Werd er ook gewezen dat we dood in de zonden en misdaden zijn, en het Koninkrijk Gods niet kunnenHoopvol schreef:Gisteren een dienst van de Mozaïek beluisterd. De hele entourage is een wereld van verschil met de kerk waar ik lid ben. Maar ik snap de aantrekkingskracht wel, de dienst is een indrukwekkend moment waarbij een hoop emotie te beleven is. De preek is kort, aansprekend en in "jongerentaal".J.C. Philpot schreef:De leus is: bij ons kun je komen zoals je bent. Wat ze er eigenlijk mee bedoelen is: je kunt blijven zoals je bent. Er is geen bekering nodig.RD schreef: Ten Brinke: Tegelijk houd ik hen (de gevestigde kerken) een spiegel voor. Waarom gebeurt dit? Wat ik vaak hoor van mensen die deel worden van Mozaiek is dat ze soms jarenlang hebben geprobeerd om zaken te veranderen in hun gemeente, rondom vrouwelijk leiderschap of homo’s in de kerk, maar dat ervaren als een achterhoedegevecht. Dat zijn voor mensen zulke belangrijke thema’s dat ze afscheid nemen van hun gemeente. Gevestigde kerken helpen heeft daarom geen zin, daarvoor zijn de theologische verschillen te groot.”
(...)
Megakerk wil inclusief zijn
De gemeente draagt de boodschap uit een inclusieve kerk te zijn. „Homo’s zijn welkom. Ze worden gedoopt, mogen aan het avondmaal en doen mee aan alle activiteiten, ook in leidinggevende functies, en ook als ze een relatie hebben”, zei voorganger Kees Kraayenoord in een interview. Sinds september vorig jaar heeft Mozaiek een vrouwelijke voorganger: Nelinda Troost.
Ds. A.C. de Kruijf constateerd dat ook: Je mag ook komen zoals je bent, met je gebrokenheid en sores, zonden en tekorten. Tegelijk kun je bij de Heere niet blijven zoals je bent. Er is een radicale vernieuwing nodig door het werk van Gods Geest. Dat accent mis ik.
Hij drukt zich zeer genuanceerd uit. Voor mij is bekering geen accentverschil, maar essentieel.
Ouderen uit Reformatorische kerken zullen wellicht minder snel overgaan naar een dergelijke gemeente. In Veenendaal heb ik gemerkt dat de kerk op Reformatorische jongeren wel een zuigkracht uitoefend. Soms overigens ook als tussenstation naar helemaal niets meer.
En wie je ook bent, je mag er allemaal zijn. God ziet je en God is blij met jou.
zien tenzij wij wederom geboren zijn? Werd er ook gesproken over nabijkomend werk en ons bedrieglijke hart?
En werd er nog iets gezegd over de droefheid naar God, welke een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt? Of wed verzwegen dat de mens van nature dood ligt door de zonden en de misdaden? Werd er een nauw onderzoek (separatie) toegepast?