Psalmberijming 1773

newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door newton »

Susan schreef: Bedoel je dat je psalm 81 onberijmd ernaast heb liggen?
Tijdens het zingen heb ik vooral oog voor mijn psalmboek. Voor de dienst leest ik de te zingen psalmen wel berijmd en als er tijd is onberijmd door.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Zeeuw »

newton schreef:
Zeeuw schreef:
Susan schreef:
Ik weet dat zelfs een oudere vrouw last van die regel had (over een stroom van wellust). In de taal van nu zou een beek van wellust op seksueel genot zien. Wellust is gericht op in bezit nemen, hébben. En we zingen het nu toch?. In de oorspronkelijke tekst het er niet zo.

"Ze zullen verzadigd worden van het vet van Uw huis, en met de stroom van Uw verrukkingen geeft U ze te drinken."

"Augustinus vertelde ons dat op een dag, toen hij op het punt stond iets te schrijven over het achtste vers van de zesendertigste Psalm: ''Gij zult hen laten drinken uit de stroom van uw genoegens ', bijna verzwolgen door de beschouwing van hemelse vreugden.”
Ik denk dat 'het vet van Uw huis' door veel mensen ook niet begrepen worden. Ik heb, evenals anderen, nooit deze associatie gemaakt.
Een groot gevaar van 'ik ken alle psalmen wel uit mijn hoofd, dus laat mijn psalmboekje dicht'. (geen idee of Zeeuw met of zonder psalmboek zingt). Gedachteloos klanken uitstoten, dat is hoe veel 'bekende' psalmen in mijn hoofd zaten na de basisschool. Echt geen idee hebben wat je zingt en wat de woorden inhouden. Tegenwoordig blijft mijn psalmboek maar open, zelfs als 81:12 opgegeven wordt.
Zeeuw zingt sommige psalmen die hij goed kent en veel waarde voor hem hebben zelfs met zijn ogen dicht om echt de tekst goed 'mee te krijgen'. Als je ouder wordt, ontstaat er tocht wel meer helderheid over wat je nu daadwerkelijk zingt?
Wij zingen, wat ik erg fijn vind, door de voorzang, alle psalmen en alle verzen. Fijn zo alle inhoud van alle psalmen mee te krijgen.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Psalmberijming 1773

Bericht door DDD »

Susan schreef:
newton schreef:
Zeeuw schreef:
Susan schreef:
Ik weet dat zelfs een oudere vrouw last van die regel had (over een stroom van wellust). In de taal van nu zou een beek van wellust op seksueel genot zien. Wellust is gericht op in bezit nemen, hébben. En we zingen het nu toch?. In de oorspronkelijke tekst het er niet zo.

"Ze zullen verzadigd worden van het vet van Uw huis, en met de stroom van Uw verrukkingen geeft U ze te drinken."

"Augustinus vertelde ons dat op een dag, toen hij op het punt stond iets te schrijven over het achtste vers van de zesendertigste Psalm: ''Gij zult hen laten drinken uit de stroom van uw genoegens ', bijna verzwolgen door de beschouwing van hemelse vreugden.”
Ik denk dat 'het vet van Uw huis' door veel mensen ook niet begrepen worden. Ik heb, evenals anderen, nooit deze associatie gemaakt.
Een groot gevaar van 'ik ken alle psalmen wel uit mijn hoofd, dus laat mijn psalmboekje dicht'. (geen idee of Zeeuw met of zonder psalmboek zingt). Gedachteloos klanken uitstoten, dat is hoe veel 'bekende' psalmen in mijn hoofd zaten na de basisschool. Echt geen idee hebben wat je zingt en wat de woorden inhouden. Tegenwoordig blijft mijn psalmboek maar open, zelfs als 81:12 opgegeven wordt.
Bedoel je dat je psalm 81 onberijmd ernaast heb liggen?
Dat ik dan daar nou nooit op
gekomen ben. Dat lijkt me een heel goed idee. Wellicht dat er psalmboekjes te koop zijn met de onberijmde tekst erbij.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Tiberius »

Dat zie je op www.psalmboek.nl
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Hoopvol »

Ik ben opgegroeid met Datheen. Toen ik later de 'nieuwe rijm', 1773, ging zingen in de kerk kwam ik er achter dat de dominee regelmatig Psalmen citeerde. Ik wist tot een aantal jaar geleden niet dat bijvoorbeeld "Een volle beek van wellust maakt. Hier elk in liefde dronken" een deel van een psalmvers was. Ik lees dus ook altijd mee als er Psalmen gezongen worden. De fout "Als ik omringt door tegenspoed" en " als ik door angst en tegenspoed" is snel gemaakt.
Overigens heb ik altijd naast 1773 ook een Datheen psalmboek mee naar de kerk, omdat ik vaak nog in Datheen denk en Datheen en 1773 door elkaar haal.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef:Ik ben opgegroeid met Datheen. Toen ik later de 'nieuwe rijm', 1773, ging zingen in de kerk kwam ik er achter dat de dominee regelmatig Psalmen citeerde. Ik wist tot een aantal jaar geleden niet dat bijvoorbeeld "Een volle beek van wellust maakt. Hier elk in liefde dronken" een deel van een psalmvers was. Ik lees dus ook altijd mee als er Psalmen gezongen worden. De fout "Als ik omringt door tegenspoed" en " als ik door angst en tegenspoed" is snel gemaakt.
Overigens heb ik altijd naast 1773 ook een Datheen psalmboek mee naar de kerk, omdat ik vaak nog in Datheen denk en Datheen en 1773 door elkaar haal.
Ongeveer op die manier heb ik Datheen leten kennen en waarderen. Ds. Bregman, onder wiens prediking zo'n 16 jaar zat citeerde heel veel uit Datheen. Ik heb later een psalmboekje van Datheen aangeschaft.

Als een hert gejaagd, o HEERE,
Dat verse water begeert,
Alzo dorst mijn ziel ook zere
Naar U, mijn God hooggeëerd,
En spreekt bij haar met gelag:
O HEER', wanneer komt die dag,
Dat ik toch bij U zal wezen,
En zien Uw aanschijn geprezen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Ararat »

parsifal schreef:Weer een nieuwe "terug in Nederland" observatie.
Bedankt voor het delen van je observatie. Ook al wordt het blijkbaar niet door iedereen (h)erkend. Ik denk dat het een verrijking kan zijn om met een frisse blik te kijken naar wat voor anderen zo gewoon is.

Het motiveert mij in ieder geval weer om goed na te denken bij wat ik zelf zing en om het uit te leggen als ik mag citeren in gezelschap.

Overigens kan ik meer hedendaagse berijmingen ook best weleens waarderen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door DDD »

Ik vind spreken over 'wellust' en 'in liefde dronken' ook erg ongepast, zeker omdat de bijbeltekst (in ieder geval in nieuwere bijbelvertalingen) er geen aanleiding voor geeft. Ik zou wel eens willen weten wat het 'dronken' uit de SV betekent.

Los daarvan zou ik ook niet snel liedberijmingen van Hooglied in de kerk laten zingen. Geen idee of die er zijn.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Ik vind spreken over 'wellust' en 'in liefde dronken' ook erg ongepast, zeker omdat de bijbeltekst (in ieder geval in nieuwere bijbelvertalingen) er geen aanleiding voor geeft. Ik zou wel eens willen weten wat het 'dronken' uit de SV betekent.

Los daarvan zou ik ook niet snel liedberijmingen van Hooglied in de kerk laten zingen. Geen idee of die er zijn.
Statenvertaling met kanttekening schreef: Psalm 36:
9 Zij worden 11dronken van de vettigheid Uws huizes; en Gij drenkt hen uit de beek Uwer wellusten.

11 Versta hier de geestelijke spijze en drank der ziel. Zie Jes. 25:6; 65:13; 66:11, en vgl. Ps. 63:6; 65:5. Jer. 31:12, 14; 50:19.
Insgelijks het Hooglied van Salomo.


Verwijsteksten:
Jes. 25:6 En de HEERE der heirscharen zal op dezen berg allen volken een vetten maaltijd maken, een maaltijd van reinen wijn, van vet vol merg, van reine wijnen die gezuiverd zijn.
Jes. 65:13 Daarom zegt de Heere HEERE alzo: Zie, Mijn knechten zullen eten, doch gijlieden zult hongeren; zie, Mijn knechten zullen drinken, doch gijlieden zult dorsten; zie, Mijn knechten zullen blijde zijn, doch gijlieden zult beschaamd zijn;
Jes. 66:11 Opdat gij moogt zuigen en verzadigd worden van de borsten harer vertroostingen; opdat gij moogt uitzuigen en u verlustigen met den glans harer heerlijkheid.
Ps. 63:6 Mijn ziel zou als met smeer en vettigheid verzadigd worden, en mijn mond zou roemen met vrolijk zingende lippen.
Ps. 65:5 Welgelukzalig is hij dien Gij verkiest en doet naderen, dat hij wone in Uw voorhoven; wij zullen verzadigd worden met het goede van Uw huis, met het heilige van Uw paleis.
Jer. 31:12 Dies zullen zij komen en op de hoogte van Sion juichen, en toevloeien tot des HEEREN goed, tot het koren en tot den most, en tot de olie en tot de jonge schapen en runderen; en hun ziel zal zijn als een gewaterde hof, en zij zullen voortaan niet meer treurig zijn.
Jer. 31:14 En Ik zal de ziel der priesters met vettigheid dronken maken; en Mijn volk zal met Mijn goed verzadigd worden, spreekt de HEERE.
Jer. 50:19 En Ik zal Israël weder tot zijn woning brengen, en hij zal weiden op den Karmel en op den Basan; en zijn ziel zal op het gebergte van Efraïm en Gilead verzadigd worden.

Hooglied 5:
1 IK ben 1in Mijn hof gekomen, 2o Mijn zuster, o bruid. 3Ik heb 4Mijn mirre geplukt, met Mijn specerij; Ik heb Mijn 5honingraten met Mijn honing 6gegeten; Ik heb Mijn wijn mitsgaders Mijn melk gedronken. 7Eet, 8avrienden, drinkt, en 9wordt dronken, o liefsten.

9 Zie de aant. Gen. 43:34. Weest dronken is hier te zeggen: Weest vervuld met liefde tot Mij en tot elkander, of: weest overvloediglijk verzadigd met geestelijke vreugd, die daar blijft tot in het eeuwige leven. Zie Spr. 9:5. Jes. 25:6; 55:1, 2. verwijsteksten

Verwijsteksten:
Gen. 43:34 (kt.) En hij langde hun van de gerechten die vóór hem waren; maar Benjamins gerecht was vijfmaal groter dan de gerechten van hen allen. En zij dronken en zij werden dronken met hem.
Spr. 9:5 Komt, eet van Mijn brood, en drinkt van den wijn dien Ik gemengd heb.
Jes. 25:6 En de HEERE der heirscharen zal op dezen berg allen volken een vetten maaltijd maken, een maaltijd van reinen wijn, van vet vol merg, van reine wijnen die gezuiverd zijn.
Jes. 55:1 O alle gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja, komt, koopt zonder geld en zonder prijs, wijn en melk.
Jes. 55:2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen dat geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen dat niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door DDD »

Ik vind dat niet echt een duidelijk antwoord. Het lijkt erop dat het woord dan niet goed vertaald is. Of dat het woord tegenwoordig iets anders betekent.

Los daarvan blijft staan dat in hedendaagse vertalingen dit zo niet staat.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Ik vind dat niet echt een duidelijk antwoord. Het lijkt erop dat het woord dan niet goed vertaald is. Of dat het woord tegenwoordig iets anders betekent.

Los daarvan blijft staan dat in hedendaagse vertalingen dit zo niet staat.
Ja dat kan. Ik vind het een hele goede uitleg bij het Hooglied. En ook toepasselijk. Wat betreft de hedendaagse vertalingen: dat weet ik niet, ik lees die niet.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Susan »

Simon0612 schreef:
Verwijsteksten:
Gen. 43:34 (kt.) En hij langde hun van de gerechten die vóór hem waren; maar Benjamins gerecht was vijfmaal groter dan de gerechten van hen allen. En zij dronken en zij werden dronken met hem.
Prachtige verwijsteksten behalve Genesis 43:34 Geleerden debatteren over de vraag of de Hebreeuwse term shakarhier gebruikt is een verwijzing naar dronkenschap of eenvoudig geluk. De King James vertaalt deze term bijvoorbeeld als een verwijzing naar dronkenschap 16 van de 19 keer dat het in het Oude Testament wordt gebruikt. Dat betekent niet absoluut dat de broers dronken waren, maar het bewijst wel dat het goed zat met hun humeur en ze leken geen last te hebben van Benjamins te grote porties. Je kunt dat niet zomaar vergeestelijken.

Blijft staan dat er geen "wellust" staat in de oorspronkelijke Psalm, maar: "Gij zult hen doen drinken uit de rivier van Uw genoegens. Om de rivier-metafoor te waarderen, moet je bedenken dat David schreef aan mensen die deze metafoor direct begrepen. Voor hen was een stromende rivier heerlijk. Het betekende leven en verfrissing. Je had alles wat je nodig had. Je zou kunnen afkoelen door je erin te baden. Je zou ermee kunnen irrigeren.

“Want bij U is de fontein van het leven; in Uw licht zien wij licht.”
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door DDD »

Maar als het betekent: 'gelukkig', dan is het woord aangeschoten meer op zijn plaats, en het is nog maar de vraag of überhaupt een verwijzing naar alcohol in dat geval nodig is voor een goede vertaling. De meeste vertalers denken kennelijk van niet.

Maar ik ben daar verder niet deskundig in.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door Roos2018 »

DDD schreef:Ik vind spreken over 'wellust' en 'in liefde dronken' ook erg ongepast, zeker omdat de bijbeltekst (in ieder geval in nieuwere bijbelvertalingen) er geen aanleiding voor geeft. Ik zou wel eens willen weten wat het 'dronken' uit de SV betekent.

Los daarvan zou ik ook niet snel liedberijmingen van Hooglied in de kerk laten zingen. Geen idee of die er zijn.
Ps 36:9
יִרְוְיֻן מִדֶּ֣שֶׁן בֵּיתֶ֑ךָ
jirwejoen midèshèn bejtecha
Zij zullen verzadigd worden van het vet van uw huis.

Het woord `dronken` staat hier niet in de grondtaal.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmberijming 1773

Bericht door DDD »

Nou, dan beschouw ik het zonder nader tegenspreken als een vertaalfout in de SV. Gelukkig is dat in de HSV dan gecorrigeerd. Want het woord dronken is niet helemaal neutraal. Ik vind het een negatieve connotatie hebben. Dat zal zijn omdat ik er niet zo op gesteld ben als mensen dronken zijn, nooit geweest ook.

Voor het woord 'wellust' geldt hetzelfde, maar dan iets anders.
Plaats reactie