Eigenwillige godsdienst

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: RE: Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Amstelodamense »

ejvl schreef:
Jantje schreef:Ik keur de HSV al af. Maar als je de Bijbel in gewone taal leest, dan zou ik dat nog maar eens ernstig onderzoeken. Want Gods Woord leent zich ten enenmale nooit voor populaire taal.
De BGT is prima als kinderbijbel te gebruiken bijvoorbeeld, doen wij ook. Natuurlijk is het geen niveau (H)SV maar prima als kinderbijbel.
Heeft ook niks met eigenwillige godsdienst te maken overigens.
Idd, zie het als een hele goede kinderbijbel
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:
Valcke schreef:Ik denk niet dat dit topic gaat over Bijbelvertalingen.
:offtopic
Je hebt helemaal gelijk, maar mijn vraag blijft staan: kan/mag ds. Verschuure dit typeren als eigenwillige godsdienst? Dat is namelijk de centrale vraag van dit topic. Als ik dan beluister dat ds. Verschuure dit typeert als een voorbeeld van eigenwillige godsdienst, is het te makkelijk om te stellen dat dit topic niet gaat over Bijbelvertalingen.
Zeker is het eigenwillige godsdienst. Het (en dan praat ik nu vooral over de Bijbel in gewone taal) is een eigengekozen vertaling, die zo onzuiver is dat het niet eens meer een Bijbel genoemd kan worden. Bovendien, niet in de laatste plaats, tast het taalgebruik ook nog eens Gods heiligheid aan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Amstelodamense »

Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:
Wij lezen thuis aan tafel uit de HSV, maar sinds kort ook regelmatig uit de Bijbel in gewone taal. Ik kan je wel zeggen dat de Bijbel in gewone taal soms keihard binnenkomt (lees bijv. Jakobus maar eens in die vertaling). Als we uit de SV lezen, dan begrijpen ze het niet eens (we hebben allemaal kids op de basisschool).
Wij gebruiken uitsluitend SV thuis. Ik heb deze ervaring niet. Ik ben verrast door het begrip wat de kinderen tonen. Ik geloof ook dat we het onderwijs uit de Bijbel niet moeten verwarren met een les begrijpend lezen. 'Och, schonk Gij mij de hulp van Uwe Geest.'
Maar vind je gebruik andere vertalingen eigenwillige godsdienst?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door DDD »

@Jantje:
Volgens mij heb je nog nooit in de BGT gelezen, anders zou je niet zulke dingen zeggen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door refo »

Ad Anker schreef:
refo schreef:
Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:
Wij lezen thuis aan tafel uit de HSV, maar sinds kort ook regelmatig uit de Bijbel in gewone taal. Ik kan je wel zeggen dat de Bijbel in gewone taal soms keihard binnenkomt (lees bijv. Jakobus maar eens in die vertaling). Als we uit de SV lezen, dan begrijpen ze het niet eens (we hebben allemaal kids op de basisschool).
Wij gebruiken uitsluitend SV thuis. Ik heb deze ervaring niet. Ik ben verrast door het begrip wat de kinderen tonen. Ik geloof ook dat we het onderwijs uit de Bijbel niet moeten verwarren met een les begrijpend lezen. 'Och, schonk Gij mij de hulp van Uwe Geest.'
Die laatste zin is uit een berijmde psalm.
Goed zo, refo!
Goed hė, maar het staat niet in de bijbel. En heeft hier ook niets mee te maken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:
Valcke schreef:Ik denk niet dat dit topic gaat over Bijbelvertalingen.
:offtopic
Je hebt helemaal gelijk, maar mijn vraag blijft staan: kan/mag ds. Verschuure dit typeren als eigenwillige godsdienst? Dat is namelijk de centrale vraag van dit topic. Als ik dan beluister dat ds. Verschuure dit typeert als een voorbeeld van eigenwillige godsdienst, is het te makkelijk om te stellen dat dit topic niet gaat over Bijbelvertalingen.
Zeker is het eigenwillige godsdienst. Het (en dan praat ik nu vooral over de Bijbel in gewone taal) is een eigengekozen vertaling, die zo onzuiver is dat het niet eens meer een Bijbel genoemd kan worden. Bovendien, niet in de laatste plaats, tast het taalgebruik ook nog eens Gods heiligheid aan.
Heb je voorbeelden van dat laatste? Wij hebben de BGT een poos gebruikt aan tafel, maar ik zou niet weten waar Gods heiligheid wordt aangetast.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Ad Anker »

Amstelodamense schreef:
Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:
Wij lezen thuis aan tafel uit de HSV, maar sinds kort ook regelmatig uit de Bijbel in gewone taal. Ik kan je wel zeggen dat de Bijbel in gewone taal soms keihard binnenkomt (lees bijv. Jakobus maar eens in die vertaling). Als we uit de SV lezen, dan begrijpen ze het niet eens (we hebben allemaal kids op de basisschool).
Wij gebruiken uitsluitend SV thuis. Ik heb deze ervaring niet. Ik ben verrast door het begrip wat de kinderen tonen. Ik geloof ook dat we het onderwijs uit de Bijbel niet moeten verwarren met een les begrijpend lezen. 'Och, schonk Gij mij de hulp van Uwe Geest.'
Maar vind je gebruik andere vertalingen eigenwillige godsdienst?
Ik reageerde alleen op je laatste alinea. Excuus wanneer ik daarmee of topic was.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:
Ad Anker schreef: Goed zo, refo!
Goed hė, maar het staat niet in de bijbel. En heeft hier ook niets mee te maken.
Ik vind dat het hier mee te maken heeft. Al is het of topic. Begrijpend lezen heeft te maken met cognitieve vaardigheden, Bijbellezen gaat alleen wanneer de Geest ons hart verlicht. En ja, dan wil ik graag een zo verstaanbaar mogelijke vertaling en conformeer ik me aan de besluiten van mijn kerkverband. Dat leert het 5e gebod me ook.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Valcke »

Dodo schreef:
Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:Je hebt helemaal gelijk, maar mijn vraag blijft staan: kan/mag ds. Verschuure dit typeren als eigenwillige godsdienst? Dat is namelijk de centrale vraag van dit topic. Als ik dan beluister dat ds. Verschuure dit typeert als een voorbeeld van eigenwillige godsdienst, is het te makkelijk om te stellen dat dit topic niet gaat over Bijbelvertalingen.
Zeker is het eigenwillige godsdienst. Het (en dan praat ik nu vooral over de Bijbel in gewone taal) is een eigengekozen vertaling, die zo onzuiver is dat het niet eens meer een Bijbel genoemd kan worden. Bovendien, niet in de laatste plaats, tast het taalgebruik ook nog eens Gods heiligheid aan.
Heb je voorbeelden van dat laatste? Wij hebben de BGT een poos gebruikt aan tafel, maar ik zou niet weten waar Gods heiligheid wordt aangetast.
De BGT laat Gods Woord regelmatig buikspreken. Dan heb ik het met name over de brieven. De geschiedenissen zullen vast wel ‘kloppen’. Wanneer ik tijd heb wil ik wel voorbeelden noemen, maar dan in een ander topic.

De uitspraak van ds. Verschuure valt inderdaad wel binnen dit topic. Ik ga zo’n kort citaat echter niet wikken en wegen. Wat duidelijk is, is dat Gods Woord eigenwillig noemt wat niet in overeenstemming is met het Woord maar door mensen als deel van hun godsdienst bedacht.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Geytenbeekje »

@Amstelodamense:
Is de HSV-studieBijbel dan niet wat voor je ?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:
Valcke schreef:Ik denk niet dat dit topic gaat over Bijbelvertalingen.
:offtopic
Je hebt helemaal gelijk, maar mijn vraag blijft staan: kan/mag ds. Verschuure dit typeren als eigenwillige godsdienst? Dat is namelijk de centrale vraag van dit topic. Als ik dan beluister dat ds. Verschuure dit typeert als een voorbeeld van eigenwillige godsdienst, is het te makkelijk om te stellen dat dit topic niet gaat over Bijbelvertalingen.
Zeker is het eigenwillige godsdienst. Het (en dan praat ik nu vooral over de Bijbel in gewone taal) is een eigengekozen vertaling, die zo onzuiver is dat het niet eens meer een Bijbel genoemd kan worden. Bovendien, niet in de laatste plaats, tast het taalgebruik ook nog eens Gods heiligheid aan.
Dat is puur gevoel en heel subjectief, je kunt dit niet onderbouwen (en anders hoor ik het graag). Maar goed, laten we het dan bij de uitspraak van ds. Verschuure houden: het gebruik van de HSV is eigenwillige godsdienst. Ben jij het daarmee eens en zo ja, waarom? En zondig je tegen het vijfde gebod als je deze bijbel in privé gebruikt, omdat de synode anders bepaald zou hebben?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Amstelodamense »

Geytenbeekje schreef:@Amstelodamense:
Is de HSV-studieBijbel dan niet wat voor je ?
Zeker, die hebben we ook. Gebruiken mijn vrouw en ik met oa. Bijbelkring. Laat ik het zo stellen: ik lees in een vertaling die mijn kinderen begrijpen. Begrijpen ze niet wat ik lees, dan voelt het dwaas omdat zomaar even bij het eten voor te lezen. Dan verwordt het tot ritueel. En ds. Verschuure realiseert zich niet wat hij doet met dit soort uitspraken: hij heerst over het geweten van z'n medechristenen en houdt zich niet aan de opdracht om elkaar ook christelijke vrijheid te gunnen. Het komt op mij sektarisch over.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Amstelodamense »

Valcke schreef:
Dodo schreef:
Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:Je hebt helemaal gelijk, maar mijn vraag blijft staan: kan/mag ds. Verschuure dit typeren als eigenwillige godsdienst? Dat is namelijk de centrale vraag van dit topic. Als ik dan beluister dat ds. Verschuure dit typeert als een voorbeeld van eigenwillige godsdienst, is het te makkelijk om te stellen dat dit topic niet gaat over Bijbelvertalingen.
Zeker is het eigenwillige godsdienst. Het (en dan praat ik nu vooral over de Bijbel in gewone taal) is een eigengekozen vertaling, die zo onzuiver is dat het niet eens meer een Bijbel genoemd kan worden. Bovendien, niet in de laatste plaats, tast het taalgebruik ook nog eens Gods heiligheid aan.
Heb je voorbeelden van dat laatste? Wij hebben de BGT een poos gebruikt aan tafel, maar ik zou niet weten waar Gods heiligheid wordt aangetast.
De BGT laat Gods Woord regelmatig buikspreken. Dan heb ik het met name over de brieven. De geschiedenissen zullen vast wel ‘kloppen’. Wanneer ik tijd heb wil ik wel voorbeelden noemen, maar dan in een ander topic.

De uitspraak van ds. Verschuure valt inderdaad wel binnen dit topic. Ik ga zo’n kort citaat echter niet wikken en wegen. Wat duidelijk is, is dat Gods Woord eigenwillig noemt wat niet in overeenstemming is met het Woord maar door mensen als deel van hun godsdienst bedacht.
Mag ik vragen waarom je zo'n kort citaat niet gaat wikken en wegen? Is dat omdat je de context mist of omdat je het gevoelsmatig met ds. Verschuure eens bent maar dit niet helemaal goed kunt onderbouwen?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Geytenbeekje »

Amstelodamense schreef:
Geytenbeekje schreef:@Amstelodamense:
Is de HSV-studieBijbel dan niet wat voor je ?
Zeker, die hebben we ook. Gebruiken mijn vrouw en ik met oa. Bijbelkring. Laat ik het zo stellen: ik lees in een vertaling die mijn kinderen begrijpen. Begrijpen ze niet wat ik lees, dan voelt het dwaas omdat zomaar even bij het eten voor te lezen. Dan verwordt het tot ritueel. En ds. Verschuure realiseert zich niet wat hij doet met dit soort uitspraken: hij heerst over het geweten van z'n medechristenen en houdt zich niet aan de opdracht om elkaar ook christelijke vrijheid te gunnen. Het komt op mij sektarisch over.
Dat snap ik
Maar je kan ook een keer kijken naar de verschillen tussen de BGT en (H)SV
of een Bijbelstukje met dagboekje lezen helpt ook veel.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Valcke »

Amstelodamense, 1. Omdat ik het niet zelf beluisterd heb en daardoor mogelijk niet zie in welke context hij het gezegd heeft; ik ga niet over een uitspraak oordelen als ik de context niet ken. 2: Omdat het denk ik mij niet past om over iedere uitspraak van een predikant te oordelen; het gaat hier niet om de leer der zaligheid. 3. Omdat aan de HSV meerdere kanten zitten; het is voor mij zeker (een vertolking van) Gods Woord, maar ik zie ook een schaduwzijde. 4. Omdat ik duidelijk heb aangegeven wat naar mijn overtuiging ‘eigenwillige godsdienst’ is (en dus ook wat het niet is).
Plaats reactie