Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef: 12 mei 2023, 09:58
huisman schreef: 12 mei 2023, 09:54 Het GS besluit was naar Gods Woord.
Dat is jouw opvatting en die van de meerderheid. Ik begrijp niet waarom er geen ruimte kan worden gegeven aan een redelijke minderheid die tot een andere interpretatie of overtuiging komt. Een kerk kan dan ook prima functioneren. Ik heb niet zoveel op met scherpslijperij, maar wellicht ben ik nu eenmaal te relativerend van karakter.
Alles wat niet is naar het Woord Gods kan geen dageraad hebben. En het ambt openstellen voor vrouwen hoort daar ook bij, @Ambtenaar. Daar is Gods Woord duidelijk over. Dat heeft niets met een andere interpretatie te maken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: 12 mei 2023, 09:42
GerefGemeente-lid schreef: 12 mei 2023, 09:38 Zeker wel. Gods Woord is duidelijk. Al zou ik per direct de CGK verlaten als ik nu in een Bewaar het Pand-gemeente in de kerkenraad zat.
Nee, het is mijns inziens een zeer onverstandig besluit omdat een minderheid met een redelijke omvang anders over dit onderwerp denkt. Door geen ruimte te laten heeft de synode, wellicht onbedoeld en onbewust, aangestuurd op meer stevige confrontatie en daarmee op scheuring.
Dat vind ik ook. Het is moeilijk om oprechte bezorgdheid en machtspolitiek goed te onderscheiden.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Herman »

DDD schreef: 12 mei 2023, 11:18 Dat vind ik ook. Het is moeilijk om oprechte bezorgdheid en machtspolitiek goed te onderscheiden.
En deze gedachte gaat er weer vanuit dat in kerkelijk beleid geen externe normen gelden. Dat heeft weinig met macht te maken, maar met gehoorzaamheid aan een norm die buiten de vergadering ligt.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door MGG »

De synode heeft denk ik beseft dat de minderheid groeiende is. Door nu eindelijk duidelijkheid te geven, is het duidelijk dat de CGK de Bijbelse lijn boven de tijdgeest kiest. Helaas heeft een aantal gemeente lak aan het synodebesluit.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door DDD »

@Herman

Nee, want ik erken dat er oprechte bezorgdheid is aan beide kanten. Al vrees ik dat het vooral ter rechterzijde gemengd is met machtspolitiek, zelfs in de afvaardigingen. Ik zie het in mijn eigen kerkelijke gemeente ook hoor. Bepaalde ambtsdragers vinden vooral zichzelf erg geschikt om in het ambt te 'dienen'. En dat is echt zonder enige kwade bedoeling of bewuste heerszucht. Ze houden dat dan rustig 40 jaar vol. Ik geloof niet dat dat goed is. Maar ja, de mensen die wat meer bescheiden van karakter zijn, treden na 10 jaar af.

Ik ben het eens met ds. Schenau, dat de bezwaarde CGK-ers de conservatieve standpunten van de synode moeten verdragen. Maar dat doen ze natuurlijk al 30 jaar. En soms is het voor mensen moeilijk om te wachten op het heil des Heeren, om met de woorden van ds. Schenau te spreken.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 12 mei 2023, 09:38
Ambtenaar schreef: 12 mei 2023, 09:34
Bezorgd schreef: 12 mei 2023, 09:14 Het is werkelijk ongekend hoe iedereen maar doet wat goed is in eigen ogen. Synode besluiten worden met voeten getreden.
De vraag is of de synode een verstandig besluit heeft genomen in 2022.
Zeker wel. Gods Woord is duidelijk. Al zou ik per direct de CGK verlaten als ik nu in een Bewaar het Pand-gemeente in de kerkenraad zat.
Waarom? De synode neemt een Bijbels besluit. Ik zou een kerkverband pas verlaten als de lokale gemeente of de synode onbijbelse besluiten neemt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 12 mei 2023, 10:03 Alles wat niet is naar het Woord Gods kan geen dageraad hebben. En het ambt openstellen voor vrouwen hoort daar ook bij, @Ambtenaar. Daar is Gods Woord duidelijk over. Dat heeft niets met een andere interpretatie te maken.
Natuurlijk heeft het wel met interpretatieverschillen te maken. In dit geval o.a. over hoe je de Bijbel moet lezen. Ik wil weg blijven van de inhoud en vooral focussen op hoe er met verschillen wordt omgegaan. In sommige kringen lijkt de wereld vooral te bestaan uit de uitersten zwart en wit. Mijn wereld bestaat vooral uit het scala aan tinten tussen zwart en wit. Ik zie niet in waarom niet de behoefte van een aantal gemeentes om de ambten open te stellen voor vrouwen geaccommodeerd kan worden. In de voormalige NHK en nu in de PKN functioneren gemeentes die op dit punt en tal van andere punten met elkaar verschillen op een prima wijze naast en met elkaar.

Nu lijkt een breuk onvermijdelijk, met alle ellende van dien. Is het werkelijk het beste om op dit punt volhardend te zijn? Ik betwijfel het.
Evangelist
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Evangelist »

GerefGemeente-lid schreef: 12 mei 2023, 09:38
Ambtenaar schreef: 12 mei 2023, 09:34
Bezorgd schreef: 12 mei 2023, 09:14 Het is werkelijk ongekend hoe iedereen maar doet wat goed is in eigen ogen. Synode besluiten worden met voeten getreden.
De vraag is of de synode een verstandig besluit heeft genomen in 2022.
Zeker wel. Gods Woord is duidelijk. Al zou ik per direct de CGK verlaten als ik nu in een Bewaar het Pand-gemeente in de kerkenraad zat.
Waarom zo'n onkerkordelijke reactie als reactie op onkerkordelijk handelen van anderen? De GS heeft toch goede besluiten genomen?
Hartelijke groet,
Evangelist
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door MGG »

DDD schreef: 12 mei 2023, 11:27 @Herman

Nee, want ik erken dat er oprechte bezorgdheid is aan beide kanten. Al vrees ik dat het vooral ter rechterzijde gemengd is met machtspolitiek, zelfs in de afvaardigingen. Ik zie het in mijn eigen kerkelijke gemeente ook hoor. Bepaalde ambtsdragers vinden vooral zichzelf erg geschikt om in het ambt te 'dienen'. En dat is echt zonder enige kwade bedoeling of bewuste heerszucht. Ze houden dat dan rustig 40 jaar vol. Ik geloof niet dat dat goed is. Maar ja, de mensen die wat meer bescheiden van karakter zijn, treden na 10 jaar af.

Ik ben het eens met ds. Schenau, dat de bezwaarde CGK-ers de conservatieve standpunten van de synode moeten verdragen. Maar dat doen ze natuurlijk al 30 jaar. En soms is het voor mensen moeilijk om te wachten op het heil des Heeren, om met de woorden van ds. Schenau te spreken.
Als ze er 40 jaar zitten, dan vindt de meerderheid van de mansleden hun blijkbaar ook geschikter dan de tegenkandidaten.
Dat jij bang bent voor machtspolitiek aan de rechterkant begrijp ik vanuit jouw positie. Ik vraag mij alleen af of dit terecht is. Ik heb het idee dat een minderheid regelmatig allerlei excussen aangrijpt om te verbloemen dat hun een minderheidsstandpunt hebben.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 12 mei 2023, 11:32
GerefGemeente-lid schreef: 12 mei 2023, 10:03 Alles wat niet is naar het Woord Gods kan geen dageraad hebben. En het ambt openstellen voor vrouwen hoort daar ook bij, @Ambtenaar. Daar is Gods Woord duidelijk over. Dat heeft niets met een andere interpretatie te maken.
Natuurlijk heeft het wel met interpretatieverschillen te maken. In dit geval o.a. over hoe je de Bijbel moet lezen. Ik wil weg blijven van de inhoud en vooral focussen op hoe er met verschillen wordt omgegaan. In sommige kringen lijkt de wereld vooral te bestaan uit de uitersten zwart en wit. Mijn wereld bestaat vooral uit het scala aan tinten tussen zwart en wit. Ik zie niet in waarom niet de behoefte van een aantal gemeentes om de ambten open te stellen voor vrouwen geaccommodeerd kan worden. In de voormalige NHK en nu in de PKN functioneren gemeentes die op dit punt en tal van andere punten met elkaar verschillen op een prima wijze naast en met elkaar.

Nu lijkt een breuk onvermijdelijk, met alle ellende van dien. Is het werkelijk het beste om op dit punt volhardend te zijn? Ik betwijfel het.
Na tweeduizend jaar christendom de oren laten hangen naar de tijdgeest vind ik geen interpretatieverschil. Ik vrees nog mee te maken dat kerken abortus en euthanasie niet meer als zonde zien.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door DDD »

MGG schreef: 12 mei 2023, 11:33
DDD schreef: 12 mei 2023, 11:27 @Herman

Nee, want ik erken dat er oprechte bezorgdheid is aan beide kanten. Al vrees ik dat het vooral ter rechterzijde gemengd is met machtspolitiek, zelfs in de afvaardigingen. Ik zie het in mijn eigen kerkelijke gemeente ook hoor. Bepaalde ambtsdragers vinden vooral zichzelf erg geschikt om in het ambt te 'dienen'. En dat is echt zonder enige kwade bedoeling of bewuste heerszucht. Ze houden dat dan rustig 40 jaar vol. Ik geloof niet dat dat goed is. Maar ja, de mensen die wat meer bescheiden van karakter zijn, treden na 10 jaar af.

Ik ben het eens met ds. Schenau, dat de bezwaarde CGK-ers de conservatieve standpunten van de synode moeten verdragen. Maar dat doen ze natuurlijk al 30 jaar. En soms is het voor mensen moeilijk om te wachten op het heil des Heeren, om met de woorden van ds. Schenau te spreken.
Als ze er 40 jaar zitten, dan vindt de meerderheid van de mansleden hun blijkbaar ook geschikter dan de tegenkandidaten.
Dat jij bang bent voor machtspolitiek aan de rechterkant begrijp ik vanuit jouw positie. Ik vraag mij alleen af of dit terecht is. Ik heb het idee dat een minderheid regelmatig allerlei excussen aangrijpt om te verbloemen dat hun een minderheidsstandpunt hebben.
Dat kun je zo niet zeggen. Gematigde en gezonde mensen willen een ander niet beschadigen, ook al zou dat voor de kerkelijke gemeente wel goed zijn. Als je weet dat je iemand enorm pijn doet om hem uit het ambt te stemmen, dan doe je dat niet snel.

Ik denk dat mensen met een minderheidsstandpunt meestal best weten dat zij een minderheidsstandpunt hebben. Hoewel het ook zo is, dat ik mij er geregeld over verbaas dat er ook heel veel mensen zijn die het op veel punten wel met zo'n minderheidsstandpunt zijn, maar het gewoon niet op de spits drijven (net als ik dat overigens ook niet doe, in mijn beleving, maar ik ben er wel duidelijk over). Dus er is in bevindelijk gereformeerde kringen een zekere terughoudendheid om expliciet van de norm af te wijken. Als dan ineens duidelijk wordt dat de opvatting door nog slechts tien procent gedeeld wordt, dan kan iets heel snel veranderen.

Wat andere, conservatieve mensen dan weer angst geeft voor 'brekende dijken'. Zij beseffen in het algemeen niet dat ze zelf de oorzaak van die slappe dijken zijn, doordat een inhoudelijk gesprek vaak ontbreekt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door huisman »

DDD schreef: 12 mei 2023, 11:27 @Herman

Nee, want ik erken dat er oprechte bezorgdheid is aan beide kanten. Al vrees ik dat het vooral ter rechterzijde gemengd is met machtspolitiek, zelfs in de afvaardigingen. Ik zie het in mijn eigen kerkelijke gemeente ook hoor. Bepaalde ambtsdragers vinden vooral zichzelf erg geschikt om in het ambt te 'dienen'. En dat is echt zonder enige kwade bedoeling of bewuste heerszucht. Ze houden dat dan rustig 40 jaar vol. Ik geloof niet dat dat goed is. Maar ja, de mensen die wat meer bescheiden van karakter zijn, treden na 10 jaar af.

Ik ben het eens met ds. Schenau, dat de bezwaarde CGK-ers de conservatieve standpunten van de synode moeten verdragen. Maar dat doen ze natuurlijk al 30 jaar. En soms is het voor mensen moeilijk om te wachten op het heil des Heeren, om met de woorden van ds. Schenau te spreken.
Kom eens mee naar een CGK classis/PS of GS vergadering. Daar wordt absoluut geen machtspolitiek bedreven. We blijven spreken met elkaar op waardige toon. Er is best begrip voor elkaar maar ook het begrip dat dit niet meer kan. Elke ambtsdrager ondertekend dat hij zich houdt aan alle besluiten van de meerdere vergadering met natuurlijk recht van appèl . De gemeenten die revisie hebben aangevraagd en wachten tot de afhandeling doen het christelijk. De gemeenten die zondere revisieverzoek of tijdens het verzoek al overgaan tot vrouwelijke ambtsdragers handelen onchristelijk en moeten d.m.v. de kerkelijke tucht vermaand worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Tiberius »

Eens.
Al moet je volgens mij CGK-lid zijn om een dergelijke vergadering bij te mogen wonen, maar dat weet ik niet zeker.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door DDD »

Ik had het over de afvaardiging vanuit sommige classes.

Maar verder ben ik het met jullie eens. Het afwijken van kerkelijke afspraken is onchristelijk en heel schadelijk voor het kerkelijk samenleven.

Los daarvan vind ik dat het nemen van besluiten tegen de zin van een grote meerderheid in ook onchristelijk kan zijn, en schadelijk voor het kerkelijk samenleven. Dat gebeurt in allerlei kerken hoor. In de GG was dat over de HSV. Ik kan daar ook onmogelijk de leiding van de heilige Geest in zien.
Laatst gewijzigd door DDD op 12 mei 2023, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door MGG »

DDD schreef: 12 mei 2023, 11:51 Ik had het over de afvaardiging op sommige classes.

Maar verder ben ik het met jullie eens. Het afwijken van kerkelijke afspraken is onchristelijk en heel schadelijk voor het kerkelijk samenleven.

Los daarvan vind ik dat het nemen van besluiten tegen de zin van een grote meerderheid in ook onchristelijk kan zijn, en schadelijk voor het kerkelijk samenleven. Dat gebeurt in allerlei kerken hoor. In de GG was dat over de HSV. Ik kan daar ook onmogelijk de leiding van de heilige Geest in zien.
Zelfs op classis niveau is er zover ik weet in geeneen classis een meerderheid voor de HSV. Op bestuurlijk niveau is er absoluut geen meerderheid.
Heb jij een onderzoek waaruit blijkt dat er onder de leden een grote meerderheid voor is?
Plaats reactie