Prediking van de wet.
Geplaatst: 21 aug 2019, 15:22
Nieuw topic over hoe de prediking in elkaar hoort te steken
Calvijn onderscheidt drie functies van de wet: kennis van de zonde, richtlijn voor het openbare leven, en richtlijn voor het leven van de dankbaarheid. In de Heidelbergse Catechismus komt dat terug. De kennis van de zonde (ellende) staat in zondag 2, terwijl de wet in het kader van de dankbaarheid in de zondagen 32-44 staat. Bron: refoweb
Mooi geschreven.Jantje schreef:https://www.mklaassen.net/artikelen/gee ... onder-wet/
Als je nou de toespraak neemt van Petrus. Is dat dan Wet en Evangelie preken? Hoe wordt het in de Bijbel genoemd?Valcke schreef:Enkele vragen voor dit topic:
- Moet de wet gepredikt worden?
- Hoe verhoudt de prediking van de wet zich tot de prediking van het Evangelie?
en hier ? alleen in vers 31 gaat het over het oordeel...18 En sommigen van de epicuréïsche en stóïsche filosofen streden met hem; en sommigen zeiden: Wat wil toch deze klapper zeggen? Maar anderen zeiden: Hij schijnt een verkondiger te zijn van vreemde goden; omdat hij hun Jezus en de opstanding verkondigde.
19 En zij namen hem en brachten hem op de plaats genaamd Areópagus, zeggende: Kunnen wij niet weten welke deze nieuwe leer is, waar gij van spreekt?
20 Want gij brengt enige vreemde dingen voor onze oren; wij willen dan weten wat toch dit zijn wil.
21 (Die van Athene nu allen, en de vreemdelingen die zich daar onthielden, besteedden hun tijd tot niet anders dan om wat nieuws te zeggen en te horen.)
22 En Paulus staande in het midden van de plaats genaamd Areópagus, zeide: Gij mannen van Athene, ik bemerk dat gij alleszins gelijk als godsdienstiger zijt.
23 Want de stad doorgaande, en aanschouwende uw heiligdommen, heb ik ook een altaar gevonden op hetwelk een opschrift stond: DEN ONBEKENDEN GOD. Dezen dan, Dien gij niet kennende dient, verkondig ik ulieden.
24 De God Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is, Deze zijnde een Heere des hemels en der aarde, woont niet in tempelen met handen gemaakt;
25 En wordt ook van mensenhanden niet gediend als iets behoevende, alzo Hij Zelf allen het leven en den adem en alle dingen geeft;
26 En heeft uit énen bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden tevoren geordineerd, en de bepalingen van hun woning;
27 Opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten, hoewel Hij niet ver is van een iegelijk van ons.
28 Want in Hem leven wij en bewegen ons en zijn wij; gelijk ook enigen van uw poëten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht.
29 Wij dan zijnde Gods geslacht, moeten niet menen dat de Godheid goud of zilver of steen gelijk is, welke door menselijke kunst en bedenking gesneden zijn.
30 God dan de tijden der onwetendheid overgezien hebbende, verkondigt nu allen mensen alom dat zij zich bekeren;
31 Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen door een Man Dien Hij daartoe geordineerd heeft, verzekering daarvan doende aan allen, dewijl Hij Hem uit de doden opgewekt heeft.
32 Als zij nu van de opstanding der doden hoorden, spotten sommigen daarmede; en sommigen zeiden: Wij zullen u wederom hiervan horen.
33 En alzo is Paulus uit het midden van hen weggegaan.
34 Doch sommige mannen hingen hem aan en geloofden; onder welke was ook Dionysius, de Areopagiet, en een vrouw, met name Dámaris, en anderen met dezelve.
Ik lees alleen hoe het wel moet. Ik zie dat jullie... maar ik verkondig u...Valcke schreef:Het grootste deel van de passage gaat erover wat God NIET is en hoe Hij NIET wordt gediend, dus over het eerste gebod.
En vers 30-31 gaat over de noodzaak van bekering en het oordeel.
Inderdaad wordt tussendoor de afgoderij, enz. aangewezen. Waarbij dit natuurlijk slechts een samenvatting is van wat Paulus op de Areopagus geleerd heeft.samanthi schreef:Ik lees alleen hoe het wel moet. Ik zie dat jullie... maar ik verkondig u...Valcke schreef:Het grootste deel van de passage gaat erover wat God NIET is en hoe Hij NIET wordt gediend, dus over het eerste gebod.
En vers 30-31 gaat over de noodzaak van bekering en het oordeel.
De wet lees je alleen tussen de regels door, de noodzakelijkheid tot bekering dat lees ik er zeker wél in.
Ik heb geen zin om alles uit te pluizen, maar ik zie duidelijk bij de Heere Jezus zelf dat Hij de godsdienstige mensen harder aanpakte en hun zonden aanwees, dan de tollenaars en zondaren, al zei Hij steevast Zondig niet meer...
De wet preken ja, hij staat ook in het stuk der dankbaarheid.
Dit vind ik gevaarlijk, er staat alleen dit in de Bijbel, als het nodig was dat er meer nodig geweest was, had de Heere wel meer laten opschrijven, ik heb dit weleens gehoord bij de stokbewaarder, bij deze tekstValcke schreef:Inderdaad wordt tussendoor de afgoderij, enz. aangewezen. Waarbij dit natuurlijk slechts een samenvatting is van wat Paulus op de Areopagus geleerd heeft.samanthi schreef:Ik lees alleen hoe het wel moet. Ik zie dat jullie... maar ik verkondig u...Valcke schreef:Het grootste deel van de passage gaat erover wat God NIET is en hoe Hij NIET wordt gediend, dus over het eerste gebod.
En vers 30-31 gaat over de noodzaak van bekering en het oordeel.
De wet lees je alleen tussen de regels door, de noodzakelijkheid tot bekering dat lees ik er zeker wél in.
Ik heb geen zin om alles uit te pluizen, maar ik zie duidelijk bij de Heere Jezus zelf dat Hij de godsdienstige mensen harder aanpakte en hun zonden aanwees, dan de tollenaars en zondaren, al zei Hij steevast Zondig niet meer...
De wet preken ja, hij staat ook in het stuk der dankbaarheid.
Het ging er nu om dat de prediking niet bestaat uit enkel beloften (Evangelie), maar dat ook de zonden en bedreigingen van de wet worden aangewezen. Dat is wat Luther e.a. bedoelden met het preken van wet en Evangelie. En dat zie je ook hier in deze geschiedenis.
En datzelfde zegt Paulus ook wanneer hij schrijft: Wij dan wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof. Ook bv in zijn toespraak tot Agrippa. Hij nodigt Agrippa door het Evangelie, maar houdt hem ook het oordeel voor.
In de toespraak van Petrus in Handelingen 2 vind je hetzelfde. Petrus wijst daar oa de zonde aan van de verwerping en kruisiging van Christus.
Het woord 'wet' wordt inderdaad niet genoemd. Het woord 'evangelie' trouwens ook niet.samanthi schreef:Ik lees alleen hoe het wel moet. Ik zie dat jullie... maar ik verkondig u...Valcke schreef:Het grootste deel van de passage gaat erover wat God NIET is en hoe Hij NIET wordt gediend, dus over het eerste gebod.
En vers 30-31 gaat over de noodzaak van bekering en het oordeel.
De wet lees je alleen tussen de regels door, de noodzakelijkheid tot bekering dat lees ik er zeker wél in.
Ik heb geen zin om alles uit te pluizen, maar ik zie duidelijk bij de Heere Jezus zelf dat Hij de godsdienstige mensen harder aanpakte en hun zonden aanwees, dan de tollenaars en zondaren, al zei Hij steevast Zondig niet meer...
De wet preken ja, hij staat ook in het stuk der dankbaarheid.