Zondagsheiliging

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Bezorgd »

Bertiel schreef: 07 mar 2023, 10:13 Den Hertog sluit op biddag zelfs zijn webwinkel lees ik net.
Dat vind ik nou weer echt een vorm verrechtsing waar ik om moet gniffelen
Dit is inderdaad bijzonder: https://www.hertog.nl/

@mannetje : Niets. Maar sluiting van sites op zondag vind ik altijd iets bijzonders.
Denk ook dat het nog steeds de 'nieuwigheid' is.
Daar reageren we historisch gezien altijd een beetje bijzonder op. (Waterleiding, stroom, telefoon etc) Na een paar generaties blijkt het allemaal toch niet meer zo principieel te liggen.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Bertiel »

wij hebben enkel 's avonds kerk en zondag 2 diensten in teken van biddag.
Ik nam er in mijn vorige gemeente ook vrij voor, hoewel het daar ook tot eind jaren 60 op zondag.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zondagsheiliging

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef: 07 mar 2023, 10:20
Bertiel schreef: 07 mar 2023, 10:13 Den Hertog sluit op biddag zelfs zijn webwinkel lees ik net.
Dat vind ik nou weer echt een vorm verrechtsing waar ik om moet gniffelen
Dit is inderdaad bijzonder: https://www.hertog.nl/

@mannetje : Niets. Maar sluiting van sites op zondag vind ik altijd iets bijzonders.
Denk ook dat het nog steeds de 'nieuwigheid' is.
Daar reageren we historisch gezien altijd een beetje bijzonder op. (Waterleiding, stroom, telefoon etc) Na een paar generaties blijkt het allemaal toch niet meer zo principieel te liggen.

Dat een christelijke webwinkel op zondag gesloten is lijkt mij niet meer dan normaal. Heeft niets met nieuwigheid te maken hoop ik.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Bezorgd »

Haal je je marktplaats advertenties ook weg op zondag?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Piet Puk »

Bertiel schreef: 07 mar 2023, 10:13 Den Hertog sluit op biddag zelfs zijn webwinkel lees ik net.
Dat vind ik nou weer echt een vorm verrechtsing waar ik om moet gniffelen
Bijzonder, een groot deel van Zeeland heeft op een andere dag biddag. Die kunnen dus morgen niets kopen en op de dag dat zij biddag hebben, is de webshop open.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Bourdon16 »

Bij ons is de supermarkt op biddag en dankdag 's avonds gesloten.
Ook zijn er dan geen trainingen op het voetbalveld. Ik vind het netjes dat daar rekening mee wordt gehouden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zondagsheiliging

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 07 mar 2023, 10:22 wij hebben enkel 's avonds kerk en zondag 2 diensten in teken van biddag.
Ik nam er in mijn vorige gemeente ook vrij voor, hoewel het daar ook tot eind jaren 60 op zondag.

Ik dacht dat in de HHK overal 2 diensten zijn op de biddag. Zijn jullie een uitzondering of is mijn indruk niet juist?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mannetje »

Piet Puk schreef: 07 mar 2023, 10:29
Bertiel schreef: 07 mar 2023, 10:13 Den Hertog sluit op biddag zelfs zijn webwinkel lees ik net.
Dat vind ik nou weer echt een vorm verrechtsing waar ik om moet gniffelen
Bijzonder, een groot deel van Zeeland heeft op een andere dag biddag. Die kunnen dus morgen niets kopen en op de dag dat zij biddag hebben, is de webshop open.
Als webwinkel wil je dat je personeel vrijaf kan hebben op biddag. Dus doe je de webshop gewoon dicht, geef je helderheid dat je niet levert, en moeten Zeeuwen maar even geduld hebben of een fysieke winkel bezoeken in eigen provincie.
-
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Bertiel »

wij zijn een uitzondering van oudsher ivm de vissers.
Daarnaast zijn de zeeuwse en bijvoorbeeld ook Melissant op een andere datum.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Job »

Als een boekhandel op biddag sluit, vraag ik me af wat daar de diepste reden achter is. Mijns inziens één van deze drie:

- Principekwestie. Niets meer of minder dan dat.
- Praktische kwestie: donderdag niet met een overload aan werk zitten en bestellingen later dan je zou willen kunnen verwerken en verzenden. Rustig naar de kerk kunnen zonder steeds te hoeven denken aan de webshop en eventueel nog onbeantwoorde servicevragen.
- Profileringsdrang ten opzichte van andere reformatorische uitgeverijen en daarmee een commercieel belang. "Wij zijn de meest behoudende".
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Tiberius »

Maar een webshop kan toch gewoon de volgende de bestellingen van de woensdag verwerken? Hooguit moeten ze dan even een disclaimer maken op 'Voor 23.59 besteld, morgen in huis'.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Herman »

Dat wordt natuurlijk niet gezien en/of begrepen. Ook de reformatorische consument heeft zo zijn eisen op levergebied.

Ze hebben natuurlijk geen volautomatisch magazijn met robot die de pakjes klaarmaken.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Bourdon16 »

Zijn ze op Goede Vrijdag en feestdagen ook dicht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Herman »

Tiberius schreef: 07 mar 2023, 10:46 Maar een webshop kan toch gewoon de volgende de bestellingen van de woensdag verwerken? Hooguit moeten ze dan even een disclaimer maken op 'Voor 23.59 besteld, morgen in huis'.
Die grens is bij Den Hertog trouwens verlaagd naar 20:00 of zoiets.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Bezorgd »

Herman schreef: 07 mar 2023, 11:08 Dat wordt natuurlijk niet gezien en/of begrepen. Ook de reformatorische consument heeft zo zijn eisen op levergebied.

Ze hebben natuurlijk geen volautomatisch magazijn met robot die de pakjes klaarmaken.
Een melding als " Op biddag zijn wij gesloten, geplaatste webshopbestellingen op woensdag zullen een dag later verzonden worden"
Zou toch ook voldoende zijn?
Plaats reactie