Provinciale Statenverkiezingen

Weet u op welke partij u gaat stemmen?

Ja, ik weet al op welke partij ik ga stemmen
62
78%
Nee, ik twijfel nog
12
15%
Ik ga niet stemmen
6
8%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 80

merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door merel »

Job schreef: 20 mar 2023, 13:00
Ad Anker schreef: 20 mar 2023, 12:47 @Job, ik vind dit wel ver gaan: Het riekt teveel Ruttiaans: niet kijken naar de belangen van het land, maar druk zijn met de beeldvorming.
Je zegt: Rutte kijkt niet naar het landsbelang, hij is alleen voor zichzelf bezig.
Dat is nogal wat.

Enne, Omtzigt moet snel met z'n partij beginnen als er spoedig verkiezingen komen. Hij snoept wel wat bij BBB weg en zo wordt de VVD straks gewoon weer de grootste. En hebben we Rutte V.
Ik denk dat wij dan een verschil van inzicht hebben over hoe Rutte zijn ambt invult. Hij werkt hard, is vriendelijk, aimabel, een goede vertegenwoordiger van Nederland, enzovoort. Maar mijns inziens vult hij het ambt wel politiek in.

Wat vind jij dan van de huidige bestuurscultuur?
Hoe zou hij zijn ambt anders moeten invullen?

Ik ben ook geen Rutte fan, maar zie in de oppositie, of binnen de regering, niemand die dit werk van hem zou kunnen overnemen.
Laatst gewijzigd door merel op 20 mar 2023, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door refo »

En we moeten afwachten of al die BBB-ers op de lijsten wel in de Provinciale Staten gaan zitten. In Overijssel stonden er maar 23 op de lijst. Ze hebben 17 zetels. Je kunt je voorstellen dat de nummers boven de 10 nooit serieus rekening hebben gehouden met een daadwerkelijks plaats in de PS. Dan krijg je lijstuitputting.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door DDD »

Dat is ook nog een dingetje. Dat zou wel heel spijtig zijn. 23 is niet veel, voor 17 plaatsen. Dat laat wel zien dat de BBB hier niet op rekende.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef: 20 mar 2023, 11:28 Ik zie dat Rutte hier heel negatief neergezet wordt telkens. Ik vind dat een beetje lastig. Ik hoop dat Rutte nog even blijft. Hij is de enige die nog wat stabiliteit bracht de afgelopen jaren. Ik moet toch echt niet denken aan Caroline v.d. Plas als gezicht van ons land.
Ik vind dat vooral Job vandaag aan het lasteren is. Dat hoort niet.
Eens.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door JvW »

refo schreef: 20 mar 2023, 13:20
Maanenschijn schreef: 20 mar 2023, 13:19 Het zijn gewogen stemmen, gerelateerd aan het aantal kiezers (geen inwoneraantllen) per provincie. Het is nog best spannend, die 2e zetel in de EK.
Nee hoor. Geen twijfel mogelijk. Die aantallen die ik noem zijn gebaseerd op werkelijk aantal statenleden en de juiste wegingen.
Ik begreep dat de weging pas duidelijk is na 1 april omdat er met de inwoneraantallen van die datum gewerkt wordt.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door refo »

JvW schreef: 20 mar 2023, 14:09
refo schreef: 20 mar 2023, 13:20
Maanenschijn schreef: 20 mar 2023, 13:19 Het zijn gewogen stemmen, gerelateerd aan het aantal kiezers (geen inwoneraantllen) per provincie. Het is nog best spannend, die 2e zetel in de EK.
Nee hoor. Geen twijfel mogelijk. Die aantallen die ik noem zijn gebaseerd op werkelijk aantal statenleden en de juiste wegingen.
Ik begreep dat de weging pas duidelijk is na 1 april omdat er met de inwoneraantallen van die datum gewerkt wordt.
Artikel U 2 van de Kieswet

2.Als het inwonertal van een provincie geldt het inwonertal dat door het Centraal Bureau voor de Statistiek overeenkomstig het derde onderscheidenlijk het vierde lid is gepubliceerd.
3.Ten behoeve van de uitvoering van het eerste lid publiceert het Centraal Bureau voor de Statistiek uiterlijk drie weken voor de dag van kandidaatstelling in de Staatscourant de inwonertallen van de provincies per 1 januari van het jaar, waarin de verkiezing plaatsvindt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door helma »

Tja...Afbeelding
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Maanenschijn »

refo schreef: 20 mar 2023, 14:40
JvW schreef: 20 mar 2023, 14:09
refo schreef: 20 mar 2023, 13:20
Maanenschijn schreef: 20 mar 2023, 13:19 Het zijn gewogen stemmen, gerelateerd aan het aantal kiezers (geen inwoneraantllen) per provincie. Het is nog best spannend, die 2e zetel in de EK.
Nee hoor. Geen twijfel mogelijk. Die aantallen die ik noem zijn gebaseerd op werkelijk aantal statenleden en de juiste wegingen.
Ik begreep dat de weging pas duidelijk is na 1 april omdat er met de inwoneraantallen van die datum gewerkt wordt.
Artikel U 2 van de Kieswet

2.Als het inwonertal van een provincie geldt het inwonertal dat door het Centraal Bureau voor de Statistiek overeenkomstig het derde onderscheidenlijk het vierde lid is gepubliceerd.
3.Ten behoeve van de uitvoering van het eerste lid publiceert het Centraal Bureau voor de Statistiek uiterlijk drie weken voor de dag van kandidaatstelling in de Staatscourant de inwonertallen van de provincies per 1 januari van het jaar, waarin de verkiezing plaatsvindt.
Je hebt gelijk, ik zit er naast:


Stemwaarde
Niet elk Statenlid heeft een even zware stem. Door 'weging' wordt een relatie gelegd met het inwonertal van de provincie. Het inwonertal (op 1 januari voorafgaand aan de verkiezingen) wordt daarbij gedeeld door het honderdvoud van het aantal Statenleden van de provincie. De uitkomst heet de stemwaarde. In Zeeland heeft één stem in 2019 bijvoorbeeld een stemwaarde van 98, in Limburg een stemwaarde van 237, en in Zuid-Holland een stemwaarde van 668. De op een partij in Provinciale Staten uitgebrachte stemmen worden vermenigvuldigd met de stemwaarde. De uitkomst van deze som heet stemcijfer.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door refo »

1 zetel in Zuid-Holland is dus meer waard dan 5 zetels in Zeeland.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Tiberius »

Waar kan je de stemwaarde per provincie vinden?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Maanenschijn »

Tiberius schreef: 20 mar 2023, 15:19 Waar kan je de stemwaarde per provincie vinden?
Hier is de stemwaarde van 2019 te vinden:

https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/ee ... stemwaarde
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Job »

merel schreef: 20 mar 2023, 13:32
Job schreef: 20 mar 2023, 13:00
Ad Anker schreef: 20 mar 2023, 12:47 @Job, ik vind dit wel ver gaan: Het riekt teveel Ruttiaans: niet kijken naar de belangen van het land, maar druk zijn met de beeldvorming.
Je zegt: Rutte kijkt niet naar het landsbelang, hij is alleen voor zichzelf bezig.
Dat is nogal wat.

Enne, Omtzigt moet snel met z'n partij beginnen als er spoedig verkiezingen komen. Hij snoept wel wat bij BBB weg en zo wordt de VVD straks gewoon weer de grootste. En hebben we Rutte V.
Ik denk dat wij dan een verschil van inzicht hebben over hoe Rutte zijn ambt invult. Hij werkt hard, is vriendelijk, aimabel, een goede vertegenwoordiger van Nederland, enzovoort. Maar mijns inziens vult hij het ambt wel politiek in.

Wat vind jij dan van de huidige bestuurscultuur?
Hoe zou hij zijn ambt anders moeten invullen?

Ik ben ook geen Rutte fan, maar zie in de oppositie, of binnen de regering, niemand die dit werk van hem zou kunnen overnemen.
Nee, dat zie ik ook niet 1-2-3, al geloof ik dat ze zich vanzelf zullen aandienen als er behoefte aan is.

Ik waardeer het oprecht dat het er hier opgenomen wordt voor Rutte, een stukje gezagsgetrouwheid en eerbied, dat siert. Ik ga ernstig bij mezelf te rade waar ik dat blijkbaar verloren ben (voor het oog dan, want het wordt opgevat als lasteren).

Maar aan de andere kant: er is toch nogal een vertrouwensbreuk gegroeid de afgelopen jaren? Wat vinden jullie van praktijken als stukken steeds zo laat mogelijk naar de oppositie sturen? Spreken in de ministerraad over het sensibiliseren van een Kamerlid? Het lekken naar de pers vóór de Kamer te informeren? Wat vind je van diepgaand persoonlijk leed wat is aangedaan (toeslagenaffaire bijv.), en daar nauwelijks verantwoordelijkheid voor nemen?
Dan kan de heer Rutte nog zo'n fijn en plezier persoon zijn - ik geloof dat hij dat is - maar mijns inziens is hij ook een fixer, iemand die heel snel en heel slim dingen weet te regelen. Zoals Hoekstra nu wel betiteld wordt: een McKinsey-consultant. Geen visionair. Vroeg of laat loop je dan vast.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door DDD »

Ik vind het niet verkeerd om te spreken over het sensibiliseren van een kamerlid. Kamerleden hebben soms geen idee van wat er allemaal komt kijken, en enige bewustwording kan soms helemaal geen kwaad.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Herman »

Inderdaad. Er zijn dagen waarop zelfs moderators alleen maar bezig zijn met sensibiliseren. :D
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef: 20 mar 2023, 19:11 Inderdaad. Er zijn dagen waarop zelfs moderators alleen maar bezig zijn met sensibiliseren. :D
Andersom is het vrijwel onmogelijk helaas.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie