Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Valcke »

KDD schreef:Ik zie dit als een plaats voor mensen van verschillende refo kerkverbanden dingen te discuseren. En als een kip dan pik je hier wat en daar wat en de rest laat je liggen. Je leert altijd wat. De waarheid kan zichzelf toch verdedigen - daar hoeven we niet bang voor te wezen. Ik zou het niet erg vinden als een paap of een turk hier zou komen. Het houd je scherp.
Voor dat laatste kun je ook de straat oplopen. Daar hebben we refoforum toch niet voor nodig?
Verschillen mogen er natuurlijk zijn. Maar wanneer mensen niet meer voluit aanspreekbaar zijn op Gods Woord, dan valt volgens mij de basis weg voor een verdiepend gesprek. Natuurlijk kun je nog over van alles spreken, maar verdieping is er dan niet meer bij. Wel vervreemding.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ad Anker »

Erik1960 schreef: 1. Ik heb de grondslag van dit forum voluit onderschreven. Ik vind het onfatsoenlijk dat je dat op deze manier in twijfel trekt. Dit valt me echt tegen van iemand met jouw rol op dit forum.
Je hebt je eigen idee over 'onderschrijven', las ik vanmorgen. Dat maakt dat mijn opmerking gerechtvaardigd is.
2. Ik heb hier al meerdere gesprekken gelezen waarin mensen een vraag niet willen beantwoorden c.q. zich niet voluit uitspreken vanwege persoonlijke betrokkenheid bij de materie. Dat wordt mij dan toch ook toegestaan mag ik hopen?
Ik heb daar in die zin moeite mee daar je ruimte lijkt te laten voor een onbijbelse visie op het lhbti vraagstuk.
Als Valcke schrijft dat zijn opmerkingen niet specifiek over mij gaan, begrijp ik niet met welk doel je mij er aan de haren bij sleept. Over jij-bakken gesproken…
Omdat ik met jou in gesprek was hierover vandaag.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ad Anker »

KDD schreef:Ik zie dit als een plaats voor mensen van verschillende refo kerkverbanden dingen te discuseren. En als een kip dan pik je hier wat en daar wat en de rest laat je liggen. Je leert altijd wat. De waarheid kan zichzelf toch verdedigen - daar hoeven we niet bang voor te wezen. Ik zou het niet erg vinden als een paap of een turk hier zou komen. Het houd je scherp.
Inderdaad oneens. Daar is dit forum niet voor bedoeld.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mannetje »

KDD schreef:Ik zie dit als een plaats voor mensen van verschillende refo kerkverbanden dingen te discuseren. En als een kip dan pik je hier wat en daar wat en de rest laat je liggen. Je leert altijd wat. De waarheid kan zichzelf toch verdedigen - daar hoeven we niet bang voor te wezen. Ik zou het niet erg vinden als een paap of een turk hier zou komen. Het houd je scherp.
Daarvoor kun je beter naar refoweb gaan.
-
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erik1960 »

Ad Anker schreef:
Erik1960 schreef: 1. Ik heb de grondslag van dit forum voluit onderschreven. Ik vind het onfatsoenlijk dat je dat op deze manier in twijfel trekt. Dit valt me echt tegen van iemand met jouw rol op dit forum.
Je hebt je eigen idee over 'onderschrijven', las ik vanmorgen. Dat maakt dat mijn opmerking gerechtvaardigd is.
2. Ik heb hier al meerdere gesprekken gelezen waarin mensen een vraag niet willen beantwoorden c.q. zich niet voluit uitspreken vanwege persoonlijke betrokkenheid bij de materie. Dat wordt mij dan toch ook toegestaan mag ik hopen?
Ik heb daar in die zin moeite mee daar je ruimte lijkt te laten voor een onbijbelse visie op het lhbti vraagstuk.
Als Valcke schrijft dat zijn opmerkingen niet specifiek over mij gaan, begrijp ik niet met welk doel je mij er aan de haren bij sleept. Over jij-bakken gesproken…
Omdat ik met jou in gesprek was hierover vandaag.
Onderschrijven is onderschrijven. Op dit forum is in tal van topics zichtbaar dat onderschrijven van de grondslag niet betekent dat we het altijd en over alles eens zijn. Het onderschrijven dan de grondslag houdt voor mij niet in dat daarmee het gesprek opgehouden is.
Wanneer ik aangeef dat ik me vanwege persoonlijke betrokkenheid niet wil uitspreken, vind ik het onfatsoenlijk dat je me woorden in de mond legt.
Precies, je was eerder vandaag met mij in gesprek. Maar je reageerde nu op een bijdrage van iemand anders die expliciet meldde dat het niet exclusief om mij te doen is. Daar kun je mij gewoon buiten laten.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

----knip---
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Zita »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik vind overigens niet dat we Erik het vuur aan de schenen hoeven te leggen. We weten allemaal hij niet OGG kerkt (bijwijze van spreken). Laat hem ook zaken uitleggen.
Met alle respect: wanneer iemand de drie formulieren van enigheid niet onderschrijft, moet hij zich niet aanmelden voor dit forum. Met de aanmelding wordt namelijk de volledige instemming met de belijdenis onderschreven.

Helaas zijn er hier al te veel mensen die de belijdenis niet van harte onderschrijven. Dat levert o.a. de vreemde situatie op dat mensen zich in bepaalde discussies begeven zonder zich volledig uit te spreken, omdat ze wel weten dat dit niet kan op dit forum. Het is ook een belangrijke reden voor (andere) mensen om af te haken.
Ik heb die formulieren bij mijn aanmelding onderschreven. Het woord 'instemming' (laat staan: volledige instemming) komt in het aanmeldingsformulier niet voor. Het onderschrijven van de grondslag uit zich in een lidmaatschap van een aantal kerkgenootschappen/kerkverbanden. Deelname aan het forum impliceert dat je je conformeert aan enkele met name genoemde standpunten en dat je niet actief afwijkende opvattingen post. Dat kan inderdaad betekenen dat niet iedereen zich volledig kan uitspreken. Maar zo zijn de spelregels van dit forum.
Onderschrijven is iets anders dan conformeren.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erik1960 »

Zita schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik vind overigens niet dat we Erik het vuur aan de schenen hoeven te leggen. We weten allemaal hij niet OGG kerkt (bijwijze van spreken). Laat hem ook zaken uitleggen.
Met alle respect: wanneer iemand de drie formulieren van enigheid niet onderschrijft, moet hij zich niet aanmelden voor dit forum. Met de aanmelding wordt namelijk de volledige instemming met de belijdenis onderschreven.

Helaas zijn er hier al te veel mensen die de belijdenis niet van harte onderschrijven. Dat levert o.a. de vreemde situatie op dat mensen zich in bepaalde discussies begeven zonder zich volledig uit te spreken, omdat ze wel weten dat dit niet kan op dit forum. Het is ook een belangrijke reden voor (andere) mensen om af te haken.
Ik heb die formulieren bij mijn aanmelding onderschreven. Het woord 'instemming' (laat staan: volledige instemming) komt in het aanmeldingsformulier niet voor. Het onderschrijven van de grondslag uit zich in een lidmaatschap van een aantal kerkgenootschappen/kerkverbanden. Deelname aan het forum impliceert dat je je conformeert aan enkele met name genoemde standpunten en dat je niet actief afwijkende opvattingen post. Dat kan inderdaad betekenen dat niet iedereen zich volledig kan uitspreken. Maar zo zijn de spelregels van dit forum.
Onderschrijven is iets anders dan conformeren.
Inderdaad.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ad Anker »

Erik1960 schreef:Maar je reageerde nu op een bijdrage van iemand anders die expliciet meldde dat het niet exclusief om mij te doen is. Daar kun je mij gewoon buiten laten.
HersteldHervormd meldde dat jou het vuur aan de schenen werd gelegd. Daar kwamen reacties op, waaronder die van Valcke. Dus om nu te doen alsof je geen aandeel hebt in dit dispuut is wat naïef m.i.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mannetje »

Mannetje schreef:
Erik1960 schreef:Ik heb die formulieren bij mijn aanmelding onderschreven. Het woord 'instemming' (laat staan: volledige instemming) komt in het aanmeldingsformulier niet voor. Het onderschrijven van de grondslag uit zich in een lidmaatschap van een aantal kerkgenootschappen/kerkverbanden. Deelname aan het forum impliceert dat je je conformeert aan enkele met name genoemde standpunten en dat je niet actief afwijkende opvattingen post. Dat kan inderdaad betekenen dat niet iedereen zich volledig kan uitspreken. Maar zo zijn de spelregels van dit forum.
Dit is wel een hele rare betekenis van onderschrijven zeg. Volgens mij stem je in met wat je onderschrijft.

Onderschrijven wordt in de standaardtaal alleen gebruikt in de betekenis van ‘goedkeuren, zich ergens mee verenigen’, zoals in een standpunt onderschrijven. bron
Ik herhaal nog maar een keer wat onderschrijven is. Is dit ook de betekenis die jij aan het woord geeft, Erik1960? Met andere woorden, is onderschrijven inderdaad hetzelfde als jezelf er mee verenigen?
-
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erik1960 »

Ad Anker schreef:
Erik1960 schreef:Maar je reageerde nu op een bijdrage van iemand anders die expliciet meldde dat het niet exclusief om mij te doen is. Daar kun je mij gewoon buiten laten.
HersteldHervormd meldde dat jou het vuur aan de schenen werd gelegd. Daar kwamen reacties op, waaronder die van Valcke. Dus om nu te doen alsof je geen aandeel hebt in dit dispuut is wat naïef m.i.
Neee…. Ik had een aandeel in het gesprek over Klaassen en de Classis. Daarna kwam Valcke met zijn betoog over de grondslag van het forum. Daar heb ik geen woord in geschreven, tot het moment dat jij me er ongevraagd in betrok en mijn persoonlijke integriteit in twijfel trok. Ik vind dat je daarmee de grenzen van het betamelijke hebt overschreden. De forumregels zeggen daar iets over.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:Een dubieuze jij-bak van DDD dit keer. En het legt precies bloot dat Valcke een terecht punt aansnijdt.
Het is niet bedoeld als jij-bak, maar om duidelijk te maken dat je met dezelfde grondslag nog steeds ruimte van interpretatie hebt. Valcke heeft opvattingen die letterlijk ingaan tegen de geloofsbelijdenis. Ik verwijt hem dat niet, want hij promoot dat zeker niet en hij is er ook niet trots op. Ik heb opvattingen die weliswaar niet ingaan tegen de gereformeerde geloofsbelijdenisgeschriften, maar die wel afwijken van die van de meerderheid van de bevindelijk gereformeerde christenen.
Graag voorbeelden met onderwerp, naam, Bijbeltekst en/of Belijdenisgeschrift van de dikgedrukte zinnen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
Ad Anker schreef:
Erik1960 schreef:Maar je reageerde nu op een bijdrage van iemand anders die expliciet meldde dat het niet exclusief om mij te doen is. Daar kun je mij gewoon buiten laten.
HersteldHervormd meldde dat jou het vuur aan de schenen werd gelegd. Daar kwamen reacties op, waaronder die van Valcke. Dus om nu te doen alsof je geen aandeel hebt in dit dispuut is wat naïef m.i.
Neee…. Ik had een aandeel in het gesprek over Klaassen en de Classis. Daarna kwam Valcke met zijn betoog over de grondslag van het forum. Daar heb ik geen woord in geschreven, tot het moment dat jij me er ongevraagd in betrok en mijn persoonlijke integriteit in twijfel trok. Ik vind dat je daarmee de grenzen van het betamelijke hebt overschreden. De forumregels zeggen daar iets over.
Jij hebt letterlijk gezegd dat er voor alle flanken ruimte moet zijn binnen de kerk. Daarmee erken je dat waarheid en leugen tezamen mogen worden beleden en verkondigd.

Het is me volslagen onduidelijk waarom je nog nooit expliciet hebt toegestemd met wat er zo duidelijk in Gods Woord staat. Dit is al de derde keer dat je rondom het onderwerp heen fietst:
1. eerst de noodzaak van de lijfelijke aanwezigheid bij de zondagse erediensten (waar je op basis van het 4de gebod nog wel een ander standpunt op in kunt nemen binnen de kaders van dit forum);
2. vervolgens over de noodzaak van de kerkelijke tucht, ban en afsnijding (daar is de Heidelbergse Catechismus heel duidelijk over);
3. en nu over het lhbti-standpunt (daar is Gods Woord zélf heel duidelijk over).
En dat onduidelijke standpunt is niet fair en ook niet eerlijk. Het insinueert dat je het met het tegendeel eens bent. En daar komt reactie op. En dat is logisch.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 08 apr 2022, 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door KDD »

Ad Anker schreef:
KDD schreef:Ik zie dit als een plaats voor mensen van verschillende refo kerkverbanden dingen te discuseren. En als een kip dan pik je hier wat en daar wat en de rest laat je liggen. Je leert altijd wat. De waarheid kan zichzelf toch verdedigen - daar hoeven we niet bang voor te wezen. Ik zou het niet erg vinden als een paap of een turk hier zou komen. Het houd je scherp.
Inderdaad oneens. Daar is dit forum niet voor bedoeld.
Oké. Blijkbaar niet. Sorry voor de misbruik.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erik1960 »

Mannetje schreef:Ik herhaal nog maar een keer wat onderschrijven is. Is dit ook de betekenis die jij aan het woord geeft, Erik1960? Met andere woorden, is onderschrijven inderdaad hetzelfde als jezelf er mee verenigen?
Ik vind ‘verenigen’ wat lastig te hanteren voor mezelf, wanneer dat betekenen zou dat ik a.h.w. versmelt. Dat werkt op mij vervreemdend. Onderschrijven is voor mij dat ik me kan vinden in wat ik onderschrijf. Maar niet dat ik me zonder voorbehoud of met uitschakeling van voortschrijdend inzicht conformeer aan wat anderen er over vinden.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gesloten