Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Er is verschil van diagnose. Dat lijkt mij meer het probleem dan verschil in behandelingstraject.

https://www.rd.nl/artikel/1009525-in-zw ... uitgepraat

Een opmerkelijk artikel. Zonder raadplegen van betrokkenen is dit wel in hoge mate speculatief. Ik vermoed -evenzeer speculatief- dat het ook zo kan zijn dat enkele bezwaarden aan obstructie zijn gaan doen, toen ze constateerden dat er geen meerderheid was voor hun benadering.

Daarvoor zijn wel aanwijzingen, namelijk in het besluit van Urk- Ebenhaezer en in het agendapunt dat ter bespreking voorlag. Het onkerkrechtelijke beroep op de synode in plaats van een beroep op de deputaten wekt dezelfde indruk.

Het wegschrijven van het goede verloop van de vorige classisbespreking vind ik wat kort door de bocht. De verklaring van de schrijver overtuigt mij in ieder geval vooralsnog niet.

We zullen zien of de CGK Zwolle ook zegt dat ze zijn uitgepraat. Als deze aan de leden meldt, dat de afgevaardigden zelf niet uitgepraat waren, dan weet je dat het praat/vergaderprobleem elders ligt.

Ik ben benieuwd naar de analyse van het ND.

Mijn analyse is dat de GS er dacht af te zijn door de problemen weer terug te verwijzen naar de classis. Iedereen kon voorzien dat dit in diverse classes grote problemen zou opleveren. Nu komt het als een boomerang terug naar de GS. Die heeft nu maar één uitweg en dat is de consequentie aanvaarden van hun uitspraken rondom homoseksualiteit en vrouw en ambt.
Concreet: Kerkenraden die ongehoorzaam zijn aan deze besluiten moeten onder de tucht worden gesteld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Mannetje schreef:
Ambtenaar schreef:Het is voor alle partijen toch veel beter dat de wegen zich scheiden? De ontstane kloof kan niet meer gedicht worden. Het is nu een kwestie van gewoon één keer door de zure appel heen bijten.
Maar wie gaat en wie blijft? Zolang je vooral vindt dat de ander moet gaan, kom je er nog niet uit...
Als de besluitvorming is dat vrouwen in het ambt niet conform de bijbelse norm is. Dan lijkt het mij duidelijk wie moeten gaan. Door te wachten wordt de schade groter.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Maar wie gaat en wie blijft? Zolang je vooral vindt dat de ander moet gaan, kom je er nog niet uit...
Laten we beginnen met Zwolle.
Precies. Per direct een spoedzitting plannen voor de Generale Synode binnen 6 weken na vandaag en de gemeente onder de tucht stellen, de kerkenraad laten aftreden en wat broeders uit Urk de honneurs laten waarnemen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Evangelist
Berichten: 488
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Evangelist »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Bezorgd schreef:Misschien goed om het linkje even te plaatsen.

https://www.rd.nl/artikel/1009438-class ... -synode-in

Ze schalen af tot alleen het hoogst noodzakelijk maar de commissie gaat rapporteren op de voorjaarsclassis eind maart. Dus die vergadering gaat wel gewoon door?
Ik begrijp hem ook niet. Wat is een classis meer dan een vergadering? :bobo En die vergadering gaat gewoon door.

Maar goed, zorgelijk is het allemaal wel. Feitelijk hebben ze een mediator aangezocht in de vorm van de Generale Synode. Maar ook dat is niet veel meer dan een vergadering. Ná de vergadering(en) bestaat de synode niet meer.
Zo moeilijk is dat niet: men gaat de gewone classistaken niet meer allemaal doen. Alleen nog die taken die noodzakelijk zijn om het gemeentelijke leven doorgang te laten vinden. (Dus ontvangst predikanten, emeritering, examens van kandidaten, enz., en kiezen afgevaardigden naar de PS.)
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Wat zijn de andere 'gewone' classistaken dan, die ze niet meer gaan doen?
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: Per direct een spoedzitting plannen voor de Generale Synode binnen 6 weken na vandaag en de gemeente onder de tucht stellen, de kerkenraad laten aftreden en wat broeders uit Urk de honneurs laten waarnemen.
Met door de zure appel heen bijten bedoel ik dat de CGK Zwolle als gemeente terugtreedt uit het kerkgenootschap van de CGK.

De kerkenraad afzetten en laten vervangen door mensen die aan de andere kant van het spectrum staan, lijkt mij geen goed idee. Daarmee creëer je nodeloos extra spanningen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Per direct een spoedzitting plannen voor de Generale Synode binnen 6 weken na vandaag en de gemeente onder de tucht stellen, de kerkenraad laten aftreden en wat broeders uit Urk de honneurs laten waarnemen.
Met door de zure appel heen bijten bedoel ik dat de CGK Zwolle als gemeente terugtreedt uit het kerkgenootschap van de CGK.

De kerkenraad afzetten en laten vervangen door mensen die aan de andere kant van het spectrum staan, lijkt mij geen goed idee. Daarmee creëer je nodeloos extra spanningen.
Dat mag ook. Maar als Zwolle wil blijven, blijft er geen andere optie over dan de optie die ik hierboven beschrijf.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: Dat mag ook. Maar als Zwolle wil blijven, blijft er geen andere optie over dan de optie die ik hierboven beschrijf.
Dat is niet waar. De Generale Synode kan ook besluiten dat het iedere gemeente vrij staat om zelf een keuze te maken, waarbij de Synode uitspreekt dat het de voorkeur heeft dat het meerderheidsstandpunt wordt gevolgd. Ik ken de CGK niet heel goed, maar als de Synode zo een keuze zou maken, dan komen de BhP-ers in opstand en verplaats de discussie zich naar de rechterzijde.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door mcgk »

Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er na de synodeuitspraak al snel een gemeente zou overgaan naar GKV/NGK en de toekomstige fusiekerk daarvan. Dat is niet gebeurd. Wel weet ik dat verschillende CGK's aan die zijde last hebben van vertrekkende leden wegens het synodestandpunt.

Het lijkt nu eerder een wedstrijd te worden wie het langste blijft zitten. Ik hoop van harte dat de BhP-gemeenten niet eerst zullen vertrekken.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Maar wie gaat en wie blijft? Zolang je vooral vindt dat de ander moet gaan, kom je er nog niet uit...
Laten we beginnen met Zwolle.
Precies. Per direct een spoedzitting plannen voor de Generale Synode binnen 6 weken na vandaag en de gemeente onder de tucht stellen, de kerkenraad laten aftreden en wat broeders uit Urk de honneurs laten waarnemen.
Ik heb idee dat jet niet helemaal helder hebt wat tucht inhoudt. Tucht is gericht op terugkeer van een zondige weg. Jij maakt er een een soort strafexpeditie van. Dat is toch echt iets anders.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Wat zijn de andere 'gewone' classistaken dan, die ze niet meer gaan doen?
Terechte vraag. Hoe gaat de agenda van de voorjaarsclassis eruit zien? Blijf het vreemd vinden dat die vergadering blijkbaar na dit 'vastlopen' wel doorgaat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Wat zijn de andere 'gewone' classistaken dan, die ze niet meer gaan doen?
Ik heb ook geen idee :D

Ze gaan de gewone classistaken, die hoogst noodzakelijk zijn voor het doorgaan van het gemeentelijk leven, juist wel doen.
Evangelist
Berichten: 488
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Evangelist »

Tiberius schreef:Wat zijn de andere 'gewone' classistaken dan, die ze niet meer gaan doen?
Bespreken van appelschriften, bespreken van het wel en wee in de gemeenten, besluiten nemen over de navolging van GS-besluiten.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Berichten: 488
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Evangelist »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Wat zijn de andere 'gewone' classistaken dan, die ze niet meer gaan doen?
Terechte vraag. Hoe gaat de agenda van de voorjaarsclassis eruit zien? Blijf het vreemd vinden dat die vergadering blijkbaar na dit 'vastlopen' wel doorgaat.
Hoe moet een kandidaat anders bevestigd worden als een classis niks meer doet? Hoe moet een dominee dan met emeritaat?
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

mcgk schreef:Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er na de synodeuitspraak al snel een gemeente zou overgaan naar GKV/NGK en de toekomstige fusiekerk daarvan. Dat is niet gebeurd. Wel weet ik dat verschillende CGK's aan die zijde last hebben van vertrekkende leden wegens het synodestandpunt.

Het lijkt nu eerder een wedstrijd te worden wie het langste blijft zitten. Ik hoop van harte dat de BhP-gemeenten niet eerst zullen vertrekken.
Als er leden vertrekken in linkerflankgemeenten, dan zullen die kerkenraden toch ook voor het dilemma komen te staan om ofwel het beleid tegen de zin van de synode in aan te passen ofwel de kerkscheuring te laten gebeuren. Als je met zijn allen overstapt, zullen er vrijwel altijd gemeenteleden overblijven.
Plaats reactie