Van welke predikanten wordt er gelezen?

DDD
Berichten: 28864
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:
GGotK schreef:
Mannetje schreef:Ik weet van een oud-ouderling die van een bepaalde predikant niets las, niet omdat hij er wat op tegen had, maar omdat zijn ambtsbroeders daar al regelmatig van lazen.

Hoe zit dat in vacante gemeenten met de catechismus? Wordt er een hele verklaring van één predikant gelezen, of kiest iedere ouderling per zondag van wie hij leest? Dat laatste gebeurt bij ons.
Het eerste gebeurt volgens mij vaker dan het tweede.
Dat vermoed(de) ik ook, maar het ontbreekt mij aan voldoende gegevens. Vandaar mijn vraag.
Bij ons is het iedere zondag een andere.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: RE: Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Orfeo »

eilander schreef:
Orfeo schreef:
eilander schreef:
Orfeo schreef: Die bovengenoemde schrijvers zijn grootgebracht bij de Bijbel. En daar moet de jeugd ook bij grootgebracht worden.
Ja hoor. Lees nooit iets anders dan de Bijbel.
Het is altijd goed om allerhande lectuur tot je te nemen.
Ik snap dus je opstelling niet.
Iemand ergens mee grootbrengen is wat anders dan dat diegene het leest.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mannes »

windorgel schreef:
Piet Puk schreef:
windorgel schreef:GGiN: Ds Fraanje, Makkenze, Pieneman, Van Reenen, G.H.Kersten, Van Straalen, Verhoeks, Mallan, Van Beek.
Af en toe Philpot, eerw.heer Van Leeuwen, Du Cloux.
Regelmatig ook Smijtegelt, Van der Groe, Beukelman e.a.
Vrijwel nooit van hedendaagse predikanten.
En Lamain?
Nee, er wordt niet gelezen van GG predikanten van 'na 1953'.
Geen Lamain? Wat een gemis... In vele GGiN lezen ze Lamain gelukkig wel. De diepte in standen en bevinding die deze man ten gehore bracht horen we vandaag de dag weinig meer.
Erskinees
Berichten: 2762
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Erskinees »

GGotK schreef:
margrietha schreef:Bij ons worden er alleen preken van overleden predikanten gelezen (GG)
Persoonlijk vind ik dat een goed principe.
Hoezo?
Als we kijken naar de preken en gelijkenissen van de Heere Jezus valt maar één ding onmiddelijk op: ze zijn ontzettend actueel en de voorbeelden die Hij gebruikt zo ontzettend zijn toegespitst op het leven van zijn hoorders. Dat mis je bij oudere preken. Overkomelijk? Zeker (voor mij persoonlijk dan). Maar toch jammer, zeker als er genoeg hedendaags leespreekvoer beschikbaar is.
GGotK
Berichten: 2190
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:
GGotK schreef:
margrietha schreef:Bij ons worden er alleen preken van overleden predikanten gelezen (GG)
Persoonlijk vind ik dat een goed principe.
Hoezo?
Als we kijken naar de preken en gelijkenissen van de Heere Jezus valt maar één ding onmiddelijk op: ze zijn ontzettend actueel en de voorbeelden die Hij gebruikt zo ontzettend zijn toegespitst op het leven van zijn hoorders. Dat mis je bij oudere preken. Overkomelijk? Zeker (voor mij persoonlijk dan). Maar toch jammer, zeker als er genoeg hedendaags leespreekvoer beschikbaar is.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
CvdW
Berichten: 2966
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door CvdW »

GGotK schreef:
Erskinees schreef:
GGotK schreef:
margrietha schreef:Bij ons worden er alleen preken van overleden predikanten gelezen (GG)
Persoonlijk vind ik dat een goed principe.
Hoezo?
Als we kijken naar de preken en gelijkenissen van de Heere Jezus valt maar één ding onmiddelijk op: ze zijn ontzettend actueel en de voorbeelden die Hij gebruikt zo ontzettend zijn toegespitst op het leven van zijn hoorders. Dat mis je bij oudere preken. Overkomelijk? Zeker (voor mij persoonlijk dan). Maar toch jammer, zeker als er genoeg hedendaags leespreekvoer beschikbaar is.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
De preken van de Heere Jezus zijn al wat oudere preken. Zijn ze nog actueel? U spreekt uzelf tegen.
Erskinees
Berichten: 2762
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Erskinees »

Actueel voor zijn toehoorders.
GGotK
Berichten: 2190
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Mannes schreef:
windorgel schreef:
Piet Puk schreef:
windorgel schreef:GGiN: Ds Fraanje, Makkenze, Pieneman, Van Reenen, G.H.Kersten, Van Straalen, Verhoeks, Mallan, Van Beek.
Af en toe Philpot, eerw.heer Van Leeuwen, Du Cloux.
Regelmatig ook Smijtegelt, Van der Groe, Beukelman e.a.
Vrijwel nooit van hedendaagse predikanten.
En Lamain?
Nee, er wordt niet gelezen van GG predikanten van 'na 1953'.
Geen Lamain? Wat een gemis... In vele GGiN lezen ze Lamain gelukkig wel. De diepte in standen en bevinding die deze man ten gehore bracht horen we vandaag de dag weinig meer.
In de GGiN niet meer of ook in andere kerken niet meer?
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mannes »

GGotK schreef:
Mannes schreef:

Geen Lamain? Wat een gemis... In vele GGiN lezen ze Lamain gelukkig wel. De diepte in standen en bevinding die deze man ten gehore bracht horen we vandaag de dag weinig meer.
In de GGiN niet meer of ook in andere kerken niet meer?
Zowel GGiN als andere kerkverbanden. Mocht je er weten dan hoor ik het graag.
CvdW
Berichten: 2966
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door CvdW »

Erskinees schreef:Actueel voor zijn toehoorders.
Dat betekent dus geen leespreek meer!
Alle prekenboeken de vuilnis in. Ik denk even aan de afgodsbeeldjes van Diana.
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door -DIA- »

Mannes schreef:Geen Lamain? Wat een gemis... In vele GGiN lezen ze Lamain gelukkig wel. De diepte in standen en bevinding die deze man ten gehore bracht horen we vandaag de dag weinig meer.
Helaas moet ik het hiermee eens zijn. Ik ken er geen. Wellicht komt de oude ds. P. Blok nog het dichtste bij. Maar ds. Lamain was eenvoudiger in zijn preken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2190
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Mannes schreef:
GGotK schreef:
Mannes schreef:

Geen Lamain? Wat een gemis... In vele GGiN lezen ze Lamain gelukkig wel. De diepte in standen en bevinding die deze man ten gehore bracht horen we vandaag de dag weinig meer.
In de GGiN niet meer of ook in andere kerken niet meer?
Zowel GGiN als andere kerkverbanden. Mocht je er weten dan hoor ik het graag.
Je zegt weinig meer, dus er zijn er blijkbaar volgens jou nog wel.
Worden er in de GGiN trouwens preken gelezen van nog levende predikanten en zo ja dan alleen van de GGiN?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Jeremiah »

-DIA- schreef:De laatste weken, maanden wellicht (in willekeurige volgorde): ds. P. Blok, ds. W.C. Lamain, ds. H. Ligtenberg, ds. J. Spaans, ds. E.C. Adams, ds. E. Venema, ds. J. Koster, ds. C. Vogelaar, ds. Chr. v.d. Poel, ds. G. van Reenen, ds. J. Mijnders, ds. A. Hoogerland, ds. J. Karens, ds. P. Melis, ds. G. Mouw, ds. G.H. Kersten, en meer, ik weet het allemaal niet meer. Kortom alles wordt gelezen wat de 'oude waarheid' vasthoudt. D.w.z. niet alleen Schriftuurlijk maar ook bevindelijk.
Deze predikanten worden bij ons ook gelezen. Het verschil met de huidige predikanten in de GG is groter dan dag en nacht.
Bruna
Berichten: 1745
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Bruna »

Piet Puk schreef:In zowel OGGiN/GGiN/GG is het predikantentekort groot en zullen door ambtsdragers preken worden gelezen. Welke schrijvers worden bij jullie in de gemeente gelezen?
En bij jou in de gemeente? Ben benieuwd.
DDD
Berichten: 28864
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

Jeremiah schreef:
-DIA- schreef:De laatste weken, maanden wellicht (in willekeurige volgorde): ds. P. Blok, ds. W.C. Lamain, ds. H. Ligtenberg, ds. J. Spaans, ds. E.C. Adams, ds. E. Venema, ds. J. Koster, ds. C. Vogelaar, ds. Chr. v.d. Poel, ds. G. van Reenen, ds. J. Mijnders, ds. A. Hoogerland, ds. J. Karens, ds. P. Melis, ds. G. Mouw, ds. G.H. Kersten, en meer, ik weet het allemaal niet meer. Kortom alles wordt gelezen wat de 'oude waarheid' vasthoudt. D.w.z. niet alleen Schriftuurlijk maar ook bevindelijk.
Deze predikanten worden bij ons ook gelezen. Het verschil met de huidige predikanten in de GG is groter dan dag en nacht.
En hoe zou je dan het verschil met de paus beschrijven?
Plaats reactie