Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door DDD »

Dat is hier nu niet aan de orde. Maar de vraag verbaast mij enorm. In alle gemeenten waar ik bekend ben, gebruik vrijwel iedereen de HSV. Niet altijd in de kerk natuurlijk, zeker niet sinds er ook een BMU is. Maar goed. Dit is een draadje over de CGK. Ik dacht een onschuldig voorbeeld te gebruiken, maar als je hierop antwoord geeft in het GerGem-draadje, dan zal ik daar zeker op reageren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door huisman »

DDD schreef: 12 mei 2023, 11:51 Ik had het over de afvaardiging op sommige classes.

Maar verder ben ik het met jullie eens. Het afwijken van kerkelijke afspraken is onchristelijk en heel schadelijk voor het kerkelijk samenleven.

Het vetgedrukte begrijp ik niet. De afvaardiging classes is in de CGK dat alle gemeenten vertegenwoordigd zijn met 2 ouderlingen of een predikant en ouderling. Verder vaardigen een aantal gemeenten (volgens mij 3)nog een derde ambtsdrager (diaken). Dit gaat bij toerbeurt langs alle gemeenten van de classis.
Al deze afgevaardigden hebben spreek en stemrecht.
M.a.w. elke gemeente is vertegenwoordigd.
Is dat in de GG anders?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Tiberius »

3 diakenen klopt.
In de GG is dat hetzelfde, alleen geen extra diakenen.
Diakenen kunnen wel afgevaardigd worden als er niet voldoende ouderlingen beschikbaar zijn vanuit die gemeente. Zij krijgen dan ook een keurstem.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door DDD »

huisman schreef: 12 mei 2023, 12:11
DDD schreef: 12 mei 2023, 11:51 Ik had het over de afvaardiging op sommige classes.

Maar verder ben ik het met jullie eens. Het afwijken van kerkelijke afspraken is onchristelijk en heel schadelijk voor het kerkelijk samenleven.

Het vetgedrukte begrijp ik niet. De afvaardiging classes is in de CGK dat alle gemeenten vertegenwoordigd zijn met 2 ouderlingen of een predikant en ouderling. Verder vaardigen een aantal gemeenten (volgens mij 3)nog een derde ambtsdrager (diaken). Dit gaat bij toerbeurt langs alle gemeenten van de classis.
Al deze afgevaardigden hebben spreek en stemrecht.
M.a.w. elke gemeente is vertegenwoordigd.
Is dat in de GG anders?
Excuses. Vanuit.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Henk J »

In sommige plaatselijke GG's is er wel een meerderheid. Landelijk denk ik niet.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef: 12 mei 2023, 09:42 Nee, het is mijns inziens een zeer onverstandig besluit omdat een minderheid met een redelijke omvang anders over dit onderwerp denkt. Door geen ruimte te laten heeft de synode, wellicht onbedoeld en onbewust, aangestuurd op meer stevige confrontatie en daarmee op scheuring.
Maar wie stuurt nu aan op een scheuring? Degenen die van standpunt veranderen en nu voor 'vrouw in het ambt' zijn of degenen die niet veranderen? Terwijl degenen die veranderen weten dat deze verandering tot een scheuring kan leiden.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door DDD »

Het is de vraag of de mensen veranderen, of dat de omstandigheden veranderen.

Ik denk dat de CGK ter linkerzijde niet zozeer zelf veranderen in hun houding tegenover God, de bijbel, en de samenleving. Maar er zijn autonome ontwikkelingen buiten de kerk die invloed hebben. Zoals in de tijd van de reformatie het beeld van de individuele mens naar boven kwam en invloed had op het denken.

Weer later zijn mensen historisch gaan denken, en rekening gaan houden met tijd en plaats en culturele ontwikkeling.

Er zijn nu weer nieuwe dingen in de ontwikkeling van de mens. De discussie gaat er over hoe je daarmee omgaat. Een verwarming verandert niet, maar op grond van externe factoren zoals de buitentemperatuur doet hij wel andere dingen. Het is een gebrekkig voorbeeld. Maar je doet de bezwaarde CGK-ers geen recht door te zeggen dat zij veranderen.

Zij zullen eerder het idee hebben dat de ogen van de meerderheid voor de werkelijkheid gesloten zijn en dat deze meerderheid gewoon geblindeerde ogen heeft voor de roze olifant in de kamer.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef: 12 mei 2023, 09:14 Het is werkelijk ongekend hoe iedereen maar doet wat goed is in eigen ogen.
Synode besluiten worden met voeten getreden.

Steeds meer cgk’s bieden ruimte aan vrouw in ambt
https://www.rd.nl/artikel/1019999-steed ... uw-in-ambt
RD schreef:Een aantal gemeenten in de classis Haarlem heeft revisie aangevraagd bij de generale synode betreffende de uitspraak van de synode, gedaan op 22 april 2022, dat er binnen de CGK geen plaats is voor vrouwen in het ambt. „Tegelijkertijd werd duidelijk”, vervolgt het verslag in De Wekker, „dat naast de gemeenten in IJmuiden en Lisse, ook de gemeenten in Aalsmeer, Alkmaar, Haarlem (Goede Herderkerk), Hoofddorp en Sassenheim al het besluit genomen hebben de ambten (in ieder geval voor ouderling en diaken) open te stellen voor vrouwen.”
Ik vind trouwens wel wat van de journalistieke keuze van het RD . In hetzelfde nummer van de Wekker staat een verslag van de classis ‘s-Gravenhage waar 1 ongehoorzame gemeente is. (Zoetermeer) Die is vermaand en op de extra kerkvisitatie wordt o.a. naast de vermaning aan Zoetermeer gevraagd hoe de classis Zoetermeer kan helpen de weg terug te gaan om zich weer te gaan houden aan de besluiten van ons kerkverband.

Voor het evenwicht zou het RD ook dit verslag moeten melden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Henk J »

DDD schreef: 12 mei 2023, 12:43 Het is de vraag of de mensen veranderen, of dat de omstandigheden veranderen.

Ik denk dat de CGK ter linkerzijde niet zozeer zelf veranderen in hun houding tegenover God, de bijbel, en de samenleving. Maar er zijn autonome ontwikkelingen buiten de kerk die invloed hebben. Zoals in de tijd van de reformatie het beeld van de individuele mens naar boven kwam en invloed had op het denken.

Weer later zijn mensen historisch gaan denken, en rekening gaan houden met tijd en plaats en culturele ontwikkeling.

Er zijn nu weer nieuwe dingen in de ontwikkeling van de mens. De discussie gaat er over hoe je daarmee omgaat. Een verwarming verandert niet, maar op grond van externe factoren zoals de buitentemperatuur doet hij wel andere dingen. Het is een gebrekkig voorbeeld. Maar je doet de bezwaarde CGK-ers geen recht door te zeggen dat zij veranderen.

Zij zullen eerder het idee hebben dat de ogen van de meerderheid voor de werkelijkheid gesloten zijn en dat deze meerderheid gewoon geblindeerde ogen heeft voor de roze olifant in de kamer.
Dat ben ik toch niet met je eens, uiteindelijk veranderen ze wel van standpunt, namelijk van tegen naar voor. Luther en Calvijn veranderden in hun tijd ook ten opzichte van de toenmalige Roomse kerk. Dat was een verandering ten goede, in dit geval, naar mijn stellige overtuiging, niet.
En als je dan weet dat jouw nieuwe standpunt grote spanningen en waarschijnlijk een kerkscheuring tot gevolg heeft dan vraag ik me af waar je mee bezig bent. Los van het feit dat men synodebesluiten niet respecteert, maar daarover zijn wij het eens.
Inderdaad zal men vinden dat 'rechts' geen oog heeft voor veranderende omstandigheden maar dat verandert niets aan het feit dat zij degenen zijn die veranderen. Wie volgde dat nog?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Tiberius »

Wat ik me afvraag als ik dat allemaal zo lees over een grote gemeente als Zwolle: zouden er nog mensen in die gemeente zitten, die hopen dat de classis/PS/GS hun gemeente tot de orde roept? Of zou iedereen achter die besluiten staan?
En dan niet zozeer een enkeling in het verpleeg- of verzorgingstehuis, maar mensen die midden in het leven staan.
Misschien weet jij dat, @Huisman.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door MGG »

Henk J schreef: 12 mei 2023, 15:28
DDD schreef: 12 mei 2023, 12:43 Het is de vraag of de mensen veranderen, of dat de omstandigheden veranderen.

Ik denk dat de CGK ter linkerzijde niet zozeer zelf veranderen in hun houding tegenover God, de bijbel, en de samenleving. Maar er zijn autonome ontwikkelingen buiten de kerk die invloed hebben. Zoals in de tijd van de reformatie het beeld van de individuele mens naar boven kwam en invloed had op het denken.

Weer later zijn mensen historisch gaan denken, en rekening gaan houden met tijd en plaats en culturele ontwikkeling.

Er zijn nu weer nieuwe dingen in de ontwikkeling van de mens. De discussie gaat er over hoe je daarmee omgaat. Een verwarming verandert niet, maar op grond van externe factoren zoals de buitentemperatuur doet hij wel andere dingen. Het is een gebrekkig voorbeeld. Maar je doet de bezwaarde CGK-ers geen recht door te zeggen dat zij veranderen.

Zij zullen eerder het idee hebben dat de ogen van de meerderheid voor de werkelijkheid gesloten zijn en dat deze meerderheid gewoon geblindeerde ogen heeft voor de roze olifant in de kamer.
Dat ben ik toch niet met je eens, uiteindelijk veranderen ze wel van standpunt, namelijk van tegen naar voor. Luther en Calvijn veranderden in hun tijd ook ten opzichte van de toenmalige Roomse kerk. Dat was een verandering ten goede, in dit geval, naar mijn stellige overtuiging, niet.
En als je dan weet dat jouw nieuwe standpunt grote spanningen en waarschijnlijk een kerkscheuring tot gevolg heeft dan vraag ik me af waar je mee bezig bent. Los van het feit dat men synodebesluiten niet respecteert, maar daarover zijn wij het eens.
Inderdaad zal men vinden dat 'rechts' geen oog heeft voor veranderende omstandigheden maar dat verandert niets aan het feit dat zij degenen zijn die veranderen. Wie volgde dat nog?
Gelukkig verandert 'rechts CGK' hun standpunt niet. God veranderd ook niet. In Hebreeën 13 vers 8 staat het zo mooi 'Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid.'
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: 12 mei 2023, 15:34 Wat ik me afvraag als ik dat allemaal zo lees over een grote gemeente als Zwolle: zouden er nog mensen in die gemeente zitten, die hopen dat de classis/PS/GS hun gemeente tot de orde roept? Of zou iedereen achter die besluiten staan?
En dan niet zozeer een enkeling in het verpleeg- of verzorgingstehuis, maar mensen die midden in het leven staan.
Misschien weet jij dat, @Huisman.
In iig mijn nichtje en haar man. Hij komt uit de HHK en kon er toch al niet wennen. Wat ik van hun hoor is dat er heel weinig weerstand is tegen het beleid van de kerkenraad.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Evangelist
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Evangelist »

huisman schreef: 12 mei 2023, 14:54
Bezorgd schreef: 12 mei 2023, 09:14 Het is werkelijk ongekend hoe iedereen maar doet wat goed is in eigen ogen.
Synode besluiten worden met voeten getreden.

Steeds meer cgk’s bieden ruimte aan vrouw in ambt
https://www.rd.nl/artikel/1019999-steed ... uw-in-ambt
RD schreef:Een aantal gemeenten in de classis Haarlem heeft revisie aangevraagd bij de generale synode betreffende de uitspraak van de synode, gedaan op 22 april 2022, dat er binnen de CGK geen plaats is voor vrouwen in het ambt. „Tegelijkertijd werd duidelijk”, vervolgt het verslag in De Wekker, „dat naast de gemeenten in IJmuiden en Lisse, ook de gemeenten in Aalsmeer, Alkmaar, Haarlem (Goede Herderkerk), Hoofddorp en Sassenheim al het besluit genomen hebben de ambten (in ieder geval voor ouderling en diaken) open te stellen voor vrouwen.”
Ik vind trouwens wel wat van de journalistieke keuze van het RD . In hetzelfde nummer van de Wekker staat een verslag van de classis ‘s-Gravenhage waar 1 ongehoorzame gemeente is. (Zoetermeer) Die is vermaand en op de extra kerkvisitatie wordt o.a. naast de vermaning aan Zoetermeer gevraagd hoe de classis Zoetermeer kan helpen de weg terug te gaan om zich weer te gaan houden aan de besluiten van ons kerkverband.

Voor het evenwicht zou het RD ook dit verslag moeten melden.
Maar dat heeft toch al in het RD gestaan?
https://www.rd.nl/artikel/1013886
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door huisman »

Evangelist schreef: 12 mei 2023, 18:36
huisman schreef: 12 mei 2023, 14:54
Bezorgd schreef: 12 mei 2023, 09:14 Het is werkelijk ongekend hoe iedereen maar doet wat goed is in eigen ogen.
Synode besluiten worden met voeten getreden.

Steeds meer cgk’s bieden ruimte aan vrouw in ambt
https://www.rd.nl/artikel/1019999-steed ... uw-in-ambt
RD schreef:Een aantal gemeenten in de classis Haarlem heeft revisie aangevraagd bij de generale synode betreffende de uitspraak van de synode, gedaan op 22 april 2022, dat er binnen de CGK geen plaats is voor vrouwen in het ambt. „Tegelijkertijd werd duidelijk”, vervolgt het verslag in De Wekker, „dat naast de gemeenten in IJmuiden en Lisse, ook de gemeenten in Aalsmeer, Alkmaar, Haarlem (Goede Herderkerk), Hoofddorp en Sassenheim al het besluit genomen hebben de ambten (in ieder geval voor ouderling en diaken) open te stellen voor vrouwen.”
Ik vind trouwens wel wat van de journalistieke keuze van het RD . In hetzelfde nummer van de Wekker staat een verslag van de classis ‘s-Gravenhage waar 1 ongehoorzame gemeente is. (Zoetermeer) Die is vermaand en op de extra kerkvisitatie wordt o.a. naast de vermaning aan Zoetermeer gevraagd hoe de classis Zoetermeer kan helpen de weg terug te gaan om zich weer te gaan houden aan de besluiten van ons kerkverband.

Voor het evenwicht zou het RD ook dit verslag moeten melden.
Maar dat heeft toch al in het RD gestaan?
https://www.rd.nl/artikel/1013886
Je hebt gelijk. Excuses aan het RD!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Bezorgd »

Het resultaat van eigen besluiten, tegen GS besluiten in, doordrammen terwijl er nog veel bezwaren leven bij een grote minderheid in kerkenraad en gemeente:

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1175517 ... e-niet-in-
ND schreef:Het resultaat was een meerderheidsbesluit ‘om een homoseksueel met een relatie die Christus wil navolgen, niet direct te weren van de avondmaalstafel’, vertelt Dunsbergen. ‘De stemverhouding was negen broeders voor en zes tegen.’ De tegenstemmers stapten vervolgens uit protest uit de kerkenraad.

De gemeente, die 370 leden telt, werd begin dit jaar geïnformeerd over het besluit tijdens twee gemeenteavonden. ‘Dat gaf veel reuring. Sommigen wilden bezwaar aantekenen bij de classis, de regionale vergadering van het kerkverband. De onrust was zo groot dat de kerkenraad besloot dat het beter was dat de overgebleven kerkenraadsleden ook zouden terugtreden, behalve ik als predikant.’ Het doel was daarmee rust te creëren.

‘Dit onderwerp roept zo veel emoties op. Als gemeente willen we elkaar vasthouden, maar we zien dat we ook verschillen op dit thema.’ Dunsbergen vermoedt dat die verhouding in de gemeente ongeveer gelijk is aan de stemverhouding in de kerkenraad vorig jaar, 60 om 40 procent.
Plaats reactie