TV

Heb jij een televisie in huis?

Ja
34
35%
Nee
63
64%
Zeg ik niet
1
1%
 
Totaal aantal stemmen: 98

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: TV

Bericht door liz boer »

HersteldHervormd schreef:Ik snap dat mensen zeggen internet is hetzelfde als TV, alleen laten we oppassen met die gedachten. Waarom? Omdat als we het over een kam scheren, wat let een ieder om dan óók nog eens een TV te kopen?

Internet is heel gevaarlijk, dat weet ik. Maar een TV ook.
Ik heb nooit TV gehad, ben ook niet van plan er een aan te schaffen, maar ik kijk wel opsoring verzocht, het nieuws, of een documentaire of een film, dat is dan toch precies hetzelfde?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: TV

Bericht door Tiberius »

liz boer schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik snap dat mensen zeggen internet is hetzelfde als TV, alleen laten we oppassen met die gedachten. Waarom? Omdat als we het over een kam scheren, wat let een ieder om dan óók nog eens een TV te kopen?

Internet is heel gevaarlijk, dat weet ik. Maar een TV ook.
Ik heb nooit TV gehad, ben ook niet van plan er een aan te schaffen, maar ik kijk wel opsoring verzocht, het nieuws, of een documentaire of een film, dat is dan toch precies hetzelfde?
Naar mijn mening niet.
Omdat je dan bewust een programma opzoekt, in plaats van over je heen laten komen.
Bovendien neemt een tv-toestel een flink deel van je huiskamer in beslag, een iPad niet.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: TV

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:Het is mijn waarneming rond me heen dat kinderen die constant achter tv of tablet worden gezet en elke dat filmpjes kijken, minder ontvankelijk worden voor indrukken van de eeuwigheid en Gods woord. En ontvankelijk voor het moderne denken en de geest van deze wereld. Natuurlijk is dat een generalisatie, en kun je ook met tvbezit restrictief zijn als je die gave bezit, maar dat is voor ons een rede om er heel terughoudend te zijn. We hebben daarom geen tv, en de kinderen zien maar weinig op youtube. En als ze wat zien is het bijvoorbeeld van Dick Baarssen over de Christenreis.

Je merkt echter in de klas dat we uitzonderingen zijn hierin. Veel kinderen kunnen vrijuit beschikken over de tablet, zelfs bij zeer ouders van meest rechtse signatuur.

Naar bewustwording hierover is zeer noodzakelijk. Er woed een strijd om de zielen van onze kinderen.
Onze jongste kinderen zijn 23 en 24, toen zij op de basisschool gingen klaagde de leerkrachten al over het feit dat veel kinderen niet eens legosteentjes goed op elkaar konden krijgen, in die tijd was het spelletjes doen op de pc heel populair, de motoriek ontwikkelde minder snel en ook de interessen.

Ook worden mensen de hele dag bezig gehouden, ook met RF, dan heb je geen tijd om aan de eeuwigheid te denken, de tijd vóór de PC had iedereen het druk, dat was ook zo'n hype, het druk hebben, ook een list van de duivel.

Een ander aspect is wel, dat je afgestompt wordt, minder oplossingsgericht, als je iets wilde weten, bedacht je een plannetje, ik ga naar de Bieb oid en daar ga ik zoeken, dat de weg onthouden, alles gaat digitaal, niet meer kaartlezen, niet meer herkenningspunten onthouden, alles wordt voorgekauwd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: TV

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
liz boer schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik snap dat mensen zeggen internet is hetzelfde als TV, alleen laten we oppassen met die gedachten. Waarom? Omdat als we het over een kam scheren, wat let een ieder om dan óók nog eens een TV te kopen?

Internet is heel gevaarlijk, dat weet ik. Maar een TV ook.
Ik heb nooit TV gehad, ben ook niet van plan er een aan te schaffen, maar ik kijk wel opsoring verzocht, het nieuws, of een documentaire of een film, dat is dan toch precies hetzelfde?
Naar mijn mening niet.
Omdat je dan bewust een programma opzoekt, in plaats van over je heen laten komen.
Bovendien neemt een tv-toestel een flink deel van je huiskamer in beslag, een iPad niet.
Als je naar een site als uitzending gemist of Rtl xl gaat, zie je standaard al een groot aantal programma's staan. Kwestie van erop klikken en je kijkt het. Ik zie niet echt verschil met een tv gids bekijken op een tv en dan het programma aanklikken welke je wilt zien op de tv.
Ik weet niet precies wat er met "zappen" bedoeld wordt maar wat ik weet is dat er op de tv zelf ook met een gids gewerkt wordt waarin je dus actief een programma opzoekt.

Of je moet de hele dag een zender hebben opstaan zonder te weten wat er komt, maar dat kan ook via het internet, npo bijvoorbeeld of een willekeurig iptv gebeuren.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: TV

Bericht door Boertje »

Eerst was het de stoomtrein, toen de auto, toen de radio, toen de bioscoop, daarna de tv, tenslotte internet. Wees voorzichtig in waar je voor waarschuwt. Er kunnen ook goede dingen aan zitten. Niet de techniek is de boosdoener, maar wat je er zelf mee doet. Daarom moet je dingen breder trekken. Zolang iets ten goede wordt gebruikt heb ik er geen problemen mee, wordt het ten kwade gebruikt dan heb ik er wel problemen mee. Zo zijn er nog veel meer technische/wetenschappelijke zaken die verkeerd kunnen doen. Daar hoor je weinig over. Ik noem een paar voorbeelden:
-De wijze hoe de mens met de schepping omgaat (mens, dier, natuur) van milieuvervuiling tot afslachten van dieren voor geldelijk gewin of plezier
-knutselen aan DNA
-ongebreidelde consumptiezucht van iedereen waardoor we de planeet niet beheren maar uitputten
-enorme kloof tussen rijk en arm in de wereld
-massavernietigingswapens
-etc

Daarbij valt het al dan niet hebben van een tv in het niets, komt zelfs nogal vreemd over. "Kijk mij eens....."
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: TV

Bericht door Ambtenaar »

Dit is een achterhaalde discussie. Mensen kijken veel meer on demand. De jongere generaties kijken bijna geen tv meer.

Het is bovendien helemaal niet relevant meer of je en televisietoestel hebt of niet. Alle content is online beschikbaar.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: TV

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:Dit is een achterhaalde discussie. Mensen kijken veel meer on demand.
Inderdaad.
ejvl schreef:Ik weet niet precies wat er met "zappen" bedoeld wordt maar wat ik weet is dat er op de tv zelf ook met een gids gewerkt wordt waarin je dus actief een programma opzoekt.
Met zappen wordt bedoeld dat je de tv (standaard) aan zet en alle kanalen langsgaat om te kijken of er iets is.
Dat doen mensen dan als ze in een vakantiehuisje zijn en er staat een tv. :D
liz boer schreef:Onze jongste kinderen zijn 23 en 24, toen zij op de basisschool gingen klaagde de leerkrachten al over het feit dat veel kinderen niet eens legosteentjes goed op elkaar konden krijgen, in die tijd was het spelletjes doen op de pc heel populair, de motoriek ontwikkelde minder snel en ook de interessen.
Dat ligt niet aan de tv, maar aan het aantal uren dat hij aanstaat.
In die tijd had je gericht een aantal minuten kinderprogramma's, nu zijn er kanalen die 24 uur klokrond kinderseries en -filmpjes uitzenden.
J.C. Philpot schreef:Naar bewustwording hierover is zeer noodzakelijk. Er woed een strijd om de zielen van onze kinderen.
Toen onze oudste op de reformatorische middelbare zat, ging vrijwel de hele klas (stiekem) naar de bios, als er lessen uitvielen bijvoorbeeld.

Ik denk dat we inmiddels zo visueel zijn ingesteld. Op de luchthavens, de stations, bij de slager zie je hoe de verse worst gemaakt wordt, bij de kaaswinkel zag ik hoe boerenkaas werd gekarnd. In de poli werden filmpjes vertoond, in de wachtkamer van de huisarts kregen we te zien
hoe verschillende aandoeningen worden behandeld. Overal hangen beeldschermen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: TV

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:Dit is een achterhaalde discussie. Mensen kijken veel meer on demand.
Inderdaad.
ejvl schreef:Ik weet niet precies wat er met "zappen" bedoeld wordt maar wat ik weet is dat er op de tv zelf ook met een gids gewerkt wordt waarin je dus actief een programma opzoekt.
Met zappen wordt bedoeld dat je de tv (standaard) aan zet en alle kanalen langsgaat om te kijken of er iets is.
Dat doen mensen dan als ze in een vakantiehuisje zijn en er staat een tv. :D
liz boer schreef:Onze jongste kinderen zijn 23 en 24, toen zij op de basisschool gingen klaagde de leerkrachten al over het feit dat veel kinderen niet eens legosteentjes goed op elkaar konden krijgen, in die tijd was het spelletjes doen op de pc heel populair, de motoriek ontwikkelde minder snel en ook de interessen.
Dat ligt niet aan de tv, maar aan het aantal uren dat hij aanstaat.
In die tijd had je gericht een aantal minuten kinderprogramma's, nu zijn er kanalen die 24 uur klokrond kinderseries en -filmpjes uitzenden.
J.C. Philpot schreef:Naar bewustwording hierover is zeer noodzakelijk. Er woed een strijd om de zielen van onze kinderen.
Toen onze oudste op de reformatorische middelbare zat, ging vrijwel de hele klas (stiekem) naar de bios, als er lessen uitvielen bijvoorbeeld.

Ik denk dat we inmiddels zo visueel zijn ingesteld. Op de luchthavens, de stations, bij de slager zie je hoe de verse worst gemaakt wordt, bij de kaaswinkel zag ik hoe boerenkaas werd gekarnd. In de poli werden filmpjes vertoond, in de wachtkamer van de huisarts kregen we te zien
hoe verschillende aandoeningen worden behandeld. Overal hangen beeldschermen.
Hahahaha... in de dierentuin was eens een beeldscherm, daar kon je de geboorte van een olifant zien, je raad nooit waar de stoeltjes mee vol zaten.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: TV

Bericht door liz boer »

@mara, dat ligt idd aan hoe je er als ouders mee om gaat.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: TV

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:Dit is een achterhaalde discussie. Mensen kijken veel meer on demand.
Inderdaad.
ejvl schreef:Ik weet niet precies wat er met "zappen" bedoeld wordt maar wat ik weet is dat er op de tv zelf ook met een gids gewerkt wordt waarin je dus actief een programma opzoekt.
Met zappen wordt bedoeld dat je de tv (standaard) aan zet en alle kanalen langsgaat om te kijken of er iets is.
Dat doen mensen dan als ze in een vakantiehuisje zijn en er staat een tv. :D
liz boer schreef:Onze jongste kinderen zijn 23 en 24, toen zij op de basisschool gingen klaagde de leerkrachten al over het feit dat veel kinderen niet eens legosteentjes goed op elkaar konden krijgen, in die tijd was het spelletjes doen op de pc heel populair, de motoriek ontwikkelde minder snel en ook de interessen.
Dat ligt niet aan de tv, maar aan het aantal uren dat hij aanstaat.
In die tijd had je gericht een aantal minuten kinderprogramma's, nu zijn er kanalen die 24 uur klokrond kinderseries en -filmpjes uitzenden.
J.C. Philpot schreef:Naar bewustwording hierover is zeer noodzakelijk. Er woed een strijd om de zielen van onze kinderen.
Toen onze oudste op de reformatorische middelbare zat, ging vrijwel de hele klas (stiekem) naar de bios, als er lessen uitvielen bijvoorbeeld.

Ik denk dat we inmiddels zo visueel zijn ingesteld. Op de luchthavens, de stations, bij de slager zie je hoe de verse worst gemaakt wordt, bij de kaaswinkel zag ik hoe boerenkaas werd gekarnd. In de poli werden filmpjes vertoond, in de wachtkamer van de huisarts kregen we te zien
hoe verschillende aandoeningen worden behandeld. Overal hangen beeldschermen.
Sorry maar van zulke posts krijg ik kriebels. Jij weet wat mensen doen in hun vakantiehuisje als er een TV staat . De hele klas ging stiekem naar de bios enz.
Dit zijn altijd de argumenten om TV bezit goed te praten. Nog één? Anders kijken ze bij de buren. :banghead

Zo dit moest ik even kwijt.

Maar idd met alleen de TV buiten de deur houden redden wij het niet maar om hem binnen te halen redden wij het zeker niet.
Ik ken helaas ook kerkelijke jongeren die zonder TV maar met een netflix abonnement zich doodkijken. Als het Woord voor je gaat leven gaat netflix eruit. Die zaken kunnen niet samen gaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: TV

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef: Hahahaha... in de dierentuin was eens een beeldscherm, daar kon je de geboorte van een olifant zien, je raad nooit waar de stoeltjes mee vol zaten.
Mensen?
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: TV

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: Als het Woord voor je gaat leven gaat netflix eruit. Die zaken kunnen niet samen gaan.
Als ik op Netflix The Blue Planet kijk, leeft het woord niet voor me?
De inhoud, niet het medium is het probleem.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 31 jul 2019, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: TV

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
liz boer schreef: Hahahaha... in de dierentuin was eens een beeldscherm, daar kon je de geboorte van een olifant zien, je raad nooit waar de stoeltjes mee vol zaten.
Mensen?
Ja hahahaha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: TV

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef: Als het Woord voor je gaat leven gaat netflix eruit. Die zaken kunnen niet samen gaan.
-DIA- schreef: Ik heb in mijn leven nog nooit een echt kind van God gezien dat make-up gebruikte of met een kort broekje liep.
Sorry maar van zulke posts krijg ik kriebels, om maar eens iemand te citeren :fouet
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: TV

Bericht door Mara »

liz boer schreef:@mara, dat ligt idd aan hoe je er als ouders mee om gaat.
Absoluut.
Wij hadden vroeger thuis geen tv. Op woensdagmiddag of zaterdagmiddag mochten we dan weleens bij een vriendinnetje kijken of bij een tante. Heel de straat zat daar dan op een kleed op de grond.
Onlangs bezichtigden we een appartement, in iedere kamer hing een scherm aan de wand.
Naar verhouding zijn ze ook veel goedkoper dan vroeger.
huisman schreef:Sorry maar van zulke posts krijg ik kriebels
Neem ff een allergietablet dan. Misschien tranen je ogen nu teveel om mijn posting goed te lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie