niet met verlies van ons leven. Alles zal de mens doen om in leven te blijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Prediking 2019

Bericht door Jeremiah »

Geytenbeekje schreef:VLUCHT TOT HEM !!
Daar gaat het nou juist om, er zijn mensen die weten niet hoe dit moet. Die zijn hulpeloos en kunnen niet bij Hem komen. Gelukkig weet 90% van dit forum dat wel. Die prijs ik gelukkig.
Geytenbeekje
Berichten: 8301
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Prediking 2019

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik heb de poll ingevuld en wat ik dan zo erg vind is dat er alsnog dan 5 mensen (op 9:38) zeggen dat ze nog onbekeerd zijn maar dat ze dit ook blijven
Daarom voor iedereen een oproep als dit iemand betreft die dit leest : VLUCHT TOT HEM !!
Ik geloof dat als dit gebeurt, het forum stil zou vallen. Het geeft wel te denken: Willen we dat? Kunnen we dat? Wat anders is onze plicht hierin. Het niet kunnen moest wel ontdekken dat we niet willen. Want het niet kunnen lijkt me eerst een niet willen. Of anders: We willen soms ook nog wel, maar niet met verlies van ons leven. Alles zal de mens doen om in leven te blijven.
Jezus heeft ook gezegd dat dit heel lastig is en dat we absoluut niet van onszelf kunnen maar het is wel een opdracht.
Uitdrukkelijk komt in de Bijbel bekering voor als een opdracht.
Een gebed hoort niet te zijn: Mag ik mij zo voelen dat ik de hele dag in zak en as ben, maar mag ik Christus ervaren, mag ik wat aan de omgeving uitstralen wie Hij is.
Ons verstand kan sowieso bevinding niet goed bevatten aangezien ook ons verstand verduistert is.
Geytenbeekje
Berichten: 8301
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Prediking 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Jeremiah schreef:
Geytenbeekje schreef:VLUCHT TOT HEM !!
Daar gaat het nou juist om, er zijn mensen die weten niet hoe dit moet. Die zijn hulpeloos en kunnen niet bij Hem komen. Gelukkig weet 90% van dit forum dat wel. Die prijs ik gelukkig.
Iedereen kan tot Hem komen, maar ze denken zo in de trant van de uitverkiezing.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Prediking 2019

Bericht door Stof »

Geytenbeekje schreef:Ik heb de poll ingevuld en wat ik dan zo erg vind is dat er alsnog dan 5 mensen (op 9:38) zeggen dat ze nog onbekeerd zijn maar dat ze dit ook blijven
Daarom voor iedereen een oproep als dit iemand betreft die dit leest : VLUCHT TOT HEM !!
Beste Geytenbeekje en anderen,

Ik bezin me op een reactie en realiseer me dat ik elk woord op een goudschaaltje heb te wegen. Immers, er is geen enkel goed en geldend excuus om onbekeerd te zijn.

Toch.

Toch wringt het bij mij dat ik weinig onbekeerde mensen meer tegenkom in het algemeen. Zo ongeveer iedereen heeft zijn schaapjes op het droge.

Ik bedoel niet dat we willens en wetens onbekeerd, onverschillig mogen zijn.

Maar ik voel steeds minder begrip voor hen die zoekend zijn, die wachten op de God huns heils en zich zo ontzettend onbekeerd waarnemen. "Ga ik voorwaarts, ik zie Hem niet, ga ik achterwaarts, ik bemerk Hem niet".

Nee, ook dat, die strijd, is geen geldig excuus. Het is te wijten aan onze blindheid en zonde. Maar dat er zijn die hiermee lopen, die alleen maar met diepe smart kunnen zeggen: ik ben onbekeerd, ik ben zó intens onbekeerd, dat is toch een feit?
Ik krijg wel steeds meer het gevoel dat er juist voor die groep weinig begrip en weinig ruimte meer is. Misschien bedoel je het niet zo gemakkelijk Geytenbeekje, maar juist met een oproep als "vlucht tot Hem" kunnen ze nu net niks. Ze weten tot in hun diepste ik dat dat moet en dat de Heere daar recht op heeft. Maar ze snákken ernaar dat de Heere het hen OPENBAART.
Geytenbeekje
Berichten: 8301
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Prediking 2019

Bericht door Geytenbeekje »

En dat is dus zo erg dat er in een deel van de reformatorische gezindte zo smal verkondigd word.
God openbaart zich door het WOORD !!!
En niet door bevindingen en ervaringen.
Dus als mensen de Bijbel lezen dan spreekt God tot hen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5445
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Prediking 2019

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:En dat is dus zo erg dat er in een deel van de reformatorische gezindte zo smal verkondigd word.
God openbaart zich door het WOORD !!!
En niet door bevindingen en ervaringen.
Dus als mensen de Bijbel lezen dan spreekt God tot hen.
Mooie conclusie.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HersteldHervormd
Berichten: 6139
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Prediking 2019

Bericht door HersteldHervormd »

Een ding wil ik zeggen tegen de rest: Susan heeft helemaal niks verkeerds gedaan en de poll is ook niet verkeerd. Maar hoe de forummers er mee omgaan, daar ligt mijns inziens het probleem.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6139
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Prediking 2019

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:En dat is dus zo erg dat er in een deel van de reformatorische gezindte zo smal verkondigd word.
God openbaart zich door het WOORD !!!
En niet door bevindingen en ervaringen.
Dus als mensen de Bijbel lezen dan spreekt God tot hen.
Mooi, maar slechts voor de helft broeder, door het Woord openbaart God zich, maar de HG past het toe (maar ik snap wel echt wat je bedoeld hoor) dus ik begrijp wel de wroeging van we kunnen het zelf niet, en het is gelukkig waar. Alleen de Heere beloofd dat wie Hem zoekt, Hem zal vinden. En als Hij het beloofd, dan is dat waar! En aan wie beloofd de Heere dat? Aan zondaren...

En DIA: Dan komt er inderdaad en steeds meer sterven aan onszelf, en een steeds grotere bewondering en vrezen voor Hem.

Laten we niet allemaal één stukje uit de taart nemen, en dat eens even goed rond bazuinen, maar de hele taart!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prediking 2019

Bericht door samanthi »

HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:En dat is dus zo erg dat er in een deel van de reformatorische gezindte zo smal verkondigd word.
God openbaart zich door het WOORD !!!
En niet door bevindingen en ervaringen.
Dus als mensen de Bijbel lezen dan spreekt God tot hen.
Mooi, maar slechts voor de helft broeder, door het Woord openbaart God zich, maar de HG past het toe (maar ik snap wel echt wat je bedoeld hoor) dus ik begrijp wel de wroeging van we kunnen het zelf niet, en het is gelukkig waar. Alleen de Heere beloofd dat wie Hem zoekt, Hem zal vinden. En als Hij het beloofd, dan is dat waar! En aan wie beloofd de Heere dat? Aan zondaren...

En DIA: Dan komt er inderdaad en steeds meer sterven aan onszelf, en een steeds grotere bewondering en vrezen voor Hem.

Laten we niet allemaal één stukje uit de taart nemen, en dat eens even goed rond bazuinen, maar de hele taart!
Ja dat is het het hele evangelie
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Prediking 2019

Bericht door Zonnebloem »

Stof schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik heb de poll ingevuld en wat ik dan zo erg vind is dat er alsnog dan 5 mensen (op 9:38) zeggen dat ze nog onbekeerd zijn maar dat ze dit ook blijven
Daarom voor iedereen een oproep als dit iemand betreft die dit leest : VLUCHT TOT HEM !!
Beste Geytenbeekje en anderen,

Ik bezin me op een reactie en realiseer me dat ik elk woord op een goudschaaltje heb te wegen. Immers, er is geen enkel goed en geldend excuus om onbekeerd te zijn.

Toch.

Toch wringt het bij mij dat ik weinig onbekeerde mensen meer tegenkom in het algemeen. Zo ongeveer iedereen heeft zijn schaapjes op het droge.

Ik bedoel niet dat we willens en wetens onbekeerd, onverschillig mogen zijn.

Maar ik voel steeds minder begrip voor hen die zoekend zijn, die wachten op de God huns heils en zich zo ontzettend onbekeerd waarnemen. "Ga ik voorwaarts, ik zie Hem niet, ga ik achterwaarts, ik bemerk Hem niet".

Nee, ook dat, die strijd, is geen geldig excuus. Het is te wijten aan onze blindheid en zonde. Maar dat er zijn die hiermee lopen, die alleen maar met diepe smart kunnen zeggen: ik ben onbekeerd, ik ben zó intens onbekeerd, dat is toch een feit?
Ik krijg wel steeds meer het gevoel dat er juist voor die groep weinig begrip en weinig ruimte meer is. Misschien bedoel je het niet zo gemakkelijk Geytenbeekje, maar juist met een oproep als "vlucht tot Hem" kunnen ze nu net niks. Ze weten tot in hun diepste ik dat dat moet en dat de Heere daar recht op heeft. Maar ze snákken ernaar dat de Heere het hen OPENBAART.
Ik ken mensen, die niet tot het omhelzen van Christus komen omdat de zonde niet aangewezen wordt en de Christus niet in al Zijn heerlijkheid wordt voorgesteld en aangeboden. Hoe zullen zij komen? Hoe zullen zij in Hem geloven tot zaligheid?

Als wij voor onze zaligheid niet geloven in Christus, Hem niet aannemen en omhelzen, zondigen wij tegen Christus en doen onze zielen geweld aan. Inderdaad, het is een machtige zaak om dit te geloven na het inleven van eigen slechtheid en onwaardigheid. Maar het geloof zal z'n weg banen door dit alles. Het zal Christus eren door in Zijn Woord te geloven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prediking 2019

Bericht door eilander »

Stof schreef:Ik krijg wel steeds meer het gevoel dat er juist voor die groep weinig begrip en weinig ruimte meer is. Misschien bedoel je het niet zo gemakkelijk Geytenbeekje, maar juist met een oproep als "vlucht tot Hem" kunnen ze nu net niks. Ze weten tot in hun diepste ik dat dat moet en dat de Heere daar recht op heeft. Maar ze snákken ernaar dat de Heere het hen OPENBAART.
Ik begrijp deze oproep heel goed, en deel die oproep ook. Hoe tegendraads het ook klinkt.

Dat is voor mij soms ook het benauwende van Refoforum: aan de ene kant ben ik bang dat Gods werk verdacht gemaakt wordt en dat er te weinig wordt gesproken over de gewilligheid van de Heere Jezus om elke hoorder zalig te maken - en aan de andere kant schrik je van de oppervlakkigheid en het gemak waarmee iedereen spreekt over geloven, alsof het vanzelfsprekend is. Daarnaast is er dan nog een categorie die met de beste bedoelingen van 'geloven' een nieuwe wet maakt.

Ik denk dus ook dat het heel Bijbels is om ernaar uit te zien dat de Heere Zich Zelf openbaart (zie wat Paulus over zichzelf schrijft). Als je daarnaar uitziet, doet de Heere het ook, daar ben ik zeker van.

Om het nog ingewikkelder te maken: het gaat heel vaak over de onmacht van de mens, de onwil van de mens, de verantwoordelijkheid van de mens - en hoe dat allemaal te rijmen is met elkaar. Maar mag het alsjeblieft ook eens van de andere kant bekeken worden? De gewilligheid van de Heere, Zijn wenen over degenen die niet tot Hem komen, de kracht van het Bloed, de waarde van het verbond (wat Hij van ons eist, geeft Hij ook), enzovoorts.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Prediking 2019

Bericht door refo »

Geloven kunnen de meeste mensen zich iets bij voorstellen. Aannemen is al moeilijker.
Maar wat moet je je bij de term omhelzen van Christus voorstellen? Hij is in de hemel en wij zijn op de aarde. Fysiek gaat dat dus niet. Hoe da wel? En hoe weet iemand of het écht is of dat hij het zich maar verbeeldt?
Volgens mij verdelen juist deze zogenaamde ervaringen of zogenaamde bevindingen de christenen tot op het bot. Het is een zichtbaar proberen te maken van wat verborgen is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie