Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHR »

Bertiel schreef: 09 feb 2024, 07:50 en nu?
Want zij gaan niet terugkeren, nee eerder verergeren en gaan ook niet over naar een ander kerkverband, anders hadden ze dat met de nieuwe GKV allang gedaan.
Pappend en nathoudend van convent naar GS.
Misschien nog een keer GS. Want er moeten wel gesprekken zijn. Zelfs na 1001 gespreksronden.
Intussen zit iedereen helemaal klem. Zomaar opstappen doe je niet, want financiële belangen.
En over een aantal jaar is het vanzelf een gedoogconstructie geworden.
Zoals het meestal gaat binnen de CGK.

En daarna wordt het volgende discutabele onderwerp op de agenda gezet.
Bv praktiserende homostellen binnen de kerk.
En ook dat wordt stilletjes gedoogd, want met vrouw en ambt zijn we er toch ook uitgekomen, wordt dan geredeneerd.
Daarna het volgende onderwerp.
En zo door.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door refo »

HHR schreef: 09 feb 2024, 08:08
Bertiel schreef: 09 feb 2024, 07:50 en nu?
Want zij gaan niet terugkeren, nee eerder verergeren en gaan ook niet over naar een ander kerkverband, anders hadden ze dat met de nieuwe GKV allang gedaan.
Pappend en nathoudend van convent naar GS.
Misschien nog een keer GS. Want er moeten wel gesprekken zijn. Zelfs na 1001 gespreksronden.
Intussen zit iedereen helemaal klem. Zomaar opstappen doe je niet, want financiële belangen.
En over een aantal jaar is het vanzelf een gedoogconstructie geworden.
Zoals het meestal gaat binnen de CGK.

En daarna wordt het volgende discutabele onderwerp op de agenda gezet.
Bv praktiserende homostellen binnen de kerk.
En ook dat wordt stilletjes gedoogd, want met vrouw en ambt zijn we er toch ook uitgekomen, wordt dan geredeneerd.
Daarna het volgende onderwerp.
En zo door.
Wat is een praktiserend homostel?
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHR »

- stel ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Je vergeet kinderen aan het avondmaal; dat staat nu al op de agenda.

Toch denk ik niet dat het zo gaat; daarvoor zijn te stevige woorden gesproken.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHR »

En daarna verzint men wel weer wat nieuws.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bertiel »

ik had liever een antwoord van Huisman gehad als cgk-er ;)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Bertiel schreef: 09 feb 2024, 09:20 ik had liever een antwoord van Huisman gehad als cgk-er ;)
HHR is ook CGK-er. ;)
Maar ik vermoed dat Huisman dichter bij de groep zit rondom BHP (die aangegeven hebben het kerkverband te verlaten als vrouwen in het ambt worden toegelaten).
Dus ik begrijp je voorkeur.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: 09 feb 2024, 09:46
Bertiel schreef: 09 feb 2024, 09:20 ik had liever een antwoord van Huisman gehad als cgk-er ;)
HHR is ook CGK-er. ;)
Maar ik vermoed dat Huisman dichter bij de groep zit rondom BHP (die aangegeven hebben het kerkverband te verlaten als vrouwen in het ambt worden toegelaten).
Dus ik begrijp je voorkeur.
Dat ik niet al teveel op toekomstige scenario’s speculeer heeft vele redenen. De belangrijkste is dat wij hopen dat er bekering komt en een terugkeer naar de inzettingen zoals de Schrift die ons duidelijk zegt. De opmerkingen dat dit toch niet gaat gebeuren begrijp ik maar ik wil niet aan dat fatalisme meedoen.
Verder ben ik tot nu toe en in de nabije toekomst betrokken bij de meerdere vergaderingen binnen de CGK. Daarom houd ik mijn kruit droog voor de officiële plaatsen waar ik gelegenheid heb om mijn standpunten in te brengen.

Ik ben geen profeet maar wel aardig ingelicht . De verwachting is niet dat de GS vrouwen in het ambt gaat toelaten. Het grootste probleem is hoe te handelen met de meer dan 30 kerkenraden die ongehoorzaam zijn geweest en vrouwen hebben bevestigd of het besluit hebben genomen om dat in de toekomst te gaan doen.

Verder spreek ik ook buiten de BhP kring predikanten en ambtsdragers. De indruk dat vrouw in het ambt alleen door de BhP kring niet gedragen kan worden is absoluut onjuist. De zorg en bijna wanhoop is bij het ‘midden’ soms nog groter.

Mijn persoonlijk gebed is dat na de GS er een ongedeelde CGK is die opnieuw heeft leren buigen voor het gezag van Gods Woord. Sommigen zullen dit naïef vinden maar let dan op tot Wie wij bidden!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bertiel »

dankje.
ik ben een ex CGK-er getrouwd, weet dat er ook vanuit andere kerkverbanden ambtelijk en persoonlijk wordt meegebeden!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

https://www.rd.nl/artikel/1052354

Commissie die het Convent voorbereidt komt met 4 varianten. Zal maar geen mening geven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 09 feb 2024, 10:27
Tiberius schreef: 09 feb 2024, 09:46
Bertiel schreef: 09 feb 2024, 09:20 ik had liever een antwoord van Huisman gehad als cgk-er ;)
HHR is ook CGK-er. ;)
Maar ik vermoed dat Huisman dichter bij de groep zit rondom BHP (die aangegeven hebben het kerkverband te verlaten als vrouwen in het ambt worden toegelaten).
Dus ik begrijp je voorkeur.
Dat ik niet al teveel op toekomstige scenario’s speculeer heeft vele redenen. De belangrijkste is dat wij hopen dat er bekering komt en een terugkeer naar de inzettingen zoals de Schrift die ons duidelijk zegt. De opmerkingen dat dit toch niet gaat gebeuren begrijp ik maar ik wil niet aan dat fatalisme meedoen.
Verder ben ik tot nu toe en in de nabije toekomst betrokken bij de meerdere vergaderingen binnen de CGK. Daarom houd ik mijn kruit droog voor de officiële plaatsen waar ik gelegenheid heb om mijn standpunten in te brengen.

Ik ben geen profeet maar wel aardig ingelicht . De verwachting is niet dat de GS vrouwen in het ambt gaat toelaten. Het grootste probleem is hoe te handelen met de meer dan 30 kerkenraden die ongehoorzaam zijn geweest en vrouwen hebben bevestigd of het besluit hebben genomen om dat in de toekomst te gaan doen.

Verder spreek ik ook buiten de BhP kring predikanten en ambtsdragers. De indruk dat vrouw in het ambt alleen door de BhP kring niet gedragen kan worden is absoluut onjuist. De zorg en bijna wanhoop is bij het ‘midden’ soms nog groter.

Mijn persoonlijk gebed is dat na de GS er een ongedeelde CGK is die opnieuw heeft leren buigen voor het gezag van Gods Woord. Sommigen zullen dit naïef vinden maar let dan op tot Wie wij bidden!
Amen
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door MGG »

huisman schreef: 09 feb 2024, 17:10 https://www.rd.nl/artikel/1052354

Commissie die het Convent voorbereidt komt met 4 varianten. Zal maar geen mening geven.
Variant 1 en 2 had iedereen kunnen bedenken en vertolken de twee dominante meningen. Variant 3 en 4 zijn neem ik aan puur ter opvulling opgenomen.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Cyrillus »

Is dit convent een besloten vergadering of is dit via een website te volgen?
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Cyrillus »

Cyrillus schreef: 09 feb 2024, 17:28 Is dit convent een besloten vergadering of is dit via een website te volgen?
besloten, ik zie het nu pas
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHR »

Voor bezwaarden is er maar één optie dus.
Plaats reactie