Ik ga stoppen hoor Jantje: maar toch nog één ding: sommigen schrijven hele studies om patronen te ontdekken in groepen, zoals het niet begrijpen van de DL in samenhang met het feit dat ze onderbelicht zijn in de erediensten, maar jij kijkt voor de spiegel en je hebt de conclusie paraat! En ik geloof, al kan ik het mis hebben, dat je het nog serieus meent ook!Jantje schreef:Dat is inderdaad ook een zorg. Ik heb zelden gehoord van een Bijbellezing over Nahum of Ezra.Ad Anker schreef:Ik weet trouwens wel weer van een aantal gemeenten die de DL voorlezen in de weekdiensten, op het tijdstip dat zondags de wetslezing of de lezing van de geloofsbelijdenis plaatsvindt. Ik herken dus niet dat de DL onderbelicht zijn.
Er zijn ook Bijbelgedeelten waarover ik al jáááren geen preek gehoord heb. Is dat dan ook onder te verdelen in links-rechts en niet (willen) snappen of laten begrijpen ofzo? nee toch?
Mensen die zo (willen) denken adviseer ik even voor de spiegel zichzelf goed in de ogen te kijken: waar komt zo'n denkpatroon vandaan?
Ik heb heel goed in de spiegel gekeken. En ik kwam toen tot de ontdekking dat het niet begrijpen van de Dordtse Leerregels in onze gezindte, samenhangt met het feit dat ze in de erediensten zeer onderbelicht zijn. Dat laatste geldt overigens ook voor de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
Ik hoor toch regelmatig citaten van 'onze Dordtse vaderen'. Maar ja, ik kerk uiterst links.