STREEKROMANS / HENNY THIJSSING-BOER

Brubo

STREEKROMANS / HENNY THIJSSING-BOER

Bericht door Brubo »

dat zijn mijn favoriete boeken, die ik telkens weer kan lezen.

Ik ben ze druk aan het verzamelen. want ik wil ze allemaal hebben.

Willen jullie me helpen, mail me dan.

brubo@chello.nl:in:in:in:in:in:in
david

Bericht door david »

Ik vind ze vreselijk, die boeken. :?:?:?

Maar desalniettemin wil ik je natuurlijk helpen. Maak effe een lijstje van de boeken die je al hebt, dan ga ik voor je kijken!

Groetjes,
David
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: STREEKROMANS / HENNY THIJSSING-BOER

Bericht door Mara »

Ik las in de krant dat de schrijfster Julia Burgers-Drost is overleden, op 74 jarige leeftijd.
Zij was een zeer bescheiden vrouw, die bijna 100 romans op haar naam had staan. 1 miljoen boeken verkocht!
Een boekhandelaar uit Ridderkerk zegt dat het genre streekromans langzaam uitsterft.
De uitgever is minder somber, omdat er een nieuwe generatie auteurs aan komt c.q. al bezig is.
Wel is een probleem dat er steeds minder levende getuigen zijn van het authentieke landleven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: STREEKROMANS / HENNY THIJSSING-BOER

Bericht door vlinder »

Mara schreef:Ik las in de krant dat de schrijfster Julia Burgers-Drost is overleden, op 74 jarige leeftijd.
Zij was een zeer bescheiden vrouw, die bijna 100 romans op haar naam had staan. 1 miljoen boeken verkocht!
Een boekhandelaar uit Ridderkerk zegt dat het genre streekromans langzaam uitsterft.
De uitgever is minder somber, omdat er een nieuwe generatie auteurs aan komt c.q. al bezig is.
Wel is een probleem dat er steeds minder levende getuigen zijn van het authentieke landleven.
Gister stond er een stukje in het ND. O.a. dat Julia voor bepaalde christelijke boekhandels/lezers personages op zondag geen ijsje liet kopen op ze een rok aantrok.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: STREEKROMANS / HENNY THIJSSING-BOER

Bericht door Hendrikus »

vlinder schreef:
Mara schreef:Ik las in de krant dat de schrijfster Julia Burgers-Drost is overleden, op 74 jarige leeftijd.
Zij was een zeer bescheiden vrouw, die bijna 100 romans op haar naam had staan. 1 miljoen boeken verkocht!
Een boekhandelaar uit Ridderkerk zegt dat het genre streekromans langzaam uitsterft.
De uitgever is minder somber, omdat er een nieuwe generatie auteurs aan komt c.q. al bezig is.
Wel is een probleem dat er steeds minder levende getuigen zijn van het authentieke landleven.
Gister stond er een stukje in het ND. O.a. dat Julia voor bepaalde christelijke boekhandels/lezers personages op zondag geen ijsje liet kopen op ze een rok aantrok.
Jaja, zo gaat dat. Interessante discussies zijn dat.
Zo ook met het afbeelden van de Heere Jezus. Sommige mensen zijn daar heel erg op tegen. Maar als je de hoezen van lp's of de covers van cd's van refo-koren bekijkt, zie je toch regelmatig [bijvoorbeeld] etsen van Rembrandt waarop het kind Jezus in de kribbe (kerst-cd) of de gekruisigde Borg (lijdens-cd) zijn afgebeeld. En als het een ets van Rembrandt is, mag het blijkbaar wel. De logica ontgaat me. Het verbod op (gesneden) beelden gaat m.i. om de bepaling "om die te aanbidden".
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: STREEKROMANS / HENNY THIJSSING-BOER

Bericht door vlinder »

Hendrikus schreef:
vlinder schreef:
Mara schreef:Ik las in de krant dat de schrijfster Julia Burgers-Drost is overleden, op 74 jarige leeftijd.
Zij was een zeer bescheiden vrouw, die bijna 100 romans op haar naam had staan. 1 miljoen boeken verkocht!
Een boekhandelaar uit Ridderkerk zegt dat het genre streekromans langzaam uitsterft.
De uitgever is minder somber, omdat er een nieuwe generatie auteurs aan komt c.q. al bezig is.
Wel is een probleem dat er steeds minder levende getuigen zijn van het authentieke landleven.
Gister stond er een stukje in het ND. O.a. dat Julia voor bepaalde christelijke boekhandels/lezers personages op zondag geen ijsje liet kopen op ze een rok aantrok.
Jaja, zo gaat dat. Interessante discussies zijn dat.
Zo ook met het afbeelden van de Heere Jezus. Sommige mensen zijn daar heel erg op tegen. Maar als je de hoezen van lp's of de covers van cd's van refo-koren bekijkt, zie je toch regelmatig [bijvoorbeeld] etsen van Rembrandt waarop het kind Jezus in de kribbe (kerst-cd) of de gekruisigde Borg (lijdens-cd) zijn afgebeeld. En als het een ets van Rembrandt is, mag het blijkbaar wel. De logica ontgaat me. Het verbod op (gesneden) beelden gaat m.i. om de bepaling "om die te aanbidden".
Dat klopt denk ik ook. Mensen die vroeger leefden hebben de Heere-Jezus ook gewoon als mens gezien en niet als een heilige met een areooltje. Maar misschien moet dit in een ander topic? Misschien wel een leuke discussie.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: STREEKROMANS / HENNY THIJSSING-BOER

Bericht door Mara »

Ik ben niet van de streekromans. In het verleden wel eens een paar geprobeerd, maar er zitten helaas vaak slordigheidsfoutjes in. Miep wordt de volgende bladzijde Mien genoemd, en eerst is ze een struise boerenmeid en later blijkt ze door een klein kiertje van de deur te kunnen.
Maar dat kan niet anders, want sommige auteurs lever(d)en 3 romans per jaar af.
Ik denk dat ik vanmiddag uit de bieb eens een boek van mevr. Burgers meeneem.
Wat betreft het gegeven dat zij haar personages op zondag geen ijsje liet kopen. Ik zie dat liever dan om de bladzijde een "evangelisatie" poging.
Of dat ouders voortdurend met hun kinderen praten over de Bijbel of het geloof, dat is onnatuurlijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: STREEKROMANS / HENNY THIJSSING-BOER

Bericht door Afgewezen »

Maar misschien moet dit in een ander topic? Misschien wel een leuke discussie.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... afbeelding

@Mara, je kunt ook de krampachtig je christen-zijn willen verbergen in een boek.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: STREEKROMANS / HENNY THIJSSING-BOER

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Maar misschien moet dit in een ander topic? Misschien wel een leuke discussie.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... afbeelding

@Mara, je kunt ook de krampachtig je christen-zijn willen verbergen in een boek.
Wordt het zo bedoeld?
Toch maar eens een boek halen dan ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: STREEKROMANS / HENNY THIJSSING-BOER

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:
Afgewezen schreef:
Maar misschien moet dit in een ander topic? Misschien wel een leuke discussie.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... afbeelding

@Mara, je kunt ook de krampachtig je christen-zijn willen verbergen in een boek.
Wordt het zo bedoeld?
Toch maar eens een boek halen dan ;)
Nou snap ik je niet helemaal. Jij ageert tegen boeken waar de 'christelijkheid' er bovenop ligt. Ik wijs het tegenovergestelde af (dat tegenwoordig nogal in de mode schijnt te zijn).
Dus wat jij nu bedoelt met 'het', begrijp ik niet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: STREEKROMANS / HENNY THIJSSING-BOER

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:
Afgewezen schreef:
Maar misschien moet dit in een ander topic? Misschien wel een leuke discussie.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... afbeelding

@Mara, je kunt ook de krampachtig je christen-zijn willen verbergen in een boek.
Wordt het zo bedoeld?
Toch maar eens een boek halen dan ;)
Nou snap ik je niet helemaal. Jij ageert tegen boeken waar de 'christelijkheid' er bovenop ligt. Ik wijs het tegenovergestelde af (dat tegenwoordig nogal in de mode schijnt te zijn).
Dus wat jij nu bedoelt met 'het', begrijp ik niet.
Ik vind het prettig als het christen-zijn wordt verweven in het verhaal, zonder dat dit er duimendik bovenop ligt. Het niet kopen van een ijsje op zondag, kun je op verschillende wijzen in je verhaal aantippen, breedvoerig met overbodige details, of terloops.
Nogmaals, ik ga toch een boek van haar lezen en dan kan ik er inhoudelijk op in gaan. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: STREEKROMANS / HENNY THIJSSING-BOER

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Nogmaals, ik ga toch een boek van haar lezen en dan kan ik er inhoudelijk op in gaan. :)
Ik deed een algemene uitspraak, los van wat Henny Thijssing-Boer schrijft. Ik weet niet eens of ik ooit een boek van haar gelezen heb.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: STREEKROMANS / HENNY THIJSSING-BOER

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:Nogmaals, ik ga toch een boek van haar lezen en dan kan ik er inhoudelijk op in gaan. :)
Ik deed een algemene uitspraak, los van wat Henny Thijssing-Boer schrijft. Ik weet niet eens of ik ooit een boek van haar gelezen heb.
Ik heb het over mevrouw Burgers en niet over mevrouw Thijssing. Van die laatste heb ik 1 of 2 boeken gelezen en daar laat ik het bij, want het pakt me helemaal niet.
Maar er zijn toch veel meer auteurs in dit genre? Ik zie in die stellingen ook hele rijen J. van Archem, Gr. v.d. Berg, Anke de Graaf e.v.a. staan.
Er is i.i.g. veel belangstelling voor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: STREEKROMANS / HENNY THIJSSING-BOER

Bericht door Mara »

Ik heb een aantal boeken in gekeken, maar het trok me niet om er eentje mee te nemen.
Ik kom vast niet verder dan 3 hoofdstukken :baille
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18743
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: STREEKROMANS / HENNY THIJSSING-BOER

Bericht door helma »

Mara schreef: Of dat ouders voortdurend met hun kinderen praten over de Bijbel of het geloof, dat is onnatuurlijk.
Onnatuurlijk? Ik vraag me af hoe je dat ziet in het licht van Deut.6 En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.

Ik mag toch hopen dat er veel ouders zijn die wél voortdurend met hun kinderen over de Bijbel/geloof spreken. Dat doortrekt toch heel je levenswijze/opvoeding? De Bijbel is toch hét richtsnoer van heel ons leven?
Plaats reactie