Vluchtelingenbeleid

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Vluchtelingenbeleid

Bericht door Mara »

Staatssecretaris Harbers is zojuist afgetreden. Zoals verwacht eigenlijk.
Heel jammer dat dit Ministerie wederom onder vuur lag.
Ik had de indruk dat sommige kamerleden dit aftreden niet eisten, maar dat het nog twee kanten uit kon vallen.

De verschillende opponenten droegen goede suggesties aan om het vluchtelingenbeleid beter te laten verlopen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:Staatssecretaris Harbers is zojuist afgetreden. Zoals verwacht eigenlijk.
Heel jammer dat dit Ministerie wederom onder vuur lag.
Ik had de indruk dat sommige kamerleden dit aftreden niet eisten, maar dat het nog twee kanten uit kon vallen.

De verschillende opponenten droegen goede suggesties aan om het vluchtelingenbeleid beter te laten verlopen.
Ik vind het wel goed dat hij afgetreden is.
Als je weet dat de cijfers niet kloppen en ook niet naar handelt om een andere aanpak te doen...
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door Boertje »

We moeten zonder meer de echte vluchtelingen helpen: mensen die lijden door een oorlog, vervolging en honger moeten we altijd een thuis bieden. Dat staat voor mij als een paal boven water. Echter er zijn ook vluchtelingen uit veilige landen die hier iets te makkelijk uit de ruif mee willen eten, vaak zijn het dan ook economische vluchtelingen. Als deze zich dan ook nog eens niet aan de wet houden is voor mij nog maar één optie over: namelijk zonder pardon per direct uitzetten. Illegalen: ook direct uitzetten. Dat sommige vluchtelingen zelfs een zwaarder vergrijp begaan vind ik onbestaanbaar, en helemaal als dat ook nog eens door de politiek in de cijfers verdoezeld wordt. Dus zijn vertrek is terecht.
Laatst gewijzigd door Boertje op 21 mei 2019, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door Herman »

Criminaliteit onder vluchtelingen is een groot probleem en dat moet je natuurlijk niet verzwijgen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door Jantje »

Inderdaad.

Anders krijg je zulke situaties: https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/2. ... -1.1569513
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef:
Ik vind het wel goed dat hij afgetreden is.
Als je weet dat de cijfers niet kloppen en ook niet naar handelt om een andere aanpak te doen...
De beste man wist niet dat de cijfers niet klopten, of althans niet transparant waren.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door liz boer »

Het mag idd niet verzwegen worden, toch zijn we verplicht om voor onze vreemdeling te zorgen, net als voor alle andere mensen, dat er pseudo vluchtelingen zijn is heel kwalijk en maakt dat de mensen die in nood zijn, verdacht worden en niet geholpen, de GG in Kapelle doet goed werk en ik hoop van harte dat die arrestatie hen niet afschrikt,maar dat ze doorgaan met hun werk.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:
Ik vind het wel goed dat hij afgetreden is.
Als je weet dat de cijfers niet kloppen en ook niet naar handelt om een andere aanpak te doen...
Ik kreeg de indruk dat hij het echt niet wist, dat zijn ambtenaren het gedaan hebben.
Hij had echter wel door moeten vragen wat het kopje: Overige precies inhoudt.
Ik erger me aan de hypocrisie van sommige kamerleden, die er meteen vol op inbeuken.
Gelukkig bleven er een aantal fatsoenlijk.
Henk Krol zei dat hij het beter vond als er een visum aangevraagd wordt in het land van herkomst.
Bij een Nederlandse ambassade of een Europa-consulaat.
Of een visum laten verstrekken door een vluchtelingenorganisatie, die de kampen beheert.
Daarmee voorkom je (grotendeels) dat criminelen, of mensen woonachtig in een veilig land, naar Europa komen.
Maar bootjes terugduwen (zoals Wilders zei over Italië) is natuurlijk een infantiele opmerking.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door eilander »

Mara schreef:Ik kreeg de indruk dat hij het echt niet wist, dat zijn ambtenaren het gedaan hebben.
Dat zal vast wel, maar als minister ben je dan 100% verantwoordelijk, en terecht.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door Boertje »

Ik begreep dat er in ambtelijke stukken het vermelden onder het kopje overig ontraden werd. Ik denk ook dat er in de top van het ambtelijk apparaat veel mis is. Immers zij bepalen wat een minister wel of niet te zien krijgt. Sterker nog de ambtelijke top kan een bewindsman bewust laten vallen door informatie achter te houden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Ik kreeg de indruk dat hij het echt niet wist, dat zijn ambtenaren het gedaan hebben.
Dat zal vast wel, maar als minister ben je dan 100% verantwoordelijk, en terecht.
Ja uiteraard.
Maar moet je je voorstellen dat je in een bedrijf de leiding krijgt, waar je voorganger een rommeltje heeft gemaakt van de financiële administratie. Jij maakt het zo goed mogelijk op orde maar je ziet 1 ding over het hoofd.
Daar word je dan na een jaar volledig op afgefikt. Dat voelt toch onrechtvaardig?
Dit ministerie is trouwens wel het "koppenrol" ministerie. De één na de ander - VVDer! - moet het veld verlaten.
Ik hoop dat Grapperhaus het wel volhoudt tot het einde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door eilander »

Boertje schreef:Ik begreep dat er in ambtelijke stukken het vermelden onder het kopje overig ontraden werd. Ik denk ook dat er in de top van het ambtelijk apparaat veel mis is. Immers zij bepalen wat een minister wel of niet te zien krijgt. Sterker nog de ambtelijke top kan een bewindsman bewust laten vallen door informatie achter te houden.
Ambtelijke stukken op dat niveau moet een minister gewoon lezen. Als je als minister of staatssecretaris een cultuur creëert of in stand houdt waarin gevoelige informatie niet op je tafel terecht komt, ben je deze post gewoon niet waard.
Zo is het in het bedrijfsleven toch ook? Ik deel alle informatie met de hoogste baas bij ons, dan kan hij de keuzes maken. Dat moet ik niet voor hem doen. Maar zo'n cultuur moet er dan wel zijn natuurlijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Ik kreeg de indruk dat hij het echt niet wist, dat zijn ambtenaren het gedaan hebben.
Dat zal vast wel, maar als minister ben je dan 100% verantwoordelijk, en terecht.
Ja uiteraard.
Maar moet je je voorstellen dat je in een bedrijf de leiding krijgt, waar je voorganger een rommeltje heeft gemaakt van de financiële administratie. Jij maakt het zo goed mogelijk op orde maar je ziet 1 ding over het hoofd.
Daar word je dan na een jaar volledig op afgefikt. Dat voelt toch onrechtvaardig?
Dat begrijp ik. Twee opmerkingen:
1. Bij de aanvaarding/overdracht moeten gevoelige zaken worden besproken. Als je voorganger er een rommeltje van gemaakt heeft, moet je overwegen of je die post dan wel aanvaardt.
2. Ik geloof niet dat dit probleem van nu, op zijn voorganger af te wentelen is. Politiek is een hard vak, maar het werkt vaak toch ook wel weer zo: als je rommel aan het opruimen bent, en dus goed bezig bent, kun je ook een keer iets over het hoofd zien. Er is dan het vertrouwen dat alles ook goed komt. Je ziet dat duidelijk op Financiën, rond de Belastingdienst - waarvan ik overigens nog maar moet zien dat het goed afloopt voor de staatssecretaris.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door Boertje »

Ik werk zelf in de ambtelijke wereld en weet dus dat dit gebeurd. Net zo als dit ook best in het bedrijfsleven zal gebeuren. De top van ministeries is zeer machtig. En het is juist die top die bepaalt wanneer een minister wat te zien krijgt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vluchtelingenbeleid

Bericht door eilander »

Boertje schreef:Ik werk zelf in de ambtelijke wereld en weet dus dat dit gebeurd. Net zo als dit ook best in het bedrijfsleven zal gebeuren. De top van ministeries is zeer machtig. En het is juist die top die bepaalt wanneer een minister wat te zien krijgt.
Dan vind ik het ook terecht dat je als minister of staatssecretaris aftreedt. Vanaf dag 1 zou ik zeggen: wat er ook gebeurt, maar ik wil alles weten. Wat we er vervolgens mee doen, is een tweede. Maar je informeert mij over alle belangrijke dingen, hoe gevoelig het ook ligt en hoe vervelend de informatie ook is.
Plaats reactie