Grote vreugden

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Grote vreugden

Bericht door Ad Anker »

Dat is overigens een veel gebruikte afleidingsmanoeuvre in onze gezindte. Stel een serieuze vraag en reageer door een beetje mee te bewegen en vervolgens een grapje te maken. Je hoeft dan gewoon niet echt antwoord te geven.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Grote vreugden

Bericht door DDD »

Helemaal eens.

Ik rijd in een Golf, en daar kun je prima mee heel het land door als dominee. En in een Prius ook.

Ik zal er niets van zeggen als een dominee een dure auto heeft, maar het staat op gespannen voet met zijn voorbeeldfunctie. De geldzucht is een wortel van allerlei kwaad.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Grote vreugden

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 17 jul 2023, 19:08 Helemaal eens.

Ik rijd in een Golf, en daar kun je prima mee heel het land door als dominee. En in een Prius ook.

Ik zal er niets van zeggen als een dominee een dure auto heeft, maar het staat op gespannen voet met zijn voorbeeldfunctie. De geldzucht is een wortel van allerlei kwaad.
Gelukkig voor jou zijn er ook predikanten die in een auto rijden van minstens 10 jaar oud.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Grote vreugden

Bericht door MGG »

DDD schreef: 17 jul 2023, 19:08 Helemaal eens.

Ik rijd in een Golf, en daar kun je prima mee heel het land door als dominee. En in een Prius ook.

Ik zal er niets van zeggen als een dominee een dure auto heeft, maar het staat op gespannen voet met zijn voorbeeldfunctie. De geldzucht is een wortel van allerlei kwaad.
Hoe milieubewust is dat ;). In het kader van verantwoord omgaan met de schepping is zonnepanelen en een elektrische auto vermoedelijk duurzamer.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Grote vreugden

Bericht door DDD »

Zowel de Prius als de Golf zijn er in een elektrische uitvoering, dus ik zie het probleem niet.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Grote vreugden

Bericht door MGG »

Ik bedoelde jouw Golf. Als ik het mij goed herinner is dan een benzine.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Grote vreugden

Bericht door DDD »

MGG schreef: 17 jul 2023, 21:11 Ik bedoelde jouw Golf. Als ik het mij goed herinner is dan een benzine.
Nee hoor. Ik rijd in een elektrische auto. Dat wil zeggen, hij staat vrijwel altijd stil omdat ik eigenlijk altijd met de trein reis of fiets. Maar er komen jaarlijks wel enkele duizenden kilometers bij, want als het regent of heel warm is, dan gebruik ik hem wel, en op vakantie soms.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Grote vreugden

Bericht door MGG »

DDD schreef: 17 jul 2023, 21:36
MGG schreef: 17 jul 2023, 21:11 Ik bedoelde jouw Golf. Als ik het mij goed herinner is dan een benzine.
Nee hoor. Ik rijd in een elektrische auto. Dat wil zeggen, hij staat vrijwel altijd stil omdat ik eigenlijk altijd met de trein reis of fiets. Maar er komen jaarlijks wel enkele duizenden kilometers bij, want als het regent of heel warm is, dan gebruik ik hem wel, en op vakantie soms.
Gezien jouw standpunten m.b.t. het milieu had ik dat ook bij jou verwacht. Geen idee waarom ik in mijn hoofd had dat jij een benzine auto had.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Grote vreugden

Bericht door DDD »

Omdat ik nauwelijks met een auto reis, is het wel de vraag of het in mijn geval niet beter zou zijn geweest voor het milieu om in een oude benzine-auto te rijden. Maar goed. Ik zou mij daar toch een beetje in voelen rijden, inderdaad.

En dat terwijl ik een hele tijd in een diesel heb gereden.

Tijden veranderen. Ik hoorde pas nog van mensen die een nieuwe benzineauto kochten. Het waren hoogopgeleide mensen. Ik was wel verbaasd, maar dat gebeurt dus nog echt. Ik ben benieuwd, wat ze daar dan over tien jaar mee aan willen vangen. Ik weet dat je ze nog mag verkopen tot 2035 maar waarom zou je dat doen? Een elektrische auto rijdt veel lekkerder, je hoeft er niet mee naar een tankstation. Voorwaarde is wel dat je bij huis eenvoudig kunt laden, natuurlijk, anders ben je er nog tijd aan kwijt.

Het lijkt me een aflopende zaak, maar misschien zit ik teveel in mijn eigen bubbel.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Grote vreugden

Bericht door merel »

DDD schreef: 17 jul 2023, 21:48 Omdat ik nauwelijks met een auto reis, is het wel de vraag of het in mijn geval niet beter zou zijn geweest voor het milieu om in een oude benzine-auto te rijden. Maar goed. Ik zou mij daar toch een beetje in voelen rijden, inderdaad.

En dat terwijl ik een hele tijd in een diesel heb gereden.

Tijden veranderen. Ik hoorde pas nog van mensen die een nieuwe benzineauto kochten. Het waren hoogopgeleide mensen. Ik was wel verbaasd, maar dat gebeurt dus nog echt. Ik ben benieuwd, wat ze daar dan over tien jaar mee aan willen vangen. Ik weet dat je ze nog mag verkopen tot 2035 maar waarom zou je dat doen? Een elektrische auto rijdt veel lekkerder, je hoeft er niet mee naar een tankstation. Voorwaarde is wel dat je bij huis eenvoudig kunt laden, natuurlijk, anders ben je er nog tijd aan kwijt.

Het lijkt me een aflopende zaak, maar misschien zit ik teveel in mijn eigen bubbel.
Ik vind de prijzen van een elektrische auto nog steeds schrikbarend hoog. Ik zou sowieso nooit een nieuwe auto kopen, veel te duur.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Grote vreugden

Bericht door Orchidee »

Alleen rijke mensen kunnen een elektrische auto kopen.
Dus zit jij wat dat betreft wel in een bubbel.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Grote vreugden

Bericht door huisman »

DDD schreef: 17 jul 2023, 21:48 Omdat ik nauwelijks met een auto reis, is het wel de vraag of het in mijn geval niet beter zou zijn geweest voor het milieu om in een oude benzine-auto te rijden. Maar goed. Ik zou mij daar toch een beetje in voelen rijden, inderdaad.

En dat terwijl ik een hele tijd in een diesel heb gereden.

Tijden veranderen. Ik hoorde pas nog van mensen die een nieuwe benzineauto kochten. Het waren hoogopgeleide mensen. Ik was wel verbaasd, maar dat gebeurt dus nog echt. Ik ben benieuwd, wat ze daar dan over tien jaar mee aan willen vangen. Ik weet dat je ze nog mag verkopen tot 2035 maar waarom zou je dat doen? Een elektrische auto rijdt veel lekkerder, je hoeft er niet mee naar een tankstation. Voorwaarde is wel dat je bij huis eenvoudig kunt laden, natuurlijk, anders ben je er nog tijd aan kwijt.

Het lijkt me een aflopende zaak, maar misschien zit ik teveel in mijn eigen bubbel.

Hoe zie jij het opladen als je zoals veel gezinnen in een rijtjeshuis woont zonder eigen parkeergelegenheid? Ik wil best van fossiel af maar zie nog geen handig alternatief. Als ik door de (armere) flattenwijken fiets in onze gemeente en ik zie daar het wagenpark en de onmogelijkheid om bij huis op te laden, dan zie ik de komende decennia elektrisch rijden geen vervanging voor fossiel.

Volg een beetje de ontwikkelingen in de luchtvaart betreffende elektrisch vliegen . Dat staat echt nog in zijn kinderschoenen.


……en of al die miljarden accupakketten met zeldzame grondstoffen die straks nodig zijn voor de wereldwijde mobiliteit zo duurzaam zijn ?

Zelf voorspel ik dat elektrisch rijden een tussenoplossing is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Grote vreugden

Bericht door DDD »

Orchidee schreef: 17 jul 2023, 22:15 Alleen rijke mensen kunnen een elektrische auto kopen.
Dus zit jij wat dat betreft wel in een bubbel.
In veel gevallen kun je dan wel leasen, en ben je nog steeds veel goedkoper uit dan met een benzine-auto. Maar het klopt dat je om echt goedkoop te rijden wel een investeringsruimte moet hebben. Dat is het vervelende in veel gevallen. Rijke mensen betalen veel minder voor dezelfde mobiliteit, omdat ze het investeringsbedrag beschikbaar hebben. Precies hetzelfde met zonnepanelen of een airco als verwarming. Als je het geld hebt, kun je veel besparen.

Overigens ben ik helemaal niet rijk, maar dat terzijde. Ik zit wel overwegend in een bubbel van vrij rijke mensen. Ik woon zelf in een eenvoudig rijtjeshuis zonder eigen oprit. Opladers genoeg in de buurt, en een kabel door de boom voor het huis kan ook, in mijn geval.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Grote vreugden

Bericht door MGG »

merel schreef: 17 jul 2023, 22:14
DDD schreef: 17 jul 2023, 21:48 Omdat ik nauwelijks met een auto reis, is het wel de vraag of het in mijn geval niet beter zou zijn geweest voor het milieu om in een oude benzine-auto te rijden. Maar goed. Ik zou mij daar toch een beetje in voelen rijden, inderdaad.

En dat terwijl ik een hele tijd in een diesel heb gereden.

Tijden veranderen. Ik hoorde pas nog van mensen die een nieuwe benzineauto kochten. Het waren hoogopgeleide mensen. Ik was wel verbaasd, maar dat gebeurt dus nog echt. Ik ben benieuwd, wat ze daar dan over tien jaar mee aan willen vangen. Ik weet dat je ze nog mag verkopen tot 2035 maar waarom zou je dat doen? Een elektrische auto rijdt veel lekkerder, je hoeft er niet mee naar een tankstation. Voorwaarde is wel dat je bij huis eenvoudig kunt laden, natuurlijk, anders ben je er nog tijd aan kwijt.

Het lijkt me een aflopende zaak, maar misschien zit ik teveel in mijn eigen bubbel.
Ik vind de prijzen van een elektrische auto nog steeds schrikbarend hoog. Ik zou sowieso nooit een nieuwe auto kopen, veel te duur.
Aankoopsubsidie en geen motorrijtuigenbelasting maken het wel aantrekkelijk. Zeker als je zonnepanelen hebt die genoeg energie opwekken. Een paar jaar terug was een zakelijke elektrische auto heel interessant. Het voordeel in de bijtelling is tegenwoordig een stuk minder maar nog steeds circa 700-1.000 per jaar.
Laatst gewijzigd door MGG op 17 jul 2023, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Grote vreugden

Bericht door DDD »

huisman schreef: 17 jul 2023, 22:21
DDD schreef: 17 jul 2023, 21:48 Omdat ik nauwelijks met een auto reis, is het wel de vraag of het in mijn geval niet beter zou zijn geweest voor het milieu om in een oude benzine-auto te rijden. Maar goed. Ik zou mij daar toch een beetje in voelen rijden, inderdaad.

En dat terwijl ik een hele tijd in een diesel heb gereden.

Tijden veranderen. Ik hoorde pas nog van mensen die een nieuwe benzineauto kochten. Het waren hoogopgeleide mensen. Ik was wel verbaasd, maar dat gebeurt dus nog echt. Ik ben benieuwd, wat ze daar dan over tien jaar mee aan willen vangen. Ik weet dat je ze nog mag verkopen tot 2035 maar waarom zou je dat doen? Een elektrische auto rijdt veel lekkerder, je hoeft er niet mee naar een tankstation. Voorwaarde is wel dat je bij huis eenvoudig kunt laden, natuurlijk, anders ben je er nog tijd aan kwijt.

Het lijkt me een aflopende zaak, maar misschien zit ik teveel in mijn eigen bubbel.

Hoe zie jij het opladen als je zoals veel gezinnen in een rijtjeshuis woont zonder eigen parkeergelegenheid? Ik wil best van fossiel af maar zie nog geen handig alternatief. Als ik door de (armere) flattenwijken fiets in onze gemeente en ik zie daar het wagenpark en de onmogelijkheid om bij huis op te laden, dan zie ik de komende decennia elektrisch rijden geen vervanging voor fossiel.

Volg een beetje de ontwikkelingen in de luchtvaart betreffende elektrisch vliegen . Dat staat echt nog in zijn kinderschoenen.


……en of al die miljarden accupakketten met zeldzame grondstoffen die straks nodig zijn voor de wereldwijde mobiliteit zo duurzaam zijn ?

Zelf voorspel ik dat elektrisch rijden een tussenoplossing is.
Bij mij in de buurt, en ook in het MR-A-gebied, volgens mij valt jouw woonplaats daar ook onder, is het zo dat je een nieuwe laadpaal kunt aanvragen als een laadpaal meer dan drie keer per week bezet is. Op die manier zou er in theorie toch onmogelijk een tekort aan laadpalen kunnen ontstaan.

Vliegen is echt een andere categorie. Hoewel ik dat voor kleine afstanden er wel van zie komen, ligt het meer voor de hand om op kerosine uit waterstof uit te komen.

Zolang accupaketten goed worden hergebruikt, vind ik ze op zich heel duurzaam. Het winnen van de edelmetalen kan wellicht beter, maar dat geldt net zo goed voor het winnen van olie

Ik denk dat elektrisch rijden geen tussenoplossing is, omdat er al zoveel in geïnvesteerd wordt. Maar als er iets veel beters komt, zou dat wellicht anders kunnen worden.
Laatst gewijzigd door DDD op 17 jul 2023, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie