Provinciale Statenverkiezingen

Weet u op welke partij u gaat stemmen?

Ja, ik weet al op welke partij ik ga stemmen
62
78%
Nee, ik twijfel nog
12
15%
Ik ga niet stemmen
6
8%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 80

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef: 27 mar 2023, 19:59
Bezorgd schreef: 27 mar 2023, 19:17 Hier in de buurt waren 20 jaar geleden alle kikkertjes dood. Ze kwekten niet, ze kwaakten niet, van bestrijdingsmiddelen en verdriet.
Nu wordt je er bij tijden 'snachts horendol van.

Zoveel diersoorten waar het prima mee gaat. Ooievaars in overvloed. Wolven in NL. Dassen op de meest irritante plekken.

Die paar stikstof gevoelige plantjes geloof ik wel.
Toen wij hier 15 jaar geleden kwamen wonen hadden we juist veel kikkertjes. Geen idee waar ze gebleven zijn, maar ze zijn allemaal foetsie. We hebben wel vleermuizen. Zouden dat stiekem kikkereters zijn?
Hier ook vleermuizen in overvloed.
Lijkt wel een openbare dierentuin, midden in het dorp.

Ik weet niet wat jij voor zelf gevangen 'wild' zomers op de BBQ legt? ;)
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef: 27 mar 2023, 20:05
Zeeuw schreef: 27 mar 2023, 19:59
Bezorgd schreef: 27 mar 2023, 19:17 Hier in de buurt waren 20 jaar geleden alle kikkertjes dood. Ze kwekten niet, ze kwaakten niet, van bestrijdingsmiddelen en verdriet.
Nu wordt je er bij tijden 'snachts horendol van.

Zoveel diersoorten waar het prima mee gaat. Ooievaars in overvloed. Wolven in NL. Dassen op de meest irritante plekken.

Die paar stikstof gevoelige plantjes geloof ik wel.
Toen wij hier 15 jaar geleden kwamen wonen hadden we juist veel kikkertjes. Geen idee waar ze gebleven zijn, maar ze zijn allemaal foetsie. We hebben wel vleermuizen. Zouden dat stiekem kikkereters zijn?
Hier ook vleermuizen in overvloed.
Lijkt wel een openbare dierentuin, midden in het dorp.

Ik weet niet wat jij voor zelf gevangen 'wild' zomers op de BBQ legt? ;)
Voornamelijk irritante katten van de buren.
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door DDD »

huisman schreef: 27 mar 2023, 19:27
ZWP schreef: 27 mar 2023, 19:12
huisman schreef: 27 mar 2023, 17:04
Het is inderdaad een uitgebreide twitterdraadje maar ik hoor veel hetzelfde en maar weinig onderbouwing. Dat stikstofgevoelige paddestoelen het moeilijk hebben zal best maar is dat erg ?

Een column is natuurlijk een ander format. Het moet prikkelen en zaken die scheef zijn uitvergroten. Daar is Ronald Plasterk goed in geslaagd.

Ik loop deze week elke dag in de Limburgse heuvels en geniet van de gezonde natuur om mij heen. Ik laat mij door Tjeerd de Groot en Jesse Klaver niet vertellen dat de natuur in zeer slechte staat is. Lees deze artikelen voor de nuance.

https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... -de-vogels

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... erandering.
Natuurlijk is Plasterk geslaagd. Hij preekt voor eigen parochie, dat scheelt. Dit willen de Telegraaf lezers wel horen.

En jouw anekdotisch bewijs zegt natuurlijk niet zo veel. Bij oppervlakkige beschouwing lijkt het best mee te vallen, eens! Maar bij bestudering van de trends is er ook wel wat verontrustends zichtbaar, negatieve ontwikkelingen voeren de boventoon. En dat zou ons als christenen 1) niet moeten verbazen gezien onze neiging tot zonde en 2) ons wat schuldbewuster moeten maken. Juist als rentmeester van de schepping in opdracht van de Schepper! Dat aspect mis ik nog wel eens. We hebben onze mond vol van zonde en schuld, maar bijna nooit in relatie tot de schepping/natuur en als t onze eigen verantwoordelijkheid blijkt te zijn en het ons iets kost qua levensstijl…
Je leest de links die ik plaatste blijkbaar niet.

Ik ben altijd een natuurliefhebber geweest. Boekenkast vol met natuurboeken In de jaren tachtig op safari geweest in Kenia. Geniet van de schepping. De ervaring van de vogelaar uit de tweede link is ook de mijne. Ja er zijn soorten die het moeilijk hebben maar soorten die het vroeger moeilijk hadden doen het nu erg goed.
Zilverreigers, Ooievaars, Lepelaars, Visarend, Raaf enz waren in mijn jeugd amper aanwezig. Nu zijn ze er in overvloed.

Voorbeeld: De Aalscholver. In de jaren zestig waren er nog 1150 broedparen, nu zijn er zo’n 25000 broedparen. Dit zijn feiten!!

Daarom wordt ik ziek van Jesse Klaver/Tjeerd de Groot met hun alarmisme dat de natuur in ons land op het omvallen staat. Dat is fake news.
Hier ben ik het wel mee eens. Onlangs in NRC ook een hele serie dingen die wél goed gaan. Maar dat neemt niet weg, dat we ons ook mogen concentreren op de dingen die niet goed gaan. De rest heeft immers minder aandacht nodig.

En met de grutto en met de insectenrijkdom in het agrarisch gebied gaat het nadrukkelijk níet goed. Overigens is het de overheid geweest die wilde dat er mest geinjecteerd zou worden, dus de overheid heeft absoluut veel boter op het hoofd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17208
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door huisman »

DDD schreef: 27 mar 2023, 20:18
huisman schreef: 27 mar 2023, 19:27
ZWP schreef: 27 mar 2023, 19:12
huisman schreef: 27 mar 2023, 17:04
Het is inderdaad een uitgebreide twitterdraadje maar ik hoor veel hetzelfde en maar weinig onderbouwing. Dat stikstofgevoelige paddestoelen het moeilijk hebben zal best maar is dat erg ?

Een column is natuurlijk een ander format. Het moet prikkelen en zaken die scheef zijn uitvergroten. Daar is Ronald Plasterk goed in geslaagd.

Ik loop deze week elke dag in de Limburgse heuvels en geniet van de gezonde natuur om mij heen. Ik laat mij door Tjeerd de Groot en Jesse Klaver niet vertellen dat de natuur in zeer slechte staat is. Lees deze artikelen voor de nuance.

https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... -de-vogels

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... erandering.
Natuurlijk is Plasterk geslaagd. Hij preekt voor eigen parochie, dat scheelt. Dit willen de Telegraaf lezers wel horen.

En jouw anekdotisch bewijs zegt natuurlijk niet zo veel. Bij oppervlakkige beschouwing lijkt het best mee te vallen, eens! Maar bij bestudering van de trends is er ook wel wat verontrustends zichtbaar, negatieve ontwikkelingen voeren de boventoon. En dat zou ons als christenen 1) niet moeten verbazen gezien onze neiging tot zonde en 2) ons wat schuldbewuster moeten maken. Juist als rentmeester van de schepping in opdracht van de Schepper! Dat aspect mis ik nog wel eens. We hebben onze mond vol van zonde en schuld, maar bijna nooit in relatie tot de schepping/natuur en als t onze eigen verantwoordelijkheid blijkt te zijn en het ons iets kost qua levensstijl…
Je leest de links die ik plaatste blijkbaar niet.

Ik ben altijd een natuurliefhebber geweest. Boekenkast vol met natuurboeken In de jaren tachtig op safari geweest in Kenia. Geniet van de schepping. De ervaring van de vogelaar uit de tweede link is ook de mijne. Ja er zijn soorten die het moeilijk hebben maar soorten die het vroeger moeilijk hadden doen het nu erg goed.
Zilverreigers, Ooievaars, Lepelaars, Visarend, Raaf enz waren in mijn jeugd amper aanwezig. Nu zijn ze er in overvloed.

Voorbeeld: De Aalscholver. In de jaren zestig waren er nog 1150 broedparen, nu zijn er zo’n 25000 broedparen. Dit zijn feiten!!

Daarom wordt ik ziek van Jesse Klaver/Tjeerd de Groot met hun alarmisme dat de natuur in ons land op het omvallen staat. Dat is fake news.
Hier ben ik het wel mee eens. Onlangs in NRC ook een hele serie dingen die wél goed gaan. Maar dat neemt niet weg, dat we ons ook mogen concentreren op de dingen die niet goed gaan. De rest heeft immers minder aandacht nodig.

En met de grutto en met de insectenrijkdom in het agrarisch gebied gaat het nadrukkelijk níet goed. Overigens is het de overheid geweest die wilde dat er mest geinjecteerd zou worden, dus de overheid heeft absoluut veel boter op het hoofd.
De vraag is welke maatregelen passend zijn om de achteruitgang van o.a. de Grutto tegen te gaan. Een tijd geleden schreef ik over een prachtig boek dat ik toen las. Vogelvlucht van Scott Weidensaul (Zie link) https://www.bol.com/nl/p/vogelvlucht/93 ... _iphoneapp

Daar kun je lezen dat industrialisatie van de waddenkust van de Gele zee ( tussen China en de Korea’s ) onvoorstelbaar meer invloed heeft op de Grutto populatie dan ons vermeende stikstof probleem. Tot 80% van de wereldwijde Grutto populatie foerageert aan deze kust. Gelukkig zijn nu grote delen van deze Chinese waddenkust internationaal beschermd gebied. Dat zijn ingrepen die de soort echt helpen.

Een jaar of dertig geleden waren dassen in ons land best zeldzaam terwijl ze in die tijd in het VK een plaag waren. Denk dat je natuur en biodiversiteit veel meer wereldwijd moet kijken dan op een paar hectare Natura 2000 gebied
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door DDD »

Daar ben ik het wel mee eens. Maar dat neemt niet weg dat het ergerlijk is dat mensen in delen van de Gelderse vallei en rond Helmond op een mesthoop en in fijnstof wonen. Ik vind dat net zo ergerlijk als de vervuiling in IJmuiden.

En dat er veel te veel voedsel op de hei en in de bermen is, is ook gevaarlijk. Hoewel de overheid soms ook niet fatsoenlijk maait maar alleen maar wat laat klepelen.
Ph W H Eskes
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:50

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Ph W H Eskes »

Onze zeer gewaardeerde oud-ouderling Dirk van Dijk heeft gisteravond na 29 jaar afscheid genomen van de Provinciale Staten van Overijssel.
Hij ontving een onderscheiding in de Orde van Oranje Nassau. Het is hem van harte gegund.

RTV Oost nam het volgende over uit zijn afscheidsspeech:

"Het lijkt een lange periode, maar niet zo lang geleden las ik een uitspraak van iemand, die zei: 'Wij zijn slechts dagjesmensen, maar Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde, en tot in eeuwigheid.'"

Vlak voor de staande ovatie die hem ten deel viel, sloot hij af met zijn vaste woorden: "Ik wens u allen van harte Gods zegen toe".
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door DDD »

Mooi om te lezen!
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Mannetje »

Ik hoorde hem vanmorgen op de radio. Het leek me een echte wijze SGP-er.
-
ZWP
Berichten: 1658
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door ZWP »

huisman schreef: 27 mar 2023, 19:27
ZWP schreef: 27 mar 2023, 19:12
Natuurlijk is Plasterk geslaagd. Hij preekt voor eigen parochie, dat scheelt. Dit willen de Telegraaf lezers wel horen.

En jouw anekdotisch bewijs zegt natuurlijk niet zo veel. Bij oppervlakkige beschouwing lijkt het best mee te vallen, eens! Maar bij bestudering van de trends is er ook wel wat verontrustends zichtbaar, negatieve ontwikkelingen voeren de boventoon. En dat zou ons als christenen 1) niet moeten verbazen gezien onze neiging tot zonde en 2) ons wat schuldbewuster moeten maken. Juist als rentmeester van de schepping in opdracht van de Schepper! Dat aspect mis ik nog wel eens. We hebben onze mond vol van zonde en schuld, maar bijna nooit in relatie tot de schepping/natuur en als t onze eigen verantwoordelijkheid blijkt te zijn en het ons iets kost qua levensstijl…
Je leest de links die ik plaatste blijkbaar niet.

Ik ben altijd een natuurliefhebber geweest. Boekenkast vol met natuurboeken In de jaren tachtig op safari geweest in Kenia. Geniet van de schepping. De ervaring van de vogelaar uit de tweede link is ook de mijne. Ja er zijn soorten die het moeilijk hebben maar soorten die het vroeger moeilijk hadden doen het nu erg goed.
Zilverreigers, Ooievaars, Lepelaars, Visarend, Raaf enz waren in mijn jeugd amper aanwezig. Nu zijn ze er in overvloed.

Voorbeeld: De Aalscholver. In de jaren zestig waren er nog 1150 broedparen, nu zijn er zo’n 25000 broedparen. Dit zijn feiten!!

Daarom wordt ik ziek van Jesse Klaver/Tjeerd de Groot met hun alarmisme dat de natuur in ons land op het omvallen staat. Dat is fake news.
Nou ja, op omvallen zijn niet mijn woorden. Ik hoef Klaver of De Groot niet te verdedigen. Maar jij weet ook wel dat er echt wat aan de hand is.

Je ontkent toch niet dat teveel stikstof schadelijk is voor de natuur?
Je ontkent toch niet dat de moderne manier van landbouw enerzijds zorgt voor hogere opbrengsten (mooi!) maar ook vermindering van de biodiversiteit? Er worden planten/dieren verdrongen door soorten die beter tegen veel stikstof kunnen.
Je ontkent toch niet dat stikstof chemisch reageert met zuurstof en water waardoor de zuurgraad van de bodem en het water verlaagd zijn? Dit zorgt bijvoorbeeld in sommige regio's voor het afsterven van heel wat eikenbomen.
Je ontkent toch niet dat er maatregelen genomen moeten worden om dit aan te pakken?

Heeft de overheid de laatste jaren dit goed aangepakt? Welnee, dit is veel te lang vooruit geschoven. Je hoeft echter geen klimaatdrammer van GroenLinks of Partij van de Dieren te zijn om in te zien dat er echt wat moet veranderen. En dat de grotere invloed van BBB waarschijnlijk tot langer uitstel leidt (ipv aanpakken).
elbert
Berichten: 1329
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door elbert »

ZWP schreef: 29 mar 2023, 11:47Je ontkent toch niet dat teveel stikstof schadelijk is voor de natuur?
Welke stikstof bedoel je precies? Ik neem aan ammoniak?
En wat is "de natuur" in dit verband? Want dat is me nogal een containerbegrip. In Nederland hebben we vooral wensnatuur: we hebben een idee van wat natuur zou moeten zijn, en proberen ons landschap aan dat idee aan te passen. Daar is het beleid dan ook op afgestemd, wat uiteindelijk tot dit voor de wereld unieke stikstofbeleid heeft geleid.
ZWP schreef: 29 mar 2023, 11:47Je ontkent toch niet dat de moderne manier van landbouw enerzijds zorgt voor hogere opbrengsten (mooi!) maar ook vermindering van de biodiversiteit? Er worden planten/dieren verdrongen door soorten die beter tegen veel stikstof kunnen.
Bedoel je bijvoorbeeld de Waterlobelia? Dat is een plantje dat het prima doet in bergmeren (in het buitenland dus), maar in Nederland zeldzaam voorkomt in zwakzure vennen en kalkarme duinplassen.
Dit plantje wordt nogal eens als het voorbeeld gegeven van "natuur" die koste wat kost behouden moet blijven. En de politiek is bereid om er 25 miljard euro tegenaan te gooien, het land voor een deel plat te leggen en heel wat sociale onvrede voor lief te nemen om dit plantje in Nederland te behouden.
Maar waarom eigenlijk? Is dat plantje (dat het elders in Europa prima doet!) dat nou allemaal wel waard? Die vraag is blijkbaar op een ministerie door een ambtenaar beantwoord met "ja, dat is het ons allemaal waard".
Nou, ik ben daar nog helemaal niet van overtuigd. Dit plantje is wereldwijd gezien helemaal niet bedreigd, alleen is het in Nederland zeldzaam. Ja, nou en?
Dit is natuurlijk een voorbeeld, maar het is wel een voorbeeld van waar we het in het algemeen over hebben.
ZWP schreef: 29 mar 2023, 11:47Je ontkent toch niet dat stikstof chemisch reageert met zuurstof en water waardoor de zuurgraad van de bodem en het water verlaagd zijn? Dit zorgt bijvoorbeeld in sommige regio's voor het afsterven van heel wat eikenbomen.
Het "afsterven van heel wat eikenbomen door ammoniak" is een frame dat door D66 de wereld in is geholpen. Maar volgens deze bioloog valt daar heel wat op af te dingen. Het hangt vooral af van de genetische ondersoort (waar heel veel variatie in is) en bovendien van andere factoren zoals droogte enz. of een eikenboom het loodje legt.
Hij concludeert dan ook dat er met het grootste deel van de eikenbomen in Nederland niks mis is.
ZWP schreef: 29 mar 2023, 11:47Je ontkent toch niet dat er maatregelen genomen moeten worden om dit aan te pakken?

Heeft de overheid de laatste jaren dit goed aangepakt? Welnee, dit is veel te lang vooruit geschoven.
Feit is dat sinds 1990 de hoeveelheid ammoniak die door de landbouw is uitgestoten met zo'n 70% is gedaald. Wie zegt dat er op dit vlak niks is gebeurd, heeft zijn feiten gewoon niet op orde.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door refo »

Aalscholvers eten vis. In de jaren 60 waren sloten en watergangen vaak erg vervuild. Fabrieken loosden op het open water. Nu dat niet meer mag, is er weer meer vis te vinden voor de aalscholvers. Dank zij de milieubeweging. En door de schone sloten is er nu ook voedsel voor ooievaars, lepelaars, visarend, raaf enz (wat is enz?). Beter kunnen we dat niet verknoeien door stikstof.

Als je rond de Reeuwijkse plassen fietst, zie je ook allerlei 'natuur'. Uiteraard groeit er van alles, gelukkig is het nog geen woestijn in Nederland. Maar ten opzicht van 30 geleden is het aantal soorten veel verminderd. In de bermen staan niet zoveel bloemen meer. Allemaal grassoorten, dat wel. Weinig bloemensoorten zijn stikstofminnend. Minder bloemen levert weer een tekort aan voedsel voor de bijen.
Sommige planten nemen meer stikstof op dan nodig. Waren ze voorheen een voedselbron voor bepaalde dieren, nu zijn ze voor die zelfde dieren toxisch geworden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door refo »

En even de feiten over de waterlobelia:
Waterlobelia komt in Nederland van oudsher voor in vennen met helder, zwak tot matig zuur, voedselarm water. Ook de venbodems moeten aan strenge voorwaarden voldoen; deze moeten humus- en voedselarm en zandig zijn en niet worden bedekt met slib. De soort is nooit algemeen geweest maar in het Pleistocene deel van het land kon ze vroeger lokaal uitbundig voorkomen. Door verzuring, vermesting en drainage resteert hiervan nog weinig. Op veel oude standplaatsen is ze weggeconcurreerd door bijvoorbeeld knolrus. Waterlobelia staat dan ook op de Rode lijst als ernstig bedreigd. De soort reageert wel positief op herstelmaatregelen en in verschillende vennen is ze (weer) verschenen. Dit biedt hoop voor behoud van de soort in het land waar ze voor het eerst wetenschappelijk is beschreven, namelijk omstreeks 1600 door Dortman. In tegenstelling tot oeverkruid vereist waterlobelia geen droogvallen om tot bloei te komen. In andere landen is ze zelfs onderwater bloeiend aangetroffen.

Om de stikstofmaatregelen te simplificeren tot een actie 'red de waterlobelia', is wel erg dubieus. Nog afgezien van het feit dat we hem bijna uitgeroeid hebben.
ZWP
Berichten: 1658
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door ZWP »

elbert schreef: 29 mar 2023, 13:12
ZWP schreef: 29 mar 2023, 11:47Je ontkent toch niet dat teveel stikstof schadelijk is voor de natuur?
Welke stikstof bedoel je precies? Ik neem aan ammoniak?
En wat is "de natuur" in dit verband? Want dat is me nogal een containerbegrip. In Nederland hebben we vooral wensnatuur: we hebben een idee van wat natuur zou moeten zijn, en proberen ons landschap aan dat idee aan te passen. Daar is het beleid dan ook op afgestemd, wat uiteindelijk tot dit voor de wereld unieke stikstofbeleid heeft geleid.
ZWP schreef: 29 mar 2023, 11:47Je ontkent toch niet dat de moderne manier van landbouw enerzijds zorgt voor hogere opbrengsten (mooi!) maar ook vermindering van de biodiversiteit? Er worden planten/dieren verdrongen door soorten die beter tegen veel stikstof kunnen.
Bedoel je bijvoorbeeld de Waterlobelia? Dat is een plantje dat het prima doet in bergmeren (in het buitenland dus), maar in Nederland zeldzaam voorkomt in zwakzure vennen en kalkarme duinplassen.
Dit plantje wordt nogal eens als het voorbeeld gegeven van "natuur" die koste wat kost behouden moet blijven. En de politiek is bereid om er 25 miljard euro tegenaan te gooien, het land voor een deel plat te leggen en heel wat sociale onvrede voor lief te nemen om dit plantje in Nederland te behouden.
Maar waarom eigenlijk? Is dat plantje (dat het elders in Europa prima doet!) dat nou allemaal wel waard? Die vraag is blijkbaar op een ministerie door een ambtenaar beantwoord met "ja, dat is het ons allemaal waard".
Nou, ik ben daar nog helemaal niet van overtuigd. Dit plantje is wereldwijd gezien helemaal niet bedreigd, alleen is het in Nederland zeldzaam. Ja, nou en?
Dit is natuurlijk een voorbeeld, maar het is wel een voorbeeld van waar we het in het algemeen over hebben.
ZWP schreef: 29 mar 2023, 11:47Je ontkent toch niet dat stikstof chemisch reageert met zuurstof en water waardoor de zuurgraad van de bodem en het water verlaagd zijn? Dit zorgt bijvoorbeeld in sommige regio's voor het afsterven van heel wat eikenbomen.
Het "afsterven van heel wat eikenbomen door ammoniak" is een frame dat door D66 de wereld in is geholpen. Maar volgens deze bioloog valt daar heel wat op af te dingen. Het hangt vooral af van de genetische ondersoort (waar heel veel variatie in is) en bovendien van andere factoren zoals droogte enz. of een eikenboom het loodje legt.
Hij concludeert dan ook dat er met het grootste deel van de eikenbomen in Nederland niks mis is.
ZWP schreef: 29 mar 2023, 11:47Je ontkent toch niet dat er maatregelen genomen moeten worden om dit aan te pakken?

Heeft de overheid de laatste jaren dit goed aangepakt? Welnee, dit is veel te lang vooruit geschoven.
Feit is dat sinds 1990 de hoeveelheid ammoniak die door de landbouw is uitgestoten met zo'n 70% is gedaald. Wie zegt dat er op dit vlak niks is gebeurd, heeft zijn feiten gewoon niet op orde.
Zucht, het genuanceerde verhaal is lastig te verdedigen. Je hoort óf in het kamp van de bomenknuffelaars óf in de kamp van de ontkenners. Een gematigde positie wordt door de ene (gepolariseerde) groep in het andere kamp geplaatst, en vice versa.

Zo'n opmerking als dat er € 25 mrd tegen aan gesmeten wordt om een plantensoort te behouden, leidt behoorlijk af en zorgt in ieder geval niet voor een constructieve discussie. Zie ook opmerkingen van @Refo.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17208
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door huisman »

ZWP schreef: 29 mar 2023, 15:21
elbert schreef: 29 mar 2023, 13:12
ZWP schreef: 29 mar 2023, 11:47Je ontkent toch niet dat teveel stikstof schadelijk is voor de natuur?
Welke stikstof bedoel je precies? Ik neem aan ammoniak?
En wat is "de natuur" in dit verband? Want dat is me nogal een containerbegrip. In Nederland hebben we vooral wensnatuur: we hebben een idee van wat natuur zou moeten zijn, en proberen ons landschap aan dat idee aan te passen. Daar is het beleid dan ook op afgestemd, wat uiteindelijk tot dit voor de wereld unieke stikstofbeleid heeft geleid.
ZWP schreef: 29 mar 2023, 11:47Je ontkent toch niet dat de moderne manier van landbouw enerzijds zorgt voor hogere opbrengsten (mooi!) maar ook vermindering van de biodiversiteit? Er worden planten/dieren verdrongen door soorten die beter tegen veel stikstof kunnen.
Bedoel je bijvoorbeeld de Waterlobelia? Dat is een plantje dat het prima doet in bergmeren (in het buitenland dus), maar in Nederland zeldzaam voorkomt in zwakzure vennen en kalkarme duinplassen.
Dit plantje wordt nogal eens als het voorbeeld gegeven van "natuur" die koste wat kost behouden moet blijven. En de politiek is bereid om er 25 miljard euro tegenaan te gooien, het land voor een deel plat te leggen en heel wat sociale onvrede voor lief te nemen om dit plantje in Nederland te behouden.
Maar waarom eigenlijk? Is dat plantje (dat het elders in Europa prima doet!) dat nou allemaal wel waard? Die vraag is blijkbaar op een ministerie door een ambtenaar beantwoord met "ja, dat is het ons allemaal waard".
Nou, ik ben daar nog helemaal niet van overtuigd. Dit plantje is wereldwijd gezien helemaal niet bedreigd, alleen is het in Nederland zeldzaam. Ja, nou en?
Dit is natuurlijk een voorbeeld, maar het is wel een voorbeeld van waar we het in het algemeen over hebben.
ZWP schreef: 29 mar 2023, 11:47Je ontkent toch niet dat stikstof chemisch reageert met zuurstof en water waardoor de zuurgraad van de bodem en het water verlaagd zijn? Dit zorgt bijvoorbeeld in sommige regio's voor het afsterven van heel wat eikenbomen.
Het "afsterven van heel wat eikenbomen door ammoniak" is een frame dat door D66 de wereld in is geholpen. Maar volgens deze bioloog valt daar heel wat op af te dingen. Het hangt vooral af van de genetische ondersoort (waar heel veel variatie in is) en bovendien van andere factoren zoals droogte enz. of een eikenboom het loodje legt.
Hij concludeert dan ook dat er met het grootste deel van de eikenbomen in Nederland niks mis is.
ZWP schreef: 29 mar 2023, 11:47Je ontkent toch niet dat er maatregelen genomen moeten worden om dit aan te pakken?

Heeft de overheid de laatste jaren dit goed aangepakt? Welnee, dit is veel te lang vooruit geschoven.
Feit is dat sinds 1990 de hoeveelheid ammoniak die door de landbouw is uitgestoten met zo'n 70% is gedaald. Wie zegt dat er op dit vlak niks is gebeurd, heeft zijn feiten gewoon niet op orde.
Zucht, het genuanceerde verhaal is lastig te verdedigen. Je hoort óf in het kamp van de bomenknuffelaars óf in de kamp van de ontkenners. Een gematigde positie wordt door de ene (gepolariseerde) groep in het andere kamp geplaatst, en vice versa.

Zo'n opmerking als dat er € 25 mrd tegen aan gesmeten wordt om een plantensoort te behouden, leidt behoorlijk af en zorgt in ieder geval niet voor een constructieve discussie. Zie ook opmerkingen van @Refo.
Grotendeels eens met @elbert. De natuur past zich gewoonlijk aan de gewijzigde omstandigheden aan. Dat gaat regelmatig ten koste van bepaalde soorten. De mammoet is ook uitgestorven vanwege klimaatverandering die toen trouwens niet door de mens werd veroorzaakt. En zo zijn er talloze soorten sinds de schepping verdwenen. Bij gewijzigde omstandigheden is het altijd de survival of the fittest. Daarop ingrijpen is onnatuurlijk en creëert geen natuur maar een parklandschap .

Het is bizar om te denken dat je de natuur in ons land hetzelfde kunt houden terwijl je miljoenen inwoners extra krijgt. Tussen 1996 en 2022 zijn we met 2.1 miljoen mensen meer op hetzelfde stukje Nederland. Deze mensen moeten ook wonen, werken, zich bewegen en eten.
Het hele natura 2000 beleid is absurd. Ook in ben voor stikstofreductie, voor strenge normen voor kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Voor zo schoon mogelijke mobiliteit. Voor schone industrie .Voor kernenergie op grote schaal.

Allemaal prima maar graag zonder de absurdistische paniek en fake news van Klaver en Tjeerd de Groot.

Tot slot nog een mooi natuurbericht. https://nos.nl/l/2469321
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door refo »

De mammoet is ok uitgestorven..... ::please

Laat de rest ook maar doodgaan. :banghead
Plaats reactie