Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:Ds Zoutendijk preekt voluit gereformeerd. Daar is genoeg van te horen.
Jouw definitie van Gereformeerd is afwijkend van vele anderen...blijkt keer op keer.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Dat is helemaal niet zo moeilijk. Gisteren nog heeft Ambtenaar hier geponeerd dat in een preek 'zaken ter overweging meegegeven moeten worden' en dat een preek kan helpen om duidelijkheid te verschaffen over een Bijbeltekst.
Jij haalt mijn woorden wel uit de context. Dat is jammer.
Dat is een volstrekt andere benadering dan de Bijbelse visie op prediking. Dat kan niet anders dan ook met de inhoud te maken hebben. Ik weet natuurlijk niet of dit ook geldt voor de betreffende predikanten, dat moet ik erbij zeggen.
Ik pleit voor een verantwoordelijke rol van een gelovige. Het gaat om bewustwording, bewuste keuzes maken en een proces van internaliseren en niet van klakkeloos overnemen wat een willekeurige predikant allemaal beweert op grond van een Bijbeltekst.
Dit is echt heel anders dan dat er in het bevestigingsformulier voor predikanten staat, en ik geloof dat dát naar Gods Woord is. Ik geloof in de verkondiging en bediening der verzoening, niet in het delen van wat gedachten. Daarom gruw ik ook van opmerkingen als 'we gaan deze morgen samen nadenken over...'
Dit maakt van prediking een lezing over een Bijbels onderwerp door iemand die er hopelijk iets meer verstand van heeft dan de hoorders.
Refojongere
Berichten: 383
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Refojongere »

Over relatie tussen predikanten die geen moeite hebben met de vrouw in ambt en de prediking valt wel wat te zeggen uit eigen ervaring:

- Men waarschuwt daar ook niet tegen onbijbelse opvattingen over homoseksualiteit en schepping en evolutie
- Men waarschuwt niet tegen wereldse levenswandel t.a.v. films, kroegen, dans, topsport, zondagsheiliging
- Men preekt niet separerend. De gemeente wordt verondersteld bekeerd te zijn.
- Men preekt niet hoe Christus in je hart komt in een weg van ontdekking aan zonde en schuld
- Men zwijgt over de hel.
- Men spreekt vaak eenzijdig over liefde en genade van God.
- Men komt nauwelijks op voor het alleenrecht van de gereformeerde belijdenis.
- Geen waarschuwen tegen evangelische beweging

Etc etc
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Dat zwijgen over de hel is wel een wat arbitrair criterium. En daarnaast denk ik eerder dat men de gemeente eerder veronderstelt gelovig dan bekeerd te zijn.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:Dat zwijgen over de hel is wel een wat arbitrair criterium. En daarnaast denk ik eerder dat men de gemeente eerder veronderstelt gelovig dan bekeerd te zijn.
De Heere Jezus spreekt zeer regelmatig over de hel, Paulus op de areopagus spreekt in zijn eerste preek daar over het oordeel...
dat zijn geen bijzaken...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat zwijgen over de hel is wel een wat arbitrair criterium.
Dan ben je vergeten wat onder meer ds. C. Harinck en (naar ik meen) ds. J.J. van Eckeveld daarover in het RD schreven, eerder dit jaar.
DDD schreef:En daarnaast denk ik eerder dat men de gemeente eerder veronderstelt gelovig dan bekeerd te zijn.
Nooit gehoord van de veronderstelde wedergeboorte?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef:
DDD schreef:Dat zwijgen over de hel is wel een wat arbitrair criterium. En daarnaast denk ik eerder dat men de gemeente eerder veronderstelt gelovig dan bekeerd te zijn.
De Heere Jezus spreekt zeer regelmatig over de hel, Paulus op de areopagus spreekt in zijn eerste preek daar over het oordeel...
dat zijn geen bijzaken...
Ik beweer nergens dat dit een bijzaak is. Ik beweer alleen dat het een arbitrair criterium is. Ik denk dat er heel wat vrouwelijke predikanten zijn de heel helder twee wegen verkondigen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Dat zwijgen over de hel is wel een wat arbitrair criterium.
Dan ben je vergeten wat onder meer ds. C. Harinck en (naar ik meen) ds. J.J. van Eckeveld daarover in het RD schreven, eerder dit jaar.
DDD schreef:En daarnaast denk ik eerder dat men de gemeente eerder veronderstelt gelovig dan bekeerd te zijn.
Nooit gehoord van de veronderstelde wedergeboorte?
Inderdaad. Maar ik denk niet dat zij iets schreven wat ik nog niet wist.

En uiteraard hoorde ik van de veronderstelde wedergeboorte. Dat leidt tot een gemeentevisie waarin de gemeenteleden als gelovig worden gezien, maar niet als bekeerd. Anders valt immers de veronderstelde wedergeboorte weg. Dat lijkt me vrij duidelijk.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Zomaar even tussendoor, en niet dat ik daar een discussie over wil, maar slechts een opmerking. Zou het er in de PKN en ook in de GB niet geheel anders uit hebben gezien als de GB in zijn geheel, eenparig niet was meegegaan in de fusie van 2004. Soms denk ik dat dat het geval zou kunnen zijn geweest. Maar dat is slechts een gedachte. En ik kan de gedachte niet kwijtraken dat 2004 cruciaal was, en een grondslag vormde voor meer veranderingen in de GB. Dat zijn slechts mijn eigen gedachten, maar ook weet ik dat gedane zaken doorgaans geen keer nemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Ik denk dat de historische feiten eerder laten zien dat in het hele SoW-proces de GB een deel van zijn linkerflank heeft verloren. Maar goed, dat is een onderwerp apart en het is ook heel ingewikkeld om dit soort ontwikkelingen goed te duiden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Zomaar even tussendoor, en niet dat ik daar een discussie over wil, maar slechts een opmerking. Zou het er in de PKN en ook in de GB niet geheel anders uit hebben gezien als de GB in zijn geheel, eenparig niet was meegegaan in de fusie van 2004. Soms denk ik dat dat het geval zou kunnen zijn geweest. Maar dat is slechts een gedachte. En ik kan de gedachte niet kwijtraken dat 2004 cruciaal was, en een grondslag vormde voor meer veranderingen in de GB. Dat zijn slechts mijn eigen gedachten, maar ook weet ik dat gedane zaken doorgaans geen keer nemen.
Natuurlijk is dat zo. Dat zal ook niemand kunnen ontkennen (hoewel DDD zelfs dit anders kan zien, lees ik net...)
Het is wel belangrijk om te beseffen dat degenen die in de GB zijn gebleven, daarmee geen voorstander van de fusie waren/zijn. Het is gedacht vanuit het principe: 'we kunnen niet mee en we mogen niet weg.' Dat leeft nog steeds.
Mensen als wijlen ds. C. Stelwagen en dr. C.A. van der Sluijs zagen en zien dat heel scherp, en daarbij voel ik me thuis.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Het is allebei waar. Wat jij stelt, gaat over de gemeenten, dus over de uitwerking op het grondvlak. Wat ik benoem, ziet op de predikanten die zich aan de GB lieeren. De GB heeft er overwegend ter rechterzijde verloren door de vorming van de HHK, maar er zijn naar mijn indruk ook veel open bonders die de houding van de GB niet hebben kunnen meemaken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Inderdaad. Maar ik denk niet dat zij iets schreven wat ik nog niet wist.
Mijn punt was dat er in de preek niet gezwegen mag worden over de hel. En dat gebeurt dus wel.
DDD schreef:En uiteraard hoorde ik van de veronderstelde wedergeboorte. Dat leidt tot een gemeentevisie waarin de gemeenteleden als gelovig worden gezien, maar niet als bekeerd. Anders valt immers de veronderstelde wedergeboorte weg. Dat lijkt me vrij duidelijk.
Natuurlijk niet! Als een gemeente als gelovig wordt gezien, dan is er geen noodzaak van persoonlijke bekering meer aanwezig in de preek. Immers veronderstelt men dat iedereen het ware geloof bezit.

Je ziet dat ook al in de aanspraak van de gemeente terug. Dat is heel wat anders dan zoals bijvoorbeeld klonk tijdens de intrededienst van ds. Vlot: het staan tussen de doden en de levenden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door deschpin »

-DIA- schreef:Zomaar even tussendoor, en niet dat ik daar een discussie over wil, maar slechts een opmerking. Zou het er in de PKN en ook in de GB niet geheel anders uit hebben gezien als de GB in zijn geheel, eenparig niet was meegegaan in de fusie van 2004. Soms denk ik dat dat het geval zou kunnen zijn geweest. Maar dat is slechts een gedachte. En ik kan de gedachte niet kwijtraken dat 2004 cruciaal was, en een grondslag vormde voor meer veranderingen in de GB. Dat zijn slechts mijn eigen gedachten, maar ook weet ik dat gedane zaken doorgaans geen keer nemen.
GB heeft geen vertegenwoordiging in de synodes gehad en heeft dus daarin ook niet kunnen bepalen. Grosso modo durf ik te stellen dat de synodeleden die tegen stemden GB achtergrond hadden. Uiteindelijk ging het door op basis van een enkele stem. Gekrookte riet had toen HHK al in de steigers staan en die zouden zeker geen GB hebben geaccepteerd.

Los daarvan GB lijn is nooit die van afscheiden geweest.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Refojongere
Berichten: 383
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Refojongere »

Niemand heeft tot nu toe kritiek geleverd op mijn gelegde verband tussen prediking en de vrouw in het ambt. Behalve DDD.

Ik hoor graag van DDD vrouwelijke predikanten dan wel voorgangers die geen bezwaren hebben tegen vrouw ambt die helder de twee wegen verkondigen. Dan wel linkjes. Ik ken ze niet.
Gesloten