Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Curatorium CGK maakt van toelating tot predikambt meer een traject

https://www.rd.nl/artikel/1023299-curat ... en-traject
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Ik las het laatst in de Wekker inderdaad.
Een verstandig besluit.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Als je geroepen bent, dan weet je dat toch? Ik vind het bedenkelijk dat op vage gronden nu de beslistermijn verlengt wordt.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Als het zo simpel was, dan zou er ook niet zoveel heilsonzekerheid zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Er is zeker een parallel met heilsonzekerheid.

En ik kan me ook prima inleven in gevoelens van onzekerheid van algemene aard die het roepingsbesef overheersen en dergelijke meer.

Maar liever heb ik duidelijke roepingen. Volgens mij komt dat ook gewoon voor, daar is niets mis mee, en her maakt het oordelen een stuk makkelijker.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Herman schreef: 09 jun 2023, 18:42 Er is zeker een parallel met heilsonzekerheid.

En ik kan me ook prima inleven in gevoelens van onzekerheid van algemene aard die het roepingsbesef overheersen en dergelijke meer.

Maar liever heb ik duidelijke roepingen. Volgens mij komt dat ook gewoon voor, daar is niets mis mee, en her maakt het oordelen een stuk makkelijker.
In de CGK zijn regelmatig kandidaten geweest die het erg moeilijk kregen in hun eerste/tweede gemeente. Lijkt mij prima om tijdens de studie te kijken of de roeping en toelating ook bevestigd wordt met studieresultaten en persoonlijkheidskenmerken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2961
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Job »

huisman schreef: 09 jun 2023, 19:06
In de CGK zijn regelmatig kandidaten geweest die het erg moeilijk kregen in hun eerste/tweede gemeente.
Substantieel vaker dan bijv. in andere kerkverbanden?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Job schreef: 12 jun 2023, 00:19
huisman schreef: 09 jun 2023, 19:06
In de CGK zijn regelmatig kandidaten geweest die het erg moeilijk kregen in hun eerste/tweede gemeente.
Substantieel vaker dan bijv. in andere kerkverbanden?

Daar heb ik geen zicht op. Ken wel een GG predikant die in zijn eerste gemeente ernstig disfunctioneerde. Denk ook in zijn tweede. Maar denk dat er in de GG te weinig regulering is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2961
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Job »

huisman schreef: 12 jun 2023, 00:49
Job schreef: 12 jun 2023, 00:19
huisman schreef: 09 jun 2023, 19:06
In de CGK zijn regelmatig kandidaten geweest die het erg moeilijk kregen in hun eerste/tweede gemeente.
Substantieel vaker dan bijv. in andere kerkverbanden?

Daar heb ik geen zicht op. Ken wel een GG predikant die in zijn eerste gemeente ernstig disfunctioneerde. Denk ook in zijn tweede. Maar denk dat er in de GG te weinig regulering is.
Zou het niet zo zijn dat dit nooit helemaal te ondervangen is? Vooraf een stage of niet: "ineens" zelf eindverantwoordelijk zijn is toch andere koek. Je ziet het in gewone beroepen ook van tijd tot tijd. Zij het dat de schade voor Gods Koninkrijk en voor mensen over het algemeen groter is wanneer het een predikant en gemeente betreft. Natuurlijk goed dat er daarom aandacht voor is.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Ook in andere kerkverbanden is hier meer aandacht voor gekomen.
Mede ook door vervelende ervaringen.
Zo heeft de GG een vorm van assessment ingevoerd.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

En een mentor. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het vaker een kwestie is van een niet goed functionerende kerkenraad dan van een niet goed functionerende dominee. Vrijwel ieder mens heeft enige aan- en bijsturing nodig. Als je daarin niet ordelijk en positief-kritisch voorziet, dan gaat het geregeld mis.

Ik zeg niet dat het nooit eens aan een predikant kan liggen als er onenigheid komt in een gemeente. Maar gemeenten waarin het kerkordelijke machtsevenwicht zoals ontwikkeld in de gereformeerde traditie is verstoord, moeten de predikant niet de schuld geven als er gedoe komt. Het is eerder een wonder als het in zo'n geval nog goed gaat. En dat is best vaak. Daar is dan veel ootmoed bij de predikant voor nodig en het is fijn als de heilige Geest dat geeft, maar het geeft mijns inziens geen pas om de dominee te schuld te geven als dat een keer ontbreekt.

Maar dit had ik net zo goed in het GG-draadje kunnen schrijven.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door FlyingEagle »

DDD schreef: 12 jun 2023, 10:35 En een mentor. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het vaker een kwestie is van een niet goed functionerende kerkenraad dan van een niet goed functionerende dominee. Vrijwel ieder mens heeft enige aan- en bijsturing nodig. Als je daarin niet ordelijk en positief-kritisch voorziet, dan gaat het geregeld mis.

Ik zeg niet dat het nooit eens aan een predikant kan liggen als er onenigheid komt in een gemeente. Maar gemeenten waarin het kerkordelijke machtsevenwicht zoals ontwikkeld in de gereformeerde traditie is verstoord, moeten de predikant niet de schuld geven als er gedoe komt. Het is eerder een wonder als het in zo'n geval nog goed gaat. En dat is best vaak. Daar is dan veel ootmoed bij de predikant voor nodig en het is fijn als de heilige Geest dat geeft, maar het geeft mijns inziens geen pas om de dominee te schuld te geven als dat een keer ontbreekt.

Maar dit had ik net zo goed in het GG-draadje kunnen schrijven.
Ik denk dat beide een probleem kan zijn. Een kerkenraad moet 'mans' genoeg zijn om een predikant bij te sturen maar een predikant moet zich ook willen laten sturen. Er zijn predikanten waar dat wel een probleem is.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat zou kunnen. Dan kan er ook nog iets mis zijn met een opleiding. Maar mijn indruk (en ik heb helaas al de nodige problemen zien langskomen in de ruime vriendenkring) is dat het vaker een governanceprobleem dan een persoonlijkheidsprobleem is.
merel
Berichten: 9769
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

DDD schreef: 12 jun 2023, 10:35 En een mentor. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het vaker een kwestie is van een niet goed functionerende kerkenraad dan van een niet goed functionerende dominee. Vrijwel ieder mens heeft enige aan- en bijsturing nodig. Als je daarin niet ordelijk en positief-kritisch voorziet, dan gaat het geregeld mis.

Ik zeg niet dat het nooit eens aan een predikant kan liggen als er onenigheid komt in een gemeente. Maar gemeenten waarin het kerkordelijke machtsevenwicht zoals ontwikkeld in de gereformeerde traditie is verstoord, moeten de predikant niet de schuld geven als er gedoe komt. Het is eerder een wonder als het in zo'n geval nog goed gaat. En dat is best vaak. Daar is dan veel ootmoed bij de predikant voor nodig en het is fijn als de heilige Geest dat geeft, maar het geeft mijns inziens geen pas om de dominee te schuld te geven als dat een keer ontbreekt.

Maar dit had ik net zo goed in het GG-draadje kunnen schrijven.
Sommige predikanten zijn ook wel bijzonder hardleers hoor en nemen weinig aan. Mijn vorige predikant is weggevlucht na een spoor van vernieling. Ik begrijp uit zijn huidige gemeente dat hij qua communicatie weinig heeft bijgeleerd. Dan is het fijn om een capabele kerkenraad te hebben.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef: 12 jun 2023, 10:54 Dat zou kunnen. Dan kan er ook nog iets mis zijn met een opleiding. Maar mijn indruk (en ik heb helaas al de nodige problemen zien langskomen in de ruime vriendenkring) is dat het vaker een governanceprobleem dan een persoonlijkheidsprobleem is.
Vind dat je in dit draadje verstandige dingen zegt. In de CGK is er mentoraat voor beginnende predikanten geregeld maar ook dat werkt helaas onvoldoende. Losmakingen of (gedwongen) vervroegd emeritaat komt bij ons steeds vaker voor.
M.i. heeft dat vaak te maken met kerkenraden/gemeenten die steeds minder kunnen omgaan met onvolkomenheden bij hun predikant. Ik vind de rechtspositie van een predikant in de CGK (andere kerkverbanden weet ik onvoldoende van) ronduit slecht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie