Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

HersteldHervormd
Berichten: 6181
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HersteldHervormd »

Orchidee schreef: 09 jan 2024, 13:55
merel schreef:
MGG schreef: 09 jan 2024, 06:57
merel schreef: 09 jan 2024, 06:25

Dat laatste zal binnen de CGK niet gebeuren. Dat is meer een GerGem ding. ;)
De knipoog naar de GG is wel grappig gezien je recentere voorbeelden niet noemt. Als lid van de PKN zegt het jaartal 2004 je mogelijk iets ;).

Het lijkt mij naïef om te denken dat het de CGK bespaard blijft. Ik ken een 'echt' CGK gezin waar het al gebeurd is.
Ik ben pas sinds 2019 lid van de PKN en daarvoor was ik lid van de CGK. Mijn familieleden zijn ook lid van de PKN of CGK. Daar wordt niet moeilijk gedaan over de de naam van het kerkverband, 2004 is in mijn omgeving ook geruisloos verlopen.
Moeilijk doen over een kerkverband hoor ik ook regelmatig maar in mijn naaste familie en gezin heb ik daar tot nu toe gelukkig géén last van.
We zijn lid van een PKN, HHK of CGK gemeente en kunnen elkaar gelukkig in Christus vinden Afbeelding
En daar is niks mis mee vind ik, juist mooi dat je elkaar vind.

Maar waar ligt de grens? Kan je ook de ander vinden bij een Jehova Getuigen, bij een Rooms-Katholiek, bij een baptist/evangelische... etc.
Daar ligt m.i. het spanningsveld.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9943
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

De Jehova's kan je m.i. niet gelijk stelken met de andere voorbeelden die jij noemt. Dat is een sekte. Ik mag hopen dat je met andere christenen kan spreken over Christus en dan vallen de verschillen weg. Dat ervaar ik wel met mijn RK schoonmoeder.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6521
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Posthoorn »

Het is Jehovah's getuigen, geen 'Jehovah's' s.v.p.
ZWP
Berichten: 1679
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door ZWP »

Ambtenaar schreef: 08 jan 2024, 20:00
huisman schreef: 08 jan 2024, 19:25 Maar ik ben meer benieuwd of @DDD of andere buitenstaanders een oplossing hebben die de hele CGK zou kunnen dragen en behoeden voor het uiteenvallen van ons kerkverband. Dat laatste wil namelijk niemand binnen de CGK.
Als buitenstaander zou ik zeggen dat individuele gemeentes ruimte moeten krijgen om zelf een besluit te nemen t.a.v. het minderheids- en meerderheidsstandpunt.
@huisman (ea): zou die ruimte er binnen de CGK moeten of kunnen zijn? Er is een behoorlijke minderheid van de synode (maar wellicht een grotere groep leden) die zich in het minderheidsrapport kan vinden. Dat is een geluid wat binnen de CGK (steeds luider) klinkt, of we dat nu willen of niet. Er is ruimte om dat rapport te schrijven, te 'verdedigen' op een synode, toe te lichten etc. Mogen plaatselijke gemeenten dan dit conform dit rapport hun gemeente inrichten?
Wat gaat er dan mis en wat gaat er dan goed?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12109
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Ruimte voor discussie is natuurlijk van een andere orde om dat ook daadwerkelijk toe te staan.
HHR
Berichten: 1022
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHR »

ZWP schreef: 10 jan 2024, 08:06
Ambtenaar schreef: 08 jan 2024, 20:00
huisman schreef: 08 jan 2024, 19:25 Maar ik ben meer benieuwd of @DDD of andere buitenstaanders een oplossing hebben die de hele CGK zou kunnen dragen en behoeden voor het uiteenvallen van ons kerkverband. Dat laatste wil namelijk niemand binnen de CGK.
Als buitenstaander zou ik zeggen dat individuele gemeentes ruimte moeten krijgen om zelf een besluit te nemen t.a.v. het minderheids- en meerderheidsstandpunt.
@huisman (ea): zou die ruimte er binnen de CGK moeten of kunnen zijn? Er is een behoorlijke minderheid van de synode (maar wellicht een grotere groep leden) die zich in het minderheidsrapport kan vinden. Dat is een geluid wat binnen de CGK (steeds luider) klinkt, of we dat nu willen of niet. Er is ruimte om dat rapport te schrijven, te 'verdedigen' op een synode, toe te lichten etc. Mogen plaatselijke gemeenten dan dit conform dit rapport hun gemeente inrichten?
Wat gaat er dan mis en wat gaat er dan goed?
M.i. niet. Wil je een bijbelgetrouw kerkverband zijn of niet.
Meerderheidsrapport en daaropvolgende GS besluiten zijn duidelijk.
Als je dit gaat gedogen, wat is dan nog het verschil met PKN? Waar ieder doet wat goed is in eigen ogen?
Dan heeft CGK toch geen bestaansrecht meer?

En eens met Herman.
Geytenbeekje
Berichten: 8305
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

https://cvandaag.nl/99509-cgk-classis-a ... =2024Jan12
CGK-classis Apeldoorn negeert particuliere synode en vermaant ongehoorzame kerken niet.
HHR
Berichten: 1022
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHR »

Provoceren in optima forma: https://www.youtube.com/live/RKTkJ9Yx0_ ... j-ka9Z7eSY

(CGK Gouda)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2890
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door FlyingEagle »

HHR schreef:Provoceren in optima forma: https://www.youtube.com/live/RKTkJ9Yx0_ ... j-ka9Z7eSY

(CGK Gouda)
Wow, is dit de eerste keer dat een vrouwelijke predikant in de CGK voorgaat?
HHR
Berichten: 1022
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHR »

Zover ik weet wel.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door helma »

Wat ontzettend verdrietig. Dat doet me echt pijn. Ook om persoonlijke redenen.
Laatst gewijzigd door helma op 13 jan 2024, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33354
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

FlyingEagle schreef: 13 jan 2024, 10:31
HHR schreef:Provoceren in optima forma: https://www.youtube.com/live/RKTkJ9Yx0_ ... j-ka9Z7eSY

(CGK Gouda)
Wow, is dit de eerste keer dat een vrouwelijke predikant in de CGK voorgaat?
Nee, het is niet de eerste keer. Maar dat maakt het niet minder triest.
HHR
Berichten: 1022
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHR »

De grote vraag is , wat is het doel? Ik snap het echt niet. Zelfs als je voorstander bent.
Het kan zo maar zijn dat dit weerstand oproept bij midden gemeenten die opzich voor gedogen zouden zijn van vrouwelijke ouderlingen en diakenen.
Of is het echt bewust de confrontatie opzoeken?
Aart Appel
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2021, 17:50

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Aart Appel »

Als geboren en getogen CGK-er zeg ik: moeten we niet gewoon eerlijk en nuchter concluderen dat we na decennia gewoon echt uitgepraat zijn met elkaar? Als we keer op keer moeten constateren dat het maken van afspraken maken met elkaar gewoon niet werkt? Ieder doet wat goed is in zijn / haar oog... Je schaamt je bijna om nog CGK-er te zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Aart Appel schreef: 13 jan 2024, 11:38 Als geboren en getogen CGK-er zeg ik: moeten we niet gewoon eerlijk en nuchter concluderen dat we na decennia gewoon echt uitgepraat zijn met elkaar? Als we keer op keer moeten constateren dat het maken van afspraken maken met elkaar gewoon niet werkt? Ieder doet wat goed is in zijn / haar oog... Je schaamt je bijna om nog CGK-er te zijn.
Waarom zou je je schamen? Bij de buren lijkt het gras altijd groener. In de GG is er geen volwassen gesprekscultuur en in de PKN is het lang leve de vrijheid.
Plaats reactie