Provinciale Statenverkiezingen

Weet u op welke partij u gaat stemmen?

Ja, ik weet al op welke partij ik ga stemmen
62
78%
Nee, ik twijfel nog
12
15%
Ik ga niet stemmen
6
8%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 80

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door refo »

Ambtenaar schreef: 17 mar 2023, 07:49
GerefGemeente-lid schreef: 16 mar 2023, 23:06 Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe @Ambtenaar als CDA-voorvechter op dit forum de verkiezingen van gisteren heeft meegemaakt en hoe hij deze duidt.
In het stembureau heb ik het meegemaakt, vanaf 15:30 tot 02:30. Een continue rij van kiezers en een haperende stemapp betekende dat we tot na 21:00 stempassen aan het inscannen waren. We hadden per verkiezing meer dan 1000 stemmers, het uitvouwen duurde erg lang.

Het verlies van het CDA had ik verwacht. Dat komt mede omdat het Hoekstra lijkt te ontbreken aan empathisch vermogen. Hij spreekt kiezers niet aan en dan doet je gedachtengoed er ook niet toe.
Partijvoorzitter Rutger Ploum noemde Hoekstra "een echte leider" en "strategisch scherp". "Je bent een denker, een vechter, je hebt een winnaarsmentaliteit", sprak hij tot Hoekstra.
Dat was dus wat je hoort te zeggen bij een benoeming, maar het is nooit waar geweest.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Herman »

Ik vind Hoekstra wel een sympathieke figuur. Je kunt deze nederlaag hem persoonlijk niet aanrekenen. Het CDA ziet de noodzaak in van het sluiten van een compromis en een groot deel van de samenleving ziet dat niet in. Die stemmen dus BBB.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Henk J »

Hoekstra is net een kopie van Rutte, tja, dan gaan mensen toch voor het origineel hoewel het onderliggende verhaal wel anders is.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef: 17 mar 2023, 08:11 Partijvoorzitter Rutger Ploum noemde Hoekstra "een echte leider" en "strategisch scherp". "Je bent een denker, een vechter, je hebt een winnaarsmentaliteit", sprak hij tot Hoekstra.
Dat was dus wat je hoort te zeggen bij een benoeming, maar het is nooit waar geweest.
Voormalig partijvoorzitter Ploum. En dat zegt misschien ook wel weer voldoende. Hoekstra heeft van zichzelf gezegd dat hij meer bestuurder is dan politicus. En daarin heeft hij groot gelijk. Hoekstra voerde campagne met de slogan 'nu doorpakken'. Dat is een totaal inhoudsloze boodschap, en totaal niet passend bij het CDA.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 17 mar 2023, 07:49
GerefGemeente-lid schreef: 16 mar 2023, 23:06 Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe @Ambtenaar als CDA-voorvechter op dit forum de verkiezingen van gisteren heeft meegemaakt en hoe hij deze duidt.
In het stembureau heb ik het meegemaakt, vanaf 15:30 tot 02:30. Een continue rij van kiezers en een haperende stemapp betekende dat we tot na 21:00 stempassen aan het inscannen waren. We hadden per verkiezing meer dan 1000 stemmers, het uitvouwen duurde erg lang.

Het verlies van het CDA had ik verwacht. Dat komt mede omdat het Hoekstra lijkt te ontbreken aan empathisch vermogen. Hij spreekt kiezers niet aan en dan doet je gedachtengoed er ook niet toe.
Denk dat je het verlies teveel aan Hoekstra ophangt. Het probleem is dat de traditionele plattelands-achterban van het CDA geen enkel vertrouwen in het CDA meer heeft vanwege het stikstof en klimaat beleid van het kabinet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef: 17 mar 2023, 08:55
refo schreef: 17 mar 2023, 08:11 Partijvoorzitter Rutger Ploum noemde Hoekstra "een echte leider" en "strategisch scherp". "Je bent een denker, een vechter, je hebt een winnaarsmentaliteit", sprak hij tot Hoekstra.
Dat was dus wat je hoort te zeggen bij een benoeming, maar het is nooit waar geweest.
Voormalig partijvoorzitter Ploum. En dat zegt misschien ook wel weer voldoende. Hoekstra heeft van zichzelf gezegd dat hij meer bestuurder is dan politicus. En daarin heeft hij groot gelijk. Hoekstra voerde campagne met de slogan 'nu doorpakken'. Dat is een totaal inhoudsloze boodschap, en totaal niet passend bij het CDA.
Precies.
Dit verlies Hoekstra toerekenen is unfair.
CDA heeft gesmeekt of hij partijleider wilde worden. Een plek die hij zelf nooit heeft geambieerd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Bezorgd »

elbert schreef: 17 mar 2023, 07:31
Bezorgd schreef: 16 mar 2023, 10:51Daar zit het probleem. Omtzigt is geen leider.
Een dossiertijger en het beste kamerlid. Dat zou hij moeten blijven doen.
Maar ik begrijp ook dat hij dat hij dan een stapje hogerop zou willen.
Rutte is ook geen leider en daar hebben we ook al 12 jaar mee te maken. Want zodra er iets verkeerd gaat, krijgen we niet iemand die verantwoordelijkheid neemt, maar een gelikt verhaal over hoe dat zo gelopen is, met af en toe de opmerking: "ja, dat had misschien beter gemoeten", maar vaker de opmerking (zoals bij de toeslagenaffaire): "ja, wat verschrikkelijk he?", alsof de premier een toeschouwer is.
Dus het is niet erg als er een aflossing van de wacht komt. Dat wordt voor onze democratie waar elke minister en ook de premier een voorbijganger hoort te zijn, ook wel tijd.
Kritiek richting Rutte begrijp ik. Maar een leider is hij echt wel.
Het is een gave om in zo'n versplinterd politieklandschap toch steeds weer coalities bij elkaar te houden. Dat is leiderschap. Zonder twijfel.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door MGG »

Het vertrouwen in de CDA is al langer tanende. De kwestie Omtzigt en het stikstofverhaal heeft hier geen goed aan gedaan. Dat het vertrouwen in de CDA laag is daarom (in mijn ogen) ook logisch. Het CDA heeft al jaren de meeste integriteitskwesties. Opzich wel een prestatie dat op dit punt van de VVD gewonnen wordt.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door DDD »

Herman schreef: 17 mar 2023, 08:27 Ik vind Hoekstra wel een sympathieke figuur. Je kunt deze nederlaag hem persoonlijk niet aanrekenen. Het CDA ziet de noodzaak in van het sluiten van een compromis en een groot deel van de samenleving ziet dat niet in. Die stemmen dus BBB.
Eens.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Henk J »

Herman schreef: 17 mar 2023, 08:27 Ik vind Hoekstra wel een sympathieke figuur. Je kunt deze nederlaag hem persoonlijk niet aanrekenen. Het CDA ziet de noodzaak in van het sluiten van een compromis en een groot deel van de samenleving ziet dat niet in. Die stemmen dus BBB.
BBB ziet ook wel in dat ze hier niet alleen de dienst uitmaken. Maar het CDA is qua stikstof volledig meegegaan met de wensen van D66, ipv het compromis van het vorige kabinet vast te houden. Dat was onverstandig.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door elbert »

Bezorgd schreef: 17 mar 2023, 09:12Kritiek richting Rutte begrijp ik. Maar een leider is hij echt wel.
Het is een gave om in zo'n versplinterd politieklandschap toch steeds weer coalities bij elkaar te houden. Dat is leiderschap. Zonder twijfel.
Ik denk dat je manager zijn verwart met leiderschap. Dat zijn echt verschillende dingen. Rutte was voordat hij de politiek in ging HR manager bij Unilever. Hij is inderdaad goed in staat om partijen bij elkaar te houden (behalve de PVV blijkbaar gezien zijn mislukte eerste kabinet). Dat is zijn kracht. Maar bij leiderschap komen nog een paar andere dingen kijken, zoals visie en het vermogen om de bevolking voor te gaan en te leiden. Dat hebben alleen grote staatsmannen en dat heeft Rutte niet.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 17 mar 2023, 09:03 Denk dat je het verlies teveel aan Hoekstra ophangt. Het probleem is dat de traditionele plattelands-achterban van het CDA geen enkel vertrouwen in het CDA meer heeft vanwege het stikstof en klimaat beleid van het kabinet.
Ik heb niet de indruk dat Hoekstra heel veel in gesprek is geweest met de achterban om te spreken over stikstof- en klimaatbeleid. Boeren zijn niet gek. Die weten ook dat Europees recht boven Nederlands recht gaat. Maar ze worden onvoldoende gehoord en daarom voelen ze zich en hun zorgen niet serieus genomen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef: 17 mar 2023, 09:10 Dit verlies Hoekstra toerekenen is unfair. CDA heeft gesmeekt of hij partijleider wilde worden. Een plek die hij zelf nooit heeft geambieerd.
Dat Hoekstra partijleider is, werkt niet in het voordeel van het CDA. Het CDA heeft gekozen voor Hugo de Jonge, en die moest helaas die positie opgeven. Je kunt veel van De Jonge zeggen, maar hij is veel meer een mensenmens dan Hoekstra. Dat is toch een wat meer afstandelijke figuur.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef: 17 mar 2023, 10:18
Bezorgd schreef: 17 mar 2023, 09:10 Dit verlies Hoekstra toerekenen is unfair. CDA heeft gesmeekt of hij partijleider wilde worden. Een plek die hij zelf nooit heeft geambieerd.
Dat Hoekstra partijleider is, werkt niet in het voordeel van het CDA. Het CDA heeft gekozen voor Hugo de Jonge, en die moest helaas die positie opgeven. Je kunt veel van De Jonge zeggen, maar hij is veel meer een mensenmens dan Hoekstra. Dat is toch een wat meer afstandelijke figuur.
Dat ben ik wel met je eens, maar om Hoekstra de zwarte piet toe te schuiven, dat vind ik niet eerlijk.
Alles is fout gegaan met de discutabele leiderschapsverkiezing en het wegsturen van Omtzigt.
Daar ligt de oorzaak.

CDA zou op de knieën terug moeten gaan naar Omtzigt.
Hem smeken om terug te komen bij het CDA.
Derk Boswijk partijleider maken , het kabinet laten vallen, De Jonge naar huis sturen of een lage plek op de lijst, en Derk samen met Pieter de campagne laten doen.
En vooraf aangeven dat ze graag met BBB samenwerken.
Kijken wat er dan gebeurt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Tiberius »

Ik vrees dat ze niet zo makkelijk van Hugo afkomen als jij schetst. Maar ik help het je hopen.
Plaats reactie