Europese Verkiezingen 2019

Ga jij stemmen voor de Europese verkiezingen?

Ja
41
77%
Nee
11
21%
Weet ik nog niet
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 53

MGG
Berichten: 3552
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Europese Verkiezingen 2019

Bericht door MGG »

https://cvandaag.nl/99944-peiling-europ ... ristenunie

Dit verschil had ik niet zien aankomen. De CU moet hard aan de bak haar zetel te behouden. Ik denk dat het diverse CU politici spijt dat de gecombineerde lijst verbroken is.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Europese Verkiezingen 2019

Bericht door Gezang »

Hadden ze dat maar niet moeten doen. Hopelijk krijgt SGP daardoor wel zetel.
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Europese Verkiezingen 2019

Bericht door Philip »

Volgens de peiling halen zowel CU als SGP geen zetel. Dat kon je ook aan zien komen als je de uitslag van 2019 bekijkt. Dat was 2,1 zetel. De CU stond toen in de peilingen op 5 zetels, de SGP op 3. Als je 3/8 aan de SGP toerekent, kom je op 0,8 zetel. Bij de Tweede Kamerverkiezingen haalde de SGP ongeveer evenveel stemmen als in 2017 en 2021, dus van groei is bij de SGP geen sprake. Ik verwacht daarom dat de SGP onder de kiesdrempel blijft.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Europese Verkiezingen 2019

Bericht door Delftenaar »

Aangezien het Europese verkiezingen zijn zou je op Europese partijen zoals de ECR of de EVP moeten kunnen stemmen i.p.v. op landelijke partijen.
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Europese Verkiezingen 2019

Bericht door Philip »

Eens. Maar daar zijn CU en SGP altijd tegen geweest. Met als gevolg dat ze nu waarschijnlijk beide verdwijnen. Zeker de CU-stemmers onder ons zouden een alternatief moeten zoeken, denk ik.
MGG
Berichten: 3552
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Europese Verkiezingen 2019

Bericht door MGG »

Philip schreef: 13 feb 2024, 21:22 Volgens de peiling halen zowel CU als SGP geen zetel. Dat kon je ook aan zien komen als je de uitslag van 2019 bekijkt. Dat was 2,1 zetel. De CU stond toen in de peilingen op 5 zetels, de SGP op 3. Als je 3/8 aan de SGP toerekent, kom je op 0,8 zetel. Bij de Tweede Kamerverkiezingen haalde de SGP ongeveer evenveel stemmen als in 2017 en 2021, dus van groei is bij de SGP geen sprake. Ik verwacht daarom dat de SGP onder de kiesdrempel blijft.
Waar vind jij nauwkeurige cijfers? Uit het Cvandaag artikel blijkt niet dat de SGP geen zetel haalt. Als alle SGP stemmer van de laatste verkiezingen weer SGP stemmen, is de zetel veilig. Helaas heeft ook de SGP last van de lagere opkomst bij Europese verkiezingen.
MGG
Berichten: 3552
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Europese Verkiezingen 2019

Bericht door MGG »

Philip schreef: 13 feb 2024, 21:45 Eens. Maar daar zijn CU en SGP altijd tegen geweest. Met als gevolg dat ze nu waarschijnlijk beide verdwijnen. Zeker de CU-stemmers onder ons zouden een alternatief moeten zoeken, denk ik.
SGP stemmen dan is de kans groter dat die zetel blijft. Het is ook een duidelijke signaal naar de CU die de gezamenlijke lijst om zeep geholpen heeft.

Zonder die actie was de CU zetel veilig. Vermoedelijk stemt circa 1/3e van de 'SGP-stemmer' op de nummer 2. Met voorkeurstemmen de CU zetel afsnoepen zou heel lastig worden.

Met het oog op de laatste verkiezingen is het bijzonder om te lezen dat de PVV zonder de Brexit niet in het EP zat.

https://www.verkiezingsuitslagen.nl/ver ... EP20190523
Laatst gewijzigd door MGG op 13 feb 2024, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Europese Verkiezingen 2019

Bericht door Philip »

MGG schreef: 13 feb 2024, 21:53
Philip schreef: 13 feb 2024, 21:22 Volgens de peiling halen zowel CU als SGP geen zetel. Dat kon je ook aan zien komen als je de uitslag van 2019 bekijkt. Dat was 2,1 zetel. De CU stond toen in de peilingen op 5 zetels, de SGP op 3. Als je 3/8 aan de SGP toerekent, kom je op 0,8 zetel. Bij de Tweede Kamerverkiezingen haalde de SGP ongeveer evenveel stemmen als in 2017 en 2021, dus van groei is bij de SGP geen sprake. Ik verwacht daarom dat de SGP onder de kiesdrempel blijft.
Waar vind jij nauwkeurige cijfers? Uit het Cvandaag artikel blijkt niet dat de SGP geen zetel haalt. Als alle SGP stemmer van de laatste verkiezingen weer SGP stemmen, is de zetel veilig. Helaas heeft ook de SGP last van de lagere opkomst bij Europese verkiezingen.
Dit is een eigen inschatting. De lagere opkomst bij de SGP zorgt waarschijnlijk inderdaad voor problemen.

Peilingen bij de SGP zijn trouwens vaak onbetrouwbaar. Ik heb ze wel gezien van 1 of van 5 zetels voor de SGP in de Tweede Kamer
MGG
Berichten: 3552
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Europese Verkiezingen 2019

Bericht door MGG »

Philip schreef: 13 feb 2024, 22:00
MGG schreef: 13 feb 2024, 21:53
Philip schreef: 13 feb 2024, 21:22 Volgens de peiling halen zowel CU als SGP geen zetel. Dat kon je ook aan zien komen als je de uitslag van 2019 bekijkt. Dat was 2,1 zetel. De CU stond toen in de peilingen op 5 zetels, de SGP op 3. Als je 3/8 aan de SGP toerekent, kom je op 0,8 zetel. Bij de Tweede Kamerverkiezingen haalde de SGP ongeveer evenveel stemmen als in 2017 en 2021, dus van groei is bij de SGP geen sprake. Ik verwacht daarom dat de SGP onder de kiesdrempel blijft.
Waar vind jij nauwkeurige cijfers? Uit het Cvandaag artikel blijkt niet dat de SGP geen zetel haalt. Als alle SGP stemmer van de laatste verkiezingen weer SGP stemmen, is de zetel veilig. Helaas heeft ook de SGP last van de lagere opkomst bij Europese verkiezingen.
Dit is een eigen inschatting. De lagere opkomst bij de SGP zorgt waarschijnlijk inderdaad voor problemen.

Peilingen bij de SGP zijn trouwens vaak onbetrouwbaar. Ik heb ze wel gezien van 1 of van 5 zetels voor de SGP in de Tweede Kamer
De laaste jaren staat de SGP in peilingen vaak 3 of 4, maar in de praktijk is de 4e zetel buiten bereik. Bij de laatste verkiezingen haalde de SGP tweeduizend stemmen meer. Bij de Europese verkiezingen is de concurrentie van de PVV en BBB hopelijk minder. Ik schat de kans dat de SGP een zetel haalt op 75%.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Europese Verkiezingen 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef: 13 feb 2024, 21:42 Aangezien het Europese verkiezingen zijn zou je op Europese partijen zoals de ECR of de EVP moeten kunnen stemmen i.p.v. op landelijke partijen.
Daar zou ik dan weer niet persé voor zijn. Ieder partij binnen die grote fractie mag zijn eigenheid hebben en door per fractie te stemmen voorkom je dat.
Vind het wel lastig want veel van de opvattingen van de SGP deel ik niet maar ik heb ook geen zin in een verloren stem op de CU.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Europese Verkiezingen 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Philip schreef: 13 feb 2024, 21:45 Eens. Maar daar zijn CU en SGP altijd tegen geweest. Met als gevolg dat ze nu waarschijnlijk beide verdwijnen. Zeker de CU-stemmers onder ons zouden een alternatief moeten zoeken, denk ik.
Ja klopt ja, lastig.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Europese Verkiezingen 2019

Bericht door Delftenaar »

Geytenbeekje schreef: 13 feb 2024, 22:25
Delftenaar schreef: 13 feb 2024, 21:42 Aangezien het Europese verkiezingen zijn zou je op Europese partijen zoals de ECR of de EVP moeten kunnen stemmen i.p.v. op landelijke partijen.
Daar zou ik dan weer niet persé voor zijn. Ieder partij binnen die grote fractie mag zijn eigenheid hebben en door per fractie te stemmen voorkom je dat.
Vind het wel lastig want veel van de opvattingen van de SGP deel ik niet maar ik heb ook geen zin in een verloren stem op de CU.
Stel je voor dat je bij verkiezingen voor de Tweede Kamer alleem op partijen uit de provincie waarin je woonachtig bent kunt stemmen. En die partijen in de Tweede Kamer vervolgens coalities gaan sluiten die bekend staan als SGP, VVD, BBB etc,
Dat gebeurt nu in Europa.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Europese Verkiezingen 2019

Bericht door Anselmus »

Geytenbeekje schreef: 13 feb 2024, 22:25
Delftenaar schreef: 13 feb 2024, 21:42 Aangezien het Europese verkiezingen zijn zou je op Europese partijen zoals de ECR of de EVP moeten kunnen stemmen i.p.v. op landelijke partijen.
Daar zou ik dan weer niet persé voor zijn. Ieder partij binnen die grote fractie mag zijn eigenheid hebben en door per fractie te stemmen voorkom je dat.
Vind het wel lastig want veel van de opvattingen van de SGP deel ik niet maar ik heb ook geen zin in een verloren stem op de CU.
Binnen het kerkverband waar je nu vaak naar preken luistert mag je dit toch niet zeggen? Dan moet je toch een abonnement op 'in het spoor' hebben? Dat valt voor sommigen wel onder het vijfde gebod denk ik. Hoe zie jij dat?
Fides Quaerens Intellectum
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Europese Verkiezingen 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Anselmus schreef: 16 feb 2024, 11:50
Geytenbeekje schreef: 13 feb 2024, 22:25
Delftenaar schreef: 13 feb 2024, 21:42 Aangezien het Europese verkiezingen zijn zou je op Europese partijen zoals de ECR of de EVP moeten kunnen stemmen i.p.v. op landelijke partijen.
Daar zou ik dan weer niet persé voor zijn. Ieder partij binnen die grote fractie mag zijn eigenheid hebben en door per fractie te stemmen voorkom je dat.
Vind het wel lastig want veel van de opvattingen van de SGP deel ik niet maar ik heb ook geen zin in een verloren stem op de CU.
Binnen het kerkverband waar je nu vaak naar preken luistert mag je dit toch niet zeggen? Dan moet je toch een abonnement op 'in het spoor' hebben? Dat valt voor sommigen wel onder het vijfde gebod denk ik. Hoe zie jij dat?
Niet stemmen is alsnog de meerderheid laten beslissen wie de stemmen krijgt ;)
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Europese Verkiezingen 2019

Bericht door Philip »

Van de site van In het Spoor https://www.inhetspoor.nl/in-het-spoor/. Ze hebben zich blijkbaar niet helemaal gerealiseerd hoe de gemiddelde lezer dit leest :(

De wonderen des Allerhoogsten weer volop voorradig – Het bestuur. Recent moest een derde oplage gedrukt worden van deze prachtige heruitgave. Aandacht wordt gevraagd voor het feit dat dit boek ook zeer geschikt is om cadeau te geven.
Plaats reactie