Rouwdienst of dankdienst

Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door merel »

CvdW schreef: 12 feb 2024, 08:44
merel schreef: 12 feb 2024, 08:39
Cyrillus schreef: 12 feb 2024, 08:36
merel schreef: 12 feb 2024, 08:13


Ik bedoel hiermee 'andere nabestaanden' met dezelfde rechten. Veel families leven in onmin met elkaar. Dan is het fijn dat zoveel mogelijk geregeld is.
OK, helemaal eens, ik heb enige ervaring
Wij helaas ook. Dan is het fijn dat elk detail is vastgelegd.
Moet dan elke detail door een kerkenraad vastgelegd zijn of door de overledene?
Wat mij betreft de overledene. Niet iedereen heeft familie die op de hoogte is van kerkelijke gebruiken/regels danwel daar respect voor kan opbrengen. Je kan dan zelf de wensen doorspreken met familie en/of kerkenraad. Als je weet dat er bepaalde regels zijn binnen de gemeente kan je besluiten je daaraan te conformeren of wat anders te regelen. Dat scheelt een hoop discussie na het overlijden, ook voor de kerkenraden.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door FlyingEagle »

Voor degene die dit geregeld hebben, hebben jullie daar een speciaal format voor gebruikt, of gewoon zelf dingen op papier gezet?
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door merel »

Bertiel schreef: 12 feb 2024, 09:08 ik heb het ook behoorlijk gedocumenteerd, pas het nog wel eens aan.
Wat verstandig. Wij hebben nog niets vastgelegd, maar hebben het wel eens erover gehad wat wij graag zouden willen.

Wat wij bijvoorbeeld ook niet vastgelegd hebben is wie voor onze kinderen zal zorgen als ons iets overkomt. Wij vinden niemand geschikt om voor hen te zorgen.
Laatst gewijzigd door merel op 12 feb 2024, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door merel »

FlyingEagle schreef: 12 feb 2024, 09:43 Voor degene die dit geregeld hebben, hebben jullie daar een speciaal format voor gebruikt, of gewoon zelf dingen op papier gezet?
Mijn schoonmoeder heeft bepaalde zaken notarieel vast laten leggen en het overige staat in een rood boekje in de servieskast. Dat boekje heeft ze ons laten zien en daar wijzigt ze zelf nog wel eens wat in.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Bourdon16 »

FlyingEagle schreef: 12 feb 2024, 09:43 Voor degene die dit geregeld hebben, hebben jullie daar een speciaal format voor gebruikt, of gewoon zelf dingen op papier gezet?
Ik heb er een speciaal boekje voor gebruikt.
Ikzelf wil bijvoorbeeld geen grafsteen maar mijn vrouw vind dat een beetje raar. Dus als zij of de kinderen dat dan wel graag willen vind ik het ook goed.
Bertiel
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Bertiel »

FlyingEagle schreef: 12 feb 2024, 09:43 Voor degene die dit geregeld hebben, hebben jullie daar een speciaal format voor gebruikt, of gewoon zelf dingen op papier gezet?
een document zoals ds Drooger dat ooit heeft opgezet, zo wil ik het heet dat dacht ik
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Herman »

FlyingEagle schreef: 12 feb 2024, 09:43 Voor degene die dit geregeld hebben, hebben jullie daar een speciaal format voor gebruikt, of gewoon zelf dingen op papier gezet?
Begrafenisondernemingen hebben daarvoor een protocol/gedrukt boekje. Je kunt zelf het zelfs via een speciale website opzetten: wilsbeschikkingonline.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Edelweiss »

DDD schreef: 10 feb 2024, 18:27 Dit is gewoonweg absurd.
Absurd, maar ook kil, koud en liefdeloos. Wat een zucht naar controle. Ik kreeg kippenvel tijdens het lezen.

Ik heb er overigens ook een vraag over. In het protocol staat: ''In de Gereformeerde Gemeente van Werkendam is het een oud gebruik dat er tijdens de rouwdienst niet wordt gezongen. De kerkenraad wenst hierbij te blijven.''
Dit is nieuw voor mij. Kan iemand mij uitleggen waarom? 'Een oud gebruik' zegt mij namelijk niets over de werkelijke gedachtengang, en ik ben er oprecht benieuwd naar. Wordt zingen gezien als ongepast, en zo ja waarom?
FlyingEagle schreef: 12 feb 2024, 09:43 Voor degene die dit geregeld hebben, hebben jullie daar een speciaal format voor gebruikt, of gewoon zelf dingen op papier gezet?
Wij hebben zelf dingen op papier gezet, in vier talen, zodat het voor de familieleden van beide kanten duidelijk is.
Een belangrijk detail voor mij bijvoorbeeld is dat ik graag in dit land begraven wil worden, en ik wilde dat graag zwart op wit.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Henk J »

Edelweiss schreef: 12 feb 2024, 10:48 Ik heb er overigens ook een vraag over. In het protocol staat: ''In de Gereformeerde Gemeente van Werkendam is het een oud gebruik dat er tijdens de rouwdienst niet wordt gezongen. De kerkenraad wenst hierbij te blijven.''
Dit is nieuw voor mij. Kan iemand mij uitleggen waarom? 'Een oud gebruik' zegt mij namelijk niets over de werkelijke gedachtengang, en ik ben er oprecht benieuwd naar. Wordt zingen gezien als ongepast, en zo ja waarom?
De gedachte is dat zingen met name een uiting van vreugde is en daarom niet gepast is in een rouwdienst.
Verder kan het zingen in een rouwdienst nogal wat discussies opleveren als er Psalmen gezongen worden die een expliciete verwijzing zijn naar de eeuwige bestemming van iemand die overleden is, te denken valt aan 73:12 of 43:4.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Edelweiss »

Henk J schreef: 12 feb 2024, 10:59
Edelweiss schreef: 12 feb 2024, 10:48 Ik heb er overigens ook een vraag over. In het protocol staat: ''In de Gereformeerde Gemeente van Werkendam is het een oud gebruik dat er tijdens de rouwdienst niet wordt gezongen. De kerkenraad wenst hierbij te blijven.''
Dit is nieuw voor mij. Kan iemand mij uitleggen waarom? 'Een oud gebruik' zegt mij namelijk niets over de werkelijke gedachtengang, en ik ben er oprecht benieuwd naar. Wordt zingen gezien als ongepast, en zo ja waarom?
De gedachte is dat zingen met name een uiting van vreugde is en daarom niet gepast is in een rouwdienst.
Verder kan het zingen in een rouwdienst nogal wat discussies opleveren als er Psalmen gezongen worden die een expliciete verwijzing zijn naar de eeuwige bestemming van iemand die overleden is, te denken valt aan 73:12 of 43:4.
Ah, dank je wel, dat is verhelderend.
Het tweede deel van je antwoord kan ik persoonlijk ergens wel inkomen. In de gemeente waar ik ben opgegroeid werd standaard Psalm 103:8 gezongen.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Mannetje »

Ik las niet lang terug van ds. M. Karens (de oud-predikant van Werkendam(!)) dat hij juist tegen het alleen zingen van Psalm 103:8 is, maar dat hij er voor is om altijd ook vers 9 te zingen. Niet als een bevestiging van de staat van de overledene, maar als een boodschap van Gods verbondstrouw.
-
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door MGG »

Edelweiss schreef: 12 feb 2024, 11:19
Henk J schreef: 12 feb 2024, 10:59
Edelweiss schreef: 12 feb 2024, 10:48 Ik heb er overigens ook een vraag over. In het protocol staat: ''In de Gereformeerde Gemeente van Werkendam is het een oud gebruik dat er tijdens de rouwdienst niet wordt gezongen. De kerkenraad wenst hierbij te blijven.''
Dit is nieuw voor mij. Kan iemand mij uitleggen waarom? 'Een oud gebruik' zegt mij namelijk niets over de werkelijke gedachtengang, en ik ben er oprecht benieuwd naar. Wordt zingen gezien als ongepast, en zo ja waarom?
De gedachte is dat zingen met name een uiting van vreugde is en daarom niet gepast is in een rouwdienst.
Verder kan het zingen in een rouwdienst nogal wat discussies opleveren als er Psalmen gezongen worden die een expliciete verwijzing zijn naar de eeuwige bestemming van iemand die overleden is, te denken valt aan 73:12 of 43:4.
Ah, dank je wel, dat is verhelderend.
Het tweede deel van je antwoord kan ik persoonlijk ergens wel inkomen. In de gemeente waar ik ben opgegroeid werd standaard Psalm 103:8 gezongen.
Een van de predikanten gaf altijd ook vers 9 op.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Edelweiss »

Mannetje schreef: 12 feb 2024, 11:51 Ik las niet lang terug van ds. M. Karens (de oud-predikant van Werkendam(!)) dat hij juist tegen het alleen zingen van Psalm 103:8 is, maar dat hij er voor is om altijd ook vers 9 te zingen. Niet als een bevestiging van de staat van de overledene, maar als een boodschap van Gods verbondstrouw.
Dat is inderdaad een prachtige boodschap.

Interessant, en soms ook verdrietig, om te zien hoe verschillend er gedacht en beleefd wordt.
Ik heb hier (gelukkig) nog geen lokale rouwdienst mee gemaakt.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Piet Puk »

Ik heb zelf moeite(en helaas gebeurt dit in mijn gemeente) dat de kist in de kerk word geplaatst. Ik weet niet of dit al besproken is.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Bourdon16 »

Waarom heb je daar moeite mee?

Ergens hoeft het van mij ook niet maar ik ben er niet helemaal uit waarom wel of niet.
Plaats reactie