Zondagsheiliging

Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 01 mar 2023, 23:36 Heb het Jaarverslag 2022 van de Nederlandse Vereniging van de Zondagsrust en Zondagsheiliging (hierna noem ik het kortheidshalve: de Vereniging) doorgenomen. Zij blijven trouw volharden in het aanspreken van medemensen op het belang van de zondag. Ik waardeer dat in ze. Vermoedelijk knipperen vele organisatoren van events met de ogen als ze de brieven onder ogen krijgen, het is een geheel onbekend thema voor velen ben ik bang.

Ik vraag me wel af hoe het precies werkt. In vele brieven staat dat leden van de Vereniging hen tipten over een bepaalde openstelling ergens op zondag. Vervolgens schrijft de Vereniging een brief. Zou dat werken, vraag ik me af? Een Vereniging als afzender, dat is toch een niksig iets, geen persoon, geen potentiële klant, ook al ondertekent regelmatig de secretaris. Als alle mensen die de Vereniging een tip geven nu persoonlijk met betreffende organisatoren en winkeliers in gesprek gingen (wat een deel misschien ook doet...), is dat niet veel effectiever?

De Vereniging zoekt overigens jonge aanwas; het aantal leden daalt "niet ernstig, wel tekenend". De secretaris tekent op: "Mogelijk zien zij het belang van de vereniging niet meer in. Of zou het zijn dat de zondagsheiliging niet meer bij hen weegt?" Die negatieve teneur, die kom ik in het hele verslag tegen. Dat vind ik erg jammer. Daarmee win je geen leden, en zeker geen jonge. Zonder af te doen aan de ernst van de tijd zou je toon toch positief kunnen zijn. Bijvoorbeeld elders in het boekje, bij de afsluiting van een lezing op de Vertegenwoordigersdag, oktober 2022: "Om niet negatief te eindigen, laten we daarom nog maar een versje zingen. Als naar gewoonte doet de organist het begeleiden op een wijze die wij gewend zijn en die ik overal nog graag zou horen. Maar dat gebeurt hoe langer hoe minder. We zingen psalm 84 vers 1 en 3."

Echt jammer, deze wat zurige toon zou toch niet hoeven!
Ik heb ooit een aantal heren mogen ontmoeten toen we in de politiek een vergadering over het aantal koopzondagen gingen hebben. Ik moet zeggen, dat zurige komt bekend voor.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Job »

Zeeuw schreef: 02 mar 2023, 08:08 Ik heb ooit een aantal heren mogen ontmoeten toen we in de politiek een vergadering over het aantal koopzondagen gingen hebben. Ik moet zeggen, dat zurige komt bekend voor.
Zonde toch. Dan schiet je je doel voorbij.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
Zeeuw schreef: 02 mar 2023, 08:08 Ik heb ooit een aantal heren mogen ontmoeten toen we in de politiek een vergadering over het aantal koopzondagen gingen hebben. Ik moet zeggen, dat zurige komt bekend voor.
Zonde toch. Dan schiet je je doel voorbij.
Ik heb ze in een zelfde setting ontmoet. Een jonge vent, jurist meen ik, met een uitstekend betoog. Zowel rationeel als principieel. Was weinig zuurs aan.

'T is maar net wie je treft, denk ik.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 02 mar 2023, 09:01
Job schreef:
Zeeuw schreef: 02 mar 2023, 08:08 Ik heb ooit een aantal heren mogen ontmoeten toen we in de politiek een vergadering over het aantal koopzondagen gingen hebben. Ik moet zeggen, dat zurige komt bekend voor.
Zonde toch. Dan schiet je je doel voorbij.
Ik heb ze in een zelfde setting ontmoet. Een jonge vent, jurist meen ik, met een uitstekend betoog. Zowel rationeel als principieel. Was weinig zuurs aan.

'T is maar net wie je treft, denk ik.
Dit waren 2 oudere heren. Het ging over de discussie 8 of 52 koopzondagen per jaar. Stem je dan als fractie voor de 8 (fractie is doorslaggevend), met een stemverklaring dat je eigenlijk voor 0 wil stemmen, omdat de zondag je lief is etc (wat eigenlijk alle anderen ook al lang weten gelukkig), of onthoudt je je van stemmen zodat het zeker 52 wordt.
Bij dat laatste moet je volgens mij niet in de politiek willen. Maar dat werd gezien als 'dan werk je mee aan de zonde'. En dat kon ik niet volgen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Bourdon16 »

Ik vind het wel lastig. Je kan redeneren dat 8 beter is dan 52.
Maar je stemt toch voor. Ik denk dat ik dat niet zou kunnen.
Gelukkig zit ik niet in de politiek.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Bezorgd »

Job schreef: 02 mar 2023, 01:55
Bezorgd schreef: 02 mar 2023, 00:03
Ik vind het maar een rare stichting.
Van één gebod , dat we niet eens meer letterlijk nemen, wordt een stichting gemaakt.
Zo'n one-issue-club, tja. Je moet ergens beginnen als je wat wilt. Je hebt ook de Bond tegen het Vloeken die één specifiek thema voor z'n rekening neemt. Het lijkt me lastig om bijvoorbeeld als "Stichting tot bevordering van het Onderhouden der Tien Geboden" aan alle facetten van Gods Wet evenveel aandacht te besteden.
Alleen met dit specifieke thema en de werkwijze wordt het wel al snel wettisch, of het straalt het in elk geval wetticisme uit, terwijl het Evangelie niet direct verspreid wordt.
Ik vraag me af of dat het werk van stichtingen moet zijn.
De kerk en politiek hoor mi daar aandacht voor te vragen.
En als er dan al iets van een belangengroep zou zijn, dan kerkelijk verbonden.
Maar deze stichting is vooral een clubje gelijkgestemden die zich bezig houden met één onderwerp.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Job »

Ditbenik schreef: 02 mar 2023, 07:39
Job schreef: 02 mar 2023, 01:55
Bezorgd schreef: 02 mar 2023, 00:03
Ik vind het maar een rare stichting.
Van één gebod , dat we niet eens meer letterlijk nemen, wordt een stichting gemaakt.
Zo'n one-issue-club, tja. Je moet ergens beginnen als je wat wilt. Je hebt ook de Bond tegen het Vloeken die één specifiek thema voor z'n rekening neemt. Het lijkt me lastig om bijvoorbeeld als "Stichting tot bevordering van het Onderhouden der Tien Geboden" aan alle facetten van Gods Wet evenveel aandacht te besteden.
Alleen met dit specifieke thema en de werkwijze wordt het wel al snel wettisch, of het straalt het in elk geval wetticisme uit, terwijl het Evangelie niet direct verspreid wordt.
Als mensen tot geloof in de Heere Jezus Christus komen leert de Heilige Geest hen te leven in gehoorzaamheid aan Gods geboden. Mensen die op zondag geen evenement meer organiseren en hun winkel dicht houden of niet meer de Naam van God zinloos gebruiken gaan nog steeds verloren.
Dat is een pijnlijk gegeven ja.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 02 mar 2023, 09:01
Job schreef:
Zeeuw schreef: 02 mar 2023, 08:08 Ik heb ooit een aantal heren mogen ontmoeten toen we in de politiek een vergadering over het aantal koopzondagen gingen hebben. Ik moet zeggen, dat zurige komt bekend voor.
Zonde toch. Dan schiet je je doel voorbij.
Ik heb ze in een zelfde setting ontmoet. Een jonge vent, jurist meen ik, met een uitstekend betoog. Zowel rationeel als principieel. Was weinig zuurs aan.

'T is maar net wie je treft, denk ik.
Mooi! Klopt helemaal.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zeeuw »

Bourdon16 schreef: 02 mar 2023, 09:19 Ik vind het wel lastig. Je kan redeneren dat 8 beter is dan 52.
Maar je stemt toch voor. Ik denk dat ik dat niet zou kunnen.
Gelukkig zit ik niet in de politiek.
Nee, je geeft een duidelijke stemverklaring, waaruit iedereen begrijpt dat je voor 0 kiest.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Job »

https://www.rd.nl/artikel/1011497

Mooie nuanceringen op door mij hier gekraakte kritische noten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zondagsheiliging

Bericht door -DIA- »

Ik weet niet of iemand gemerkt heeft dat afgelopen zondag dit forum open was... Ik zocht naar een live uitzending van een kerkdienst, merkte zo dat dit forum open was. Destijds is er eens een balletje opgeworpen om het forum op zondag open te stellen. Ik heb me toen, dacht ik, niet onduidelijk uitgesproken tegen openstelling.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef: 07 mar 2023, 01:15 Ik weet niet of iemand gemerkt heeft dat afgelopen zondag dit forum open was... Ik zocht naar een live uitzending van een kerkdienst, merkte zo dat dit forum open was. Destijds is er eens een balletje opgeworpen om het forum op zondag open te stellen. Ik heb me toen, dacht ik, niet onduidelijk uitgesproken tegen openstelling.
Dan heb je het toch stiekem even geprobeerd. Je komt niet 'zomaar' op het forum. ;)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zondagsheiliging

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef: 07 mar 2023, 08:36
-DIA- schreef: 07 mar 2023, 01:15 Ik weet niet of iemand gemerkt heeft dat afgelopen zondag dit forum open was... Ik zocht naar een live uitzending van een kerkdienst, merkte zo dat dit forum open was. Destijds is er eens een balletje opgeworpen om het forum op zondag open te stellen. Ik heb me toen, dacht ik, niet onduidelijk uitgesproken tegen openstelling.
Dan heb je het toch stiekem even geprobeerd. Je komt niet 'zomaar' op het forum. ;)
Ik weet het, u bent veel beter dan ik, en dat weet uzelf misschien ook wel, denk ik. Maar goed, ik heb het wel gemerkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef: 07 mar 2023, 08:36
-DIA- schreef: 07 mar 2023, 01:15 Ik weet niet of iemand gemerkt heeft dat afgelopen zondag dit forum open was... Ik zocht naar een live uitzending van een kerkdienst, merkte zo dat dit forum open was. Destijds is er eens een balletje opgeworpen om het forum op zondag open te stellen. Ik heb me toen, dacht ik, niet onduidelijk uitgesproken tegen openstelling.
Dan heb je het toch stiekem even geprobeerd. Je komt niet 'zomaar' op het forum. ;)
-knip-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Herman »

Het is bij de moderators bekend en daar is gisteren al berichtgeving op geweest.
Plaats reactie