Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Wat is een definitie van een Reformatorische preek?
Kan een prediking, waarin de doodstaat van de mens, het eeuwige oordeel, de uitverkiezing, en zondekennis zelden of geen plaats hebben, Reformatorisch/Bijbels zijn?
Ja. Uitverkiezing hoeft in een preek niet vaker naar voren te komen dan in de Bijbel. Sterker nog, je kunt je afvragen of een prediking die voornamelijk uit deze aspecten bestaat, nog wel reformatorisch is. Bijbels is het in ieder geval niet.
Je draait het om, ik heb het over preken waarin deze Bijbelse zaken missen, en jij draait het om, maar preken die voornamelijk uit deze aspecten bestaan, daar heb ik het helemaal niet over.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Profesto
Berichten: 755
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Profesto »

J.C. Philpot schreef:
Profesto schreef:
J.C. Philpot schreef:Het kan overal gebeuren, ook in meer traditionele Reformatorische gemeenten. Ik herinner mij dat er destijds in Zeeland ook een man was die zich als vrouw ging kleden, en provocatief de Gereformeerde Gemeente ging of bleef bezoeken.

We zullen in de toekomst zeker vaker met dit soort situaties te doen krijgen.
Heel gek, ik moet bij enkele reacties in dit topic opeens denken aan de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan.
Het eenzijdig hanteren van Bijbelteksten die uit hun context van het geheel van de schrift zijn genomen, maakt niet dat ik me genoodzaakt voel om te zwijgen over dergelijke zaken.

In mijn posting geef ik slechts aan dat we hier vaker mee te maken gaan krijgen, ook in meer traditionele Reformatorische gemeenten. En ik noem een specifieke casus, waar sprake was van provocatie. Zonder te beweren dat provocatie in elke voorkomende situatie het doel is.
Ik ken deze specifieke situatie uiteraard niet, maar ik heb anekdotisch bewijs genoeg dat alleen al het bestaan van LHBTI-personen als een provocatie ervaren wordt.

Verder heb ik helemaal niet opgeroepen om te zwijgen. Ik vind het alleen bijzonder dat er na het plaatsen van dit nieuwsbericht bij sommige mensen de behoefte ontstaat om om het hardst te roepen dat de man niet reformatorisch is, of in het algemeen transgender personen persona non grata te verklaren in de kerk, wat jij ook lijkt/ leek te doen. Dat deed ik door middel van enkele kwinkslagen en de in mijn optiek zeer terechte verwijzing naar de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Profesto schreef:
J.C. Philpot schreef:
Profesto schreef:
J.C. Philpot schreef:Het kan overal gebeuren, ook in meer traditionele Reformatorische gemeenten. Ik herinner mij dat er destijds in Zeeland ook een man was die zich als vrouw ging kleden, en provocatief de Gereformeerde Gemeente ging of bleef bezoeken.

We zullen in de toekomst zeker vaker met dit soort situaties te doen krijgen.
Heel gek, ik moet bij enkele reacties in dit topic opeens denken aan de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan.
Het eenzijdig hanteren van Bijbelteksten die uit hun context van het geheel van de schrift zijn genomen, maakt niet dat ik me genoodzaakt voel om te zwijgen over dergelijke zaken.

In mijn posting geef ik slechts aan dat we hier vaker mee te maken gaan krijgen, ook in meer traditionele Reformatorische gemeenten. En ik noem een specifieke casus, waar sprake was van provocatie. Zonder te beweren dat provocatie in elke voorkomende situatie het doel is.
Ik ken deze specifieke situatie uiteraard niet, maar ik heb anekdotisch bewijs genoeg dat alleen al het bestaan van LHBTI-personen als een provocatie ervaren wordt.

Verder heb ik helemaal niet opgeroepen om te zwijgen. Ik vind het alleen bijzonder dat er na het plaatsen van dit nieuwsbericht bij sommige mensen de behoefte ontstaat om om het hardst te roepen dat de man niet reformatorisch is, of in het algemeen transgender personen persona non grata te verklaren in de kerk, wat jij ook lijkt/ leek te doen. Dat deed ik door middel van enkele kwinkslagen en de in mijn optiek zeer terechte verwijzing naar de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan.
Je eerdere berichten in dit draadje leren dat je het benoemen van deze specifieke zonden tegenover het zevende gebod erg lastig vind en dat je er weinig of niet op in wil gaan.

Een discussie voeren op deze manier is daarom erg lastig. Als je niet beleidt dat deze zaken in het artikel zonden zijn tegen het zevende gebod, ben je ook niet reformatorisch. Zo simpel is het. Want zo duidelijk is Gods Woord.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Profesto
Berichten: 755
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Profesto »

GerefGemeente-lid schreef:Je eerdere berichten in dit draadje leren dat je het benoemen van deze specifieke zonden tegenover het zevende gebod erg lastig vind en dat je er weinig of niet op in wil gaan.

Een discussie voeren op deze manier is daarom erg lastig. Als je niet beleidt dat deze zaken in het artikel zonden zijn tegen het zevende gebod, ben je ook niet reformatorisch. Zo simpel is het. Want zo duidelijk is Gods Woord.
Jouw eerdere berichten in dit draadje leren dat je erg graag vooraan staat om anderen erop te wijzen dat zij niet reformatorisch of niet Bijbels genoeg zijn naar jouw maatstaven. Ik vind dat een ergerlijke houding die weinig te maken heeft met barmhartigheid en de ander uitnemender achten dan jezelf.

Verder heb ik geen behoefte om nog een keer platgereden paden te bewandelen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Profesto schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Je eerdere berichten in dit draadje leren dat je het benoemen van deze specifieke zonden tegenover het zevende gebod erg lastig vind en dat je er weinig of niet op in wil gaan.

Een discussie voeren op deze manier is daarom erg lastig. Als je niet beleidt dat deze zaken in het artikel zonden zijn tegen het zevende gebod, ben je ook niet reformatorisch. Zo simpel is het. Want zo duidelijk is Gods Woord.
Jouw eerdere berichten in dit draadje leren dat je erg graag vooraan staat om anderen erop te wijzen dat zij niet reformatorisch of niet Bijbels genoeg zijn naar jouw maatstaven. Ik vind dat een ergerlijke houding die weinig te maken heeft met barmhartigheid en de ander uitnemender achten dan jezelf.

Verder heb ik geen behoefte om nog een keer platgereden paden te bewandelen.
Dit is vrij specifiek op de persoon.

Maar goed, ik ga mijn energie aan wat anders besteden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Profesto
Berichten: 755
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Profesto »

GerefGemeente-lid schreef:
Profesto schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Je eerdere berichten in dit draadje leren dat je het benoemen van deze specifieke zonden tegenover het zevende gebod erg lastig vind en dat je er weinig of niet op in wil gaan.

Een discussie voeren op deze manier is daarom erg lastig. Als je niet beleidt dat deze zaken in het artikel zonden zijn tegen het zevende gebod, ben je ook niet reformatorisch. Zo simpel is het. Want zo duidelijk is Gods Woord.
Jouw eerdere berichten in dit draadje leren dat je erg graag vooraan staat om anderen erop te wijzen dat zij niet reformatorisch of niet Bijbels genoeg zijn naar jouw maatstaven. Ik vind dat een ergerlijke houding die weinig te maken heeft met barmhartigheid en de ander uitnemender achten dan jezelf.

Verder heb ik geen behoefte om nog een keer platgereden paden te bewandelen.
Dit is vrij specifiek op de persoon.

Maar goed, ik ga mijn energie aan wat anders besteden.
Haha, maar jij begon toch met een ad hominem? zie vetgedrukt..
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Mannetje »

Is dat een ad hominem? Als er verwezen wordt naar je eigen berichten in deze draad? Of is dat gewoon een conclusie uit het geschrevene?
-
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Mannetje »

Profesto schreef:Zoals gewoonlijk gaat het weer helemaal niet over de inhoud van het artikel, maar slechts over de vraag of iemand tot het juiste clubje behoort. :oO
Gelukkig is dit wel een bijdrage die op de inhoud ingaat.
-
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Charles »

Ik heb de discussie aangezwengeld door het artikel te posten. Ik merk bij mezelf emoties n.a.v. zo'n artikel. Ik word doodmoe om steeds maar doodgegooid te worden met transgender en alles wat er bij hoort. Chesterton zei dat “Het probleem van niet in God geloven is niet dat een mens uiteindelijk niets gelooft. Helaas, het is veel erger. Uiteindelijk gelooft hij alles.” Idd de geestelijke boosheden in de lucht zijn in Nld zelden zo tastbaar geweest als nu. Een losgeslagen natie. Maar als het regent in de wereld drupt het in de kerk. Een gestage drup van 'christelijke' artikelen. Dan nu zo'n man die onder mom van reformatorisch christen zijn verhaal doet. Voorzitter van de Regenboog Alliantie aldaar, dé belangenbehartiger voor lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen, transgenders en intersekse personen.
Profesto
Berichten: 755
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Profesto »

Ik stop met deze discussie, want de moed zakt me steeds meer in de schoenen. Ik weet niet meer waar te beginnen.
Ik hoop dat jullie een beetje liefde kunnen opbrengen voor LHBTI-personen in de reformatorische gezindte.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Charles »

Gebrek aan liefde is niet zozeer het probleem.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door J.C. Philpot »

Profesto schreef:Ik stop met deze discussie, want de moed zakt me steeds meer in de schoenen. Ik weet niet meer waar te beginnen.
Ik hoop dat jullie een beetje liefde kunnen opbrengen voor LHBTI-personen in de reformatorische gezindte.
Ik hoop ook dat we in de reformatorische gezinte die liefde op kunnen brengen. Net zoals ik hoop dat jij respect op kunt brengen voor wat Gods Woord zegt over geslacht, huwelijk en seksualiteit, en voor degenen die dat uitdragen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Profesto schreef:Ik stop met deze discussie, want de moed zakt me steeds meer in de schoenen. Ik weet niet meer waar te beginnen.
Ik hoop dat jullie een beetje liefde kunnen opbrengen voor LHBTI-personen in de reformatorische gezindte.
Liefde tot de mens en het benoemen van bedreven openbare zonden waarin men volhardt, is geen tegenstelling, maar kan en moet naast elkaar bestaan. De liefde is soms ook tuchtigend en kastijdend van aard.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Wim Anker »

Kunnen de mods dit artikel in de prullenbak flikkeren?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Zeeuw »

Wim Anker schreef:Kunnen de mods dit artikel in de prullenbak flikkeren?
samen met jouw taalgebruik wellicht?
Plaats reactie