Provinciale Statenverkiezingen

Weet u op welke partij u gaat stemmen?

Ja, ik weet al op welke partij ik ga stemmen
62
78%
Nee, ik twijfel nog
12
15%
Ik ga niet stemmen
6
8%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 80

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door refo »

MGG schreef: 16 mar 2023, 16:12
GerefGemeente-lid schreef: 16 mar 2023, 15:55
refo schreef: 16 mar 2023, 14:46
GerefGemeente-lid schreef: 16 mar 2023, 14:09

In Brabant is de SGP gecombineerd met de CU. Dus als die daar een stem op de SGP doet, ben je er toch ook al?

Welke partij in Zuid-Holland zou een stem uitbrengen op de SGP?
Ik noemde maar een voorbeeld. Ik kan me voorstellen dat BBB dat zal doen. SGP is af en toe ook nogal boerachtig.

Het ligt eraan hoe het met de restzetels zit. Als BBB alle hens aan dek moet hebben om de 16e zetel te krijgen, zal dat niet gebeuren. Maar als die restzetel voor BBB kansloos lijkt te worden, kunnen stemmen strategisch worden ingezet.
Het lijkt er op dat BBB een extra zetel haalt dan eerder voorspelt, ten koste van de CU. In dat geval kan de CU ook nog op SGP stemmen.

Ik heb dus goede hoop dat de SGP mogelijk haar zetels zal behouden.
https://www.rd.nl/artikel/1013016-harde ... gp-onzeker

Ik ben bang dat de CU liever het CDA helpt. Mede doordat er nu al ruis is over de afspraken die over de gezamenlijke lijst in Brabant gemaakt zijn.
Kan ook zomaar zijn dat BBB niet voldoende mensen heeft voor de Eerste Kamer. Dan krijgt de SGP misschien wel 3 zetels. De prognoses van de NOS kun je wel met een korreltje zout nemen.
Het grote gepuzzel kan begin als de uitslag van de provincies definitief bekend zijn. Elke partij heeft een restje en wil die zo goed mogelijk inzetten.
'Als jullie op ons stemmen in Drenthe, dan stemmen wij voor jullie in Noord Holland'.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Evangelist schreef: 16 mar 2023, 18:33
Herman schreef: 16 mar 2023, 18:22
Henk J schreef: 16 mar 2023, 18:01 Zelfs in Barneveld is de SGP niet meer de grootste, ze hebben 0,8% ingeleverd en staan nu 0,3% achter de BBB.
De SGP heeft in Barneveld met 8.625 stemmen er net wat meer dan bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen (8.612). Relatief gezien hebben ze nu minder invloed, omdat de opkomst hoger was.

Dat valt dus wel mee met o.a. de bewering op cvandaag dat ook de biblebelt naar de BBB is overgestapt.
Dat laatste klopt op zich wel, maar dan het CU-deel van de Biblebelt. De CU is ook fors achteruit gegaan. Het lijkt erop dat de SGP nauwelijks stemmen aan de BBB heeft verloren. Dat hoeft ook niet, want de goede punten van BBB worden ook door de SGP gesteund.
En waar zijn die CU-ers dan naar toe gegaan? Is daar onderzoek naar gedaan? Het lijkt me toch niet dat die naar BBB zijn overgelopen? Al begreep ik dat uit onderzoek van 1Vandaag of NOS blijkt dat de BBB zelfs (al is het marginaal) stemmen afsnoepte van D66 en Denk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door DDD »

Ik denk dat ze deels naar BBB en deels naar SGP en deels naar GroenLinks en Partij voor de Dieren gingen. Je doet het niet snel goed. Maar gezien de locaties van grote verliezen, vooral naar BBB en SGP.

Want de SGP heeft wel degelijk stemmen verloren aan BBB. Alleen wordt dat gecompenseerd door ChristenUniestemmers die een conservatief-populistisch geluid waarderen en daarom op de SGP stemmen.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Christen »

:) Ik denk het ook. SGP trok ook overigens meerdere groepen mensen aan. Werd echt over nagedacht.
Laatst gewijzigd door Christen op 16 mar 2023, 20:16, 4 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door MGG »

DDD schreef: 16 mar 2023, 19:20 Ik denk dat ze deels naar BBB en deels naar SGP en deels naar GroenLinks en Partij voor de Dieren gingen. Je doet het niet snel goed. Maar gezien de locaties van grote verliezen, vooral naar BBB en SGP.

Want de SGP heeft wel degelijk stemmen verloren aan BBB. Alleen wordt dat gecompenseerd door ChristenUniestemmers die een conservatief-populistisch geluid waarderen en daarom op de SGP stemmen.
Volgens de peiling van IPSOS is het percentage stemmers dat van de SGP naar de CU ging groter dan andersom. Ik ben benieuwd welke partijen volgens jou een populistisch geluid verwoorden.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef: 16 mar 2023, 18:01 Zelfs in Barneveld is de SGP niet meer de grootste, ze hebben 0,8% ingeleverd en staan nu 0,3% achter de BBB.
Verder ben ik wel tevreden met deze uitslag, hoop dat de SGP haar tweede zetel nog kan houden, misschien met een stem van BBB, vorige keer is het ook gelukt dankzij een stem van FvD. Mijns inziens is dit een signaal naar het kabinet dat eenzijdig snoeihard stikstofbeleid uitrollen zonder perspectief en ruimte voor boeren maar wel met een mes op de keel door heel veel Nederlanders niet gepikt wordt. En daar ben ik blij mee. Signaal is nog niet helemaal doorgekomen bij de verantwoordelijke minister volgens mij.
Zeg ik dan dat er niks hoeft te gebeuren? Nee, maar neem bijvoorbeeld het zwaarbevochten compromis van minister Schouten eens als uitgangspunt waar toen zelfs de SGP nog voor stemde.
Hoop dat BBB het waarmaakt in de provincies en dat ze zich een betrouwbare partner kunnen tonen, dat zal niet meevallen.
Was vorige week vrijdag trouwens nog bij het plattelandsdebat en daar vielen ook de enorme verschillen op tussen het spreken van de woordvoerders van CDA, CU en VVD tegenover De Groot van D66. Het zit niet lekker tussen hun, ik druk me nog niet zo stellig uit als huisman maar dit kabinet krijgt een zware tijd. Als ze de stikstofplannen in een wet willen gieten wordt het hoogstwaarschijnlijk via links gedaan omdat D66 nooit akkoord gaat met de BBB. En dan trekt misschien het CDA de stekker eruit, en anders gaat Den Haag echt op ramkoers met heel wat provincies.
Om eerlijk te zijn vind ik de ligging van de CU ook wel wat dubbel. Aan de ene kant duidelijk pro-natuur en alles aan doen om de stikstofwet in 2030 te halen. Aan de andere kant lijkt het nog meer pro-boer dan D66. Mbt Mercosour hadden ze wel voor gestemd waardoor dit niet door zou moeten gaan.
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 16 mar 2023, 20:06
DDD schreef: 16 mar 2023, 19:20 Ik denk dat ze deels naar BBB en deels naar SGP en deels naar GroenLinks en Partij voor de Dieren gingen. Je doet het niet snel goed. Maar gezien de locaties van grote verliezen, vooral naar BBB en SGP.

Want de SGP heeft wel degelijk stemmen verloren aan BBB. Alleen wordt dat gecompenseerd door ChristenUniestemmers die een conservatief-populistisch geluid waarderen en daarom op de SGP stemmen.
Volgens de peiling van IPSOS is het percentage stemmers dat van de SGP naar de CU ging groter dan andersom. Ik ben benieuwd welke partijen volgens jou een populistisch geluid verwoorden.
Peiling of realisatie?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door DDD »

Ik denk dat die peiling dan onjuist is. Zowel de SGP als de BBB hebben in gebieden waar de ChristenUnie traditioneel sterk vertegenwoordigd was, gewonnen. En verder zijn er regio's waar verschillende oud- ChristenUnieleden op de SGP-kandidatenlijst stonden.

Daarnaast zitten de opvattingen van de SGP ook niet zo ver van die van de BBB.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef: 16 mar 2023, 20:15 Om eerlijk te zijn vind ik de ligging van de CU ook wel wat dubbel. Aan de ene kant duidelijk pro-natuur en alles aan doen om de stikstofwet in 2030 te halen. Aan de andere kant lijkt het nog meer pro-boer dan D66. Mbt Mercosour hadden ze wel voor gestemd waardoor dit niet door zou moeten gaan.
Een vreemde uitspraak. Natuurlijk is de ChristenUnie pro-boer. Maar als je pro-boer bent, wil dat nog niet zeggen dat je op of naast een mesthoop wilt wonen en nog minder dat je je niet aan Europese regelgeving wil houden. Ik ben ook pro-boer. Maar ik vind ook dat er veel te veel mest geproduceerd wordt in Nederland.

Als je vóór ondernemers bent, hoef je toch ook het hele land niet vol te zetten met industrie-terreinen?

Ik ben benieuwd of de BBB binnenkort pleit voor een nexit. Misschien moet de BBB ter voorbereiding eens een aantal volksvertegenwoordigers naar Engeland op studiereis sturen, dan praten ze vast snel anders.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 16 mar 2023, 20:30
Geytenbeekje schreef: 16 mar 2023, 20:15 Om eerlijk te zijn vind ik de ligging van de CU ook wel wat dubbel. Aan de ene kant duidelijk pro-natuur en alles aan doen om de stikstofwet in 2030 te halen. Aan de andere kant lijkt het nog meer pro-boer dan D66. Mbt Mercosour hadden ze wel voor gestemd waardoor dit niet door zou moeten gaan.
Een vreemde uitspraak. Natuurlijk is de ChristenUnie pro-boer. Maar als je pro-boer bent, wil dat nog niet zeggen dat je op of naast een mesthoop wilt wonen en nog minder dat je je niet aan Europese regelgeving wil houden. Ik ben ook pro-boer. Maar ik vind ook dat er veel te veel mest geproduceerd wordt in Nederland.

Als je vóór ondernemers bent, hoef je toch ook het hele land niet vol te zetten met industrie-terreinen?

Ik ben benieuwd of de BBB binnenkort pleit voor een nexit. Misschien moet de BBB ter voorbereiding eens een aantal volksvertegenwoordigers naar Engeland op studiereis sturen, dan praten ze vast snel anders.
Vreemd als je voor veel subsidie bent maar wel tegen de EU.
Maar idd beter om met boeren een plan te maken ipv al te rigide maatregelen met minder draagvlak
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe @Ambtenaar als CDA-voorvechter op dit forum de verkiezingen van gisteren heeft meegemaakt en hoe hij deze duidt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 16 mar 2023, 23:06 Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe @Ambtenaar als CDA-voorvechter op dit forum de verkiezingen van gisteren heeft meegemaakt en hoe hij deze duidt.
Als een bittere pil.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door elbert »

Bezorgd schreef: 16 mar 2023, 10:51Daar zit het probleem. Omtzigt is geen leider.
Een dossiertijger en het beste kamerlid. Dat zou hij moeten blijven doen.
Maar ik begrijp ook dat hij dat hij dan een stapje hogerop zou willen.
Rutte is ook geen leider en daar hebben we ook al 12 jaar mee te maken. Want zodra er iets verkeerd gaat, krijgen we niet iemand die verantwoordelijkheid neemt, maar een gelikt verhaal over hoe dat zo gelopen is, met af en toe de opmerking: "ja, dat had misschien beter gemoeten", maar vaker de opmerking (zoals bij de toeslagenaffaire): "ja, wat verschrikkelijk he?", alsof de premier een toeschouwer is.
Dus het is niet erg als er een aflossing van de wacht komt. Dat wordt voor onze democratie waar elke minister en ook de premier een voorbijganger hoort te zijn, ook wel tijd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door refo »

Ik heb de inwoneraantallen per 1 januari gevonden bij het CBS.
Daarnaast zijn er weer nieuwe gegevens: in Utrecht heeft de SGP 2 zetels, in de vorige berekening maar 1.
Daardoor hebben ze nu op eigen kracht 1,83 zetel in de Eerste Kamer. De CU inmiddels ook 2,72.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 16 mar 2023, 23:06 Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe @Ambtenaar als CDA-voorvechter op dit forum de verkiezingen van gisteren heeft meegemaakt en hoe hij deze duidt.
In het stembureau heb ik het meegemaakt, vanaf 15:30 tot 02:30. Een continue rij van kiezers en een haperende stemapp betekende dat we tot na 21:00 stempassen aan het inscannen waren. We hadden per verkiezing meer dan 1000 stemmers, het uitvouwen duurde erg lang.

Het verlies van het CDA had ik verwacht. Dat komt mede omdat het Hoekstra lijkt te ontbreken aan empathisch vermogen. Hij spreekt kiezers niet aan en dan doet je gedachtengoed er ook niet toe.
Plaats reactie