POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Stemt u vóór of tégen openstelling van de kerkelijke ambten voor vrouwen?

Peiling eindigde op 10 okt 2019, 16:29

Tegen. (Ik ben belijdend lid GG)
29
28%
Voor. (Ik ben belijdend lid GG)
18
17%
Tegen. (Ik ben dooplid GG)
0
Geen stemmen
Voor. (Ik ben dooplid GG)
1
1%
Tegen. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
43
41%
Voor. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
5
5%
Tegen. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
3
3%
Voor. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
0
Geen stemmen
Ik onthoud mij van stemming of stem blanco.
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 105

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:Het regelen van preekbeurten hoort bij het regeren van de kerk en zodoende komt die taak een vrouw niet toe.
Het is gewoon het maken van een afspraak. Ik vraag ook wel eens aan onze secretaresse, wil je een afspraak plannen tussen mij en persoon A.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:
Hollander schreef:Het regelen van preekbeurten hoort bij het regeren van de kerk en zodoende komt die taak een vrouw niet toe.
Het is gewoon het maken van een afspraak. Ik vraag ook wel eens aan onze secretaresse, wil je een afspraak plannen tussen mij en persoon A.
Dan zou de kerkenraad expliciet moeten zeggen: "Bel dominee B op en maak een afspraak voor XX-XX-XXXX." Zodra de preekregelaar zelf mag beslissen wie er wel/niet gebeld gaat worden, dan is er sprake van het regeren van de kerk. Die taak komt een vrouw niet toe.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef: Dan zou de kerkenraad expliciet moeten zeggen: "Bel dominee B op en maak een afspraak voor XX-XX-XXXX." Zodra de preekregelaar zelf mag beslissen wie er wel/niet gebeld gaat worden, dan is er sprake van het regeren van de kerk. Die taak komt een vrouw niet toe.
Waarom denk je zo moeilijk? De kerkenraad kan toch een lijst verstrekken van predikanten die uitgenodigd kunnen worden en daaruit kan de betreffende persoon kiezen om een afspraak te maken. En in sommige kerken is dat helemaal niet nodig, daar is het aantal predikanten nogal beperkt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Dodo »

Als het preekregelen niet door een kerkenraadslid gedaan wordt, is het door de kerkenraad uitbesteed aan een capabel gemeentelid. Als die echt de ene zondag de meest linkse en de andere zondag de meest rechtse dominee zou uitnodigen, zou hij/zij niet goed bezig zijn. Dat is echter de verantwoordelijkheid van de kerkenraad.
En de kerkenraad mag prima taken uitbesteden. Bijvoorbeeld catechese - van ouds altijd de taak van de dominee - kan ook prima door ouders of een ingehuurde catecheet gedaan worden.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Maanenschijn »

Ik stel mij voor dat kerkenraden een 'pool' van te vragen predikanten hebben, met een bepaalde gewenste frequentie.

Ik heb wel eens begrepen als de tijd van beurten regelen is gekomen, dat er dagen door meerdere personen, waaronder de vrouw van de ouderling/ diaken gebeld wordt om zo veel als mogelijk de predikanten te bespreken.

Het ie vaak heel praktisch, wie het eerst is, het eerst maalt. Ik denk dat die dagen van bellen weer snel aanbreken.

Het samenstellen van de selectie lijkt mij een taak van de ouderlingen, die toezicht houden op de prediking. Het feitelijk afspreken kan mijns inziens een ieder doen.

Het verbaasd me dat er nog geen systeem in gebruik is waar men de selectie, met mijn part gewogen voorkeur, kan ingeven, wat daarna een zo goed mogelijke verdeling over de gemeenten maakt. Het zou veel gedoe en een ongeestelijke telefoonrace schelen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:
Hollander schreef: Dan zou de kerkenraad expliciet moeten zeggen: "Bel dominee B op en maak een afspraak voor XX-XX-XXXX." Zodra de preekregelaar zelf mag beslissen wie er wel/niet gebeld gaat worden, dan is er sprake van het regeren van de kerk. Die taak komt een vrouw niet toe.
Waarom denk je zo moeilijk? De kerkenraad kan toch een lijst verstrekken van predikanten die uitgenodigd kunnen worden en daaruit kan de betreffende persoon kiezen om een afspraak te maken. En in sommige kerken is dat helemaal niet nodig, daar is het aantal predikanten nogal beperkt.
Ik ben voor een zo zuiver mogelijke scheiding tussen de ambten onderling, maar ook tussen de kerkelijke ambten en taken die aan gemeenteleden uitbesteed kunnen worden. Blijkbaar wordt dat eind 2019 als moeilijk denken betiteld. Bij het uitnodigen van predikanten kúnnen zoveel redenen zijn om wel/niet uit te nodigen, dat dit het ambtsgeheim kan raken. Dat is echt verstrekkender dan een geselecteerde lijst te overhandigen aan een willekeurig (capabel) gemeentelid. Daarbij kúnnen ook bij het afspreken van preekbeurten nog inhoudelijke, kerkelijke zaken worden besproken, waarmee je wederom het ambtsgeheim zou kúnnen raken. Nogmaals, het gaat hier over het regeren van de kerk, dat is een taak voor de ouderlingen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Hollander schreef:Het regelen van preekbeurten hoort bij het regeren van de kerk en zodoende komt die taak een vrouw niet toe.
Het is gewoon het maken van een afspraak. Ik vraag ook wel eens aan onze secretaresse, wil je een afspraak plannen tussen mij en persoon A.
Jij bekleedt geen kerkelijk ambt toch? Je hebt het hier over de ambtelijke werkvloer.
Hollander schreef:Ik ben voor een zo zuiver mogelijke scheiding tussen de ambten onderling, maar ook tussen de kerkelijke ambten en taken die aan gemeenteleden uitbesteed kunnen worden. Blijkbaar wordt dat eind 2019 als moeilijk denken betiteld. Bij het uitnodigen van predikanten kúnnen zoveel redenen zijn om wel/niet uit te nodigen, dat dit het ambtsgeheim kan raken. Dat is echt verstrekkender dan een geselecteerde lijst te overhandigen aan een willekeurig (capabel) gemeentelid. Daarbij kúnnen ook bij het afspreken van preekbeurten nog inhoudelijke, kerkelijke zaken worden besproken, waarmee je wederom het ambtsgeheim zou kúnnen raken. Nogmaals, het gaat hier over het regeren van de kerk, dat is een taak voor de ouderlingen.
Ja helemaal eens!
Ambtenaar schreef:Ik vind dat juist verrijkend en dwingt jezelf tot nadenken. Je kunt natuurlijk voor zoete koek slikken dat er grote gevaren schuilen in het gebruik van moderne media of juist dat het vanzelfsprekend is om naar The Passion te kijken.
Ik zit niet als enige in die kerk, maar ook zoekenden, twijfelaars, jongeren, kinderen. Zij die niet onderscheidend kunnen luisteren.
Ik heb ook weleens een discussie hier thuis gehad, waarom niet, de dominee deed het zelf ook.
En dan ging het niet over iets fluttigs.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Jij bekleedt geen kerkelijk ambt toch? Je hebt het hier over de ambtelijke werkvloer.
En?
Ambtenaar schreef: Ik zit niet als enige in die kerk, maar ook zoekenden, twijfelaars, jongeren, kinderen. Zij die niet onderscheidend kunnen luisteren.
Ik heb ook weleens een discussie hier thuis gehad, waarom niet, de dominee deed het zelf ook. En dan ging het niet over iets fluttigs.
Ik ben nu eenmaal niet van het slikken voor zoete koek en de eenheidsworst. Ik wil graag dat mensen zelf nadenken over keuzes die ze maken, argumenten voor en argumenten tegen afwegen en je eigen mening vormen. Dat is onderscheidend. Niet doen of zeggen omdat dominee A of ouderling dat ook zegt of doet.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Nathanaël »

Mag de predikantsvrouw wel de preekbeurten afspreken voor haar man?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door DDD »

Ik heb eerlijk gezegd altijd gedacht dat predikanten niet zelf hun preekafspraken regelen, in ieder geval niet in de zwaardere kerken. Het leek mij dat ze het daar vast te druk voor hebben, maar dat blijkt niet het geval.

In dat geval zou ik het goed vinden als de kerkenraad die de predikant heeft beroepen en die verantwoordelijk is voor zijn functioneren de preekbeurten regelt. En daar dan ook de vergoeding voor afspreekt. Dat lijkt me sowieso wel een goed systeem.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Hollander »

Nathanaël schreef:Mag de predikantsvrouw wel de preekbeurten afspreken voor haar man?
Volgens mij kan jij dat prima zelf bepalen. :D
Dit account wordt niet meer gebruikt.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door ejvl »

Mara schreef:In de afgelopen maanden zag ik dat in steeds meer kerken vrouwen een (semi)ambtelijke taak krijgen.
Diaken (maar dat wordt dan anders genoemd en ze zitten niet in de k.r. bank), preekregelaar, scriba, stervensbegeleiding.

In hoeverre is het dan nog houdbaar om hen uit de k.r. te weren?
Ook in de Bijbel hadden vrouwen belangrijke taken, ook binnen een gemeente. Dit zullen niet de ambten zijn die wij nu kennen.
Voor mij persoonlijk behoort een scriba lid te zijn van de kerkenraad, dus een man. Stervensbegeleiding zie ik geen probleem als het een vrouw zou zijn, vrouwen zijn over het algemeen wat "inlevender" dan mannen zelfs.
De grens wat nu wel of niet bij een kerkenraadslid hoort of bij een capabel gemeentelid weet ik zo niet. Ik zou bijvoorbeeld geen moeite hebben met een preeklezende vrouw (alleen het preeklezen) aangezien dat vaak prettiger hoort maar zou weer wel moeite hebben met een vrouwelijke ouderling.
Vrouwen hebben mooie en belangrijke taken binnen een gemeente.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door samanthi »

ejvl schreef:
Mara schreef:In de afgelopen maanden zag ik dat in steeds meer kerken vrouwen een (semi)ambtelijke taak krijgen.
Diaken (maar dat wordt dan anders genoemd en ze zitten niet in de k.r. bank), preekregelaar, scriba, stervensbegeleiding.

In hoeverre is het dan nog houdbaar om hen uit de k.r. te weren?
Ook in de Bijbel hadden vrouwen belangrijke taken, ook binnen een gemeente. Dit zullen niet de ambten zijn die wij nu kennen.
Voor mij persoonlijk behoort een scriba lid te zijn van de kerkenraad, dus een man. Stervensbegeleiding zie ik geen probleem als het een vrouw zou zijn, vrouwen zijn over het algemeen wat "inlevender" dan mannen zelfs.
De grens wat nu wel of niet bij een kerkenraadslid hoort of bij een capabel gemeentelid weet ik zo niet. Ik zou bijvoorbeeld geen moeite hebben met een preeklezende vrouw (alleen het preeklezen) aangezien dat vaak prettiger hoort maar zou weer wel moeite hebben met een vrouwelijke ouderling.
Vrouwen hebben mooie en belangrijke taken binnen een gemeente.
Je hoort in de brieven van Paulus veel over vrouwen die de gemeente dienden, een man of een vrouw hadden elk een eigen taak in de gemeente, waarom zou een vrouw een mannentaak willen hebben, waaron zou een man een vrouwentaak willen hebben...
Ook kinderen vervullen taken in een gemeente... samen een lichaam en niet zeggen ik ben voortreffelijker dan jou...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door -DIA- »

Als ik het goed zie, zijn er 19 leden en doopleden van de Gereformeerde Gemeenten voor openstelling van de ambten voor vrouwen? Zou dat een afspiegeling van de werkelijkheid zijn? Anders zijn het zeer verontrustende cijfers.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Adje »

Hollander schreef:Ik ben voor een zo zuiver mogelijke scheiding tussen de ambten onderling, maar ook tussen de kerkelijke ambten en taken die aan gemeenteleden uitbesteed kunnen worden. Blijkbaar wordt dat eind 2019 als moeilijk denken betiteld. Bij het uitnodigen van predikanten kúnnen zoveel redenen zijn om wel/niet uit te nodigen, dat dit het ambtsgeheim kan raken. Dat is echt verstrekkender dan een geselecteerde lijst te overhandigen aan een willekeurig (capabel) gemeentelid. Daarbij kúnnen ook bij het afspreken van preekbeurten nog inhoudelijke, kerkelijke zaken worden besproken, waarmee je wederom het ambtsgeheim zou kúnnen raken. Nogmaals, het gaat hier over het regeren van de kerk, dat is een taak voor de ouderlingen.
Preekbeurten worden al ver van te voren geregeld. Het lijkt mij heel bijzonder dat ver van te voren kerkelijke en inhoudelijke zaken besproken moeten/kunnen worden. Een preekbeurtenregelaar kan m.i. goed predikanten benaderen om preekbeurten vast te leggen, een scriba kan tijdig contact opnemen met een gastpredikant om inhoudelijke zaken door te spreken.
Plaats reactie