Grote vreugden

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Grote vreugden

Bericht door Bourdon16 »

Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:Ingemaakt worden met dammen door mijn zoontje.
Je liet hem zeker winnen :huhu
Nou eerlijk gezegd niet :nonnon.
Hij let ook veel beter op.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Grote vreugden

Bericht door Bertiel »

Belasting aangifte doen na verhuizing is best aangenaam
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Grote vreugden

Bericht door refo »

Bertiel schreef: 06 mar 2023, 20:36 Belasting aangifte doen na verhuizing is best aangenaam
Maar wél ingewikkeld.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Grote vreugden

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef: 06 mar 2023, 22:42
Bertiel schreef: 06 mar 2023, 20:36 Belasting aangifte doen na verhuizing is best aangenaam
Maar wél ingewikkeld.
Als je het niet snapt, heb je er altijd mensen voor die dat heel goed kunnen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Grote vreugden

Bericht door Bertiel »

het systeem zegt zelf wat je moet neerzetten en welke kosten er bij mogen
Nee, vond het niet heel lastig en op hun site staan ook veel antwoorden.

En lekker alles op de hoofdkostwinner zetten, was bij ons de trigger om de teruggaaf met 2/3 te verhogen...!!!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
merel
Berichten: 9668
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Grote vreugden

Bericht door merel »

refo schreef: 06 mar 2023, 22:42
Bertiel schreef: 06 mar 2023, 20:36 Belasting aangifte doen na verhuizing is best aangenaam
Maar wél ingewikkeld.
Vond ik ook. Ik was blij dat we dat met de koop en verkoop van ons huis uitbesteed hadden.
Bertiel schreef: 07 mar 2023, 07:08 het systeem zegt zelf wat je moet neerzetten en welke kosten er bij mogen
Nee, vond het niet heel lastig en op hun site staan ook veel antwoorden.

En lekker alles op de hoofdkostwinner zetten, was bij ons de trigger om de teruggaaf met 2/3 te verhogen...!!!
Bij ons was het vorig jaar ook behoorlijk verhoogd. Daarnaast staat onze hypotheekrenteaftrek nog op ons vorige huis afgesteld. Dat mag verhoogd worden, maar is zo ook een leuk spaarpotje.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Grote vreugden

Bericht door Herman »

Bertiel schreef: 06 mar 2023, 20:36 Belasting aangifte doen na verhuizing is best aangenaam
Ik ben even niet over de belastingen te spreken. Onze gemeente heeft een schaamteloze verhoging van de lokale belastingen doorgevoerd, waardoor de aanslag maar liefst 18% hoger is dan in 2022. Ik had rekening gehouden met een ruimte 5%, maar 18% is echt onbeschoft.
Ik meen overigens dat de lokale SGP een motie indiende om de heffingen te verlagen, hetgeen niet is gehonoreerd door de zittende bestuurspartijen.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Grote vreugden

Bericht door Bertiel »

De lokale belastingen daar ben ik ook not zo blij mee. Mijn woz is in een jaar tijd met 30% gestegen.
Kosten zijn met ruim 12% gestegen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Grote vreugden

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 07 mar 2023, 21:04 De lokale belastingen daar ben ik ook not zo blij mee. Mijn woz is in een jaar tijd met 30% gestegen.
Kosten zijn met ruim 12% gestegen.
….en dat allemaal in het topic: Grote vreugden ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Grote vreugden

Bericht door Eloesje »

Wij hebben het jaar gelukkig goed af kunnen sluiten (beide zelfstandig dus altijd even spannend wat de belastingdienst precies wil hebben)
Blij mee en dankbaar voor.

(die woz waarde is iets minder leuk inderdaad, wat een belachelijke verhoging. Ik heb bezwaar gemaakt :nonnon)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Grote vreugden

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef: 07 mar 2023, 21:25
Bertiel schreef: 07 mar 2023, 21:04 De lokale belastingen daar ben ik ook not zo blij mee. Mijn woz is in een jaar tijd met 30% gestegen.
Kosten zijn met ruim 12% gestegen.
….en dat allemaal in het topic: Grote vreugden ;)
Ja. Het kan beter heten: Financiële verdrietelijkheden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Grote vreugden

Bericht door Mannetje »

Wees maar dankbaar als je veel belasting mag betalen, dan heb je het blijkbaar goed.
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Grote vreugden

Bericht door Maanenschijn »

Een hoge woz-waarde is niet erg. Veel gemeenten passen hun tarieven aan op de gestegen waarde, waarvan de ramingen al meegenomen worden bij het vast stellen van de belastingverordening.

Onze gemeente heeft een inflatiecorrectie en verhoging toegepast die paal nog perk kent. Daar zit de toename van de gemeentelijke lasten, alhoewel het lijkt alsof de woz-waarde de schuldig is.

De woz-waarde is de waarde waarop je huis verkocht zou kunnen worden omstreeks 1-1-2022. Een stijging van de woz-waarde zou toch niet onverwacht moeten komen, gezien de berichten over de waardestijging van de woningen tussen 2021 en 2022.

En als laatste: de ozb is een heel eerlijke belasting. Mensen met veel vermogen leveren een grotere bijdrage aan de maatschappij dan mensen met minder vermogen. Je moet het geld halen waar het is :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Grote vreugden

Bericht door Eloesje »

Maanenschijn schreef: 07 mar 2023, 23:20 Een hoge woz-waarde is niet erg. Veel gemeenten passen hun tarieven aan op de gestegen waarde, waarvan de ramingen al meegenomen worden bij het vast stellen van de belastingverordening.

Onze gemeente heeft een inflatiecorrectie en verhoging toegepast die paal nog perk kent. Daar zit de toename van de gemeentelijke lasten, alhoewel het lijkt alsof de woz-waarde de schuldig is.

De woz-waarde is de waarde waarop je huis verkocht zou kunnen worden omstreeks 1-1-2022. Een stijging van de woz-waarde zou toch niet onverwacht moeten komen, gezien de berichten over de waardestijging van de woningen tussen 2021 en 2022.

En als laatste: de ozb is een heel eerlijke belasting. Mensen met veel vermogen leveren een grotere bijdrage aan de maatschappij dan mensen met minder vermogen. Je moet het geld halen waar het is :) .
De woz waarde moet wel eerlijk berekend, die van ons is bijna één ton meer dan de buren met een soortgelijk huis/grond én een enorme aanbouw. Ik denk dan toch dat het eerder andersom zou moeten. (Die aanbouw staat er al bijna 5 jaar, maar de woonoppervlakte staat nog gelijk aan die van ons, mogelijk dat het daar door komt)

Inderdaad, veel belasting betalen betekend veel inkomen. Ik vind het systeem in Nederland verder prima, ben ook gewoon blij dat het meevalt tov wat we hadden verwacht. Vind het altijd even spannend, wat gaat het worden, hebben we het zelf goed berekend, niets over het hoofd gezien etc...

Dan is het vandaag biddag maar tegelijkertijd ook dankdag!
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Grote vreugden

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: 07 mar 2023, 20:48 Ik ben even niet over de belastingen te spreken. Onze gemeente heeft een schaamteloze verhoging van de lokale belastingen doorgevoerd, waardoor de aanslag maar liefst 18% hoger is dan in 2022. Ik had rekening gehouden met een ruimte 5%, maar 18% is echt onbeschoft.
Ik meen overigens dat de lokale SGP een motie indiende om de heffingen te verlagen, hetgeen niet is gehonoreerd door de zittende bestuurspartijen.
Waarom is dat onbeschoft? De kosten voor de gemeente stijgen ook. Als huizenbezitter is je vermogen de afgelopen jaren nogal gestegen, zie https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/08/hu ... r-a4158866
Plaats reactie