Korte citaten en spreuken

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef: 01 apr 2023, 09:42
Mannetje schreef: 11 jan 2023, 10:09 We raken de waarheid (...) niet kwijt doordat wij haar onderwijzen, maar door te twisten en te discussiëren.

Maarten Luther

(Ik heb dit citaat eerder gedeeld, maar ik las het van de week weer en dacht dat het wel mooi kon zijn om in herinnering te roepen)
Ben je ook geabonneerd op een 'bepaalde' mailservice, waardoor je elke dag een citaat van Luther in je mailbox ontvangt?
Ik heb ooit eens een klein boekje cadeau gekregen met citaten van Luther. Je zou ze eigenlijk wel in de context moeten lezen. Het zijn net Sprokkelhoutjes van ds. van der Poel....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Mannetje »

Piet Puk schreef: 01 apr 2023, 09:42
Mannetje schreef: 11 jan 2023, 10:09 We raken de waarheid (...) niet kwijt doordat wij haar onderwijzen, maar door te twisten en te discussiëren.

Maarten Luther

(Ik heb dit citaat eerder gedeeld, maar ik las het van de week weer en dacht dat het wel mooi kon zijn om in herinnering te roepen)
Ben je ook geabonneerd op een 'bepaalde' mailservice, waardoor je elke dag een citaat van Luther in je mailbox ontvangt?
Nee. Geheel tegenstrijdig met het plaatsen van een citaat uit een boekje lees ik zelf liever hele boeken dan korte citaten.
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Maanenschijn »

Piet Puk schreef:
Mannetje schreef: 11 jan 2023, 10:09 We raken de waarheid (...) niet kwijt doordat wij haar onderwijzen, maar door te twisten en te discussiëren.

Maarten Luther

(Ik heb dit citaat eerder gedeeld, maar ik las het van de week weer en dacht dat het wel mooi kon zijn om in herinnering te roepen)
Ben je ook geabonneerd op een 'bepaalde' mailservice, waardoor je elke dag een citaat van Luther in je mailbox ontvangt?
Ja. Inderdaad.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Susanna »

C.H. Spurgeon: Ryle is een man van God, die in het geloof gebleven is, een soldaat van Jezus Christus, die de heilige oorlog voert met een getrouwe ijver die alle lof verdient. Zijn woorden zijn woorden van waarheid, door de Heilige Geest ingegeven en doordrenkt met een vuur dat niet te doven is. Ik heb de grootste eerbied voor zijn werk in de dienst van onze Heer, en ik prijs God voor zijn getuigenis


J.C. Ryle: Ik kan eerlijk zeggen dat ik van alle hedendaagse predikers het meest geniet van Charles Spurgeon. Zijn prediking is altijd levendig, duidelijk en evangelisch. Hij is eerlijk, en zijn liefde voor zielen is zo oprecht en warm dat het moeilijk is om niet geraakt te worden door zijn woorden. Ik dank God voor de gave van zo'n dienaar van Christus in onze tijd.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door KDD »

Ds. L. Vroegindeweij schreef:
De Heere Jezus zet de deur open voor allen, die maar willen komen. Het is derhalve een duivelse redenering, te zeggen: Ik weet niet of ik een uitverkorene ben, en daarom behoef ik niet tot Christus te komen; maar het is integendeel een Goddelijke redenering, te zeggen: Ik weet niet of ik een uitverkorene ben, en daarom zal ik tot Hem komen, opdat ik zulks weten moge, dewijl het anders onmogelijk is dit te weten. Wat is nu uw kwaal, mensen!
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door KDD »

Ds. R. Erskine schreef:
Een wettische leerwijze geeft een mens meer te doen om de zaligheid, dan hij doen kan; maar een evangelische leerwijze geeft hem minder te doen, dan hij doen wil. Want niemand is gewillig om door vrije genade gezaligd te worden, voordat God zelf hem op de dag van zijn heirkracht gewillig maakt.
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Henk J »

Mooie citaten KDD, om over na te denken.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door KDD »

Henk J schreef: 15 apr 2023, 13:37 Mooie citaten KDD, om over na te denken.
Thanks. Ik lees oude kerkbladen op digibron en dan kom je soms dingen tegen dat je wil delen. Vanochtend uit de Gereformeerde Weekblad van halverwege de vorige eeuw.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Job »

KDD schreef: 15 apr 2023, 13:32
Ds. R. Erskine schreef:
Een wettische leerwijze geeft een mens meer te doen om de zaligheid, dan hij doen kan; maar een evangelische leerwijze geeft hem minder te doen, dan hij doen wil. Want niemand is gewillig om door vrije genade gezaligd te worden, voordat God zelf hem op de dag van zijn heirkracht gewillig maakt.
Ook van mij bedankt voor het delen, kernachtig 👌🏼
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Arja »

KDD schreef: 15 apr 2023, 13:32
Ds. R. Erskine schreef:
Een wettische leerwijze geeft een mens meer te doen om de zaligheid, dan hij doen kan; maar een evangelische leerwijze geeft hem minder te doen, dan hij doen wil. Want niemand is gewillig om door vrije genade gezaligd te worden, voordat God zelf hem op de dag van zijn heirkracht gewillig maakt.
Volgens mij komt het uit dit gedicht.
Mooi om het compleet te lezen

True and false zeal.

Some, with a forward zeal, depart
From the right way to heav'n;
Yet still, to prove their zeal sincere,
Against the law are driv'n.

Whilst others, who profess the faith,
Of Christ's obedience shy,
Yet to the law submit their hearts,
And their obedience try.

A legal spirit has a man
More work than strength to do;
But grace shall prove the sinner's friend,
That grace which gospel's true.


For, gospel grace has heav'nly wings,
And flies with full spread sail;
Whilst legal toils, and legal fears,
Are but a driving gale.

Thus, though in outward zeal we burn,
Yet with the inward man
We find a heart so full of sin,
And such a treach'rous plan,

That we cannot but feel the need
Of Jesus as our friend;
Who, as our Advocate above,
Will help and mercy send.

True gospel zeal is of a kind
That less of earth than heav'n;
And those who have most grace in heart,
Have least to be forgiv'n.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Bourdon16 »

O, laat mij u met liefde waarschuwen, want het is een bedroevende zaak, wanneer wij tevreden kunnen leven, weinig vreugde in onzen dierbaren Jezus. Ga rechtstreeks tot het kruis, daar en daar alleen kan uw geest weder levend gemaakt worden.

C.H. Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Mannetje »

"Geliefde vrienden, het is niet genoeg dat u zich zorgen maakt om uw ziel; u moet vluchten tot Christus, ja, u moet in Christus zijn. Dan pas bent u veilig."
McCheyne
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

We worden allemaal als Arminianen geboren. Het is genade die ons tot Calvinisten maakt.

Ds. G. Whitefield
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

“Do not imagine that if you meet a really humble man he will be what most people call 'humble' nowadays: he will not be a sort of greasy, smarmy person, who is always telling you that, of course, he is nobody.

Probably all you will think about him is that he seemed a cheerful, intelligent chap who took a real interest in what you said to him.

If you do dislike him it will be because you feel a little envious of anyone who seems to enjoy life so easily. He will not be thinking about humility: he will not be thinking about himself at all.”

― C.S. Lewis, Mere Christianity


In zeg niet dat ik het er per definitie mee eens ben, maar het is wel een interessante gedachte.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

KDD schreef: 15 apr 2023, 20:06
Henk J schreef: 15 apr 2023, 13:37 Mooie citaten KDD, om over na te denken.
Thanks. Ik lees oude kerkbladen op digibron en dan kom je soms dingen tegen dat je wil delen. Vanochtend uit de Gereformeerde Weekblad van halverwege de vorige eeuw.
Ik heb het Gereformeerd Weekblad ook ontdekt als een bron van leerzame artikelen. Ik moet er helaas wel een kanttekening bij plaatsen: De latere nummers zijn minder betrouwbaar en je ziet een verschuiving in de richting van de Waarheidsvriend. Maar de oudere jaargangen zijn zondermeer leerrijk. Den dan aan artikelen van bv. ds. I. Kievit die toen in de hoofdredactie zat. De oudere nummers zijn meer vergelijkbaar met het latere "Gekrookte Riet", meer bevindelijk van aard.
Verschuivingen vallen in kerkbladen goed op. Vergelijk bv. de oudere nummers van De Wekker met de jongste. Dan moet toch de oplettende lezer die verschuiving/verbreding opvallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie