Nashville-verklaring (vh: Transgender)

DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Ik schrijf een neutraal voorbeeld over de GBS. Ik had ook de leeruitspraken van de GG kunnen noemen. Het gaat om verbijzonderingen. Wat daar nu GBS-bashen aan is, is mij onduidelijk. Los daarvan: ik noemde criteria voor wat 'reformatorisch' is, maar daar hoor ik niets over.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Anselmus schreef:
DDD schreef:
Charles schreef:Misschien moet de term 'reformatorisch' een keer gedefinieerd worden.

https://www.ad.nl/gezin/dochter-van-ref ... ~a87f9e22/
Dat is al heel duidelijk hoor. Dat je de drie formulieren van eenheid onderschrijft en dat je de nadruk legt op het belang van persoonlijke bekering en geloof en de ervaring daarvan.

Het innemen van een minderheidsstandpunt op een bepaald gebied maakt iemand niet meer of minder reformatorisch. Dat zou hooguit een sociologische waarneming kunnen zijn, maar zo gaat het in Gods Koninkrijk niet aan toe.

Los daarvan zijn er natuurlijk wel gezelschappen die nog nadere verbijzonderingen vereisen. Zo hanteert de GBS een specifieke hertaling van de Statenvertaling uit 1880 als norm en zijn er andere gezelschappen zoals scholen waarin specifieke kerkelijke afspraken als aanvullend criterium gelden voor de juiste opvattingen. Maar dat zijn dan allemaal verbijzonderingen van hetgeen klassiek-reformatorisch is.
Het is de vraag wat een betere omschrijving is: minderheidsstandpunt of onBijbels standpunt.
Onbijbelse standpunten kunnen heel wel reformatorisch zijn. Zo zijn er veel reformatorischen geweest die de vervangingsleer aanhingen. Maar die leer is wel onbijbels. Dat vonden die mensen zelf natuurlijk niet, maar dat doet er niet toe. Want deze meneer vindt zijn standpunten vast ook niet onbijbels, al heb ik mij daar verder niet in verdiept.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Ik schrijf een neutraal voorbeeld over de GBS. Ik had ook de leeruitspraken van de GG kunnen noemen. Het gaat om verbijzonderingen. Wat daar nu GBS-bashen aan is, is mij onduidelijk. Los daarvan: ik noemde criteria voor wat 'reformatorisch' is, maar daar hoor ik niets over.
Als ik een zangavond bezoek waar een gospelkoor zingt, ben ik toch ook niet direct evangelisch?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Inderdaad.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Inderdaad.
Welnu, dat is dan ook van toepassing op deze meneer die zich reformatorisch noemt.

Het feit dat hij zich zo noemt, wil nog niet zeggen dat hij ook onder deze doelgroep valt.

Hij valt onder de bredere definitie van de gereformeerde gezindte, aldus Wikipedia. Maar dat is wat anders als de engere of nauwere definitie.

En daar maakt het AD helaas geen melding van.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Wim Anker »

toch wel mooi, dat reformatorisch een soorgelijke status krijgt als Berliner in "Ich bin auch ein Berliner".
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Anselmus »

DDD schreef:
Anselmus schreef:
DDD schreef:
Charles schreef:Misschien moet de term 'reformatorisch' een keer gedefinieerd worden.

https://www.ad.nl/gezin/dochter-van-ref ... ~a87f9e22/
Dat is al heel duidelijk hoor. Dat je de drie formulieren van eenheid onderschrijft en dat je de nadruk legt op het belang van persoonlijke bekering en geloof en de ervaring daarvan.

Het innemen van een minderheidsstandpunt op een bepaald gebied maakt iemand niet meer of minder reformatorisch. Dat zou hooguit een sociologische waarneming kunnen zijn, maar zo gaat het in Gods Koninkrijk niet aan toe.

Los daarvan zijn er natuurlijk wel gezelschappen die nog nadere verbijzonderingen vereisen. Zo hanteert de GBS een specifieke hertaling van de Statenvertaling uit 1880 als norm en zijn er andere gezelschappen zoals scholen waarin specifieke kerkelijke afspraken als aanvullend criterium gelden voor de juiste opvattingen. Maar dat zijn dan allemaal verbijzonderingen van hetgeen klassiek-reformatorisch is.
Het is de vraag wat een betere omschrijving is: minderheidsstandpunt of onBijbels standpunt.
Onbijbelse standpunten kunnen heel wel reformatorisch zijn. Zo zijn er veel reformatorischen geweest die de vervangingsleer aanhingen. Maar die leer is wel onbijbels. Dat vonden die mensen zelf natuurlijk niet, maar dat doet er niet toe. Want deze meneer vindt zijn standpunten vast ook niet onbijbels, al heb ik mij daar verder niet in verdiept.
Of de vervangingsleer onBijbels is daar verschillen we mogelijk over van mening, maar dat is mogelijk een kwestie van definitie en in ieder geval een andere discussie. Wat je punt over reformatorisch heb je mogelijk gelijk. Wanneer we het begrip Bijbelgetrouw neemt valt er denk ik wel een scheidslijn.
Fides Quaerens Intellectum
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Profesto »

Zoals gewoonlijk gaat het weer helemaal niet over de inhoud van het artikel, maar slechts over de vraag of iemand tot het juiste clubje behoort. :oO
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ditbenik »

Profesto schreef:Zoals gewoonlijk gaat het weer helemaal niet over de inhoud van het artikel, maar slechts over de vraag of iemand tot het juiste clubje behoort. :oO
En dan eerst jezelf uitroepen als de echten om vandaar uit te bepalen dat anderen onechten zijn. Als het dan nog niet past, gaan we een nieuwe definitie schrijven. Als je een keer in een evangelische gemeente bent geweest, ben je niet evangelisch. Als je je hele leven tot een van de reformatorische kerken hebt behoord, maar ergens van mening verschilt met degenen die een keer in een evangelische gemeente is geweest maar niet evangelisch is behoor je wel tot een reformatorische kerk maar mag je jezelf niet reformatorisch noemen. Ik ben lid van een reformatorische kerk en ben evangelisch in de betekenis van levend in gehoorzaamheid aan het evangelie. Daar is geen clubje voor geloof ik en daar ben ik ook wel blij om.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Posthoorn »

Profesto schreef:Zoals gewoonlijk gaat het weer helemaal niet over de inhoud van het artikel, maar slechts over de vraag of iemand tot het juiste clubje behoort. :oO
Ja, omdat dit in dit geval relevant is. Mart vd Kamp is lid van de St. Jansgemeente Gouda en dat is echt geen 'reformatorische kerk'. Dus wordt hier over een andere groep gesproken dan het artikel suggereert.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Het is van oudsher een gewone, maar ietwat open, GB-gemeente. Volgens mij nog zonder vrouwelijke ambtsdragers, dus wat dat betreft, is de conclusie dat het geen reformatorische kerk zou zijn, wel discutabel.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door MePaul »

DDD schreef:Het is van oudsher een gewone, maar ietwat open, GB-gemeente. Volgens mij nog zonder vrouwelijke ambtsdragers, dus wat dat betreft, is de conclusie dat het geen reformatorische kerk zou zijn, wel discutabel.
Ik ben er een aantal maanden geleden geweest tijdens een ochtenddienst en het was een voluit reformatorische preek. Het kan toeval zijn geweest, maar het viel wel op.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door J.C. Philpot »

Het kan overal gebeuren, ook in meer traditionele Reformatorische gemeenten. Ik herinner mij dat er destijds in Zeeland ook een man was die zich als vrouw ging kleden, en provocatief de Gereformeerde Gemeente ging of bleef bezoeken.

We zullen in de toekomst zeker vaker met dit soort situaties te doen krijgen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wat is een definitie van een Reformatorische preek?
Kan een prediking, waarin de doodstaat van de mens, het eeuwige oordeel, de uitverkiezing, en zondekennis zelden of geen plaats hebben, Reformatorisch/Bijbels zijn?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door MePaul »

J.C. Philpot schreef:Het kan overal gebeuren, ook in meer traditionele Reformatorische gemeenten. Ik herinner mij dat er destijds in Zeeland ook een man was die zich als vrouw ging kleden, en provocatief de Gereformeerde Gemeente ging of bleef bezoeken.

We zullen in de toekomst zeker vaker met dit soort situaties te doen krijgen.
Net zoals in een hersteld hervormde kerk in de buurt van Rotterdam, maar ik ben juist blij dat degene blijft komen naar de diensten waar het Woord van God opengaat. Ik vind dat niet per se provocatief, want iedereen is van harte welkom. Als de Geest aan het werk gaat, zal zo'n man of vrouw ook anders gaan leven en denken.
Plaats reactie