Zondagsheiliging

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef: 07 mar 2023, 11:19
Herman schreef: 07 mar 2023, 11:08 Dat wordt natuurlijk niet gezien en/of begrepen. Ook de reformatorische consument heeft zo zijn eisen op levergebied.

Ze hebben natuurlijk geen volautomatisch magazijn met robot die de pakjes klaarmaken.
Een melding als " Op biddag zijn wij gesloten, geplaatste webshopbestellingen op woensdag zullen een dag later verzonden worden"
Zou toch ook voldoende zijn?
Of iemand uit Zeeland of Melissant vragen om die bestellingen te verwerken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17251
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zondagsheiliging

Bericht door huisman »

Job schreef: 07 mar 2023, 10:42 Als een boekhandel op biddag sluit, vraag ik me af wat daar de diepste reden achter is. Mijns inziens één van deze drie:

- Principekwestie. Niets meer of minder dan dat.
- Praktische kwestie: donderdag niet met een overload aan werk zitten en bestellingen later dan je zou willen kunnen verwerken en verzenden. Rustig naar de kerk kunnen zonder steeds te hoeven denken aan de webshop en eventueel nog onbeantwoorde servicevragen.
- Profileringsdrang ten opzichte van andere reformatorische uitgeverijen en daarmee een commercieel belang. "Wij zijn de meest behoudende".

In onze omgeving zijn genoeg bedrijven die (bijna) dicht zijn op bid en dankdag. Belangrijkste reden is om hun personeel gelegenheid te geven de kerkdiensten bij te wonen.
Lijkt mij een legitieme en goede zaak.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Henk J »

huisman schreef: 07 mar 2023, 10:37 Ik dacht dat in de HHK overal 2 diensten zijn op de biddag. Zijn jullie een uitzondering of is mijn indruk niet juist?
Meerderheid in de HHK heeft twee diensten volgens mij.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Nasrani »

Tiberius schreef: 07 mar 2023, 11:30
Bezorgd schreef: 07 mar 2023, 11:19
Herman schreef: 07 mar 2023, 11:08 Dat wordt natuurlijk niet gezien en/of begrepen. Ook de reformatorische consument heeft zo zijn eisen op levergebied.

Ze hebben natuurlijk geen volautomatisch magazijn met robot die de pakjes klaarmaken.
Een melding als " Op biddag zijn wij gesloten, geplaatste webshopbestellingen op woensdag zullen een dag later verzonden worden"
Zou toch ook voldoende zijn?
Of iemand uit Zeeland of Melissant vragen om die bestellingen te verwerken.
Voor zover ik weet heeft het grootste gedeelte van Zeeland morgen ook biddag. Dankdag is wel een aantal weken later.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 07 mar 2023, 10:13 Den Hertog sluit op biddag zelfs zijn webwinkel lees ik net.
Dat vind ik nou weer echt een vorm verrechtsing waar ik om moet gniffelen
Een merkwaardige keus. In de winkel is het aanbod van boeken best breed. Het verbaasde mij pas dat Den Hertog ook evangelische boeken verkoopt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zondagsheiliging

Bericht door -DIA- »

MGG schreef: 07 mar 2023, 14:38
Bertiel schreef: 07 mar 2023, 10:13 Den Hertog sluit op biddag zelfs zijn webwinkel lees ik net.
Dat vind ik nou weer echt een vorm verrechtsing waar ik om moet gniffelen
Een merkwaardige keus. In de winkel is het aanbod van boeken best breed. Het verbaasde mij pas dat Den Hertog ook evangelische boeken verkoopt.
Dat verloop zie je en zag je al eerder bij andere uitgevers. Ook bij De Banier zie je nu boeken die verder gaan dan dat men oorspronkelijk uitgaf. De Banier was echt een uitgever van boeken voor de bevindelijk gereformeerden. Nu zie je ook boeken uit een bredere kring.
Zelfs bij Gebr. Koster zie je wel een verbreding. In Rijssen hoorde ik eens iemand zeggen: wat is het toppunt van bevindelijkheid? Het antwoord was: Gebroeders Koster. Dat kan nu niet meer zoals toen gezegd worden. Ik zeg er wel bij dat niet iedereen dit zal opmerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Zondagsheiliging

Bericht door windorgel »

Ik denk dat de website van Den Hertog morgen wel openstaat. Ze maken nu melding van het feit dat de winkel dicht is en noemen de webwinkel erbij zodat men weet dat er die dag geen pakketjes worden verstuurd.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door MGG »

De website is inderdaad beschikbaar.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Nasrani »

MGG schreef: 08 mar 2023, 00:02 De website is inderdaad beschikbaar.
Op zondag is de website van den Hertog ook altijd bereikbaar.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zondagsheiliging

Bericht door merel »

Nasrani schreef: 08 mar 2023, 00:38
MGG schreef: 08 mar 2023, 00:02 De website is inderdaad beschikbaar.
Op zondag is de website van den Hertog ook altijd bereikbaar.
Kan je ook bestellen?
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susanna »

eilander schreef: 03 dec 2019, 23:04
samanthi schreef:
DDD schreef:Nou, daar denk ik toch heel anders over. Zonder stroom kan ik niet eens mijn huis verwarmen. En geen cd beluisteren. En de bel doet het niet en de diepvries ontdooit.

Ik ben benieuwd of er inderdaad mensen zijn die zaterdagavond om 12 uur de hoofdschakelaar uitzetten. Maar ik vind het niets met zondagsheiliging te maken hebben. Dan denk ik dat iemand die vrolijk met de trein reist, er meer van heeft begrepen.
Als de zondag ipv de sabbath is, luistert het heel nauw... daar ging het over of geld het gebod dan niet?
Dat is krom.
Nee, dan zitten we binnen de kortste keren in de situatie dat we het gewicht van een hoed gaan bepalen, om te weten of je die last wel mag dragen. Enzovoorts. Dat heeft niets met de bedoeling van de rustdag te maken. Dat heeft de Heere Jezus Zelf wel duidelijk gemaakt, bv. in de geschiedenis dat de discipelen aren plukten.

Zelfs de orthodoxe Joden gebruiken nog stroom op de sabbath, althans in het geval van bv. de diepvries: de stekker blijft in het stopcontact zitten, dan is het geen probleem. Ik geloof dus niet dat er nog mensen zijn die geen stroom willen gebruiken op zondag. Ik denk dat dat eerder méér werk oplevert dan minder.

Dat zou wel met zich meebrengen dat we geen moeite hebben met het werken in die sector. Anders zou het opnieuw iets Joods zijn: wat ik niet mag, mag een niet-Jood dan voor mij doen.
Leuk om dit terug te lezen.
Alleen de laatste alinea klopt niet helemaal. De Thora verbiedt het inzetten van bedienden of niet Joodse werknemers op de sabbat in Israël. Ook zij mochten rusten. Dit verbod wordt beschreven in Exodus 20 en Deuteronomium 5 waar het gebod wordt gegeven om de sabbatdag heilig te houden en geen werk te doen, inclusief het werk van bedienden of werknemers. In de rabbijnse traditie, die zich ontwikkelde na de tijd van Mozes, werd echter een uitzondering gemaakt voor het inzetten van niet-Joodse bedienden of werknemers op de sabbat. Onder de Joden zijn de meningen hier dus sterk over verdeeld.

Vroeger kon je een Sjabbat goy inhuren. Onder bepaalde omstandigheden stonden de rabbijnen het toe, vooral om de oven op winterdagen te verwarmen. Maar met een tijdschakelaar is dat niet meer nodig. In ultraorthodoxe Joodse gemeenschappen wordt soms de zogenaamde "sabbatlift" gebruikt als een oplossing voor het probleem van het drukken van knoppen op de sabbat.

Ik vind dat er zeker overeenkomsten tussen de interpretaties en praktijken van de rabbijnen over de sabbat en de interpretaties en praktijken van bepaalde orthodoxe christelijke groeperingen over de zondag. In beide gevallen gaat het om interpretaties van de heilige dag die NIET noodzakelijkerwijs letterlijk zijn gebaseerd op de tekst van de Bijbel of de Thora, maar die worden beïnvloed door tradities, culturele normen en de interpretaties van religieuze leiders. Zoals het wel of niet in de lucht houden van website.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Zondagsheiliging

Bericht door KDD »

Susanna schreef: 13 mar 2023, 21:36
eilander schreef: 03 dec 2019, 23:04
samanthi schreef:
DDD schreef:Nou, daar denk ik toch heel anders over. Zonder stroom kan ik niet eens mijn huis verwarmen. En geen cd beluisteren. En de bel doet het niet en de diepvries ontdooit.

Ik ben benieuwd of er inderdaad mensen zijn die zaterdagavond om 12 uur de hoofdschakelaar uitzetten. Maar ik vind het niets met zondagsheiliging te maken hebben. Dan denk ik dat iemand die vrolijk met de trein reist, er meer van heeft begrepen.
Als de zondag ipv de sabbath is, luistert het heel nauw... daar ging het over of geld het gebod dan niet?
Dat is krom.
Nee, dan zitten we binnen de kortste keren in de situatie dat we het gewicht van een hoed gaan bepalen, om te weten of je die last wel mag dragen. Enzovoorts. Dat heeft niets met de bedoeling van de rustdag te maken. Dat heeft de Heere Jezus Zelf wel duidelijk gemaakt, bv. in de geschiedenis dat de discipelen aren plukten.

Zelfs de orthodoxe Joden gebruiken nog stroom op de sabbath, althans in het geval van bv. de diepvries: de stekker blijft in het stopcontact zitten, dan is het geen probleem. Ik geloof dus niet dat er nog mensen zijn die geen stroom willen gebruiken op zondag. Ik denk dat dat eerder méér werk oplevert dan minder.

Dat zou wel met zich meebrengen dat we geen moeite hebben met het werken in die sector. Anders zou het opnieuw iets Joods zijn: wat ik niet mag, mag een niet-Jood dan voor mij doen.
Leuk om dit terug te lezen.
Alleen de laatste alinea klopt niet helemaal. De Thora verbiedt het inzetten van bedienden of niet Joodse werknemers op de sabbat in Israël. Ook zij mochten rusten. Dit verbod wordt beschreven in Exodus 20 en Deuteronomium 5 waar het gebod wordt gegeven om de sabbatdag heilig te houden en geen werk te doen, inclusief het werk van bedienden of werknemers. In de rabbijnse traditie, die zich ontwikkelde na de tijd van Mozes, werd echter een uitzondering gemaakt voor het inzetten van niet-Joodse bedienden of werknemers op de sabbat. Onder de Joden zijn de meningen hier dus sterk over verdeeld.

Vroeger kon je een Sjabbat goy inhuren. Onder bepaalde omstandigheden stonden de rabbijnen het toe, vooral om de oven op winterdagen te verwarmen. Maar met een tijdschakelaar is dat niet meer nodig. In ultraorthodoxe Joodse gemeenschappen wordt soms de zogenaamde "sabbatlift" gebruikt als een oplossing voor het probleem van het drukken van knoppen op de sabbat.

Ik vind dat er zeker overeenkomsten tussen de interpretaties en praktijken van de rabbijnen over de sabbat en de interpretaties en praktijken van bepaalde orthodoxe christelijke groeperingen over de zondag. In beide gevallen gaat het om interpretaties van de heilige dag die NIET noodzakelijkerwijs letterlijk zijn gebaseerd op de tekst van de Bijbel of de Thora, maar die worden beïnvloed door tradities, culturele normen en de interpretaties van religieuze leiders. Zoals het wel of niet in de lucht houden van website.
Gelezen vandaag uit de viervoudige staat van Th. Boston:

Ik erken dat de natuurlijke mens een zeker soort liefde kan hebben tot de wet, maar hier ligt de kern van de zaak: Hij ziet op de heilige wet in een vleselijk optooisel, en zo denkt hij, terwijl hij een product van zijn eigen inbeelding omvat, dat hij de wet heeft, maar in feite is hij zonder de wet, want hij ziet die voor alsnog niet in zijn geestelijkheid. Indien hij dit deed, zou hij vinden dat de wet de averechtse zijde van zijn eigen natuur is, waar zijn wil zich niet mee kan verenigen, totdat hij veranderd is door de kracht van genade.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef: 07 mar 2023, 15:55Zelfs bij Gebr. Koster zie je wel een verbreding. In Rijssen hoorde ik eens iemand zeggen: wat is het toppunt van bevindelijkheid? Het antwoord was: Gebroeders Koster. Dat kan nu niet meer zoals toen gezegd worden. Ik zeg er wel bij dat niet iedereen dit zal opmerken.
Noem eens een voorbeeld?
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susanna »

KDD schreef: 13 mar 2023, 21:52
Susanna schreef: 13 mar 2023, 21:36 Leuk om dit terug te lezen.
Alleen de laatste alinea klopt niet helemaal. De Thora verbiedt het inzetten van bedienden of niet Joodse werknemers op de sabbat in Israël. Ook zij mochten rusten. Dit verbod wordt beschreven in Exodus 20 en Deuteronomium 5 waar het gebod wordt gegeven om de sabbatdag heilig te houden en geen werk te doen, inclusief het werk van bedienden of werknemers. In de rabbijnse traditie, die zich ontwikkelde na de tijd van Mozes, werd echter een uitzondering gemaakt voor het inzetten van niet-Joodse bedienden of werknemers op de sabbat. Onder de Joden zijn de meningen hier dus sterk over verdeeld.

Vroeger kon je een Sjabbat goy inhuren. Onder bepaalde omstandigheden stonden de rabbijnen het toe, vooral om de oven op winterdagen te verwarmen. Maar met een tijdschakelaar is dat niet meer nodig. In ultraorthodoxe Joodse gemeenschappen wordt soms de zogenaamde "sabbatlift" gebruikt als een oplossing voor het probleem van het drukken van knoppen op de sabbat.

Ik vind dat er zeker overeenkomsten tussen de interpretaties en praktijken van de rabbijnen over de sabbat en de interpretaties en praktijken van bepaalde orthodoxe christelijke groeperingen over de zondag. In beide gevallen gaat het om interpretaties van de heilige dag die NIET noodzakelijkerwijs letterlijk zijn gebaseerd op de tekst van de Bijbel of de Thora, maar die worden beïnvloed door tradities, culturele normen en de interpretaties van religieuze leiders. Zoals het wel of niet in de lucht houden van website.
Gelezen vandaag uit de viervoudige staat van Th. Boston:

Ik erken dat de natuurlijke mens een zeker soort liefde kan hebben tot de wet, maar hier ligt de kern van de zaak: Hij ziet op de heilige wet in een vleselijk optooisel, en zo denkt hij, terwijl hij een product van zijn eigen inbeelding omvat, dat hij de wet heeft, maar in feite is hij zonder de wet, want hij ziet die voor alsnog niet in zijn geestelijkheid. Indien hij dit deed, zou hij vinden dat de wet de averechtse zijde van zijn eigen natuur is, waar zijn wil zich niet mee kan verenigen, totdat hij veranderd is door de kracht van genade.
Thomas Boston zag de zondag vooral als een christelijke sabbat en een vervanging van Joodse Sabbat. Hij zegt waardevolle dingen over het doorbrengen van de dag. Dat kun je lezen in: Thomas Boston on the Sabbath Day and Acts of Mercy.

De Heere Jezus Zelf zei: "De sabbat is gemaakt om den mens, niet de mens om den sabbat. Zo is dan de Zoon des mensen een Heere ook van den sabbat." Hij benadrukte in Zijn uitspraak dat de sabbat (niet de zondag) bedoeld was om de mens te dienen en niet andersom. Hij wilde de nadruk verleggen van de letter van de wet naar de geest van de wet en benadrukken dat de sabbat een gelegenheid was om te rusten, te vernieuwen en te genezen.

Hoe zien jullie deze tekst?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Ik denk dat die opmerking van Jezus op gespannen voet staat met een puriteinse zondagsopvatting die de sabbatsviering op de zondag projecteert.
Plaats reactie