De tijd waarin wij leven

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef:
J.C. Philpot schreef:
RD schreef: Ten Brinke: Tegelijk houd ik hen (de gevestigde kerken) een spiegel voor. Waarom gebeurt dit? Wat ik vaak hoor van mensen die deel worden van Mozaiek is dat ze soms jarenlang hebben geprobeerd om zaken te veranderen in hun gemeente, rondom vrouwelijk leiderschap of homo’s in de kerk, maar dat ervaren als een achterhoedegevecht. Dat zijn voor mensen zulke belangrijke thema’s dat ze afscheid nemen van hun gemeente. Gevestigde kerken helpen heeft daarom geen zin, daarvoor zijn de theologische verschillen te groot.”
(...)
Megakerk wil inclusief zijn
De gemeente draagt de boodschap uit een inclusieve kerk te zijn. „Homo’s zijn welkom. Ze worden gedoopt, mogen aan het avondmaal en doen mee aan alle activiteiten, ook in leidinggevende functies, en ook als ze een relatie hebben”, zei voorganger Kees Kraayenoord in een interview. Sinds september vorig jaar heeft Mozaiek een vrouwelijke voorganger: Nelinda Troost.
De leus is: bij ons kun je komen zoals je bent. Wat ze er eigenlijk mee bedoelen is: je kunt blijven zoals je bent. Er is geen bekering nodig.

Ds. A.C. de Kruijf constateerd dat ook: Je mag ook komen zoals je bent, met je gebrokenheid en sores, zonden en tekorten. Tegelijk kun je bij de Heere niet blijven zoals je bent. Er is een radicale vernieuwing nodig door het werk van Gods Geest. Dat accent mis ik.

Hij drukt zich zeer genuanceerd uit. Voor mij is bekering geen accentverschil, maar essentieel.

Ouderen uit Reformatorische kerken zullen wellicht minder snel overgaan naar een dergelijke gemeente. In Veenendaal heb ik gemerkt dat de kerk op Reformatorische jongeren wel een zuigkracht uitoefend. Soms overigens ook als tussenstation naar helemaal niets meer.
Gisteren een dienst van de Mozaïek beluisterd. De hele entourage is een wereld van verschil met de kerk waar ik lid ben. Maar ik snap de aantrekkingskracht wel, de dienst is een indrukwekkend moment waarbij een hoop emotie te beleven is. De preek is kort, aansprekend en in "jongerentaal".
En wie je ook bent, je mag er allemaal zijn. God ziet je en God is blij met jou.
Werd er ook gewezen dat we dood in de zonden en misdaden zijn, en het Koninkrijk Gods niet kunnen
zien tenzij wij wederom geboren zijn? Werd er ook gesproken over nabijkomend werk en ons bedrieglijke hart?
En werd er nog iets gezegd over de droefheid naar God, welke een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt? Of wed verzwegen dat de mens van nature dood ligt door de zonden en de misdaden? Werd er een nauw onderzoek (separatie) toegepast?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door J.C. Philpot »

Hoopvol schreef:
J.C. Philpot schreef:
RD schreef: Ten Brinke: Tegelijk houd ik hen (de gevestigde kerken) een spiegel voor. Waarom gebeurt dit? Wat ik vaak hoor van mensen die deel worden van Mozaiek is dat ze soms jarenlang hebben geprobeerd om zaken te veranderen in hun gemeente, rondom vrouwelijk leiderschap of homo’s in de kerk, maar dat ervaren als een achterhoedegevecht. Dat zijn voor mensen zulke belangrijke thema’s dat ze afscheid nemen van hun gemeente. Gevestigde kerken helpen heeft daarom geen zin, daarvoor zijn de theologische verschillen te groot.”
(...)
Megakerk wil inclusief zijn
De gemeente draagt de boodschap uit een inclusieve kerk te zijn. „Homo’s zijn welkom. Ze worden gedoopt, mogen aan het avondmaal en doen mee aan alle activiteiten, ook in leidinggevende functies, en ook als ze een relatie hebben”, zei voorganger Kees Kraayenoord in een interview. Sinds september vorig jaar heeft Mozaiek een vrouwelijke voorganger: Nelinda Troost.
De leus is: bij ons kun je komen zoals je bent. Wat ze er eigenlijk mee bedoelen is: je kunt blijven zoals je bent. Er is geen bekering nodig.

Ds. A.C. de Kruijf constateerd dat ook: Je mag ook komen zoals je bent, met je gebrokenheid en sores, zonden en tekorten. Tegelijk kun je bij de Heere niet blijven zoals je bent. Er is een radicale vernieuwing nodig door het werk van Gods Geest. Dat accent mis ik.

Hij drukt zich zeer genuanceerd uit. Voor mij is bekering geen accentverschil, maar essentieel.

Ouderen uit Reformatorische kerken zullen wellicht minder snel overgaan naar een dergelijke gemeente. In Veenendaal heb ik gemerkt dat de kerk op Reformatorische jongeren wel een zuigkracht uitoefend. Soms overigens ook als tussenstation naar helemaal niets meer.
Gisteren een dienst van de Mozaïek beluisterd. De hele entourage is een wereld van verschil met de kerk waar ik lid ben. Maar ik snap de aantrekkingskracht wel, de dienst is een indrukwekkend moment waarbij een hoop emotie te beleven is. De preek is kort, aansprekend en in "jongerentaal".
En wie je ook bent, je mag er allemaal zijn. God ziet je en God is blij met jou.
Natuurlijk is het aantrekkelijk. Er is daar voor de Jood geen ergenis, en voor de Griek geen dwaasheid. Wie zou dat niet willen?

Alleen word je er wel bedrogen voor de eeuwigheid. Want zonder bekering zal niemand ingaan in het Koninkrijk Gods.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Bertiel »

de vraag en schuld moet voor ons zijn, waarom kunnen wij ze niet behouden!!
En ja beleving, dat kunnen we niet veranderen, en zaken die bijbels zijn, willen we ook geen water bij de wijn doen.

Maar, als wij een jaloersmakend leven hebben en als dit door de hele kerk doorgedrongen is, zou er dan niet veel minder overstappers zijn? En wat zien ze bij ons? Gekissebis op de vierkante millimeter en alle goeie voornemens ten spijt, de kerken in de gereformeerde gezinde groeien eerder uit elkaar en dan naar elkaar toe, links en rechts.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef:Werd er ook gewezen dat we dood in de zonden en misdaden zijn, en het Koninkrijk Gods niet kunnen
zien tenzij wij wederom geboren zijn? Werd er ook gesproken over nabijkomend werk en ons bedrieglijke hart?
En werd er nog iets gezegd over de droefheid naar God, welke een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt? Of wed verzwegen dat de mens van nature dood ligt door de zonden en de misdaden? Werd er een nauw onderzoek (separatie) toegepast?
Om een goede indruk te krijgen én een oordeel te vellen moet je eigenlijk een dienst bekijken. Dan kan je zelf onafhankelijk van iemand een oordeel over de preek vellen.
Maar de dingen die je noemt komen niet in de preek, die ik beluisterd heb, naar voren.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Job »

Hoopvol schreef: Gisteren een dienst van de Mozaïek beluisterd. De hele entourage is een wereld van verschil met de kerk waar ik lid ben. Maar ik snap de aantrekkingskracht wel, de dienst is een indrukwekkend moment waarbij een hoop emotie te beleven is. De preek is kort, aansprekend en in "jongerentaal".
En wie je ook bent, je mag er allemaal zijn. God ziet je en God is blij met jou.
Daar komt wat de aantrekkingskracht betreft nog bij dat bijvoorbeeld Ten Brinke zijn wortels heeft in de gereformeerde gezindte. Hij is opgegroeid in de Gereformeerde Gemeente van Kampen. Spreekt dus de taal en kent de wereld en de vragen van worstelende (rand)refo's. Men spreekt van het voorhouden van een spiegel aan de gevestigde kerken. Mijns inziens zijn door oud-insiders voorgehouden spiegels extra aantrekkelijk voor een bepaalde worstelende doelgroep en daardoor ook heel gevaarlijk. Maar dat laatste is uiteraard geredeneerd vanuit mijn eigen referentiekader.
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door deschpin »

-DIA- schreef:We zijn wel heel erg beschaafd geworden, maar de waarheid zou hier toch echt geen ergernis hoeven te verwekken. Lezen we niet dat de Heere Jezus de kerkelijke leiders in Zijn tijd op de aarde betitelde met 'adderengebroed'? Ik geloof dat we de waarheid niet meer zo scherp mogen zeggen, naar het voorbeeld van Hem, waar zich Christenen naar willen noemen. Soms zijn we te bang om een mens te kwetsen, anderzijds ergeren we ons aan hen die naar Woord en Wet, in alle gebrek en met veel vallen en tekortkomen, proberen te wandelen en deze zaken, waar men ziet dat men afwijkt, ook daadwerkelijk benoemd. Daarvoor zou je dan misschien een gediplomeerd theoloog van naam moeten zijn, maar het volk, het gewone volk, ook hen wiens ogen ervoor geopend mogen zijn, mogen het niet meer zeggen. En zou het niet eens zo kunnen zijn, dat een veracht, ongeletterd en onedel mens meer ziet dan de geleerdste theoloog?
[/quote]

Gisteren vanaf de kansel; een christen is niet lomp en bot. Wel eerlijk en zoekend naar gerechtigheid.
Als het over stijl en taalgebruik gaat is het beter om te leren wat in Jakobus 3 over onze tong is geschreven.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door deschpin »

Job schreef:
Hoopvol schreef: Gisteren een dienst van de Mozaïek beluisterd. De hele entourage is een wereld van verschil met de kerk waar ik lid ben. Maar ik snap de aantrekkingskracht wel, de dienst is een indrukwekkend moment waarbij een hoop emotie te beleven is. De preek is kort, aansprekend en in "jongerentaal".
En wie je ook bent, je mag er allemaal zijn. God ziet je en God is blij met jou.
Daar komt wat de aantrekkingskracht betreft nog bij dat bijvoorbeeld Ten Brinke zijn wortels heeft in de gereformeerde gezindte. Hij is opgegroeid in de Gereformeerde Gemeente van Kampen. Spreekt dus de taal en kent de wereld en de vragen van worstelende (rand)refo's. Men spreekt van het voorhouden van een spiegel aan de gevestigde kerken. Mijns inziens zijn door oud-insiders voorgehouden spiegels extra aantrekkelijk voor een bepaalde worstelende doelgroep en daardoor ook heel gevaarlijk. Maar dat laatste is uiteraard geredeneerd vanuit mijn eigen referentiekader.
een en al bevinding daar bij mozaiek
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Orchidee »

Zeeuw schreef:
Orchidee schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Heel veelzeggend over de tijd waarin wij leven:
Waar veel traditionele kerken het lastig hebben in coronatijd, groeit Mozaiek als kool. De evangelische kerk krijgt er zeven locaties bij. "Bij ons kun je komen zoals je bent."
Lees hier verder:
https://www.rd.nl/artikel/918337-zeven- ... n-op-komst
Onze kerk is het afgelopen jaar ook 'als kool' gegroeid.
Kruiningen of Goes bedoel je?
Goes.
Afbeelding
Die gemeente komt toch voort uit Kruiningen?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Hoopvol »

deschpin schreef:
Job schreef:
Hoopvol schreef: Gisteren een dienst van de Mozaïek beluisterd. De hele entourage is een wereld van verschil met de kerk waar ik lid ben. Maar ik snap de aantrekkingskracht wel, de dienst is een indrukwekkend moment waarbij een hoop emotie te beleven is. De preek is kort, aansprekend en in "jongerentaal".
En wie je ook bent, je mag er allemaal zijn. God ziet je en God is blij met jou.
Daar komt wat de aantrekkingskracht betreft nog bij dat bijvoorbeeld Ten Brinke zijn wortels heeft in de gereformeerde gezindte. Hij is opgegroeid in de Gereformeerde Gemeente van Kampen. Spreekt dus de taal en kent de wereld en de vragen van worstelende (rand)refo's. Men spreekt van het voorhouden van een spiegel aan de gevestigde kerken. Mijns inziens zijn door oud-insiders voorgehouden spiegels extra aantrekkelijk voor een bepaalde worstelende doelgroep en daardoor ook heel gevaarlijk. Maar dat laatste is uiteraard geredeneerd vanuit mijn eigen referentiekader.
een en al bevinding daar bij mozaiek
Maar of die bevinding Bijbels is is nog maar de grote vraag.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: RE: Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef: Die gemeente komt toch voort uit Kruiningen?
Klopt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Mara »

Hoopvol schreef: Gisteren een dienst van de Mozaïek beluisterd. De hele entourage is een wereld van verschil met de kerk waar ik lid ben. Maar ik snap de aantrekkingskracht wel, de dienst is een indrukwekkend moment waarbij een hoop emotie te beleven is. De preek is kort, aansprekend en in "jongerentaal".
En wie je ook bent, je mag er allemaal zijn. God ziet je en God is blij met jou.
Zo'n ervaring had ik laatst in een evangelische gemeente. De mensen zijn allemaal blij, schamen zich niet om emoties te uiten.
De liedteksten zijn in de trant van: ik kom tot U, en U draagt mij door het water.
Ze weten het allemaal zeker, twijfelen niet.
De preek was passend, blij, dankbaar, gezegend, de Heer is bij jullie.
Ik zat er met hetzelfde vervreemdende gevoel wat ik weleens in een uiterst rechtse kerk had.
Het er niet bij horen, het niet begrijpen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door CvdW »

kerkganger schreef:VN waarschuwen voor hongersnood door sprinkhanen

https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/vn ... -1.1632212
Moeten bij de VN tegenwoordig ook hun targets halen?
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door CvdW »

Hoopvol schreef:
deschpin schreef:
Job schreef:
Hoopvol schreef: Gisteren een dienst van de Mozaïek beluisterd. De hele entourage is een wereld van verschil met de kerk waar ik lid ben. Maar ik snap de aantrekkingskracht wel, de dienst is een indrukwekkend moment waarbij een hoop emotie te beleven is. De preek is kort, aansprekend en in "jongerentaal".
En wie je ook bent, je mag er allemaal zijn. God ziet je en God is blij met jou.
Daar komt wat de aantrekkingskracht betreft nog bij dat bijvoorbeeld Ten Brinke zijn wortels heeft in de gereformeerde gezindte. Hij is opgegroeid in de Gereformeerde Gemeente van Kampen. Spreekt dus de taal en kent de wereld en de vragen van worstelende (rand)refo's. Men spreekt van het voorhouden van een spiegel aan de gevestigde kerken. Mijns inziens zijn door oud-insiders voorgehouden spiegels extra aantrekkelijk voor een bepaalde worstelende doelgroep en daardoor ook heel gevaarlijk. Maar dat laatste is uiteraard geredeneerd vanuit mijn eigen referentiekader.
een en al bevinding daar bij mozaiek
Maar of die bevinding Bijbels is is nog maar de grote vraag.
Is deze vraag ook wel eens gesteld bij een ander kerkverband?
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Hoopvol »

CvdW schreef: Is deze vraag ook wel eens gesteld bij een ander kerkverband?
Ja hoor. Op deze manier probeer ik altijd te luisteren. Het Bijbels onderbouwen van bevinding of stellige veroordelingen is door mij ook al een aantal keer ter sprake gebracht bij mijn kerkenraad. Want dat gaat in mijn kerk ook geregeld mis.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Job »

deschpin schreef:
een en al bevinding daar bij mozaiek
Specificeer je opmerking eens nader? Want elke vorm van geloof (hindoeïsme, islam, gereformeerde gezindte en Mozaïek) is per definitie bevinding. Het is alleen belangrijk te onderscheiden hoe die bevinding gestalte krijgt en welke rol het voor de zaligheid heeft.
Plaats reactie